Tarkempi 17-sivuiseen
lausuntoon perehtyminen antaa aiheen kirjoittaa lisää. On nimittäin syytä
hahmottaa, millaisessa maailmassa, nutukkaat tukevasti irti maasta,
saamelaiskäräjien johto elää ja kuinka halveksivasti siellä voidaan suhtautua
Lapin muuhun väestöön sekä myös Suomen päättäjiin.
Lausunnossa
korostetaan, että ILO-sopimuksen ratifioinnin esteenä on saamelaisilta puuttuva
oikeus maahan. Ja että Suomi on saanut toistuvasti ”kansainvälisiltä
valvontaelimiltä” huomautuksia sopimuksen ratifioinnin viivästymisestä. Kuka
Suomea tässä asiassa valvoo ja miksi?
Lausunnon mukaan
ILO-sopimuksen ratifiointi ei vaadi uusia oikeudellisia tai historiallisia
selvityksiä, vaan poliittista tahtoa. Edustaako tämä väite realismia edes
saamelaisten itsensä kannalta?
Saamelaiskäräjien
johto pitää välttämättömänä, että ratifioinnin valmistelu tehdään Suomen
valtion ja saamelaiskäräjien hyvällä ja tehokkaalla yhteistyöllä ja että ILO-sopimuksen mukaan ”kaikki neuvottelut täytyy tehdä vilpittömin mielin
päämääränä yhteisymmärrys”. Eikö Lappia ja Suomeakin järisyttävän asian
käsittelyssä ole muita osapuolia kuin valtion ja saamelaiskäräjien johdon
edustajat?
Lausunnon mukaan
ratifiointi edellyttää keskeisen saamelaisia koskevan lainsäädännön
tarkistamista sekä saamelaiskäräjien, saamenkielisten palvelujen ja
saamelaisten perinteisten elinkeinojen rahoituksen lisäämistä. ”Ratifiointi
loisi vahvat edellytykset Suomelle hyväksyä pohjoismainen saamelaissopimus ja
toimia edelläkävijänä kansainvälisesti alkuperäiskansojen oikeuksien
edistäjänä."
Näkkäläjärvi luettelee
lakeja ja niihin liittyviä hallinnon uudistamishankkeita, jotka ILO-sopimuksen
ratifiointiin liittyen tulisi avata muutettavaksi ja antaa niissä
saamelaiskäräjille valtaa. Niitä ovat poronhoitolaki, kalastuslaki, Tenojoen
kalastusta säätelevä valtiosopimus, Näätämöjoen kalastusta säätelevä
valtiosopimus, metsähallituslaki, kunnallishallinnon rakenneuudistus,
saamelaiskäräjälaki (mm. saamelaismääritelmä), maastoliikennelaki,
luonnonsuojelu- ja erämaalaki, maankäyttö- ja rakennuslaki,
ympäristövaikutusten arvioinnista annettu laki sekä perusopetuksen yleisiä
valtakunnallisia tavoitteita ja tuntijakoa koskeva uudistus. Uusittuun
kaivoslakiin käräjät tuntuisi tyytyvän.
Edellä olevan lisäksi
saamelaiskäräjien johto pitää selviönä, että saamelaiskulttuurin tosiasiallisen
suojan saavuttaminen edellyttää ”positiivisia erityistoimia” ja mahdollisuutta
kehittää saamelaiskulttuuria. Aiemmin noista positiivisista erityistoimista on
käytetty nimitystä ”positiivinen syrjintä”.
Lausunnon mukaan
”Erityisolosuhteiden joustava huomioiminen ei saa estää sopimuksen tavoitteiden
toteutumista, eikä johtaa siihen, että saamelaisten alkuperäiskansaoikeuksia
siirrettäisiin myös valtakulttuurin edustajille asuinpaikan perusteella.
ILO 169-sopimuksen on ratifioinut 22 valtiota, pohjoismaista ainoastaan Norja
ja Tanska. ILO-sopimuksen ratifiointiprosessin yhteydessä voi olla hyödyllistä
tutustua muiden maiden kokemuksiin sopimuksen ratifioinnista, mutta
sellaisenaan muiden valtioiden mallit eivät Suomen erityisolosuhteisiin
sovellu."
Mikä lieneekään
saamelaisjohdon puolelta nähtynä se syy, miksei esimerkiksi Norjan tilannetta
voitaisi soveltaa sellaisenaan Suomeen?
Painottaessaan
useampaankin kertaan maan- ja luonnonvarojen omistuksen ratkaisevaa merkitystä
alkuperäiskansan kulttuurin säilymiselle, saamelaiskäräjien johto muistuttaa
vielä lausuntonsa lopussa, ettei ILO 169 -sopimus salli minkäänlaisia
poikkeavia (lieventäviä?) varaumia, sopimus tulee ratifioida sellaisenaan tai
sitten jättää ratifioimatta.
Ja mitä Suomi
saamelaiskäräjien johdon kanssa ILO- sopimuksen ratifioidessaan saa?
Paitsi jo edellä
mainitun aseman ”edelläkävijänä kansainvälisesti alkuperäiskansojen oikeuksien
edistäjänä”, Suomi voisi saavuttaa käräjien mukaan nopealla ratifioinnilla ”ulkopoliittista
uskottavuutta” ja kenties vielä ”paikan YK:n turvallisuusneuvoston vaihtuvaksi
jäseneksi kaudelle 2013–2014.
Näillä maininnoilla
saamelaiskäräjien vaaliluettelossa olevaa etnistä ryhmää ja siitäkin
käytännössä yhtä osakulttuuria edustava saamelaiskäräjien johto tekee kauppaa
maista ja mannuista. Ohi Lapinmaan muun väestön.
Meneekö halvalla,
mutta menköön?
Veikko
Jk. Saamelaiskäräjien
johto muistuttaa ILO-sopimuksen ratifioinnin olevan Suomelle myös tärkeä
sisäpoliittinenkin kysymys. Olen samaa mieltä, vaikkakin ehkä eri
lähtökohdista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti