Hänestä presidentin
tulkinta ILO-sopimuksesta oli yllättävä.
”Suomi ei ole kyennyt tai halunnut ratifioida sopimusta. Asia on kaatunut
aina lopulta siihen, miten saamelaisten oikeudet alueensa maihin ja vesiin
tulisi määritellä. Lähes koko saamelaisalue on tällä haavaa valtion
omistuksessa. Ylä-Lapin suomenkielinen
väestö on pelännyt maaoikeuksiensa kaventumista, jos sopimus ratifioidaan. Norja
on ratifioinut sopimuksen”, Virolainen kirjoittaa blogissaan.
Mainitessaan Norjan ratifioineen, hän olisi voinut samalla taustoittaa,
ettei Ruotsi aiokaan ratifioida kyseistä sopimusta.
”Sopimuksen ratifiointihanke on aiheuttanut närää saamelaisten ja
Ylä-Lapissa asuvien lappilaisten
välillä. Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti
Näkkäläjärvi valittelikin puheessaan saamelaisvastaisen liikehdinnän
nousua. Liikkeen jäsenet ovat aloittaneet saamelaisten oikeuksien vastustamisen
saamelaisten aktiivisella uhkailulla, internet- ja mediakamppailulla ja
karvalakkilähetystöillä Helsinkiin”, kertoo Virolainen Näkkäläjärven kertoneen.
Emeritusprofessori muistaa johdonmukaisesti viittailla Ylä-Lapin
suomenkieliseen väestöön ja lappilaisiin liikehtijöihin. Lapin yliopiston
vanhan liiton saamen tutkimuksen linjan mukaisesti hän ohittaa tai nollaa lappalaisen kansanryhmän.
Ja puhuessaan Ylä-Lapin suomenkielisestä väestöstä, professori voisi
taustoittaa, että saamelaisissakin on huomattava osa niitä, jotka ovat
käytännössä suomenkielisiä.
”Presidentin tulkinta ILO-sopimuksesta yllätti kaikki kutsuvieraat, myös tilaisuudessa olleen oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin. Niinistö tuntui
olevan sitä mieltä, ettei sopimus ole enää tätä päivää”, kirjoittaa Virolainen.
Eivät kaikki sentään tainneet yllättyä. Toki jo 1980-luvulla
oikeusministerinä ja 1990-luvulla eduskunnan perustuslakivaliokunnan
puheenjohtajana toimineen Niinistön tiedettiin perehtyneen ILO-asiaan ja
kertoneen siihen kantansa aiemminkin moneen kertaan.
”Jyrki Kataisen hallitus on kuitenkin sitoutunut ohjelmassaan siihen, että
ILO-sopimus ratifoidaan tällä hallituskaudella. Aikoisiko tasavallan
presidentti siis arvovallallaan tyrmätä koko ajatuksen. Kuka sanoikaan, ettei
presidentillä ole Suomessa enää mitään valtaa? Kyllä presidentti nyt ainakin
piskuisen alkuperäisvähemmistön aikoo nujertaa!” kirjoittaa professori.
Virolaisen mielestä, jos ILO-ratifioinnissa edetään Niinistön ajattelun
mukaan, ratifioinnista ei ole enää mitään takeita tai se vie ainakin aikaa. On
siis päästävä ensin kansalliseen yhteisymmärrykseen ja katsottava myös
mahdollisen pohjoismaisen saamelaissopimuksen syntyminen. Siihenhän liittyen
Ruotsi on jo kantojaan ilmoittanut.
Virolainen kuvaa Niinistön näkemystä ILO-sopimuksesta ”uustulkinnaksi”,
koska presidentti arvioi sopimuksen syntyneen yli 20 vuotta sitten korjaamaan
siirtomaa-aikoina alistetuksi tulleiden, heimoasteella eläneiden alkuperäiskansojen
asemaa. Professori kertookin blogilukijoille, kuinka Klemetti Näkkäläjärvi
rohkeni epäillä presidentin tietämystä.
Myös oikeusministeri Henrikssonia Virolainen siteeraa. Sanoihan
Henrikssonkin, ettei ollut aiemmin kuullut ILO-sopimuksesta moista tulkintaa.
”Vuoden 1989 ILO-sopimus numero 169 on yksi tärkeimmistä alkuperäiskansojen
oikeuksia koskevista kansainvälisistä sopimuksista. Sopimus tunnustaa
alkuperäiskansojen erityiset oikeudet perinteisiin asuinalueisiinsa ja niiden
luonnonvaroihin sekä edellyttää valtioita ryhtymään erityistoimenpiteisiin muun
muassa alkuperäiskansojen kulttuurin, kielen ja ympäristön suojelemiseksi.
Sopimuksen on ratifioinut 20 valtiota. Suomi ja Ruotsi eivät kuulu
sopimusvaltioihin, sen sijaan Norja on ratifioinut sopimuksen”, Virolainen
kirjoittaa.
Professori pitää siis tärkeänä ja oikeutettuna, että ILO-sopimus
ratifioidaan. Hän ei kuitenkaan perustele kantaansa Niinistön tavoin, vaan
jättää asian ikään kuin itsestäänselvyydeksi.
Miten ILO-sopimus vastaisi sen alkuperäistä tarkoitustaan Suomessa? Miten
se vaikuttaisi käytännössä Suomessa saamelaisten elämään, lappalaisten elämään
ja yleensä lappilaisten elämään? Miten sopimus koskettaisi saamelaisista niitä
yli 60 prosenttia, jotka asuvat saamelaisalueen ulkopuolella tai jotka eivät
yleensäkään enää ole jatkuvassa yhteydessä saamelaiseen nomadiseen poronhoito-,
metsästys-, kalastus- ja keräilykulttuuriin, ja kuinka kauas siinäkin on voitu
etääntyä perinteestä ilman että se on käytännössä hävinnyt?
Jyrki Virolaisen blogista on vastauksia tällaisiin kysymyksiin turha hakea.
ILO-sopimuksesta löytyy tasan tämä yksi kirjoitus ja saamelaiskysymyksestäkin
yksi käsitellen Tarja Halosen
taannoin järjestämän presidenttifoorumin puheenvuoroja.
Jos väitän, että aika on ajanut Suomessa Bemarilla ILO-sopimuksen ohitse,
on väitteeni yhtä oikea ja perusteltu kuin arvon professorin päinvastainen
mielipide.
Veikko
kirjoitat asioista juuri niin kuin ne on, toivottavasti mahdollisimman moni löytää kirjoituksesi ja huomaa asioiden oikean laidan niiden pohjalta... kiitos... jatkan lukemista...
VastaaPoistaOn synti olla tavallinen Suomalainen nykysuomessa. Ainakin se on hemmetinmoinen häpeä. Lapissa mollaavat saamelaiset, rannikolla ja etelässä ruotsinkieliset. Koko maan alueella MaMut ja ratsastusasuiset eläkeläiset. Kaikilla sama virsi: Suomalaiset sortavat! Miten tässä näin pääsi käymään, että enemmistö on kotimaassaan kohta kaikkein heikoimmassa asemassa.
VastaaPoistaEihän tästä mitään tule.... pitäisiköhän vetää ranteet auki?