Kyseessä oli aamuöinen ajelu, johon liittyi humala ja
puutteellinen ajovarustus; yökelkkailemassa olleilla kolmella miehellä ei ollut
kenelläkään kypärää. Tosin harvemmin sen on tilastoitu pelastaneen henkiä
silloin kun on törmäilty kelkoilla milloin puihin, siltarakenteisiin tai muihin
kovassa vauhdissa eteen ilmaantuneisiin esteisiin.
Vain joitain päiviä sitten Inarin Angelissa ajoi mies
kovalla vauhdilla kelkalla tiellä törmäten mutkassa henkilöauton keulaan.
Kaveri jäi henkiin, mutta ajelut on ajeltu.
Kelkkailuonnettomuudet saavat mediassa suhteettomankin
suuren huomion. Toki niitä sattuu vilkkaimpina keväisinä viikkoina ja
viikonloppuina, mutta määrällisesti ruumiita ja rampoja tulee vähän verrattuna
muuhun liikenteeseen ja liikkumiseen. Laskettelurinteissäkin katkotaan luita
joskus päivittäin ja hiihtoladuille tuupertuu äijää kaikkensa antaneina.
Kelkkailuonnettomuudet houkuttavat aina koloistaan esiin
kelkkailun vastustajat. Aletaan vaatia lisää kieltoja ja ainakin sääntöjen
tiukentamisia. Vakuutusyhtiöt ovat myös tarkkoina ja näkevät tilaisuutensa
korottaa kelkkojen vakuutusmaksuja.
Ilmiö on vähän samanlainen kuin kouluampumisissa. Nuo
traagiset tapahtumat on pyritty käyttämään hyväksi aselain kiristämiseksi,
aivan kuin keräämällä papoilta pyssyt pois estettäisiin vastaavia tapauksia.
Oikea keinohan vaikuttaa tilanteeseen olisi palauttaa kouluihin sieltä
säästöjen nimissä poistetut kuraattorit ja muutenkin terästää lasten ja nuorten
kasvatukseen ja kasvamiseen liittyvää kotien, koulujen ja muun yhteiskunnan
huolenpitoa.
Katson kelkkailua kelkoilla paljon ajaneena ja yhä paljon
ajavana. En voi kehua olevani mikään malliajaja, mutta ajamisen tarkoitus on
ollut aina jotensakin tarpeeseen liittyvää. Työn makuista.
Tästä näkökulmasta katsoen harmittaa se kelkkailukulttuuri,
johon Suomessa on ajauduttu ja jota yhä näytään kelkkojen suunnittelussa ja
etenkin niiden markkinoinnissa ruokkivan.
Vai oletteko nähneet montakaan kelkkamainosta, jossa laite
ei olisi ollut korkealla ilmassa tai syöksymässä lunta tupruttaen jonnekin
pystyyn rinteeseen – jatkaakseen ilmeisesti sen huipulta maata kiertävälle
radalle?
Ei ihme, että kun laitteita noin mainostetaan, niillä myös
yritetään kaahata kuvien opettamalla tavalla.
Rälläämiseen liittyy oleellisena osana ”omien polkujen
kulkeminen”. Tosi mies ei aja reitillä tai jäljellä, vaan sen vieressä,
mieluummin vielä siksakkia molemmille puolille möyhentäen. Tarveajoon tehty
reitti tai jälki on näin pian sotkettu lumisateen jälkeen vaikeasti
seurattavaksi ja möyhennetty muutenkin kelvottomaan kuntoon.
Joillakin mökeilläkin näyttää keväisin asustavan porukoita,
jotka olisivat voineet rakentaa tupansa ihan hyvin vaikka soramontulle. Siellä
olisi paljon hauskempia töyssyjä ajaa päivät ja yöt kelkkakrossia, kuin nyt
rallata Inarijärven jäällä naapureille pakoputkien tehopillien ulvontaa esittelemässä.
Sama luontokäyttäytyminen tietenkin jatkuu kesällä
vesijettirallilla.
Älkäämme siis ihmetelkö jos maastoliikennelaki ja
moottorikelkkailua koskevat säädökset edelleen tiukkenevat. Olemmehan tottuneet
siihen, että sitä pitää saada mitä on tilattukin.
Inarijärven Nanguvuono on muuten aluetta, jonne on kaavoitettu
tiuhaa loma-asutusta. Vastaavia keskittymiä on pyritty saamaan myös muualle
vielä erämaisen Inarijärven rannoille.
Kun vaikka nyt pääsiäisenä sattuu liikkumaan Nanguvuonolla, voi
jäljistä nähdä ja myös kuulla millaista luontokulttuuria
tällaiset taajamat tuottavat.
Veikko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti