Jälleen kysymyksen sisältävä otsikko. Kysymys silmäiltyäni
vanhan vastineväärtini, saamelaiskäräjien ex-lakimiessihteeri Heikki J. Hyvärisen kirjoituksia
saamelais- ja lappalaiskysymysten ympärillä.
Aiemmin mainitsemassani Hyvärisen arviossa saamelaismääritelmästä
saamelaiskäräjien vaalilautakunnalle hän kirjoittaa lappalaisista käyttäen esimerkkinä
inarilaista Yrjö Mattilaa, jonka
korkein hallinto-oikeus (KHO) määräsi liitettäväksi saamelaisena saamelaiskäräjien
vaaliluetteloon:
”Mattila katsoo kuuluvansa lappalaisiin, joka on muiden
kansojen saamelaisista käyttämä nimitys. Saamelaisten
omakielinen nimitys sápmelas –saamelainen on korvannut 1900-luvun
jälkipuoliskolla nimityksen lappalainen.”
Ja edelleen:
”Juridisesti
lappalais-nimitys koskee vain henkilöitä, jotka itse on merkitty valtion
viranomaisten asiakirjoihin lappalaisiksi. Valittajista (KHO:een) ei yksikään
ole lappalainen.”
Suomen
lakiin kirjatun saamelaismääritelmän toisen kohdan mukaan saamelainen ”on
sellaisen henkilön jälkeläinen, joka on merkitty tunturi-, metsä- tai
kalastajalappalaiseksi maa-, veronkanto- tai henkikirjassa”. Hyvärisen mukaan on siis
ilmiselvää, että henkilö on lappalainen vain jos hänet itsensä on merkitty lappalaiseksi
asiakirjoissa.
Hyvärisen mukaan lappalaisen jälkeläinen ja
luonnollisesti
lappalainen itse voi olla saamelainen, mutta hän ei ole lappalainen ilman tuota
asiakirjamerkintää. Niinpä Hyvärisen mukaan KHO menetteli virheellisesti kun se
hyväksyi Mattilan lappalaisena saamelaiseksi, vaikka tämän lähin lappalainen
esi-isä löytyy vuoden 1825 maakirjasta ja oli syntynyt vuonna 1763.
Hyvärinen
on ollut alun perin ajamassa saamelaisuuden polveutumismäärityksen takarajaksi
vuotta 1875, jonka jälkeen lappalaiskirjauksia ei paljoa näy.
Hyvärinen
tarkentaa, että lappalainen on tunnettu
lainsäädännön käsitteenä jo keskiajalta lähtien ja että ”Nykyaikaisena lappalainen on kameraalioikeudellinen –
maaverotuksellinen – eikä etninen termi, joka merkittiin maanjaotusta, maaverotusta
ja maanluontoa koskeviin asiakirjoihin lappalaiselinkeinon harjoittajalle.
Henkilö kuului joko vanhempaan lapinkyliin ja veromaihin perustuvaan
kiinteistöjaotukseen ja oli lappalainen, tai uudempaan uudistiloihin
perustuvaan kiinteistöjaotukseen ja oli (uudis)tilallinen. Tilalliset eivät
siten käsitteellisesti ole olleet eivätkä ole lappalaisia olivatpa he
etnisyydeltään suomalaisia tai saamelaisia”.
Pari vuotta sitten eli vuonna 2010 Lapin yliopiston
jatko-opiskelija, oikeustieteiden kandidaatti Heikki J. Hyvärinen kirjoittaa Kai T. Kokon toimittamassa yliopiston
julkaisussa ”Kysymyksiä saamelaisten oikeusasemasta” lappalaisoikeuksista näin:
”Saamelaisten oikeudet ja oikeussuoja maan ja vesien
käyttöön lappalaisina, lappalaisten oikeudenomistajina ja alkuperäiskansana
eivät toteudu kunnolla tai toteutuvat vain osittain perinteisissä
elinkeinoissa, kuten poronhoidossa, metsästyksessä, kalastuksessa ja
luonnontuotteiden keräilyssä. Kyseinen saamelaisten erityisasema
kulttuurimuotoonsa toteutuu lain mukaan vain osana muun paikallisen väestön
yleiskäyttöoikeutta, vaikka saamelaisten osalta kyse on erityisperusteisesta
alueen käyttöoikeudesta.”
Hyvärisen
mukaan lappalaisia on siis yhä olemassa ja nykyiset saamelaiset ovat lappalaisten oikeudenomistajia. Vieläpä
kollektiivisesti.
Hyvärisen
mukaan Mattilan edustama lappalaisuus on kuitenkin kadonnut silloin kun nuo
entiset lapinkylittäin järjestäytyneet lappalaiset ryhtyivät perustamaan tiloja
ja joutuivat kanssakäymisiin alueelleen tunkeneiden suomalaisten
uudisasukkaiden kanssa.
”Miehestä tuli toisinaan uudisasukkaan renki tai koko
perheestä kerjäläisjoukko. Lapset oppivat, mikäli pysyivät hengissä, uuden kielen
ja heistä tuli suomalaisia. Lappalaiset eivät siis väistyneet, vaan suomalaistuivat
tai tuhoutuivat”, Hyvärinen kertoo. Näin hänen mukaansa kävi tyypillisesti
eteläisissä lapinkylissä, kuten Kuusamon ja Kittilän alueilla.
Hyvärisen saamelaiskäräjien vaalilautakunnalle esittämän
asiantuntija-arvion logiikalla samoin on täytynyt käydä aina Inaria myöten.
Mutta
keitä ovat sitten Hyvärisen mainitsemat nykylappalaiset?
He
ovat, mikäli lakimiessihteerin kiemurat voi tajuta, tunturilappalaisia, joita
heitäkin Hyvärinen on joskus kirjoittanut lappalaiseksi kirjattuna löytyvän
nykyään vain yksi henkilö – Enontekiöltä.
Tunturilappalaisten
nautintamaille Norjan tuntureille ja sieltä Enontekiölle, Utsjoelle ja osin
Inariinkin ulottuen, eivät tilojen perustamisen pakot eivätkä uudisasutuksen
tuomat pahat ulottuneet. Hyvärisen mukaan tunturilappalaisille muodostui
kuitenkin alueiden käytön myötä omistusoikeuteen rinnastettava yhteys maihin ja
vesiin.
Niillä
oikeuksillako mastautettaisiin myös vaikkapa Inarin lappalaisten isännättömiksi
jääneet oikeudet?
Kun
parhaillaankin vaaditaan Suomea ratifioimaan kansainvälinen
ILO-alkuperäiskansasopimus, ja kun vaatimusten yhteydessä rauhoitellaan
sopimuksen olevan merkityksetön muiden väestöryhmien oikeuksien kannalta,
muistuttelee sopimustyöryhmän taattuihin taustavaikuttajiin kuuluva Hyvärinen tarpeesta
säätää saamelaisille muiden ylitse käyviä erityisoikeuksia. Näin esimerkiksi
poronhoitoon, jossa muiden kuin saamelaisten oikeus elinkeinoon säilyisi siirtymäsäännöksellä
vain tietyn ajan.
Ehkäpä
oikeusministeriön olisi aika tulla jo kentälle ja kertoa mitä kaikkea
ILO-sopimuksen ratifiointi ihan käytännössä aiheuttaisi. Tai ainakin millaisia
vaatimuksia se ruokkisi.
Veikko
Jk.
Sana mastauttaa on poronhoidon sanastoa ja tarkoittaa porojen jättämistä tai
tahallista päästämistä sekoittumaan tokkien kohdatessa. Aikanaan kalastuksella,
metsästyksellä ja karjanpidolla paljolti eläneet inarinlappalaiset olivat välistä
suutuksissaan kyliensä lähelle tulleille porolappalaisille, joiden suuret
poroelot imaisivat mukaansa myös heidän vähiä porojaan.
Pistipä miettimään taas omia juuria :)
VastaaPoistaMukava lukea mielipiteitäsi ja ajankohtaisia asioita tätäkin kautta. Onnittelut tämän päivän (5.4) johdosta ja kirjoittamisen iloa!
T. Minttu V.