Viime päivinä Daavidin tähti on vilahdellut julkisessa
keskustelussa kun on paheksuttu erään eduskunta-avustajan blogissaan heittämää
huumoria jonkun Suomessa esiintyvän kansanryhmän tunnistamiseksi.
Daavidin tähti tuli esille myös eräässä pohdiskelussa miten
ILO-sopimuksen ja pohjoismaisen saamelaissopimuksen ratifiointien jälkeen
erotettaisiin ketkä olivat Ylä-Lapin erämaissa erityisten
alkuperäiskansaoikeuksien ja ketkä tavallisten tai kavennettujen
kansalaisoikeuksien käyttäjiä.
Eroa täytyisi olla, koska noita erityisiä oikeuksia on jo 30
vuotta vaadittu ja niissä yhteyksissä oikeuksien on todettu toteutuvan
”positiivisen syrjinnän” kautta.
Sitä lajiahan on toki
jo pitkään harjoitettukin.
On selvää, että olisi rasistista ja täysin tuomittavaa, jos
saamelaiskäräjien vaaliluettelossa oleva alkuperäiskansa säädettäisiin
kantamaan jotain tunnusta erävalvojien, kalastuksenvalvojien, kelkkapoliisien,
rajavartijoiden ja ties keiden poroviranomaisten työn helpottamiseksi. Näin
siksi, että etnisyyden paljastava luettelo ei ole julkinen, eikä ihmistä voida
vastoin hänen tahtoaan vaatia todistamaan etnistä taustaansa tai osoittamaan
sen kantamalla esimerkiksi lapinpukua.
Eikä vaatetus, lapinpuku tai karvalakkikaan, välttämättä
kertoisi varmuudella, että kyseessä on ILO-sopimuksen suojaama, kulttuuriaan
harjoittava alkuperäiskansalainen. Kyseessähän voisi olla vaikka
identiteettinsä hukannut samofiili tai ihan vain läpikelmi lantalainen
salapilkkijä, joka yrittäisi näin vältellä kelkkailuluvan lunastamista ja
kypäräpakkoa.
Tuo käytännön tunnistamisongelmia pohtinut keskustelu oli ehken
turha, sillä varmasti oikeusministeri Anna-Maja
Henriksson (r.) ja urheiluministeri Paavo
Arhinmäki (vas.) ovat tämänkin ongelman jo tykönään ratkaisseet. Onhan
kumpikin käynyt täällä perukoilla kertomassa, ettei ILO-sopimuksen ratifiointiin liity enää
mitään selvitystarpeita, vaan sopimukseen sutaistaan nimet alle vielä tällä
hallituskaudella. Eli siis ihan vuoden, parin, korkeintaan kolmen sisällä.
Vähän kyllä ihmetyttää se, että ILO-sopimusta ja siihen
liittyvää pohjoismaista saamelaissopimusta valmistellaan vuosien takaisten
esitysten pohjalle, vaikka esimerkiksi vuonna 2005 luonnostellun
saamelaissopimuksenkin jälkeen on tullut lukuisia uusia tutkimuksia, joiden
perusteella sopimusten alueellisen soveltamisen sekä niiden piiriin kuuluvan
väestön selvittämiseen olisi mitä suurin tarve.
Ajatellaanko oikeusministeriössä niin, että pannaan nyt vain
tuli nurkan alle ja katsotaan palaako talo.
Koska enemmistöä kohtaan ei voida koskaan syyllistyä
rasismiin, niin on saamelaiskäräjiltä opetettu, voitaisiin ILO-suoja-alueella
liikkuva ulkopuolinen väestö sen puolesta säätää kantamaan jotain tunnistetta.
Siihen voitaisiin liittää saman tien viivakoodi kertomaan valvonnassa ja
mahdollisessa sakottamisessa tarvittavat henkilö- ja verotiedot.
Homma ei kuitenkaan edelleenkään pelaisi, sillä se johtaisi
nyt jonkinlaiseen käänteiseen rasismiin. Tunnuksettomat ihmiset voitaisiin
tunnistaa ILO-kansalaisiksi eli he tulisivat siten leimatuiksi.
Koska ILO-kansalaiset voisivat harjoittaa kulttuuriaan myös
naapurivaltioiden alueella, ainakin poronhoidossa, tarvittaisiin pohjoismaisen
saamelaissopimuksen lisäksi toinen pohjoismainen sopimus yhtenäistämään
ulkopuolisen väestön tunnistamista. Noihin ulkopuolisiin kuuluisivat
luonnollisesti myös matkailijat, jotka pitäisi voida tunnistaa ainakin mikäli
he ovat liikkeellä muutoin kuin ILOisen oppaan vetäminä.
Siinä saksalainen Joachim
tai itävaltalainen Gerhard olisivat
ihmeissään liimatessaan kelkkailukypäräänsä tunnistetta.
Ei tämä näin tule onnistumaan. Ei edes Anna-Majalta ja
Paavolta.
Ainoa käyttökelpoinen ja kairassa varmaan vahvaa
kannatustakin saava ratkaisu lienee ILO-kansan oma etnopoliisi. Se tuntisi
tunturissa jo kelkan äänestä kuka on omaa ja kuka vierasta väkeä. Tuntevathan
porotkin kenen kelkalla tuodaan tuorerehua ja kenen kelkka säikyttää luomaan
vasat.
Olen vuosikymmenten aikana käytännössä huomannut, että
monissa poromiehissä on poliisiainesta kyselemään milloin mitäkin
hillanpoimintalupaa tai ajamaan tankillinen bensaa kuoratessaan mitä joku
toinen on kairassa puuhannut.
Ei muuta kuin erävalvojat tekemään takkapuita
tunturimajoille ja rajakurvarit istumaan Helsingin satamien
passintarkastukseen. Ja sijaan poroaitavahdeille kiinniotto- ja sakotusoikeus.
Etnopoliisit voisivat samalla hoitaa myös luonnon tasapainon seurantaa ja tehdä
siihen liittyen erilaisia säätötoimenpiteitä.
Käsittääkseni Ruotsissa tällaista seurantaa, raportointia ja
samalla tapahtuvaa säätämistä on jo sovellettu.
Luulen, että emerituslainsäädäntöneuvos Eero J. Aarniolla, asiantuntija OTK Heikki J. Hyvärisellä ja asiantuntija YK-raportoija Martin Scheininillä on jo tällainen
asetus valmiina lähtemään oikeusministerin pöydälle.
Veikko
Miksi käyttää tunnisteissa jo ajat sitten vanhentunutta tekniikkaa? RFID tunnistin toimii erinomaisesti eikä näy päällepäin. Valvojille vaan kännykät joissa on RFID lukulaite ja vot. Eipä tunnista sivulliset.
VastaaPoistaKoirilla tämä on jo käytössä, että kyllä tekniikka on olemassa ja hyväksi havaittu.
Lapin palkisen etelärajalle, valtakunnan raja-asemille ja lentoasemalle vaan portit joissa jokainen sisääntulija ja ulosmenijä tunnistetaan. Samalla voitaisiin määrätä ns. UUSI lapinvero "vieropalkisen" jäsenille. Tietysti vero olisi poistuttaessa kaksinkertainen sisääntuloon verraten. Siruttomat vietäisiin saunan taakse.
Jep. Pekka Aikion puheenjohtajakaudella saamelaiskäräjillä olikin jossain lausunnossaan Ylä-Lapin maa- ja vesihallinnosta esitys maantieveron keräämisestä saamelaisalueelle tulevilta autoilijoilta. Jossain arkistossani tuokin esitys varmaan vielä on olemassa. Siinähän se on Vuotsossa Saamenmaan porttikin valmiina eli portille vain puomi ja sille päivystäjät rahastamaan.
VastaaPoista