Lapinkyläyhdistys otti helatorstaina kantaa saamelaiskäräjien
puheenjohtajan Klemetti Näkkäläjärven
viikon takaiseen lausuntoon oikeusministeriölle, joka on jostain syystä
huomannut tarpeen tarkastella saamelaiskäräjälain uudistamistarvetta. Toisin
kuin YK:sta Suomelle tulleet parikin huomautusta saamelaismääritelmän
suppeudesta antaisivat olettaa, käräjälain muutoksella taidetaan tähdätä
edelleen kaventamaan saamelaisuuden määrittelemistä.
Näin ainakin saamelaiskäräjien nykyinen johto vaatii.
Nykyiseen lakiinhan sisältyy pieni mahdollisuus hakea saamelaiskäräjien
vaaliluetteloon kieliperusteen lisäksi myös polveutumisella kalastaja- tai
metsälappalaisista. Tuo mahdollisuus halutaan Klemetin ja kumppaneiden mukaan
poistaa ja siihen liittyen myös kaventaa niin sanotun itseidentifikaation eli
samastumisen merkitystä.
Saamensukuiset lappalaisoikeuksien omistajat katsovat
saamelaiskäräjien johdon pyrkivän kansainvälistä oikeutta ja ILO 169
-sopimuksen perusteita halveksien rajaamaan heidät tarkoin ulos
saamelaiskäräjien vaaliluettelosta, jossa oleville se vaatii ILO-sopimuksen
mukaisia alkuperäiskansan maa-, vesi- ja elinkeino-oikeuksia.
Kyseessä on paisuteltu uhka jopa 100 000 ”suomalaisen”
rynnistämisestä saamelaisiksi sen jälkeen, kun korkein hallinto-oikeus
(KHO)kumosi viime käräjävaalien edellä vaalilautakunnan ja käräjien hallituksen
hylkäävät päätökset neljän henkilön osalta. Ainakin muutamalla heistä oli haun
perusteena maagista vuosilukua 1875 vanhempia todisteita lappalaisista juuristaan.
Tuolla vuosiluvullahan on yritetty tehdä tyhjäksi lappalaisten jälkeläisten
pääsy vaaliluetteloon, onpa käräjien entinen lakimiessihteeri Heikki J. Hyvärinen halunnut tulkita
lain tekstiä sitenkin, että henkilön pitäisi olla itse merkitty kalastaja- tai
metsälappalaiseksi mikäli hän mieli päästä mukaan alkuperäiskansaan.
Saamensukuiset muistuttavat oikeusministeriölle osoittamassaan
lausunnossa ILO-sopimuksen alkuperäiskansamäärityksen keskeisimmistä
kriteereistä, joita ovat polveutuminen, alueensa yhtäjaksoinen pitkäaikainen
asuttaminen, kulttuuristen erityispiirteiden säilyttäminen ja
itseidentifikaatio. Kielelläkin on merkitystä.
Koska saamelaiskäräjien johto vaatii keskeisten määritysten
poistamista, se saamensukuisten mielestä osoittaa halveksivansa kansainvälistä
oikeutta ja tähtää saamen kansan kahtiajakoon ja sen poronhoitoa harjoittavan
pienen osan pyrkimyksiin suorittaa etnistä puhdistusta saamelaisten
keskuudessa.
Lapinkyläyhdistys viittaa muun muassa maa- ja
metsätalousministeriön ja Paliskuntain Yhdistyksen ILO-lausuntoihin ja yhtyy
niihin saamelaisuuden määrittelyn sekä saamelaisalueen maantieteellisen
rajauksen tarkistamisen osilta. Kummassakin noissa lausunnoissa nostettiin
esille saamelaisalueen mahdollisesti liian suppea rajaus kolmeen pohjoisimpaan
kuntaan ja lisäksi Lapin paliskuntaan.
Lapinkyläyhdistys torjuu saamelaiskäräjien johdon
vaatimuksen siitä, että käräjien vaalilautakunta ja -hallitus olisivat jatkossa
ainoat portaat ratkaistaessa keitä hyväksytään vaaliluetteloon ja keitä ei.
Yhdistyksen lausunnon mukaan Suomessa on riippumaton, moniportainen
oikeuslaitos, jonka ylintä laintulkintaa ovat korkein oikeus( KKO) ja KHO.
Saamelaisten kotiseutualue kuuluu yhdistyksen mukaan kiinteästi Suomeen ja
kaikille maassa, myös saamelaisten kotiseutualueella asuville, on taattava
asioissaan riippumattoman oikeuslaitoksen laintulkinnan turva.
Lapinkyläväki keskusteli saamelaiskäräjien johdon ja sen
asiantuntijana toimivan Heikki J. Hyvärisen kauhumaalailuista, joihin on
kuulunut muun muassa lapinkyläyhdistysten leimaaminen rasistiksi sekä
lappalaistoiminnan kärkinimiin vuosikymmenet kuuluneen Yrjö Mattilan leimaaminen nimellään saamelaisten julkiseksi
viholliseksi.
Mattilan mukaan saamensukuisten lappalaisoikeuksien
omistajien ei pidä provosoitua heihin kohdistuvasta panettelusta, vaan edistää
asiaansa edelleenkin historiallisin ja oikeusperustein, ovathan
saamelaiskäräjien johdon havittelemat oikeudet joka tapauksessa heillä.
Ivalossa pidetty lapinkyläkokous oli kuitenkin sitä mieltä,
että Mattilan on vietävä pahimmat herjat tutkintaan, koska ne loukkaavat hänen
lisäkseen koko saamensukuista, Inarissa inarinsaamelaista sukujuurta olevaa
yhteisöä.
Yrjö Mattila muistutti, että lappalaisten puolelta on
vuosien saatossa tarjottu useammankin kerran vastaantuloa eli asettumista
yhteisen pöydän äärelle keskustelemaan alkuperäis- ja maaoikeuskysymyksiin
liittyvistä erimielisyyksistä. Saamelaiskäräjien puolelta neuvottelupöytä on
aina jyrkästi torjuttu eikä oikeusministeriökään ole ollut kiinnostunut yhteistyöstä.
Veikko
Jk.
Saamensukuiset on siis uusi käsite, synonyyminä
statuksettomat saamelaiset. Kun etninen ryhmä nimeltä saamelaiset tavoittelee
itselleen etnisyytensä perustein vanhoja, periytyviä lappalaisoikeuksia, ovat
lappalaiset nyt ehkä päättäneet kaapata osan saamelaisnimitykseen
vuosikymmenten aikana kertyneestä tunnettuudesta itselleen.
No, tätä ennenkin ovat rintamalinjat olleet hieman sikin
sokin, onhan ollut henkilöitä, jotka ovat yhtä aikaa sekä saamelaisia että
lappalaisoikeuksien omistajia. Lisänä kolttien mahdolliset ”suomalaiset”
puolisot, jotka kolttalain mukaan luetaan myös heimon jäseniksi.
Eipä ainakaan uusi käsite tilannetta sen sekavammaksi tee,
ehkä paremminkin muistuttaa kansainvälisestä polveutumisen painotuksesta
alkuperäiskansamäärittelyssä.
Voi, voi.
VastaaPoistaOikeudenkäynti on Suomessa tuhannen kallista.
Jospa met kuitenki saisimma valtion maksamaan, tasapuolisuuden nimissä...
Onhan Suomessa myös kansalaisille ilmaisia oikeuden palveluja kuten Hyvärisen kohdalla, kun on virkamies tai siinä asemassa, oikeuskansleri ja eduskunnan oikeusasiamies. Jospa sieltä löytyisi käskyvaltaa panna tuollaiset herjaajat ojennukseen?
VastaaPoistaVoe juma...ja kuu pyllistää.
VastaaPoistahyvärisen joulukuinen selvitys saamelaiskäräjille oli asiaton. Miten siinä asemassa oleva entinen lakimies osasikin alittaa riman tuolla tavoin? Ehkäpä veikko avaa sisällön täällä? Seurataan tilannetta.
VastaaPoistaSe oli vihakirjoitusta, johon vain täysi fanaatikko voi sortua. Esille vain se teksti niin saadaan näyttää päättäjille.
VastaaPoistaKlemettihän on antropologi. Ja hän ei kunnioita ihmisoikeuksia. Kulttuurirelativismia pidetään
VastaaPoistausein sosiaaliantropologian tuotteena. Voisi
siis sanoa, että antropologit ovat kompastuneet
oman työnsä tuloksiin: vaikka heidän tehtävnäs olisikin kritisoida
staattista ja essentialisoivaa kulttuuri- ja ihmiskäsitystä,
he kohtasivat kaikkialla ihmisryhmiä,
joille nämä vanhakantaiset käsitykset
ovat tullut tärkeäksi retoriseksi aseeksi vähemmistöpolitiikan
teossa. Niinpä antropologi onkin ottanut poliittiseksi aseeksi essentialismin. Epäeettistä?
Kulttuuri
ja ihmisoikeudet eivät kuitenkaan ole kovin produktiivista vastakkainasettelua. Keskustelun voi sanoa menneen perin omituiseksi saamelaiskäräjien taholta. Heidän tehtävänsä olisi ajaa ihmisoikeuksia, mutta he pitäytyvät nyt tässä vanhakantaisessa kulttuurikäsityksessään.
Ryhmät jotka onnistuvat
VastaaPoistakäyttämään perinteistä sosiaaliantropologian jo
vuosikymmeniä sitten hylkäämää, mutta kansainvälisten
oikeustekstien edelleen käyttämää
kulttuurikäsitettä uskottavalla tavalla, voivat
luottaa siihen että heidän oikeusvaatimuksensa
otetaan vakavasti.
viisasta ihmistä ei tarvitse pelätä, sillä hän ei ivaa eikä loukkaa. Viisas ihminen on myös hienotunteinen. Viisaat ihmiset eivät nimittäin ammu sanoja kuin laukauksia. Hän on myös hyvä kuuntelija ja seuraa mitä tapahtuu. Ei kuitenkaan statisti.
VastaaPoista