Jatkona ILO-uutisoinneille, median vapaasti jatkettavaksi, voinen
kertoa ILO-sopimuksen vaikutusten kannalta keskeisimmän eli maa- ja
metsätalousministeriön lausunnosta. Se on selkein sanoin ILO-ratifiointia
torjuva.
Maa- ja metsätalousministeriön mukaan sen hallinnonalan
lainsäädännössä saamelaisten oikeudet on jo varsin hyvin turvattu. Tämä koskee
sekä saamelaisten oikeuksia omistaa ja hallita maata että saamelaisten oikeutta
harjoittaa heille keskeisiä elinkeinoja kuten poronhoitoa, kalastusta ja
metsästystä.
Maa- ja metsätalousministeriö katsoo, että ILO-sopimuksen
169 ratifiointiin liittyy vielä useita ongelmakohtia ja selvitettäviä
kysymyksiä. Näitä ovat ministeriön mukaan muun muassa saamelaismääritelmä,
saamelaisalueen maantieteellinen ulottuvuus sekä erityisesti ILO 169 -sopimuksen maata koskevien artiklojen tulkintaongelmat. Muun muassa nykyistä
sopimuksen suomenkielistä käännöstä ei voida pitää kyllin tarkkana.
Maa- ja metsätalousministeriön mukaan jos ILO 169 -sopimus
ratifioitaisiin nyt, saamelaiset ja muut saamelaiselinkeinoja harjoittavat
väestöryhmät saattaisivat joutua eriarvoiseen asemaan, mitä ei voida pitää
perusteltuna. Koska nämä avoinna olevat kysymykset ovat ratifioinnin kannalta
keskeisiä, ne pitää ministeriön mukaan ennen mahdollista ratifiointia
selvittää.
Maa- ja metsätalousministeriön mielestä Suomen kansallista
lainsäädäntöä on voitu ja voidaan ilman ratifiointiakin kehittää edelleen niin,
että se käytännössä vastaa sisällöltään mahdollisimman pitkälle ILO:n
alkuperäiskansasopimuksen sisältöä. Tähän on päästy ja voidaan edelleen edetä turvaamalla
saamelaisten oikeus osallistua pohjoisen maa- ja vesialueiden käytön
suunnitteluun.
Kansliapäällikkö Jaana
Husu-Kallion ja osastopäällikkö Timo
Kotkasaaren allekirjoittama maa- ja metsätalousministeriön lausunto on
aiempiin vastaaviin lausuntoihin nähden hyvin selväsanainen. Kun näitä
ILO-vaatimuksia on esitetty vaalikausittain jo kymmenien vuosien ajan, on
lausunnoille ollut aiemmin tyypillistä tietty pyöreys ja tulkinnanvaraisuus.
Voisi kai sanoa, että ottamalla kantaa vain vähän sinne
päin, on tätäkin asiaa vain ruokittu jatkumaan ja jatkumaan.
Nyt maa- ja metsätalousministeriö on voinut nojata kunnolla
muun muassa uusiin alkuperäisyyttä sekä maa- ja elinkeino-oikeuksia valottaviin
tutkimuksiin. Saamelaismääritelmän suppeudesta lausuessaan ministeriö viittaa Tanja Joonan väitöstutkimukseen.
”Lisäksi tulisi selvittää, voiko Suomessa ja erityisesti
Lapin alueella olla saamelaisten ohella muita alkuperäisväestön tai heimokansan
tunnusmerkistön täyttäviä ryhmiä, joita ei luettaisi saamelaisiksi, mutta jotka
tunnistavat itsensä kyseiseen ryhmään kuuluviksi esimerkiksi yhteisen
kulttuuriperinnön ja perinteisten luontaiselinkeinojen harjoittajina”, lausuu
MMM.
Suomen Lapin kiinteistöjaotuksesta ja omistusten
kehityksestä lausuessaan ministeriö viittaa ILO-sopimuksen tarkoittamaan kansanryhmän
pitkäaikaiseen ja yhtäjaksoiseen asumiseen jollain maantieteellisellä alueella.
Valtionmaihin kohdistuvista omistukseen rinnastuvista
oikeuksista lausutaan näin:
”Hyvin ilmeistä on, että alkuaan metsästäjistä, kalastajista
ja keräilijöistä maatalouden harjoittajiksi ryhtyneiden perheiden hallitsemia
erityiskäytössä olleita alueita ja etuuksia, kuten kalastuspaikkoja, alettiin
pitää heidän omistamiinsa tiloihin kuuluvina erityisinä etuuksina. Tällaiset
etuudet, siltä osin kuin kohdistuvat kylän ulkopuolisiin yleensä valtion
omistamiin vesialueisiin, ovat tulleet otetuiksi huomioon heidän omistamilleen
tiloille kuuluvina erityisinä etuuksina mm. vesipiirirajankäynneissä”.
Ja vielä näinkin:
”Ulkomailta 1840-1910 muuttaneiden ns. porosaamelaisten eli
tunturisaamelaisten kiinteistöoikeudellista asemaa ei voida perustaa vanhaan
lapinkyläjärjestelmään tai henkikirjoihin 1875-1923 tehtyihin kirjauksiin.
Henkilöille, jotka ovat vastikään muuttaneet Suomeen Ruotsista tai Norjasta,
määrätyt elinkeino- tai henkiverot eivät ole indisioita (oikeudellinen todiste
– toim. huomautus) omistusoikeudesta 1700-luvun lapinkylien veromaihin.
Porosaamelaiset maksoivat veroa elinkeinonsa tuotosta eivätkä maaveroa
vastaavaa veroa maanomistuksesta. Siten 1800-luvun jälkipuoliskolla Suomeen
siirtolaisina muuttaneille porolappalaisille ei ole voinut syntyä alkuperäisten
omistajien oikeudet syrjäyttävää oikeutta maihin tai kalastuksiin”.
Veikko
Kuten aina:
VastaaPoistaTotuus on armoton!
Kiitos Veikko erinomaisen valaisevasta kirjoituksesta!
VastaaPoistaSaamelaiskäräjien härkäpäinen kanta johtaa siihen, että ILOn sopimuksen ratifioinnissa saamelaiskäräjien hylkimät lappalaiset saavat ennen pitkää alkuperäiskansastatuksen. Faktojen mukaan heillä on vahvempi näyttö alkuperäisyydestä kuin rekisterisaamelaisilla.
Terveisin Jouni
Asia liittyy siihen kysymykseen, että kenellä on vanhoja nautintamaita ja tätä kautta oikeuksia niiden tosiasialliseen käyttöön historiassa. Osalla saamelaiskäräjien hallituksessakin istuvilla jäsenillä ei ole osuutta eikä arpaa näihin oikeuksiin.
VastaaPoistaSen takia joillakin vanhakantaisilla saamelaiskäräjien poliitikoilla on ja on ollut sokea raivo puskea läpi omaa kieliperusteista uskontoa saamelaisuudesta. Tämä koskee Vuotsoa, Enontekiötä ja Inaria.
Lisäksi on käytetty kovia keinoja, kun kuljetaan pitkin pohjoisia alueita kertomassa valheita sinne ja tänne niille ihmisille, jotka eivät tilannetta tunne. Mummot parhaita "tietotoimistoja" tässä asiassa, kun muka luotettavia tietotahoja. Samoin nämä yleisönosastoille kirjoittelevat ulkopuoliset lakimiehet. Näin sitä "totuutta" on rakennettu.
Mielenkiintoinen kysymys on myös, että miksi vanhat lapinkylät jätettiin ulkopuolelle, niin sanottu historiallinen saamelaisalue (Kittilä, Kemin-Lappi ja itäosat Kuusamoon saakka)?/
Niin kyllähän Tanja Joonan väitöskirjassa tätä alue asiaakin kritisoidaan ja aiheesta. Näiden veijareiden Pekka Aikion, Nils Henrik Valkeapää, sekä melkein lakimiehen Heikki J. Hyvärisen oivalluksiahan tämän joukon ja alueen pienenä pitäminen lienee. Tulee kuulemma paljon hyvää, jota ei kannata isolle joukolle jakaa, siten itse saa enemmän....Joopa joo..Ahneella kun taitaa sittenkin olla taas kakkanen loppu. Joskus tuntuu siltä, että tuo virkavastuulla toiminut porukka on johtanut viranomaisia niin paljon harhaan ja teettänyt niin paljon ihmisille turhaa työtä, että tiilenpäitä sais pistää lukemaan koko jengin. Tämä kun ei ole enään leikin asia. Pannaan ryhmäkanne pystyyn ja mennään lakitupaan katsomaan paljonko virkavastuulla saa viranomaisia erehdyttää!
VastaaPoista