Kuuntelin saaren radiosta keskustelua suomalaisten
heimoidentiteetistä, tässä tapauksessa samastumisesta karjalaisuuteen.
Keski-ikäinen karjalaismies uskoi karjalaisuuden kuten
muidenkin heimolaisuuksien elävän ja erottuvan yleissuomalaisuudessa vielä
tulevaisuudessa. Toinen keskustelija,
karjalaislähtöä oleva nuorukainen, kertoi tulleensa kasvatetuksi lapsesta asti
eurooppalaiseksi.
Kohta keskustelussa pohdittiinkin koko suomalaisuuden
säilymistä tänä Eurooppaan ja maailmaan katsovana aikana.
Ja kun suomalaisuus ei ole edes mikään tavoiteltava etninen
olomuoto? Sehän näköjään tiedetään jo Uuden-Seelannin parlamentissakin,
puhumattakaan, että sitä mollataan kotoisesti kaiken maailman abuhannojen,
rubenstillerien ja muiden tähtitoimittajien vankkumattomalla tiedolla ja
asenteella.
Erityisen alentavaa on olla makkaraa syövä suomalainen
heteromies, joka saattaa kaiken lisäksi olla persu.
Omassa työssäni täällä muinaisen Kvenlandin ja Kainun
valtakunnan pohjoisilla perukoilla olen saanut kuulla ja nähdä oman osani
tuosta suomalaisuuden alentamisesta. Jos uskoisi kaiken sen negatiivisen mitä
on vuosikymmenten aikana kuullut vaikkapa saamelaisvaltuuskunnan ja –käräjien
lehteriltä, ei suomalaisuus ole tuonut tänne muuta kuin pelkkää pahaa. Uskomista
sitä on ollut siinäkin, miten joku suomalaisia alkuperäisempi kulttuuri on
voinut olla ja voi olla niin paljon erinomaisempi esimerkiksi luonnon
harmonisen osaamisen ja henkisyyden aloilla. Ja siitä huolimatta onnistunut
ajautumaan sorrettuun ja syrjittyyn jamaan, josta ei nousta muutoin kuin että
suomalaiset poliitikot lähettävät tänne säännöllisesti säkeillä rahaa ja
suomalaiset piispat pyytävät anteeksi pahoja tekojaan.
Lisäksi tarvitaan tokka suomenruotsalaisia kertomaan
maailmalle miten sorto silti yhä vain jatkuu.
Tänä päivänä suuri osa suomalaisista mieltää
alkuperäiskansojen tarvitsevan suojelua ja tukea globaalia, maailmanlaajuista
kulttuurien ja talouksien sulautumista vastaan. Harvempi suomalainen ehkä
mieltää, että suomalaiset itsekin ovat Euroopan alkuperäiskansaa. Ja että
suomen kieli ja suomalainen kulttuuri ovat maailmanlaajuisesti menon kelkassa.
Mitä alkuperäiskansoihin maailmanlaajuisesti tulee, ei
niihin suhtautuminen ole kauttaaltaan mitenkään paapovaa, päinvastoin. En muuten ole nähnyt vielä EU:n komissionkaan
sellaista julistusta, jossa se tunnustaisi alueellaan olevan erityisoikeudet
omaavia alkuperäiskansoja tai peräti vain yksi alkuperäiskansa.
Ehkä Catherine Ashton ja Alexander Stubb hoitavat asian pikimmiten kuntoon.
Ehkä Catherine Ashton ja Alexander Stubb hoitavat asian pikimmiten kuntoon.
Ylä-lapissa on eletty tänä suomalaisen identiteetin alamäen
aikana todellisessa minuuksien ja samastumisten ristiaallokossa. 1970-luvun radikalismista alkanut saamelaisuuden
nousu on kantanut näihin päiviin ja saavuttanut valtion voimakkaalla
taloudellisella tuella ja jo lukuisten lakien erityiskirjauksilla tuota
identiteettiä omistaville maailmanlaajuisesti aivan ainutlaatuisen aseman. Jopa niin, että suurena enemmistönä edelleen
olevista alueen suomalaisista osa on alkanut tuntea punaposkisen
sympatiseeraamisen ohella suoranaista
vetoa saamelaisuuteen. On syntynyt saamelaisten samofiileiksi pilkkaama ja
suomalaisten wanna-be-saamelaisiksi määrittelemä väestöryhmä. Siitä näyttää
olevan tulossa jopa uhka oikealle kieli- ja verkatakkisaamelaisuudelle, ainakin
jos perustaa saamelaiskäräjien puheenjohtajan Klemetti Näkkäläjärven ja joidenkin muiden saamelaisaktiivien huolen
suomalaisten tunkeutumisesta saamelaisiksi kielen opiskelun kautta.
Saamelaisuuden nousu on saavuttanut sväärejä, joissa olen
kuullut podettavan jo etnotressiä. Se kuulemma syntyy etnisyytensä ainaisesta
esittämisestä ja kyllähän se ihan uskottavalta tuntuukin kun kuvittelen, että
seminaariin mennessä mukana pitää olla kaksi vaatekertaa, keski-ikäisen
ristiverisen naisen pitää värjätä tukkansa pikimustaksi ja nuorella miehellä
pitää ravintolan terassillakin roikkua vyöllä polven alapuolelle ulottuva leuku
sekä lisänä muutama pikkupuukko.
En muuten riekkoja ansoneena ja metsässä muutenkin paljon
kaikenlaista tehneenä tiedä epäkäytännöllisempää työkalua kuin iso leuku; se ei
ole kunnollinen puukko eikä siitä ole kirveeksi.
Etnostressiin kuuluu myös tietty vihaisuus. On oltava
ainakin tympääntyneen näköinen jos kaukomailta Lappiin dokumenttifilmien
esittelemiä nomadeja katsomaan tullut turisti ryntää kuvaamaan kun olet
pukeutunut kansallispukuusi tai puukkovyöhösi ja mennyt näytille Inarin
kirkonkylän raitille. Ja siellä seminaarissa sinun pitää paheksua maailmalle
levinneitä stereotypioita kodassa asuvasta ja noitarumpuja paukuttavasta
muinaiskansasta.
Mistäköhän sellaistakin ovat tulleet luulemaan?
Yksi ongelma lappilaisessa identiteettien kehityksessä ovat
olleet lappalaiset. Heidän minuutensa herääminen alkoi tilanteessa, jossa
vuosisatoja alueella asuneiden alkuperäissukujen edustajat huomasivat
historiallisten oikeuksiensa olevan menossa uusjakoon. He alkoivat kerätä
dokumentteja olemassaolostaan ja identiteetistään ja siitäkös on syntynyt hämmennys
jo tiettyyn uskoon urautuneilla etnomarkkinoilla.
Tutkimus on voinut näihin asti auttaa ”oikean
saamelaisuuden” puolustamisessa ”uuslappalaisuutta” vastaan. Nyt ei siihenkään
alaan voi enää luottaa; uudet tutkijat ja heidän työnsä ovat antaneet
yllättänen lisäpontta historiallisen lappalaisen alkuperäiskansan identiteetin
vahvistumiselle.
Jos muualla Suomessa ollaan hakusessa identiteettien kanssa
ja suomalaisuus kuuluu EVVK-asioihin, ollaan vanhan Kemin –Lapin alueella tultu
muutaman viime vuosikymmenen aikana tilanteeseen, jossa käytännössä lähes
jokainen alueen kantaväestöön kuuluva tuntee juurensa ja niiden historiallisen
perustan.
Monille se on saattanut lisätä etnostressiä ja tuottaa
harmaita hiuksia myös heille, jotka ovat rakentaneet opillisen tai poliittisen asemansa vanhojen
totuuksien varaan.
Toivottavasti lopputulos tuosta kaikesta on silti Lapin
tulevaisuuden kannalta positiivinen.
Veikko
Jk. Tuli mieleen
tuosta Stubbista jollain nettisivustolla näkemäni pilapiirros, jossa toimittaja
kysyy ministeriltä mitä mieltä hän on suomalaisuuden tulevaisuudesta.
”Nimessäni on x ja d ja kaksi beetä eli kysyt väärältä
mieheltä”, Alexander Stubb vastaa.
Muistaakseni Aleksanterilla on sentään karjalaisiakin
juuria.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti