Sopimus on vuodelta 1989, jolloin se korvasi vuodelta 1957
olleen alkuperäiskansasopimuksen.
Artiklan 1 mukaan sopimus koskee ”a)
niitä itsenäisissä maissa eläviä heimokansoja, jotka eroavat selvästi maan
muista väestöryhmistä sosiaalisten,
kulttuuristen ja taloudellisten olojensa puolesta ja joiden asema määräytyy
kokonaan tai osittain niiden omien tapojen tai perinteiden tai
erityislainsäädännön mukaan; b) niitä itsenäisissä maissa eläviä
kansoja, joita pidetään alkuasukkaina, koska he polveutuvat väestöstä, joka maan valloituksen tai asuttamisen tai
nykyisten valtionrajojen muodostumisen aikaan asui maassa tai sillä
maantieteellisellä alueella, johon maa kuuluu, ja jotka oikeudellisesta
asemastaan riippumatta ovat säilyttäneet
kokonaan tai osittain omat sosiaaliset, taloudelliset, kulttuuriset ja
poliittiset instituutionsa.
Määriteltäessä ryhmät, joihin tämän yleissopimuksen
määräyksiä sovelletaan, on olennaisena perusteena pidettävä sitä, että kansa
itse pitää itseänsä alkuperäis- tai heimokansana.”
Artiklan2 mukaan ”hallituksille kuuluu vastuu kysymyksessä
olevien kansojen oikeuksia puolustavien ja heidän koskemattomuutensa takaavien
yhteen sovitettujen ja järjestelmällisten toimien kehittämisestä yhteistyössä
näiden kansojen kanssa.
Näihin toimiin tulee sisältyä hankkeita, joiden avulla a)
näiden kansojen jäsenille varmistetaan pääsy
yhdenvertaisesti osallisiksi maan lainsäädännön muille väestöryhmille
myöntämistä oikeuksista ja mahdollisuuksista; b) edistetään näiden
kansojen sosiaalisten, taloudellisten ja kulttuuristen oikeuksien
täysimääräistä toteutumista, kunnioittaen niiden sosiaalista ja
kulttuuri-identiteettiä, niiden tapoja, perinteitä ja instituutioita; c)
autetaan näiden kansojen jäseniä kaventamaan alkuperäisväestön ja muun väestön
välillä mahdollisesti vallitsevia sosiaalis-taloudellisia
eroja mainittujen kansojen pyrkimysten ja elintapojen kanssa yhteensopivilla
tavoilla.”
Artiklan 3 mukaan ”alkuperäis- ja heimokansojen tulee voida
nauttia täysimääräisesti ihmisoikeuksista
ja perusvapauksista ilman rajoituksia ja syrjintää. Tämän sopimuksen
määräyksiä sovelletaan tasapuolisesti mainittujen kansojen mies- ja
naispuolisiin jäseniin. Näiden kansojen ihmisoikeuksia ja perusvapauksia,
mukaan lukien tässä yleissopimuksessa mainitut oikeudet, ei saa loukata
minkäänlaisin voima- tai pakkokeinoin.”
Artiklan 4 mukaan ”mainittujen
kansojen jäsenten, instituutioiden, omaisuuden, työvoiman, kulttuurin ja ympäristön suojelemiseksi on
tarvittaessa ryhdyttävä erityistoimenpiteisiin.”
Se ILO-kansan määrittelystä. Siis heimoaste, erottautuminen
selvästi muusta väestöstä sosiaalisten ja taloudellisten olojen puolesta,
polveutuminen aluetta ikiajat asuttaneesta väestöstä, kulttuuriset instituutiot,
tarve päästä yhdenvertaiseen asemaan muuhun väestöön nähden.
ILO-kansan oikeudesta maahan Artikla 14. lausuu näin: ”Kyseisille kansoille on tunnustettava omistus-
ja hallintaoikeus niihin maihin, joilla ne perinteisesti asuvat. Soveltuvissa
tapauksissa on lisäksi turvattava asianmukaisilla toimenpiteillä näiden
kansojen oikeudet käyttää alueita, jotka eivät ole niiden yksinomaista
asuinaluetta, mutta joita ne ovat perinteisesti voineet käyttää toimeentulonsa
hankkimista ja perinteisiä toimiaan varten. Tässä suhteessa on kiinnitettävä
erityistä huomiota paimentolaiskansojen ja kiertävien viljelijöiden
tilanteeseen. Hallitusten on tarpeellisin toimenpitein määriteltävä
kysymyksessä olevien kansojen perinteisesti asuttamat maat ja taattava tehokas
suoja niiden omistus- ja hallintaoikeudelle. Kansalliseen oikeusjärjestykseen
on sisällytettävä tarkoituksenmukainen menettely kysymyksessä olevien kansojen
maahan liittyvien vaatimusten ratkaisemiseksi.”
Artikla on yhtenevä tekeillä olevan pohjoismaisen
saamelaissopimuksen luonnoksen kanssa.
Sopimuksen Artikla 15. lausuu ILO-kansan maiden
luonnonvaroista ja niiden käytöstä: ”Kysymyksessä olevien kansojen oikeuksia
maittensa luonnonvaroihin on erityisesti suojeltava. Näihin oikeuksiin sisältyy
kansojen oikeus osallistua näiden luonnonvarojen käyttöön, hallintaan ja
suojeluun. Tapauksissa, joissa valtio säilyttää omistusoikeuden
mineraalivaroihin tai maanalaisiin luonnonvaroihin tai oikeudet muihin maahan
liittyviin luonnonvaroihin, hallitusten on luotava tai ylläpidettävä
menettelytapoja varmistaakseen, että mitään kysymyksessä olevien kansojen
maahan kohdistuvaa tutkimus- tai hyödyntämisohjelmaa ei aloiteta tai sitä
koskevaa lupaa ei myönnetä, ennen kuin kansojen kanssa on neuvoteltu siitä,
vaikuttaisiko ohjelma haitallisesti niiden etuihin ja missä määrin. Näiden
kansojen on mahdollisuuksien mukaan päästävä osallisiksi tällaisten toimintojen
tuottamasta hyödystä ja saatava oikeudenmukainen korvaus kaikesta vahingosta,
jota tällainen toiminta voi niille aiheuttaa.”
ILO-sopimuksen merkityksestä maiden ja vesien sekä niillä
harjoitettavien elinkeinojen omistukseen on väitelty kymmenet vuodet.
Tohtori Kaisa
Korpijaakko (myöhemmin Korpijaakko-Labba) totesi vuonna 1997
saamelaismääritelmään liittyvässä selvityksessään maaherra Hannele Pokan johtamalle saamelaisasiain neuvottelukunnalle:
”Mielestäni on osittain harhauttavaa väittää – kuten
toistuvasti tehdään – ettei nyt kysymyksessä olevalla lainsäädäntöuudistuksella
ja maaoikeuskysymyksellä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Tämänhetkisessä
tilanteessa asia kyllä voidaan tulkita näin, mutta se muuttuu välittömästi sen
jälkeen, jos ILO-sopimus ratifioidaan Suomessa.” Korpijaakon mukaan
ILO-sopimukseen ei voida tehdä maanomistukseen liittyviä varaumia, vaan
omistusoikeus on tunnustettava juuri kyseisille kansoille, ei muille.
Tutkimusprofessori Timo
Koivurova kirjoitti viime vuonna Arctic Finland –foorumilla
ILO-sopimuksesta: ”Lehtikirjoittelussa näytetään olettavan, että ILO sopimuksen
ratifioinnilla saamelaiset saisivat jonkun määrittelemättömän omistusoikeuden
Lapin maihin tai ainakin kotiseutualueensa maihin. On totta, että kun artiklan 14
lukee, vaikuttaa siltä, että maanomistus Lapissa pitää pistää uusiksi. Näin ei
näytä käyneen Norjassa, jossa on erittäin vaikutusvaltainen saamelaisväestö.
Norja ratifioi sopimuksen ensimmäisenä valtiona maailmassa vuonna 1990 mutta
toteutti sopimuksen maaoikeusartiklan hyvin kiireettömästi 15 vuoden prosessin
aikana. Pelkästään ILO sopimus ei siirrä kenenkään omaisuutta toiselle.
Maanomistus ja -käyttöasiat ovat kansallisen oikeusjärjestyksen ydintä ja ne
menevät Suomessa lopulta riippumattoman tuomioistuinlaitoksen ratkaistaviksi.”
Juuri ILO-sopimuksesta väitellyt Tanja Joona näkee suurimpana ongelmana sopimuksen vaatimuksen
omistus- ja hallintaoikeuden tunnustamisesta alkuperäiskansojen perinteisesti asuttamille
alueille. Ratifioinut Norja on rajannut sopimusalueeksi toistaiseksi vain osan
saamelaisaluettaan eli Finnmarkin, kun ratifioinnista pidättynyt Ruotsi näkisi
sopimuksen käsittävän maan koko poronhoitoalueen.
Joona näkee Suomen tilanteen pitkälti samana kuin Ruotsissa.
Ja lisäksi, että saamelaiskäräjien vaaliluettelossa saattaa olla henkiöitä,
jotka eivät maaoikeuksien osalta täytä kriteereitä eli heidän suhteensa maahan
on katkennut.
Voinenkohan olla oikeassa jos väitän, että mikäli
ILO-sopimus nyt ratifioitaisiin oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin (r.) lupaamalla tavalla, ilman
lisäselvityksiä ja näköjään myös ilman että sen käytäntöä kansalle avataan,
edessä olisi kymmenien vuosien uusi paini ja käräjöinti.
Veikko
Jk. Tuli pitkä kirjoitus. Ainakaan toimittajat eivät jaksa
tällaisia lukea loppuun asti, sen olen saanut jo näistä blogikirjoituksistani
kuulla. Koska myös ILO-sopimuksen ymmärtäminen on kuulemma kovin vaikeaa, on se
ollut parempi jättää lukematta ja tyytyä vain kaipailemaan tuon varmasti niin hyvän
paperin allekirjoittamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti