Ovatko lappalaisten
maaoikeudet olemassa? Ja jos ovat, kuuluvatko ne suomenkielisiksi pakotetuille
lappalaisten jälkeläisille, vai 1970-luvulla saamelaisvaltuuskunnan
vaaliluetteloon kieli- ja kulttuuriperustein kirjatuille saamelaisille ja
heidän jälkeläisilleen? Voiko
vaaliluettelo olla samalla kiinteistöoikeudellinen asiakirja? Ja niin edelleen…
Lappalaiset ja lappalaisoikeudet
ovat olleet olemassa tai olematta vähän tilanteen mukaan. Viime aikoina on
saamelaiskäräjien suunnasta katsottu, että lappalaiset ovat lakanneet olemasta,
mutta heidän oikeutensa ovat olemassa ja kuuluvat käräjien vaaliluettelossa
oleville saamelaisille.
Seuraavassa vanha
18.11.1999 Lapin Kansassa julkaistu pakinani ”Lauseita ja lausuntoja
lappalaisista”:
Viikonpäivät sitten tohtori Kaisa Korpijaakko-Labba kertoi oululaisessa Kalevassa: ”Etnistä
kansaa nimeltä lappalaiset ei ole koskaan ollut eikä lappalaiset-käsitteellä
ole mitään tekemistä etnisyyden kanssa. Oikeushistoriassa se liittyy ainoastaan
elinkeinoihin ja maaveroon ja yleisessä kielenkäytössä milloin mihinkin.” Lapinkylien
hän totesi kadonneen
maarekisteriyksikköinä 1900-luvun isojaossa ja lapinveron lakkautuessa vuonna
1924.
8.4.1982 oikeustieteiden kandidaatit Korpijaakko
ja Heikki J. Hyvärinen julkaisivat
Kaltio-lehdessä laajahkon saamelaisalueen maanjakoja ja omistuksia käsitelleen
artikkelin. Näin he silloin: ”Perintömaihin kohdistuvien oikeuksien omistaja on
edelleen täsmennettävissä. Sellaista henkilöä, jonka omistusoikeus kohdistuu
perintömaahan ja joka siitä maksaa lapinveroa ja lapinkylän kyläkunnan jäsenenä
tarvittaessa osallistuu kylän muun perintömaan maaveron maksamiseen, nimitetään
maa- ja vesioikeudellisessa lainsäädännössä lappalaiseksi. Lappalaisten
muodostama kyläkunta määräsi kylän yhteisistä alueista.”
Ja näin Korpijaakko ja Hyvärinen lapinkylistä ja
perintömaista: ”Saamelaisten kotiseutualueella näyttää olevan kaksi erillistä valtiovallan
vahvistamaa kiinteistöjärjestelmää. Vanhemman eli lappalaiselinkeinojen
harjoittamiseen perustuvan lapinkylä- ja perintömaajaon päälle on isojaossa
vahvistettu maanviljelyyn perustuva tilajärjestelmä ottamatta vanhempaa jakoa
lainkaan huomioon.” Ja edelleen: ”Kiinteistö
ei lakkaa olemasta pelkästään sillä perusteella, että sitä koskeva merkintä jää
pois viranomaisrekisteristä. Kun maaveron lakkauttaminen ei ole lopettanut
muita kiinteistöjä Suomessa, ei se ole lopettanut niitäkään, joista maksettiin
lapinvero-nimistä maaveroa. Maahan ja veteen kohdistuvista oikeuksista on taas
yleisenä periaatteena todettava, etteivät oikeudet siirry omistajalta toiselle
ilman laillista saantoa.” Ja edelleen:
"Oikeudet eivät myöskään menetä merkitystään tai lakkaa pelkästään sillä
perusteella, että on kulunut paljon aikaa tai että yleisesti on lähdetty siitä,
ettei niitä ole.”
28.3.1982 oikeustieteiden kandidaatti Oula Näkkäläjärvi laati korkeimmalle
oikeudelle (KKO) lapinkylien silloisten perillisten asianajajana vaateita
pohjoisten kuntien käynnissä olleeseen vesipiirirajankäyntiin. Asiantuntijoihin
(Korpijaakko ja Hyvärinen) vedoten hän esitti KKO:lle muun muassa:
"Tutkimuksesta selviää, että lappalaisten vanhastaan maksama vero on ollut
luonteeltaan maavero. Sitä on maksettu lapinveromaista (myös lapinmaa, veromaa,
perintömaa) eli yksittäisten perheiden lappalaiselinkeinojen harjoittamista
varten hallitsemista perinnöllisistä maa- ja vesialueista. Lapinverojaotus on
vastannut muualla valtakunnassa vallinnutta talojaotusta."
Ja edelleen: "Verolappalaiset olisi tullut
ottaa isojakolainsäädännössä asianmukaisesti huomioon, sikäli kuin isojakoa
ylipäätänsäkään olisi vallinnut oikeustila huomioon ottaen tullut suorittaa.”
Korpijaakko-Labban viikon takaisen linjauksen ja
vuoden 1982 lausumien välille mahtuu mappikaupalla erilaisia lauseita ja
lausuntoja lappalaisista ja saamelaisista. Mielenkiintoisimpia tutkittavia ovat
ne, joissa kollektiivinen saamelaisuus ja perimykseen nojaava lappalaisuus
ruvetaan kytkemään yhteen maaoikeuksista puhuttaessa. Tällöin mukaan astuu muun
muassa tuo viime vuosina kovasti pinnalla ollut maaginen vuosiluku 1875.
Korpijaakko-Labba ei ole ainoa tohtori- ja
professoritason kynäilijä, joiden määritykset esimerkiksi saamelaisuudesta ovat
vaihtuneet – joidenkin moneenkin kertaan. Viikko sitten Korpijaakko-Labba
toteaa, "ettei etnisyys ole ikuinen ilmiö vaan prosessi, sukuja on sekä
suomalaistunut että saamelaistunut". Linjaus on ehkä nykytilanteessa
viisas ja käyttökelpoinen, antaahan se lappalaisille toivoa saamelaistua
etnisellä puolella ja saamelaisille toivoa lappalaistua maaoikeuksista
puhuttaessa.
Tohtori Marjut
Aikio kirjoitti 3.3.1996 Kalevassa tästä etnisyydestä muuten seuraavasti:
"Suomessa saamenkansa on nykypäivän ihmisille kuitenkin lähes tuntematon.
Ei tiedetä, että saamelaiset ovat oma etninen ryhmä. Ei tiedetä, että
saamelaiset ovat sama asia kuin lappalaiset, samoin kuin romanit ovat
mustalaisia, eestiläiset virolaisia ja inuitit eskimoita."
Korkein hallinto-oikeus
siirsi viime saamelaiskäräjävaaleihin liittyen vuoden 1875 takarajaa hieman
tuonnemmaksi lappalaisista polveutuvien saamelaiseksi hakeutuneiden henkilöiden
hyväksi. Asiassa lienee auttanut Suomea liian suppeasta saamelaismääritelmästä
huomautellut YK.
Vireillä ovat kuitenkin
saamelaiskäräjien ja saamelaisnuorten järjestön vaatimukset, joilla KHO
palautettaisiin saamelaismääritelmän osalta järjestykseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti