”Mitä nyt?” on ollut yleinen kysymys. On myös pohdittu mikä
on rohkaissut ministeriötä ja aiemmin esimerkiksi kansanedustajia ottamaan
reilusti kantaa Suomen ongelmalliseen alkuperäiskansa-asiaan.
Vastauskin tähän jälkimmäiseen pohdintaan tuntuu monilla
olevan huulillaan. Yhtenevästi arvellaan, johtuisiko muutos presidentin
vaihdoksesta.
Ei voitane kiistää, etteikö Tarja Halonen olisi ulkoministerinä ja presidenttinä ollut
viimeisen päälle tukemassa Pekka Aikion
ja Heikki J. Hyvärisen viitoittamaa
saamelais- ja ILO 169 -politiikkaa, johon Klemetti
Näkkäläjärvi on nyt jatkajana tiukasti hirttäytymässä.
Halosen vaihtuminen uudenlaista ajattelua, näkemystä ja
tietoa omaavaan Sauli Niinistöön,
muutti samalla sitä ajatusmaailmaa ja tietopohjaa, josta presidentti on
näkemyksiään kartuttanut ja jatkossa kartuttaa.
En nimittäin ihan hevin usko, että Metsähallitusta vastaan
epäonnisesti eräiden poronhoitajien asianajajana käräjöinyt, saamelaiskäräjien
pestaamana asiantuntijana toiminut ja samalla Åbo Akademin virkavastuullisena professorina
sekä YK:n ihmisoikeusraportoijana esiintynyt Martin Scheininin olisi enää nykyisen presidentin uskotuin
neuvonantaja Suomen alkuperäiskansa-asiassa.
Entisen presidentin ja taannoisen vasemmistoaktivistin
läheinen tuttavuus ja linkit harjoitettuun saamelaispolitiikkaan ovat tulleet
vuosien varrella esille jopa Inarin Angelissa sijaitsevan lomamajan ja sen
omistajayhtiön osakkuuksien kautta.
Majan tämänhetkisiä omistus- ja osakkuussuhteita en tiedä.
Samainen Martin Scheinin löytyy muun muassa Tarja Halosen
presidenttifoorumeissa alkuperäiskansa-asioita kommentoineen Ihmisoikeusliiton
johdosta. Niinpä en ole ihmetellyt, kun joskus vuosien varrella olen todennut
kyseisen ”Suomen ihmisoikeustilanteen valvomisen ja
kehittämisen” toimialueekseen julistavan järjestön tarjonneen sitä
lähestyneille lappalaisille vain kylmää kättä.
Scheininhän on joskus todennut, että
saamelaisistakin toisten ihmisoikeudet ovat arvokkaammat kuin toisten verraten
silloin saamelaista poromiestä saamelaiseen metsuriin.
Scheininin ohella Martti Ahtisaaren jo aikanaan myötäilemässä Suomen saamelais- ja
alkuperäiskansapolitiikassa ovat sallittuja tietäjiä olleet tohtori Kaisa Korpijaakko-Labba sekä tietenkin
Heikki J. Hyvärinen. Lisäksi on ollut ja olemassa liuta ns. saamentutkijoita,
joilla on ollut töilleen yksi ja sama lähtökohta tai ainakin jo etukäteen asetettu
yksi ja sama lopputulos, joiden on kuulunut tukea vallitsevaa
saamelaispolitiikkaa.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö avasi
ja avarsi Inarin Sajoksen puheellaan alkuperäiskansakeskustelun 2000-luvulle.
Voi hyvinkin olla, että tuulettuminen edesauttaa ministeriöiden virkamiehiä
kirjaamaan lausuntojaan myös uusimpiin tutkimustietoihin ja aidosti avoinna ja
epäselvinä oleviin asioihin viitaten.
Jotenkin sellainen maku tuli kun luki maa- ja
metsätalousministeriön 11-sivuista lausuntoa ja vertasi sitä aiempiin samasta
ikuisuusasiasta laadittuihin pyöreyksiin. Toki MMM on aiemminkin rohjennut
jotain lausua.
Toivottavasti myös oikeusministeriössä uskalletaan rikkoa
sinetti kaapista, jonne sen itsensä teettämät Lapin asutushistoriaa ja
maaoikeuksia koskevat tutkimukset on suljettu. Ehkä silloin päästään vihdoin
eteenpäin tai sitten lopetetaan päitten seinään puskeminen.
Mitäkö nyt?
On edelleen vaikea ennustaa yritetäänkö ILO 169 -sopimusta
ja pohjoismaista saamelaissopimusta ajaa aidan alitse tai sitä ylittäen. Se on
kuitenkin tiedossa, että saamelaiskäräjien johto ajaa saamelaiskäräjälain
muuttamista siten, että muutoksella varmistettaisiin käräjien vaaliluetteloon
eli saamelaisiksi pääsevien hyväksyminen yksin käräjien vaalilautakunnalle ja
-hallitukselle.
On kuitenkin varmaa, että mikäli ILO 169 -sopimus aiotaan
joskus ratifioida, se edellyttää Suomea selvittämään sopimuksen tarkoittamat ja
sen piiriin oikeutetut ihmiset.
Käyköhän lopulta niin, että Suomessa on jonain päivänä ILO
169 -sopimuksen tarkoittama ja sen eduista nauttiva alkuperäiskansa, rinnallaan
oman etnisyytensä kielelliseen kulttuuriin rajannut toinen kansanryhmä.
Veikko
Tämä toinen kansanryhmä johon viittaat on äärimmäisen tukalassa tilanteessa tänä päivänä. Kielen säilyttämisen kanssa on arjen tasolla todellisia vaikeuksia, ilman tätä ILO keskusteluakin. Kun mennään sisälle kielellisen kansan syviin riveihin, totuus kielen elävyydestä ja todellisuudesta on liian kolkko tuotavaksi todelliseen keskusteluun. Nopeasti kurkattuna vaikka saamelaiskäräjien nykyiseen työntekijälistaan, varmaankin (sukunimestä päätellen) suuri osa on ns. rekisterisaamelaisia, mutta mikä on itseidentifikaatio ja kielellinen tilanne kaksi sukupolvea eteenpäin, useat ovat avioliitossa ei saamelaisen kanssa ja jo seuraava sukupolvikin on avioitunut suomalaisen kanssa. Yleisemminkin jo tänä vuonna todella monella saamelaislapsella on umpisuomalaisia ja saamelaisia serkkuja, se kertoo jo jotakin. Heillä on ennenpitkää (pian)sama kohtalo kuin meillä inarinsaamelaisilla kielemme menettäneillä. Mielestäni heidän pelkonsa on aiheellinen ja koska uhkakuva on sama molemmissa leireissä, täytyisi jaksaa vain jättää tämä keskustelu teille lehtimiehille ja jatkaa oman kulttuurin ylläpitoa ja huolehtia siitä, että seuraavalla sukupolvella on mitä vaalia. Kenenkään kotiin ei tarvitse lähteä vierailulle havannoimaan minkälaista saamelaisuutta sieltä löytyy, ajatus on täysin epäinhimillinen. Jokainen saamelainen ja ylälapissa asuva ihminen näkee omilla silmillään mikä tilanne on ja jokaisella on oikeus vaalia kulttuuriaan kuten tahtoo. Se mikä on ihmisten tahtotila näkyy lastenlapsissamme ja siihen meidän tulisi nyt suunnata yhteiset voimavaramme, ei tähän.
VastaaPoistaOlet mielestäni harvinaisen oikeassa tuossa huolessasi kielten säilymisestä. Olen seurannut vuosikymmenet saamelaisvaltuuskunnan ja -käräjien politiikkaa ja ihmetellyt eräänkin kerran miten vähän mielenkiintoa ja ponnistusta on riittänyt kielten vaalimiseen ja muuhun perinteisesti kulttuuriksi mielletyyn. Sen sijaan mielenkiintoa on riittänyt maihin ja vesiin sekä yksinoikeuksiin tietyissä, käytännössä vain pienen ihmisryhmän harjoittamissa elinkeinoissa ja käyttömuodoissa.
VastaaPoistaJos sama ruuti olisi käytetty siis toisin, voitaisiin olla nykyistä paremmassa jamassa kieltenkin osalta.
Minulla on tuntuma siihen, että myötämieltä etenkin uhanalaisimpien inarinsaamen ja koltan elvyttämiseen löytyy etnisen vedenjakajan toiselta puolelta. Hyvä ei tilanne ole varmasti pohjoissaamenkaan kohdalla, kun arvioidaan kielen säilymistä nykynuorison ja sitä seuraavien muutaman sukupolven käytössä. Nykyäänkin pohjoissaamea kuulee arkisissa yhteyksissä yleisesti enää Utsjoella. Muualla sen käyttö näyttää jo enemmän puhumaan alkamiselta tai esittämiseltä.
ei rekisterittömät saamelaiset kuitenkaan ole syyllisiä kielen tilaan, kuten julkisuudessa annetaan ymmärtää.
VastaaPoistaNo eivät varmasti. Sikäli kun vähänkään ymmärrän, uudet saamelaisiksi hyväksytyt henkilöt toisivat päinvastoin lisävoimaa kielten säilyttämiselle. En usko tippaakaan väitteisiin, joiden mukaan 100 000 suomalaista haluaisi saamelaiskäräjien vaaliluetteloon hävittämään saamelaiskulttuuria.
VastaaPoistaMutta julkisuudessa on painotettu, että saamelaiskäräjät ei halua riveihinsä enää yhtään uutta saamelaista, sillä heille ei merkitse mitään se, että onko saamelaisia 10 vai 20, mutta kunhan ei kuitenkaan 100 000. Että sama alkuperäiskansasuoja on, vaikka lukumäärä on pieni. Sinänsä ihmeellistä ajattelua. Ei mene minun päähän, että mikä siinä on takana. Tietenkin, jos pelätään vallan ja rahojen uusjakoa, niin sitten voin ymmärtää, mutta ei se silti oikein uppoa. Yksi juttu on se, että jos valta menetettäisiinkin, niin ei sitä oikeusvaltiossa pitäisi diktatuurin keinoin kuitenkaan pyrkiä estämäään. Oli sitten alkuperäiskansa tai ei. Demokratia paitsi tarkoittaa sitä, että pyrkii tekemään töitä koko kansan puolesta, eikä harvojen ja valittujen.
VastaaPoistaToinen juttu, mikä häiritsee on se, ettei ihmisiä kunnioiteta eikä tunneta. Omat pienet piirit vain pönkittävät egoa. Sellaista aljuseurakuntaa vedetään perässä. Onneksi ihailijoiden laumalla osalla aukeaa silmät. Nuoret on vielä suvaitsemattomia ja tietämättömiä, eivät tunne sukuja eivätkä historiaa. Se on tullut selväksi. Eivätkä kunnioita ketään. Sellaisella käytöksellä ei voi kyllä päästä taivaaseen.
Hyvä keskittyä nyt vaan siihen kaivoshommaan
VastaaPoista