Lapin Kansa uutisoi 5.5.2012 saamelaiskäräjien puheenjohtajan Klemetti Näkkäläjärven
oikeusministeriölle antaman lausunnon, jonka mukaan korkeimmalta
hallinto-oikeudelta (KHO) on otettava pois mahdollisuus muuttaa
saamelaiskäräjien vaalilautakunnan päätöstä siitä kuka hyväksytään
saamelaiseksi käräjien vaaliluetteloon.
Näkkäläjärven mielestä vaalilautakunnan kielteisestä päätöksestä saisi
valittaa ainoastaan käräjien hallitukselle, joka olisi näin saamelaisuuden
määrittelyssä ylin valituselin.
Lausunto tähtää saamelaiskäräjälain muuttamiseen siten, että muutoksella
estettäisiin viime käräjävaalien tapahtumien uusiutuminen. Tällöinhän KHO
kumosi käräjien vaalilautakunnan ja -hallituksen kielteiset päätökset neljän
vaaliluetteloon hakeneen inarinsaamelaista sukujuurta olevan hakijan osalta.
Tapaus on järkyttänyt saamelaiskäräjien pohjoissaamelaista johtoa ja
tilanteesta on saamelaisnuorten järjestön kautta kirjelmöity aina YK:lle asti.
Näkkäläjärvi
perustelee lausuntoaan muun muassa YK:n alkuperäiskansajulistuksella ja katsoo
nykyisen käytännön loukkaavan saamelaisten itsemääräämisoikeutta. Hän viittaa
siihenkin, että Norjassa saamelaiskäräjät on ylin päättävä elin vaaliasioissa.
Mielenkiintoinen kohta
lausunnossa on se, että Näkkäläjärvi esittää selvitettäväksi, onko kolme
äänioikeutettua liian vähän asettamaan ehdokkaan käräjävaaleihin. Sattumaako
sikäli, että KHO:n vaaliluetteloon hyväksymiä lappalaisia oli neljä - eli 3 plus
1.
Olikohan tuo noin
pikkutarkkaa varmistelemista, ettei vaan käräjien entisen lakimiessihteerin Heikki J. Hyvärisen saamelaisten
julkiseksi vihamieheksi julistama Yrjö
Mattila tai joku muu noista neljästä ei-toivotusta saamelaisesta vain
ilmestyisi saamelaiskäräjille?
On todella
mielenkiintoista nähdä riittääkö juristitaustan omaavalla oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonilla (r.) kantti
ajaa lakimuutosta, jolla ihmisten etnisyyden määrittely annettaisiin yksin pienen
ja asioita helposti pärstäkertoimen mukaan arvioivan konklaavin oikeudeksi.
Oikeusvaltiossa luulisi, että korkeimmalle oikeusasteelle tulisi taata
mahdollisuus arvioida näin tärkeää, ihmisen oikeusturvaa syvästi koskettavaa
asiaa laajemmin lakien ja kansainvälisten sopimusten valossa.
Klemetti Näkkäläjärvi
edellyttää myös, että saamelaiskäräjille taataan vielä mahdollisuus kommentoida
ILO 169 -sopimuksen ratifiointia selvittäneen oikeusministeriön selvitysmiehen Eero J. Aarnion selvitystä.
Klemetillä tuskin on
pelko puserossa Aarnion suhteen, sillä kyseinen lainsäädäntöneuvos on
osoittautunut viime vuosikymmeninä varsin luotettavaksi saamelaiskäräjien
politiikan tukijaksi.
Näkkäläjärvi myös
edellyttää, että mikäli ILO-ratifioinnin osalta perustetaan vielä jokin
työryhmä, on saamelaiskäräjille varattava mahdollisuus nimittää puolet sen
jäsenistä. Eivätpä ole ajatukset ja vaatimukset saamelaiskäräjien johdossa
muuttuneet, vaikka kasvot ovat saamelaisvaltuuskunnan ajoista alkaen
vaihtuneet.
Saamelaisvaltuuskunnassa
kolttien luottamusmies, sevettijärveläinen Matti
Sverloff yritti taannoin kiinnittää huomiota kieleen ja lopulta
subjektiiviseen arviointiin nojaavan saamelaismääritelmän heikkouteen ja esitti
sen muuttamisesta oikeudenmukaisemmaksi huomioimalla myös ja etenkin
polveutumien. Kolttalaissahan koltaksi katsotaan myös puoliso, vaikka hän ei
olisikaan syntyperäinen koltta.
Tuolloin oltiin
valmistelemassa saamelaislakia, josta olen kirjoittanut aiemmin.
Enontekiöläinen
pohjoissaamelainen Nils Henrik Valkeapää
kimposi pystyyn kommentoimaan välittömästi Sverloffin esitystä:
”Kuulehan Matti!
Meille on tulossa sellainen uusi ja niin hyvä laki, että meidän ei ole järkevää
ruveta kasvattamaan tätä meidän porukkaa.”
Kirjasin tuon
Valkeapään lauseen sanatarkasti ylös, mutta suoraan en sitä näköjään silloiseen
uutiseeni kyseisestä kokouksesta laittanut. Sen sijaan kyllä kerroin
saamelaismääritelmästä käydystä keskustelusta.
Tuo lyhyeen lopetettu
keskustelu herätti joka tapauksessa kiinnostukseni ruveta etsimään käsiini sitä
”niin hyvää lakia”.
Matti Sverloffin
aikaan saamelaisten vähemmistöt, koltat ja inarinsaamelaiset, osasivat sulkea
suunsa kun niin kehotettiin. Virallisesti saamelaisvaltuuskunnassa ja vielä
alussa -käräjilläkin vallitsi siis harras yksimielisyys.
Nyt kun Klemetti
Näkkäläjärvi lausuu oikeusministeriölle mielestään väärälle taholle luisuneesta
saamelaisuuden määrittelystä, on muistettava, että saamelaiskäräjillä Suomen
alkuperäisimmät saamelaiset, inarinsaamelaiset sekä ainakin yksi
kolttaedustaja, eivät yhdy tähän lausuntoon. He ovat vaatineet polveutumisen ja
samastumisen painottamista.
Eikä Klemetti Näkkäläjärvi
näe hyvänä asiana jos inarinsaamelaisten joukko käräjillä kasvaisi. Eikä sitä,
että ILO-sopimusta ruvettaisiin ratifioimaan ottamalla mukaan myös Lapinmaan
historiallinen alkuperäiskansa.
Veikko
Lapin Kansassa uutisoitu saamelaiskäräjien viimeisin kannanotto oikeusministeriölle osoittaa, että lappalaisten esiin nostaman totuuden torjumisesta on tullut sille pakkomielle.
VastaaPoistaKannanotosta saa sen käsityksen, että saamelaiskäräjien takaisku on alkanut epäonnistuneesta saamelaismääritelmästä.
Saamelaiskäräjät antaa nimittäin ymmärtää, että lappalaisten hyväksyminen rekisteriin merkitsee saamelaisten kielellistä ja kulttuurillista sulautumista suomalaiseen väestöön ja seurauksena olisi saamenkielen häviäminen. Tämä voidaan sen näkemyksen mukaan turvata siten, että saamelaisrekisteristä vastaisi yksinomaan saamelaiskäräjät, mikä tarkoittaisi että kaikki ILO:n sopimukseen ja ihmisoikeuksiin liittyvät juridiset näkökohdat saisivat väistyä. Seurauksena olisi yhdenlainen mielivalta, jolla ei olisi mitään tekemistä koko alkuperäiskansakysymyksen kanssa.
Kuvattu esitys Suomen valtiolle vaatii, että sen on luovuttava oikeusvaltiollisuudesta, kansalaisten yhdenvertaisuudesta, lainkäytön riippumattomuudesta, jokaiselle kuuluvista perusoikeuksista ja itsemääräämisoikeudesta, rikottava erityisesti Euroopan ihmisoikeussopimuksen perusperiaatteet, poikettava keskeisistä Suomen perustuslain säännöksistä ja pyhitettävä sen jälkeen valtiovallasta irtaantuvan saamelaisyhteisön oikeusasema sekä maksettava kaikki tämä kansalaisten oikeuksien häväistys.
Itse en ymmärrä enkä kannata tällaista yksisilmäistä politiikkaa.
Ystävällisin terveisin
Jouni Kitti
Saamelaiskäräjät vaatii lakimuutoskirjelmässään, että ns. lappalaiskriteeri poistetaan laista, eli jää pelkkä kielellinen kriteeri. Se onkin perin ahdasmielinen ja kummallinen lähestymistapa saamelaisuuteen. Mutta saamelaiskäräjät onkin lausunut, että se ei tartte kuin 10 saamelaista alkuperäiskansan suojan takia. Eikä se enempää halua. Minä taidan poistua saamelaisluettelosta. On sen verran ihmeellistä politiikkaa. Terveisin, Aivan Kyllästynyt
VastaaPoistaTaitaa tulla kansanliike tästä saamelaisluettelosta poistumisesta. Sekin varmaan sopii poliitikoille. Onpahan taas harvempi matkassa. Sehän oli oikein poliittinen tavoite.
VastaaPoistaEikös Kn vasta lausunut ruotsalaisen kansanpuolueen puoluelehdessä vastustavansa ilo sopimusta koska siitä on vaarassa tulla jokaisen sopimus?
VastaaPoistaMielenkiintoista että Klemetti N. ja saamelaiskäräjät ajaa ainoaksi saamelaiskriteeriksi nimenomaan heille niin rakasta kieliperustetta. Kannattaa lukea tarkkaan ILO-sopimuksen teksti. Siinä ei missään kohti mainita kieltä edes yhtenä perusteena monista, kun on kyse siitä kuka kuuluu ja kuka ei kuulu alkuperäiskansaan. Ja sitten vielä Klemetti joukkoineen haluaa saamelaiskäräjille viimeisen ratkaisuvallan sille kuka on saamelainen, ja vieläpä tällä kestämättömälla kielikriteerillä.
VastaaPoistaKäräjien hallitus esittää määritelmän muutettavaksi siten, että polveutumisperuste poistetaansiitä.
VastaaPoistaKoska tämän päivän saamelaisilla/suomalaisilla ei ole asiakirja näyttöä polveutumisesta,koska he ovat tulleetasumaan 1900 luvulla lappiin.
Aikion polveutuminen...
Magga= Margareth, Jokmok, Roomeja, ei siis Saamelaisia, Näkkälöjärvet= Eiroja,,= Saamelaisia( Lappalaisia), Valkeapää= Karjalasta= ei Saamelaisia. DNA testi kaikille.. Kiitos
VastaaPoista