Asioita pitkään seuranneena tuntuu siltä, että pitkälti
Hyvärisen omasta ansiosta tuo Saamenmaa on jäänyt syntymättä.
Viime vuodet Hyvärinen on joutunut käyttämään
oikeustieteiden kandidaatin taitojaan ja luontaista aggressiivisuuttaan lappalaisten
nujertamiseen. Ja jopa heidän olemassaolonsa kiistämiseen.
Tiivistettynä hänen politiikkansa on ollut, että Lapin
alueen alkuperäiset lappalaiset ovat kadonneet eli suomalaistuneet ja heiltä
jääneet ”isännättömät” oikeudet tulisi nyt siirtää viimeisinä alkuperäiskansan
tunnusmerkit säilyttäneille saamelaisille. Siitäkin huolimatta, että suurin osa
heistä on Ruotsista ja Norjasta varsin myöhään Suomeen muuttaneiden entisten
porolappalaisten jälkeläisiä.
Oikeuksien siirtäminen täysimääräisinä tapahtuisi
viimeistään siinä vaiheessa kun Suomi ratifioi kansainvälisen
ILO-alkuperäiskansasopimuksen.
Viimeksi viime viikolla Hyvärinen
opetti pitkäaikaista saamelaispoliitikkoa Jouni
Kittiä ”oikeille raiteille” alkuperäiskansatulkinnassa.
Kitti kirjoitti Lapin Kansassa, että saamen kielen
vaihtuminen vuosisatojen aikana suomeksi ei estä ILO:n yleissopimuksen nojalla
lappalaisia identifioitumasta alkuperäiskansaksi.
Hyvärisen mukaan lappalaiset ovatkin satoja vuosia sitten
puhuneet saamea, mutta vaihdettuaan kielensä suomeksi muodostavat nykyisin enää
kuvitteellisen lappalaisten alkuperäiskansan saamelaisten alkuperäiskansan
rinnalle.
Hyvärisen katsoo, että ILO:n alkuperäiskansasopimus 169
koskee vain kansoja, kuten ”alkuperäiskansat” eikä ”alkuperäisväestöä”, jota
termiä on paljon viljelty lappalaisia saamelaisista erottamaan.
”Kansan itsensä tulee sopimusmääräyksen mukaan pitää itseään
alkuperäiskansana eli identifioitua alkuperäiskansaksi”, Hyvärinen opettaa. Hän
jättää huomiotta myös lappalaisten julistautumisen sekä liittymisen
muinaiskveenien jälkeläisinä suomalais-ugrilaisten kansojen yhteisöön.
On toki totta, ettei Suomi ole tunnustanut lappalaista
alkuperäiskansaa perustuslaissaan kuten se on tehnyt saamelaisten osalta, mutta
sekin saattaa tulla eteen mikäli valtio aikoo ratifioida ILO-sopimuksen ja
noudattaa sitä suomalaiseen hallintotapaan kirjaimellisesti ja jopa oikeudenmukaisesti.
Hyvärinen tulkitsee myös niin, ettei ILO-sopimus edes
määritä ketkä katsotaan alkuperäiskansaksi, vaan sen tekee Pohjolassa Suomen,
Ruotsin ja Norjan saamelaisia koskeva lainsäädäntö.
”Suomen laki tuntee
vain saamelaiset maan ainoana alkuperäiskansana. Lisäksi ILO:n yleissopimus
edellyttää, että ollakseen alkuperäiskansa ryhmän on täytynyt säilyttää
kokonaan tai osittain omat sosiaaliset, taloudelliset, kulttuuriset ja
poliittiset instituutionsa. Ei ole tiedossa, mitä mainittuja instituutioita
lappalaisiksi virheellisesti kutsutut henkilöt olisivat säilyttäneet”,
Hyvärinen kirjoittaa.
Kuten edellä huomautin, lakeja ja tunnustamisia voidaan ja
voi olla pakkokin päivittää. Mitä taas tulee Hyvärisen väitteeseen lappalaisten
sosiaalisten, taloudellisten, kulttuuristen ja poliittisten instituutioiden
katoamisesta, on se täyttä puppua ja osoittaa käsittämätöntä kansanryhmän
nollaamista.
Näin väittäessäni nojaan muun muassa Juha Joonan näkemyksiin tutkimuksessaan ”Entisiin Tornion ja Kemin
lapinmaihin kuuluneiden alueiden maa- ja vesioikeuksista”.
Hyvärisen kadottamista lappalaisten instituutioista voidaan todeta,
että verrattaessa 1600- ja 1700-luvuilla eläneiden ja nykypäivän lappalaisten
elämää, yhteistä on esimerkiksi maa- ja vesialueiden käyttäminen metsästykseen,
kalastukseen ja poronhoitoon. Ja kuten tunnettua, nuo mainitut maitten ja
vesien käyttömuodot luetaan lainsäädännössä ainakin saamelaiseen kulttuuriin
kuuluviksi.
”Lähtökohtana tulisi joka tapauksessa olla, että erilaisten
instituutioiden säilymisen osalta tunturilappalaisten jälkeläisiä tulisi
verrata tunturilappalaisiin ja metsälappalaisten jälkeläisiä
metsälappalaisiin”, Joona toteaa.
On historiallinen tosiasia, että edellä mainitut kaksi
lappalaisryhmää, kuten siinä välissä vielä esimerkiksi Tenon joki- ja Inarin
kalastajalappalaiset, ovat poikenneet toisistaan paitsi asuinalueittensa,
kieltensä ja elinkeinojensa, myös kulttuurinsa osilta.
”Ei voitane olettaa, että toisen ryhmän jälkeläisen olisi
tullut säilyttää sellaisia instituutioita, jotka ovat olleet käytössä vain
toisen ryhmän piirissä, vaan nykyään eläviä henkilöitä tulee verrata kunkin
henkilön omiin esivanhempiin”, toteaa Joona.
Veikko
Jk:
”Yhä useammat ymmärtävät tänään, ettei saamelaiskäräjien
alkuperäisväestöä repivällä politiikalla ole tulevaisuutta. Samanlaisista
utopioista on eri puolilta maailmaa historiallisia esimerkkejä, joihin on
liittynyt loputtomasti uskonnollisia ja kansallisia konflikteja ennen kuin ne
on saatu loppumaan. Silloinkin kaikki alkaa tosiasioiden tunnustamisesta”,
kommentoi Jouni Kitti vielä Lapin Kansassa Hyväriseltä saamaansa ojennusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti