Siellä ei ole
juurikaan otettu kantaa saamelais-lappalaiskysymykseen, eikä ainakaan niin,
että lappalaisista olisi kerrottu tasapuolisesti. Yleensä uutiset ovat olleet
saamelaiskäräjien politiikan selostamista, sen tiedotteiden sähköistä
monistamista. Eipä silti, sitä se on ollut useimmissa sanomalehdissäkin,
pohjoisena esimerkkinä lappalaisaihetta kilometrin päästä kiertänyt Pohjolan
Sanomat.
Nyt radiossa puhuttiin
”statuksettomista saamelaisista”, joka käsite julkistui viimeviikkoisen Helsinkiin tehdyn lähetystökäynnin
yhteydessä. Minusta tuo Erika Sarivaaran pian valmistuvassa
väitöstutkimuksessa käyttämänsä määritelmä on tällä hetkellä osuva ja sillä
määritellään niitä Lapin ja Suomen alkuperäisasukkaiden jälkeläisiä, joita ei
ole kelpuutettu saamelaiskäräjien vaaliluetteloon eli saamelaisiksi.
Lapin radio kertoi mielestäni oikein, että saamelaiskäräjien äänioikeutta vaille jääneet vaativat
saamelaismääritelmän laajentamista. Tai
vähimmillään kyse olisi määritelmän tulkinnan avartamisesta huomioimaan
nykyistä paremmin ihmisen polveutuminen sekä historiallinen, yhtäjaksoinen
sidos alueeseen elinkeinot ja kulttuuri mukaan lukien.
Samoin radio kertoi kuinka
saamelaiskäräjien vaalilautakunta on syrjinyt näitä ihmisiä. Etupäässä
kieliperustein, mutta myös heitä saamelaiskulttuurista etääntyneiksi ja jopa
saamelaisten vihollisiksi julistaen. Ainakin näin näyttäisi tehneen
saamelaiskäräjien viimeisin vaalilautakunnan puheenjohtaja Pekka Aikio
asiantuntijanaan käräjien entinen lakimiessihteeri Heikki J. Hyvärinen. Eikä saamelaiskäräjien
puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvikään ole ollut toivottamassa tervetulleiksi korkeimman
hallinto-oikeuden viimeksi hyväksymiä uusia saamelaisia.
Näkkäläjärven
myötävaikutuksella oikeusministeriössä valmistellaan parhaillaan esitystä
saamelaismääritelmän edelleen tiukentamiseksi.
Onhan luvassa kansainvälisen ILO-alkuperäiskansasopimuksen ratifioiminen,
eikä sen takia ole mieltä antaa osille pääsevän joukon enää kasvaa.
Radio kertoi myös,
että yhteisymmärrykseen saamelaismääritelmästä kannattaisi päästä ihan
yhteiskuntarauhan vuoksi.
Olen samaa mieltä. Jos
oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
(r.) ajaa Martin Scheininin, Eero J. Aarnion, Eva Biaudetin, Tarja
Halosen, Kaisa Korpijaakko-Labban ja ties keiden kaikkien vanhojen taustavaikuttajien tukemina hallitukseen esityksen nykyiseen
saamelaisrajaukseen perustuvasta
ILO-ratifioinnista, osoittaa se nykyisen uuden tiedon valossa käsittämätöntä
piittaamattomuutta ja ylimielisyyttä kansalaisten oikeuksia kohtaan.
En jaksa uskoa, että juristi
Henriksson menisi tuon tekemään. Silloin hän ajaisi ratkaisua, joka ei olisi
kestävä ja joka todella järkyttäisi yhteiskuntarauhaa. Huomautan kuitenkin,
etten tarkoita mitään sotaa tai kansanmurhaa. Sellaiset sanat ovat kuuluneet
Heikki J. Hyvärisen ja Pekka Aikion retoriikkaan heidän kertoessaan kotimaassa
tai maailmalla saamelaisiin kohdistuvasta suomalaisuhkasta (lappalaisista).
Pekka Aikio on
tarkkaan siteeraten puhunut ”saamelaisten kulttuurisesta kansanmurhasta”, mutta
määrittelevä sanavalinta on silti minusta kovin raflaava ja mielikuvia
ruokkiva.
Radio oli haastatellut
saamelaismääritelmästä ja statuksettomista saamelaisista väittelevän Erika
Sarivaaran lisäksi rovaniemeläistä, enontekiöläislähtöistä kansanedustaja Heikki Auttoa.
Olihan selväsanaista
tekstiä Auttolta!
Hänen mielestään saamelaismääritelmän
tulisi yhdistää Ylä-Lapin saamelaisia eikä jakaa eri joukkoihin.
”Lain tulkinta on
liian tiukkaa. Saamelaisuuden tulevaisuuden kannalta olisi tärkeää, että se
joukko olisi elinvoimainen. Lain tulkintaa pitää väljentää, että kaikki alkuperäisasukkaat
mahtuisivat lain piiriin”, Autto sanaili.
Autto näkee tärkeäksi
selvittää senkin, olisiko saamelaismääritelmän ohella laajennettava myös lain
tarkoittamaa saamelaisaluetta. Ainakin esitykselle on vahva historiallinen
pohja.
Viime viikolla Helsingissä
käyneessä lähetystössä oli mukana jo aiemminkin lappalaisliikkeessä vaikuttaneen
Kemin-Sompion lapinkyläyhdistyksen edustajia. Kun saamelaisuutta on nojattu jo
ainakin kolme vuosikymmentä kieleen, muistutti lähetystö hallitsijoiden ja
kirkon pakottaneen Kemin Lappia etelämpänä asuttaneet lappalaiset luopumaan
kielestään.
Esimerkiksi Kemin-Sompion alueen kieli on
hävinnyt, mutta nykykielessäkin tuo vanha lappi kuuluu murteessa sekä
paikkanimistössä, kertoi lähetystöön kuulunut Ritva Hannuniemi-Pulska. Radiossa
muistutettiin Tuomo Itkosen kirjoittaneen vuonna 1918 kirjassaan ”Suomen
Lappalaiset” kuinka Kuoskun ja Nousun kylissä vanhempi väestö taisi lappia.
Kirjoitan jossain
vaiheessa piispa Samuel Salmen hiljattaisesta anteeksipyynnöstä saamelaisille.
Siinä menivät piisparievulta ehkä monetkin asiat sekaisin ja mikäli
johdonmukaisia edes yritetään olla, on enempään anteeksipyytelyyn vielä aihetta.
Jo 1970-luvun lopulla
kuulin Hetan hotellin saunan lauteilla, että kohta tänne pohjoiseen tulee
Saamenmaa, josta lantalaiset ajetaan kepit hihoissa kohti etelää. Sen
jälkeen on asioita käännetty ja väännetty sekä tehty niin sanottua
saamelaistutkimusta. Henkilökohtaisesti pidän tuon tieteenhaaran tyypillisenä eräänä
huippusaavutuksena Erkki Pääkkösen vuonna 2008 esiteltyä väitöstutkimusta
”Saamelainen etnisyys ja pohjoinen paikallisuus”. Suosittelen lukemaan ja
vertaamaan!
Eli että niinköhän
oikeus voisi tässä pohjoista Lappia ja laajemminkin raastaneessa asiassa
toteutua?
Näin voisi kaiken uuden
tiedon ja rohkeiden ulostulojen valossa uskoa, vaikka uskomattomalta se varmaan
jo tuntuisi.
Veikko
En halua loukata kenenkään identiteettiä, mutta totuus ei pala tulessakaan. Nyt tämä höpötys Savukosken lappalaisista saisi loppua. Olen asunut siellä vuosikymmeniä, enkä ole koskaan tavannut ensimmäistäkään elossa. Hihhulointi tämän asian ympärillä saisi nyt loppua omaan naurettavuuteensa. Joikailkaa kaikessa rauhassa siellä Savukoskella, mutta jättäkää saamelaiskäräjät ja niiden vaaliluettelo rauhaan. Ette kuulu siihen porukkaan. Antakaa Suomen vähemmistökansalle ja heidän elävälle kulttuurilleen sille kuuluva arvo ja kunnioitus. Terveisin smurffi
VastaaPoistaHyvä kirjoittaja, tarkoittanet Suomen vähemmistökansalla alkuperäiskansaksi määriteltyjä saamelaisia ja siinä tapauksessa saamelaiskäräjien vaaliluetteloon valikoitua väestöä. Kansallisia vähemmistöjähän meillä on Suomessa moniakin. Jos sanon mielipiteeni tuosta hihhuloinnista, eivät savukoskelaiset ja muutkaan lappalaiset ole mielestäni hihhuloineet. He ovat minusta varsin asiallisesti ja kiihkottomasti muistuttaneet historiastaan ja siitä, että myös heillä ovat säilyneet ne kulttuuriset piirteet, jotka kansainvälisesti alkuperäiskansaa määriteltäessä on otettava huomioon. Karrikoiden voisin kiteyttää, että samoilla moottorikelkkamerkeillä porojaan paimentavat sekä saamelaiskäräjien vaaliluettelon saamelaiset poromiehet kuin vaikkapa Kemin-Sompion tummat metsälappalaisten jälkeläiset. Minusta nimenomaan saamelaisuuden kapeassa rajaamisessa on esiintynyt ajoittain hihhuloinnin piirteitä. Hihhulointiin eivät ole sortuneet silloinkaan tavalliset, rauhalliset saamelaiset, vaan yleensä vauhtia annetaan ulkopuolelta tai käytännössä kulttuurista irrallaan jo olevista "akateemisista" saamelaispiireistä. Niissä ei tarvitse pohtia hihhuloinnin käytännön vaikutuksia ihmisten arjessa.
VastaaPoistaMitä saamelaiskulttuurin arvostukseen tulee, en ole havainnut keidenkään Savukosken lappalaisten sitä väheksyvän eikä etenkään uhkaavan.