Otsikon kysymykseni
sattuu YK:n rasisminvastaiselle päivälle.
Kysymys nousee mieleeni
kun luen Lapin Kansasta oikeustieteen tohtori Kaisa Korpijaakko-Labban
kirjoitusta ”Alkuperäisyydestä Saamenmaassa”.
Kirjoitus ajoittuu sopivasti päiviin, jolloin Helsingissä perehdytään
lappalaisten jälkeläisten näkemyksiin Suomen saamelaismääritelmästä,
ILO-sopimuksen mahdollisen ratifioinnin laajuudesta ja tarpeellisuudesta sekä
tuodaan esille uusimpia tarkastettuja ja tarkastettavaksi tulevia tutkimuksia
saamelais-lappalaiskysymykseen ja ILO-ratifiointiin liittyen.
Vanhasta taustat
tuntevasta journalistista näyttää siltä, että oikeusministeriön luottoväki on
sähköttänyt maakuntaan pyytäen tulitukea.
Noihin uusiin ja hieman
vanhempiinkin tutkimuksiin nähden Korpijaakko-Labba omine suppeine
maaoikeustutkimuksineen edustaa jo menneen talven lumia. Se ei ole estänyt häntä
halveksimasta avoimesti nuorempien kollegoittensa kuten esimerkiksi Matti Enbusken töitä.
Nytkin hän kirjoittaa
”kiivailusta alkuperäiskansakysymyksen tiimoilla”, joka hänestä on ”alkanut muistuttaa 1990-luvun alun ylikuumenemista”.
Koska mitään kansalaisliikehdintää ei ole viime
aikoina juuri esiintynyt, tohtorin täytyy tarkoittaa kiivailulla esimerkiksi
Tanja Joonan äsken tarkastettua väitöstutkimusta ja siitä tehtyjä uutisia
medioissa, viimeksi sanomalehti Kalevassa.
Korpijaakko-Labba oli
itse hyvin keskeinen henkilö synnyttämässä tuota mainitsemaansa 1990-luvun alun
ylikuumenemista. Tutkijana hän ryhtyi estottomasti politikoimaan ja väsäämään
saamelaislakia pohjoisen valtionmaiden omistuksen siirtämiseksi paliskunnittain
perustettaville lapinkylille. Lakiluonnokseen sisältyi myös
elinkeino-oikeuksien siirtoa ja niin edelleen. Lakiluonnos kaatui omaan
mahdottomuuteensa.
Kun eilen kirjoitin YK:n
rotusyrjinnän poistamista käsittelevän komitean huomauttaneen Suomea jo vuosina
2003 ja 2009 Suomen saamelaismääritelmän suppeudesta, ei se estä
Korpijaakko-Labbaa kirjoittamasta edelleenkin määritelmän avartamista vastaan.
Hän vetoaa Suomen
perustuslakiin, joka tunnustaa saamelaiset maan ainoaksi alkuperäiskansaksi. Samoin että ILO-sopimuksen tarkoitusta on
kysyttävä kansainvälisen oikeuden asiantuntijalta Martin Scheininiltä, jonka
mukaan ”alkuperäiskansaoikeudet eivät ihmisoikeuskontekstissa ole erioikeuksia
vaan tehoste universaalien ihmisoikeuksien toteuttamiseksi alkuperäiskansojen
kohdalla”.
Voitkos sen selkeämmin
sekavasti ja ympäripyöreästi historiallisilla polveutumisilla sun muilla pyyhkien
sanoa?
Korpijaakon mukaan ”muita
alkuperäiskansan tunnusmerkistön ehtoja ovat omaleimaisuus suhteessa muihin
väestöryhmiin, jatkuvuus historiallisesta alkuperäisyyden tilasta nykypäivään
ja tulevaisuuteen, kollektiivinen itseidentifikaatio (ei vain yksilön oma
väite) sekä erityinen suhde tiettyyn maantieteelliseen alueeseen
luonnonvaroineen”.
En muuten ihan käsitä miten itseidentifikaatio
”ei voi olla vain yksilön oma väite”. Eli onko siihenkin saatava niin sanottua
poliittista ohjausta ja –hyväksyntää?
Voin jonkin verran
kuvitella miltä vanhan Kemin Lapin lappalaisväestöstä tuntuu, kun alueen
alkuperäiskansan suppeasti rajaavat saamelaispoliitikot tukijoineen painavat
päälle ja halventavat kaiken aikaa heidän identiteettiään. Myös lappalaisten
nimittely rasisteiksi heidän nollaamisekseen on ollut estotonta.
Saamelaiskäräjien entinen
puheenjohtaja ja viimeksi käräjävaalien vaalilautakunnan puheenjohtajana
toiminut Pekka Aikio sanoi kerran kahdenkeskisessä jutustelussamme, että
vähemmistö ei voi harjoittaa rasismia. Pekan mukaan rasismisyyte voi siis
langeta aina vain enemmistön suuntaan, onhan rasistinen syrjintä Suomen lain
mukaan rikos.
Näinhän se on näyttänyt
olevan kun katsoo vaikkapa noin vuoden takaisista saamelaiskulttuurin
professorin Veli-Pekka Lehtolan sanomisista tehtyä poliisitutkintaa. Siinä ei
havaittu mitään syyteharkintaan johtavaa, vaikka Lehtola Saamen radion ja
–television haastattelussaan leimasi lappalaisliikkeen Suomessa päätään
nostavien rasististen liikkeiden ja –ilmiöiden joukkoon.
Sen jälkeen liikkeellä on
ollut Pekka Aikio. Hän on teettänyt
Kaisa Korpijaakko-Labban aisaparina maaoikeuskahinaa pyörittäneellä saamelaiskäräjien
entisellä lakimiessihteerillä , Heikki J. Hyvärisellä arvion korkeimman
hallinto-oikeuden (KHO) päätöksestä hyväksyä viime vaaleissa neljä
vaalilautakunnan hylkäämää hakijaa käräjävaalien luetteloon eli saamelaisiksi.
Aikion saamelaiskäräjille
toimittamassa arviossa vaaditaan KHO:ta purkamaan päätöksensä tai siitä on
valitettava YK:n ihmisoikeuskomitealle. Hyvärisen arviossa nostetaan esille
erityisesti Yrjö Mattila, joka on Hyvärisen ja Aikion mielestä saamelaisten
julkinen vihamies toimittuaan saamelaisiin vihamielisesti suhtautuvan
lappalaisliikkeen johtohenkilönä.
Hyvärisen ja Aikion
mukaan lappalaiset ovat sodalla ja väkivallalla uhaten sekä väärentäen
pyrkineet pakolla saamelaisiksi päästäkseen käsiksi alkuperäiskansalle
ILO-sopimuksen mukaan odotettavissa oleviin maahan, veteen ja luonnonvaroihin.
On mielenkiintoista
seurata johtaako hurja ja henkilöön sekä kansanryhmään (lappalaisiin) käyvä
muistio tutkintapyyntöihin ja löydetäänkö mahdollisessa tutkinnassa Hyvärisen
kertomaa lappalaisliikkeen saamelaisiin kansanryhmänä kohdistamaa vihaa ja
uhkaa.
Minun vaatimaton
käsitykseni on, että kansanryhminä suomalaiset, saamelaiset ja lappalaiset
elävät edelleen varsin rauhassa ja sovussakin täällä Ylä-Lapissa. Eivätkä kai
kaikki suomenruotsalaisetkaan suhtaudu suomalaisiin niin alentuvasti kuin
täällä perukoilla seikkailleet ja suvaitsevaisuutta peränneet edushenkilönsä.
Veikko
Jo vain mie tuumin tässä, että miuki häätyy
VastaaPoistalaittaa saamelaispaperit vetämhän.
Pistä suorhan YyyKoolle, jääpi monta porrasta
pois välistä.
On sukeklampaa silhen.
No jokhan sen tehet. Mie se kuiten olen pitäny kiinni tästä mettäläisestä kainuulaisesta identiteetistäni ja näinki vanhaksi olen sillä pärjänny. Palaillaan!
VastaaPoista