Tuollaiseen tietoon törmäsin viime syksynä
saamelaiskäräjävaalien edellä, kun korkein hallinto-oikeus (KHO) kumosi
saamelaiskäräjien vaalilautakunnan hylkäävät päätökset neljän vaalien
äänioikeusluetteloon hakeneen henkilön osalta.
Noista neljästä äänioikeutta hakeneesta tuli siis oikeuden
päätöksellä saamelaisia, vaikka jotkut saamelaispoliitikot käräjien
puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvi mukaan lukien olivat tulkinnasta
kauhuissaan. Pelättiin polveutumiseen perustavien ”suomalaisten” rynnistystä saamelaisluetteloon
murentamaan kulttuuria sekä osille pian ratifioitavan
ILO-alkuperäiskansasopimuksen suomasta mannasta.
KHO:n päätöksen perusteluissa mainittu YK:n puuttuminen jopa
kahteen otteeseen suomalaiseen saamelaismääritelmään oli minulle uusi asia.
Niin, vaikka olen varsin tiiviisti seurannut vuosikymmenten ajan
saamelaispolitiikkaa sekä saamelaisten oikeuksista käytyä kamppailua rintamien
molemmilla puolilla.
Kovin oli moinen tieto jäänyt tai jätetty valtionkin
suunnasta, esimerkiksi oikeusministeriöltä, katveeseen, vaikka samaan aikaan
siltäkin taholta on painettu viimeksi ministeri Tuija Braxin (vihr.) ja
nyt parhaillaan Anna-Maja Henrikssonin (r.) voimin ILO-sopimuksen
ratifiointia. Sillä halutaan tuolle tiedetylle, liian suppeasti määritellylle
etniselle ryhmälle määräysvalta ylisen Lapin valtionmaiden hallintaan sekä niin
sanottuihin saamelaiselinkeinoihin kuten poronhoitoon.
En muuten vielä tiedä mitä hyvää ILO-sopimus toisi niille
yli 60 prosentille saamelaisista, jotka asuvat kolmen pohjoisimman kunnan ja
Lapin paliskunnan ulkopuolella. Enkä sitäkään, mitä hyvää kyseisellä
saamelaisalueella asuvillekaan, jos sattuu olemaan yrittäjä-, virkamies-
tai vaikkapa metsurisaamelainen. Enemmistö saamelaistahan on muita kuin
perinteisten elinkeinojen harjoittajia.
Tulee väkisinkin mieleen juontuuko ILO-paine suurelta osin
Suomen valtion halusta paistatella maailmalle mallioppilaana etnisten
vähemmistöjen ja alkuperäiskansojen oikeuksien takaajana. Ettei vain olisi
jokin YK:n merkittävä mandaatti kiikarissa jollekin ex-presidentille tai muulle
suvaitsijalle, tapelkoot sitten siellä Ylä-Lapissa miten jaksavat?
Kirjoitin blogissani aiemmin saamen kielten tilanteesta
kuinka vähemmistökielten asiantuntija, tohtori Tove Skutnabb-Kangas ihmetteli
saamelaisten torailua kieltensä käyttämisen ja kulttuurinsa oikeuksista.
Skutnabb-Kangas totesi, kuinka monien pienten
alkuperäiskansojen kielten tulevaisuus riippuu pitkälle siitä, miten
suvaitsevaisia ollaan ottamaan vastaan uusia puhujia.
Jostain samanlaisesta lyhytnäköisestä ja oikeudellisesti
kestämättömästä torailusta näyttää olevan kyse myös saamelaisuuden
määrittelyssä, kun siinä kansainvälisesti keskeisin alkuperäiskansan
määrittelyn peruste eli polveutuminen on haluttu tiettyjen
saamelaispoliitikkojen ja heitä neuvovien vaikuttajien toimesta kiistää ja
ainakin tarkoin rajata vuotta 1875 uudempaan aikaan.
Tuolla vuosiluvulla on haluttu estää nykyisen Suomen valtion
pohjoisosia kautta historian asuttaneista lappalaisista polveutuvien
henkilöiden pääsy saamelaisiksi, koska heidän väitetään jo menettäneen ”elävän
yhteytensä” kieleen ja yhteisön hyväksyntään nojaavaan nykysaamelaisuuteen.
Sitä taas hallinnoivat pääosin 1850-luvun tienoilla Suomeen lännestä muuttaneet
ja tänne asettuneet tunturi- eli pohjoissaamelaiset, joilla on ollut
saamelaisvaltuuskunnassa ja nykyisin saamelaiskäräjillä enemmistö ja joihin
kapeaa saamelaismääritelmää rajusti puolustava puheenjohtaja Klemetti
Näkkäläjärvikin kuuluu.
Minulle hänen politiikkansa on ymmärrettävää ”viimeistä
taistoa” historian totuuksien pikkuhiljaa uusien tutkimusten ja ILO-tulkintojen
myötä paljastuttua.
Monille saamelaispolitiikan vaikuttajille nykyisen
saamelaismääritelmän ja –politiikan puolustamisessa on kyse myös elämäntyön,
usein omien tutkimusten ja niillä hankitun professuurin tai muun aseman
puolustamisesta. Senkin toisaalta ymmärtää ja mieleen tulevat silloin aikanaan
Neuvostoliittoa ihannoineet ja sen tekemisiä kynsin hampain puolustaneet
kommunistit, joilta sitten vedettiin karusti matto alta.
Nämä ei-saamelaiset neuvonantajat ovat olleet kiivaampia
kuin saamelaispoliitikot konsanaan. Niinpä heidän ansiotaan on paljolti
saamelaisiin iskostunut pelko siitä, kuinka saamelaismääritelmän laajentaminen
johtaa suomalaiseen invaasioon, joka lopullisesti tuhoaa saamelaiskulttuurin
sulauttaen sen suomalaisuuteen.
Ansioituneimmat pelottelijat ovat tehneet selvityksen
siitäkin, että saamelaismääritelmän laajentaminen johtaisi jopa 100 000
suomalaisen rynnistykseen saamelaisiksi, joita nykyisen määritelmän mukaan on
Suomessa enimmillään ehkä 9 000.
Suomessa polveutumiseen perustavia saamelaisten
vaaliluetteloon hakijoita on ollut 1990-luvulla runsaat 1 000 henkilöä.
Esimerkiksi Norjassa, jossa saamelaisia katsotaan olevan jopa kymmenen kertaa
enemmän kuin Suomessa ja jossa saamelaisilla on laajemmat oikeudet kuin
Suomessa, saamelaiskäräjien vaaliluetteloon on hakeutunut ainoastaan vajaat
14 000 henkilöä. Norjassa on jopa mietitty keinoja miten saamensukuisia
saataisiin enemmän mukaan saamelaisluetteloon ja sitä kautta vahvistamaan
saamelaiskulttuurin äänen kuulumista.
Veikko
Jk.
Pelottelusta vielä sen verran, että se on kuulunut
vuosikymmenten varrella keinona myös vaientaa saamelaispolitiikkaan ja
asenteelliseen saamelaistutkimukseen kohdistuvaa kritiikkiä.
Olen saanut tuntea tuon pelottelun omissa nahoissani
pohjoisessa pitkään toimineena toimittajana, joka ei ole osannut miellyttää
radikaalin saamelaispolitiikan tekijöitä.
Syytökset rasismista ovat olleet löysässä ja niiden pelossa
hyvin moni kollega on valinnut saamelaispolitiikasta kirjoittaessaan helpon ja
turvallisen sopeutumisen tien.
Tyypillisin keino yrittää päästä käsiksi ikävän toimittajan
kirjoituksiin on väittää hänen leimaavan saamelaisia kansanryhmänä ja jopa
syyllistyvän kiihotukseen kansanryhmää kohtaan. Olen saanut kuulla ja
lukeakin julkisuudesta, kuinka minunkin kirjoituksiani on toimitettu
valtakunnansyyttäjälle edellä mainitun kiihottamisen toteamiseksi ja syytteiden
nostamiseksi.
Syytteitä ei ole toistaiseksi kuulunut eikä voi kuuluakaan,
jos sanomiseni ja kirjoittamiseni kuullaan ja luetaan ilman vainoharhoja. Kun
kirjoitan kriittisesti saamelaismääritelmistä, saamelaiskiistoista,
saamelaiskulttuurista ja saamelaisuudesta, on peruslähtökohtana yhteiskunnan
huomattavalla tuella harjoitettu saamelaispolitiikka ja sen julkiset tekijät ja
tukijat.
Saamelaiset kansanryhmänä, kuntalaisina, kyläläisinä ja
ihmisinä ovat aivan eri asia. Pidän tavallisia saamelaisia rauhallisina ja
sopuisina kansalaisina, joiden kanssa on ollut hyvä elää rinnakkain täällä
Lapin perukoilla ja joita hyvin monia olen oppinut syvästi kunnioittamaan.
Ja jos arvioisi saamelaisten suhtautumista kansanryhmänä
heitä varten laadittuun ja vaadittuun saamelaispolitiikkaan, on tuo
suhtautuminen hyvinkin vaihtelevaa. Täydellisestä hyväksymisestä täydelliseen
torjumiseen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti