Hyvärinen on kertonut saamelaisia uhatun väkivallalla ja
sodalla. On valehdeltu ja väärennetty ja niin edelleen.
Kovaa puhetta lakia lukeneelta henkilöltä. Hän on myös julistanut nimeltä joitain
”saamelaisten julkisiksi vihollisiksi”. Jos joku toinen näin tekisi, hän olisi oikopäätä syyttäjän hampaissa ja käräjillä.
Hyvärisen suruton sanankäyttö tuli mieleeni jälleen eilen
kun silmäilin Pirita Näkkäläjärven
kirjoittamaa kauhumaalailua, jossa käytettiin Hyvärisen viljelemiä
argumentteja. Oli uhka sulauttaa 10 000 nykyistä saamelaista 100 000:een
suomalaiseen ja niin edelleen.
Teit isäin astutaan?
Eilen tuli uutisiin myös saamelaisten yrittäjien
ILO-kannanotto. Siinä todettiin, että heimokansojen tueksi aikanaan laaditun
sopimuksen ratifiointi johtaisi saamelaisten keskinäiseen riitelyyn sekä
riitoihin myös saamelaisten ja alueen muiden asukkaiden kesken.
Jos tämän sanoisivat lappalaisliikkeen inarinsaamelaiset
edusmiehet, Yrjö Mattila ja Kari Kyrö, heitä varmasti syytettäisiin
väkivallalla tai sodalla uhkaamisesta. Koska yhteiskuntarauhan järkkymisen
todennäköisyys otettiin esille saamelaisten yrittäjien yhdistyksen taholta,
rohjennen minäkin asiasta kirjoittaa joutumatta Hyvärisen tutkinnan, syytteen
lukemisen ja tuomitsemisen kohteeksi.
Tai tuskin niiltä sittenkään vältyn.
Savukoskelainen Raimo
Maaninka kirjoitti Lapin Kansassa (LK 15.4.2012) aiheesta otsikolla ”ILO
uhkaa kansalaisrauhaa”.
”On saatu maahan selväsanainen ja rohkea presidentti, joka
sanoi suomeksi sen, mikä on ILO-sopimus.
Se on tarkoitettu palauttamaan entisissä siirtomaavalloissa
alkuperäisasukkaiden oikeuksia. Ja jos jollekin kansanosalle annettaisiin
erioikeuksia, ei ne voi olla keneltäkään muulta pois. Suurin osa lappilaisista
on asiasta samaa mieltä.
Vielä elää pieni toive siitä, että kansalaisrauha säilyy
Lapissa, vaikka osa ministereistä ei selvästikään ymmärrä yhteistä parasta,
vaan ajaa asiaa eteenpäin. Se on oikeustajun puutetta.
Maaoikeuspyrkimykset eivät sovi nyky-yhteiskuntaan. Jos ILO
ratifioitaisiin Suomessa, syyllistyttäisiin syrjintään niitä kohtaan, jotka asuvat
saamelaisalueella, mutteivät täytä saamelaisuuden kriteereitä.
Olen jo odotellut valtiovallan taholta kannanottoa, jossa
tuodaan esille hankkeen epäoikeudenmukaisuus. Toivoisin myös lappilaisten
ottavan asiaan kantaa, puolustavan oikeuksiaan. Saamelaismääritelmästä on käyty
väittelyitä, mutta se ei riitä, vaikka onkin hyödyksi.
Saamelaismääritelmän ulkopuolelle jäävästä suuresta
enemmistöstä voi tulla helposti kakkosluokan kansalaisia Lapissa.
Se fanaattisuus, jolla ILOa on viety eteenpäin, on saanut jo
uskonnollisia piirteitä. Jopa kuntarajoja pitäisi siirrellä
saamelaisaluerajoihin vedoten. Taustalla ovat maa-oikeudet.
Enää ei ole kysymys vain kulttuurin tai elinkeinojen
tukemisesta. On kiire saada sopimus myös siksi, että nykyiselle saamelaisalueelle
se voisi vielä onnistuakin, muttei samojen kriteerien alueelle, jos se
tunnustettaisiin. Siihen kuului ns. Kemin Lappi, jonka kyliä olivat Maanselkä
Kuusamossa, Kitka Posiolla, Sompio Sodankylässä ja niin edelleen.
Todellinen metsäsaamelaisten asuttama alue oli huomattavasti
suurempi vielä 1700-luvulla kuin nykyisin tunnustettu saamelaisalue. Oli
olemassa selvä ja tunnustettu Lapinraja.
Suurella osalla lappilaissyntyperäisistä virtaa suonissaan
samaa lappalaisverta. Savolaisten muutto alueelle sulautti lappalaiset
suomalaisiin. Oma lappalaisveripisarani periytyy yhdeksän sukupolven takaa
Kemin Lapin Kitkajärven lapinkylässä asuneelta Anders Oulanpojalta (1703-1794).
Tunnen hengenheimolaisuutta saamelaisia kohtaan. Kannatan
lämpimästi heidän kielensä, kulttuurinsa ja elinkeinojensa tukemista
jatkossakin. Sanon silti ei ILOlle.”
Näin kirjoitti Raimo Maaninka. Väkivaltaa ja sotaa
julistamatta. Vailla fanaattisuutta.
Eikä propagoiden, joksi Pirita Näkkäläjärvi leimasi
kirjoituksessaan ILO-sopimuksesta käydyn keskustelun jos se ei yhdy
saamelaiskäräjien johdon määrittelemään yhteen ja ainoaan totuuteen.
Siihen tuskin on enää nykyisillä tiedoilla ja ihmisten
identiteetin vahvistuttua paluuta.
Veikko
Tuli vain tuosta ekonomi Piritan kirjoituksesta mieleeni, että kuinkahan lähellä esi-isien kulttuuria ja perinteitä Metso Paperin strategiatehtävissä toimiminen on. Taitaa Piritankin palkanmaksaja riistää alkuperäiskansoja eukalyptusplantaaseillaan.
VastaaPoistaMetso Paperi tekee paperikoneita, ei paperia...
VastaaPoistaNorjassa on kasvanut saamelaisrekisteri 5 vuodessa vain 2000 hengellä kovasta rekrytoinnista huolimatta. 100 000 tuntuu kyllä aika utopistiselta luvulta... Täytyy jo olla tosi kiinnostunut, että hakeutuisi, kun se nytkin on niin vaikeaa...
VastaaPoistasehän oli tässä heikki hyvärisen joulukuun sk paperissa hyvin selvennetty tämä asia. Sk pelkää että uustalollissaamelaiset valtaa sk sillä enontekiöllä heitä on 420 kun taas oikeita saamelaisia 240. Samassa paperissa hyvärinen haukkui mattilan saakär. valtakunnan viholliseksi 1
VastaaPoista