Oikeusministeriössä hiotaan joka tapauksessa parhaillaan
esitystä ILO-sopimuksen ratifioinnista ja samoin on käynnissä työ pohjoismaisen
saamelaissopimuksen laatimiseksi. Koska ministeriöstä ei ole tihkunut sopimusten
kohdealueelle asioista tuoreita tietoja, on nojattava viimeisimpiin olemassa
oleviin tiedon murusiin.
Tänään jotain saamelaissopimuksesta:
Suomalais-norjalais-ruotsalais-saamelainen työryhmä luovutti
viimeisimmän sopimusversionsa 27.10.2005. Työryhmään kuuluivat Suomesta
saamelaiskäräjien asiantuntijoina Martin
Scheinin ja Heikki J. Hyvärinen
sekä lisäksi Lapin yliopiston professori Matti
Niemivuo.
Sopimusluonnokseen sisältyy 51 artiklaa, joista työryhmä oli
yksimielinen.
12.11.2008 Pohjoismaiden saamelaisasioista vastaavat
ministerit ja saamelaiskäräjien puheenjohtajat päättivät yksimielisesti jatkaa
sopimuksen valmistelua luonnoksen pohjalta. Suomesta asiasta päätti
oikeusministeri Tuija Brax.
Valmistelutyöryhmän tarkka kokoonpano ei ole ainakaan
minulla tiedossa, mutta veikkaisin entisiä asiantuntijoita. Jatkotyö on alkanut
viime vuonna ja sopimusesityksen on määrä olla valmiina siitä viiden vuoden kuluessa.
Odotetusti maa- ja elinkeino-oikeudet nousevat
sopimusluonnoksessa keskeisiksi, samoin niiden vaatimista tukeva ILO-sopimus.
Saamelaissopimuksen 34. artiklassa määritellään saamelaisten
omistustasoinen oikeus ”perinteisiin maa- ja vesialueisiin”. Erityisesti on
kiinnitettävä huomiota poronhoitoa harjoittavien saamelaisten oikeuksiin.
Seuraavan artiklan mukaan valtioiden on laadittava
oikeuskäytäntö, jonka avulla saamelaiset saavat valtion tuella mahdolliset
käytön kiistat oikeuskäsittelyyn.
Seuraavassa artiklassa määrätään, että ”lupaa luonnonvarojen
tutkimiseen tai hankkimiseen ei saa saamelaisten mailla myöntää, jos toiminta
tekisi mahdottomaksi tai vakavasti vaikeuttaisi saamelaisten jatkuvaa kyseessä
olevien alueiden hyödyntämistä ja tämä hyödyntäminen on olennaista
saamelaiselle kulttuurille, elleivät saamelaiskäräjät ja saamelaiset, joita
asia koskettaa, suostu tähän”.
Artiklan määräysten todetaan lisäksi koskevan muita ”luontoon
kajoamisen tai luonnon käyttämisen muotoja”. Esimerkeiksi on kirjattu muun
muassa metsänhakkuut, vesi- ja tuulivoimalaitokset, teiden ja vapaa-ajan asuntojen
rakentaminen sekä sotilaalliset harjoitukset ja harjoitusalueet.
Sopimuksella siis
halutaan muodostaa saamelaisalueesta jopa ihan demilitarisoitu vyöhyke?
Edelleen sopimusluonnoksessa esitetään, että saamelaisilla,
joita edellä mainitut asiat koskettavat, tulee olla oikeus saada korvausta
kaikesta toiminnan aiheuttamasta vahingosta.
Jos kansallisessa lainsäädännössä on säännöksiä, joilla
luonnonvarojen hyödyntämisestä on maksettava korvauksia maanomistajille, tulee
sopimuksen mukaan säätää samanlainen korvausvelvoite aluetta perinteisesti
käyttäneille ja edelleen käyttäville saamelaisille. Siis vaikka he eivät
olisikaan varsinaisia maanomistajia.
Poronhoidossa saamelaissopimus edellyttää poronhoidon
ulottamista tarvittaessa yli valtakunnanrajojen. Kyseessä on sopimuksen
valmistelijoiden mukaan perinnäistapa, josta voidaan sopia rajoista
piittaamatta saamelaiskylien, siidojen tai paliskuntien kesken. Poronhoito-oikeutta
toisen valtion alueella voisi myös vaatia kanteilla kyseisessä maassa.
Sopimusluonnoksessa ei ole ainakaan selvää mainintaa, voisiko niin sanottu
saamelainen poronhoito vaatia myös valtion sisällä laajentumista perinteisiksi
katsotuille alueille.
Saamelaisen poronhoidon itsehallintoa sopimus joka
tapauksessa kaikilta osin vahvistaisi ja todennäköisesti esimerkiksi
mahdollisuus ulkopuoliseen puuttumiseen ylisuuriin poromääriin käytännössä
poistuisi.
Kun viime aikojen ILO-keskusteluissa on pidetty sopimuksen
vaikutuksiin liittyviä pelkoja huuhaana väittäen, ettei moisia maankäytön ja
muiden oikeuksien eriarvoisuuksia voida Suomen kaltaisessa oikeusvaltiossa
säätää, on esimerkiksi Metsähallitus suhtautunut vuoden 2005
saamelaissopimusluonnokseen ihan vakavissaan.
Toimitusjohtaja Jan
Heinon allekirjoittamassa lausunnossa katsotaan, ettei esitettyä sopimusta
voida hyväksyä. Metsähallituksen lausunnon mukaan sopimus edellyttäisi
saamelaiskäräjien tai saamelaisten suostumuksia jopa esimerkiksi matkailun
rinnekeskusten rakentamiseen ja yleensäkin luontoon tukeutuvan turismin
harjoittamiseen.
Vuodelta 2006 olevassa lausunnossaan Metsähallitus katsoo,
että saamelaisten oikeudet alkuperäiskansana on jo nyt otettu huomioon
lainsäädännössä.
Metsähallituslakiakin ollaan kuitenkin kai uudistamassa ja
on mielenkiintoista nähdä vahvistetaanko siinä edelleen noita Heinon
mainitsemia oikeuksia.
Veikko
Jk.
Oikeusministeriössä on tehty Eero J. Aarnion johdolla työryhmäarvio saamelaissopimusluonnoksen
suhteesta Suomen perustuslakiin ja muuhun kansalliseen lainsäädäntöön sekä
Suomea sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin.
Työryhmä asetettiin 8.1.2009 ja se antoi arvionsa 30.11.2009. Työryhmä näkee sopimusluonnoksen jatkovalmistelun Suomen kannalta suurelta osin ongelmattomaksi.
Sopimusluonnoksen jälleen kerran luettuani tulen yhä uudelleen samaan johtopäätökseen:
VastaaPoistaTavoitteena on itsenäinen Saamelaisvaltio, jonka taloudellisen perustan saamelaissopimuksen allekirjoittajavaltiot sitoutuvat turvaamaan.
Mitä muuta valtiorajat ylittävä sopimusoikeus voisi tarkoittaa?
Norjalla on öljyrahaa melkeinpä mielin määrin, Ruotsalaisilla kaivokset ja vankka perusteollisuus. Suomalaisten maksuosuus Kreikkamiljardien lisäksi on "helppo nakki".