Eilinen ILO-kirjoitukseni
saa jatkoa, kun törmäsin netissä Enontekiön Sanomissa olleeseen lappilaisen
kansanedustajan Heikki Autton (kok.) vetoomukseen, jossa hän toivoi
sopuratkaisua pohjoisessa jo vuosikymmenet velloneeseen alkuperäiskansa- ja
maaoikeuskiistaan.
ILO-alkuperäiskansasopimuksen
ratifiointi on ollut keskeinen asia kiistassa ja tällä hetkellä jälleen hyvin
ajankohtainen.
”Lapin alkuperäisen
väestön oikeuksien turvaaminen pitäisi olla meitä enontekiöläisiä yhdistävä, ei
jakava tekijä, kirjoittaa Autto. Hän toivoo, että Enontekiön saamelaisten
perherekisterikortistosta olisi apua tässä asiassa.
Autto viittaa edellisviikolla Enontekiön Sanomissa kerrottuun enontekiöläisten saamelaisten perherekisterikortistoon, joka kattaa ajanjakson 1700-luvun alusta 1900-luvun alkupuolelle ja jollainen on olemassa myös Inarin ja Utsjoen tuon ajan saamelaisperheistä.
Autto viittaa edellisviikolla Enontekiön Sanomissa kerrottuun enontekiöläisten saamelaisten perherekisterikortistoon, joka kattaa ajanjakson 1700-luvun alusta 1900-luvun alkupuolelle ja jollainen on olemassa myös Inarin ja Utsjoen tuon ajan saamelaisperheistä.
Kirkonkirjoihin perustuva rekisteri on kaiketi Lapin
Sivistysseuran kokoama ja Suomen sukuhistoriallisen seuran sähköiseen arkistoon
alun perin Oulun maakunta-arkistossa tehtyjen kortistokuvausten kautta
kulkeutunut. Rekisteri vastaa aikansa tietoa saamelais- eli lappalaisperheistä
ja näyttäisi kattavan sukujen eli polveutumisen puolesta saamelaisväestön
nykyistä saamelaiskäräjien vaaliluetteloa laajempana. Toisaalta kortistosta
voidaan nähdä joidenkin ”julkisaamelaisten” sukujen myöhäinen saapuminen
alueelle, tai peräti puuttuminen. Myös nimien ja sukujen kehitystä on
mielenkiintoista seurata.
Autto vetoaa, että nyt olisi hyvä tutkia, voidaanko
löytyneiden tietojen pohjalta olla luomassa kestävämpää pohjaa paikallisen
alkuperäisen väestön määrittelylle.
”Ja siten, että kaikki alueen todelliset alkuperäiset asukkaat pääsisivät tasapuolisesta niiden oikeuksien piiriin, joita alkuperäiselle väestölle katsotaan kuuluvan”, hän esittää.
”Ja siten, että kaikki alueen todelliset alkuperäiset asukkaat pääsisivät tasapuolisesta niiden oikeuksien piiriin, joita alkuperäiselle väestölle katsotaan kuuluvan”, hän esittää.
Autto muistuttaa, että ILO-sopimuksen ratifiointi on oikeusministeriön toimesta
valmistelussa ja siksi on tärkeää perehtyä kaikkiin seikkoihin, jotka
vaikuttavat siihen keitä ILO-sopimuksen tarkoittama alkuperäiskansa Suomessa
tarkoittaa.
Mutta mitä vastaa samassa lehdessä
saamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvi?
Hänen mielestään vanhalla rekisterillä ei ole
mitään tekemistä saamelaisten oikeuksien (siis maa- ja elinkeino-oikeuksien)
kanssa. Näkkäläjärven mukaan perherekisteri ei ole nykyisen saamelaisten vaaliluettelon lähtökohta.
”Saamelaiskäräjät ei huomioi sukujen omia
sukumatrikkeleita eikä sukututkimuksia. Saamelaiskäräjien kannalta tilanne ei
muutu miksikään. Saamelaiskäräjien vaaliluetteloa voidaan täydentää lain mukaa
seuraavan kerran vuonna 2015 saamelaiskäräjien vaalien valmistelun yhteydessä”,
Näkkäläjärvi torjuu. Hän painottaa, ettei Suomessa ole olemassakaan mitään
saamelaisrekisteriä.
Hänen mukaansa Oulun maakunta-arkisto on kuitenkin laatinut Lapin Sivistysseuran aloitteesta tilastoja Suomen saamelaisista vuodesta 1945 lähtien.
”Ensimmäinen systemaattinen ja kenttätöihin perustuva kartoitus saamelaisista on Saamelaisneuvoston vuonna 1962 aloittama väestötieteellinen tutkimus saamelaisista. Tutkimuksen perustana olivat Oulun maakunta-arkiston tilastot, mutta primääri aineisto kerättiin lähinnä saamelaisopiskelijoiden kenttätöinä Suomen pohjoisosissa vuonna 1962. Väestötieteellinen analyysi valmistui tilastotieteen opinnäytetyönä vuonna 1968. Saamelaisuuden kriteerinä oli saamen kieli äidinkielenä joko henkilön itsensä, jommankumman vanhemman tai jonkun hänen isovanhempiensa puhumana. Toisena kriteerinä oli itseidentifikaatio eli henkilön oma näkemys siitä katsoiko hän itsensä saamelaiseksi” Näkkäläjärvi selvittää Suomen kieliperustein valikoivan saamelaismääritelmän kehitystä.
Hänen mukaansa Oulun maakunta-arkisto on kuitenkin laatinut Lapin Sivistysseuran aloitteesta tilastoja Suomen saamelaisista vuodesta 1945 lähtien.
”Ensimmäinen systemaattinen ja kenttätöihin perustuva kartoitus saamelaisista on Saamelaisneuvoston vuonna 1962 aloittama väestötieteellinen tutkimus saamelaisista. Tutkimuksen perustana olivat Oulun maakunta-arkiston tilastot, mutta primääri aineisto kerättiin lähinnä saamelaisopiskelijoiden kenttätöinä Suomen pohjoisosissa vuonna 1962. Väestötieteellinen analyysi valmistui tilastotieteen opinnäytetyönä vuonna 1968. Saamelaisuuden kriteerinä oli saamen kieli äidinkielenä joko henkilön itsensä, jommankumman vanhemman tai jonkun hänen isovanhempiensa puhumana. Toisena kriteerinä oli itseidentifikaatio eli henkilön oma näkemys siitä katsoiko hän itsensä saamelaiseksi” Näkkäläjärvi selvittää Suomen kieliperustein valikoivan saamelaismääritelmän kehitystä.
Näkkäläjärvi siis sanoo, ettei vanha rekisteri liity
mitenkään nykysaamelaisten oikeuksiin, heidän määräänsä tai oikeuteen päästä saamelaiskäräjien
vaaliluetteloon.
Näkkäläjärven mukaan kulttuuri ei siirry
verenperintönä vaan kulttuuriin kasvetaan.
”Saamelaiskulttuuriin kuuluvat saamen kielet,
perinteiset elinkeinot, joiku- ja käsityöperinne saamen pukuineen, oma
tietämysjärjestelmänsä sekä kulttuurin historia, arvot ja perinteet”, listaa
saamelaiskäräjien puheenjohtaja.
Hän sijoittaa kielten ja joikaamisen väliin elinkeinot,
joiden on korostettu kuuluvan saamelaiskulttuuriin koko saamelaisten
kulttuuri-itsehallintolain voimassaolon ajan. Eikä ILO-sopimusta olla suinkaan
ajamassa lapintakkien ompelijoita tai joikaajia varten, vaan sillä
saamelaiskäräjät pyrkii ja on jo vuosikymmenet pyrkinyt päästä hallinnoimaan
Ylä-Lapin valtionmaita.
Jo vuonna 1990 yritettiin saattaa voimaan
saamelaislaki, jolla pohjoisissa kunnissa olisi synnytetty historiaan
perustumaton, paliskunnittain rajattu lapinkyläjärjestelmä hallitsemaan
valtionmaita ja hyödyntämään niiden luonnonvaroja. Kun laki kaatui omaan mahdottomuuteensa,
kehiteltiin silloisen oikeusministeri Hannele Pokan (kesk.) tuella saamelaisten
kulttuuri-itsehallintolaki.
Sitä markkinoitiin ”pelkkänä kulttuurilakina”,
johon eivät sisältyisi kiistellyt maaoikeudet.
Kirjoitin tuolloin jutun, jonka otsikko ”Kulttuurilaki
vai Troijan puuhevonen” on jäänyt elämään ylälappilaisten huulille. Epäilin,
että kulttuurilain nojalla perustettava saamelaiskäräjät jatkaisi edeltäneen
saamelaisvaltuuskunnan tavoin pohjoisen valtionmaiden havittelua. Ja olen ollut
oikeassa: saamelaiskäräjien toiminta on 1990-luvulta lähtien keskittynyt
varmaan vähintään 90-prosenttisesti maaoikeuksien pyörittämiseen milloin
minkinlaisten pää- ja sivuraiteiden kautta.
Se muu kulttuuri on ollut käräjien toimintaa aktiivisesti
seuranneen toimittajan näkökulmasta ajoittain hyvinkin heikolla hoidolla.
Klemetti Näkkäläjärven logiikalla maiden
omistajaksi ja hallinnoijaksi ei siis voida tulla polveutumisen eli perimyksen
kautta, vaan kasvamalla.
Kun katsoo vanhaa kortistoa, saamelaiskäräjien
puheenjohtajan näkemyksen voi ymmärtää.
Veikko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti