Kepa on kehitysyhteistyöstä kiinnostuneiden
suomalaisten kansalaisjärjestöjen kattojärjestö ja Suomen johtava
kehityspolitiikan järjestöasiantuntija.
Kepan artikkelissa arkeologian professori Ari
Siiriäinen pitää alkuperäiskansa-käsitettä vähintäänkin ongelmallisena.
"Alkuperäiskansa on poliittisesti latautunut käsite. Termi pitää sisällään
ajatuksen siitä, että jokin kansa voisi omistaa asuttamansa maa-alueen siksi,
että he ovat alueen ensimmäisiä asukkaita", hän toteaa.
Siiriäisen mukaan yksittäisen ihmisryhmän alkuperäisyyttä jollakin maa-alueella ei voida luotettavasti osoittaa. Esimerkiksi eteläistä Afrikkaa asuttavat bantut ovat Afrikkaan tunkeutuneisiin siirtomaaisäntiin verrattuna alueen alkuperäisiä asukkaita, mutta bantut ovat puolestaan syrjäyttäneet aikanaan tieltään "vielä alkuperäisempiä" kansoja, kuten esimerkiksi Lounais-Afrikan khoisanit. Ja joku on asunut samalla alueella myös ennen khoisaneja.
"Alkuperäiskansoina pidetyt ihmisryhmät ovat osa pitkää historiallista jatkumoa aivan samalla tavalla kuin ne kansat, joita ei pidetä alkuperäisinä. Kukaan ei voi sanoa, mikä ihmisryhmä on jollakin alueella se aivan ensimmäinen", Siiriäinen sanoo Kepan artikkelissa
Myös termin jälkimmäinen osa, "kansa", on Siiriäisen mukaan kiistanalainen käsite. "Ei voida yksiselitteisesti sanoa, mistä asioista jokin yksittäinen ’kansa’ muodostuu. Erilaisia kriteereitä kuten kieli, verenperintö tai identiteetti voidaan kyllä luoda ja niitä mielivaltaisesti yhdistelemällä saadaan mistä tahansa ryhmästä ’kansa’.”
Siiriäisen mukaan yksittäisen ihmisryhmän alkuperäisyyttä jollakin maa-alueella ei voida luotettavasti osoittaa. Esimerkiksi eteläistä Afrikkaa asuttavat bantut ovat Afrikkaan tunkeutuneisiin siirtomaaisäntiin verrattuna alueen alkuperäisiä asukkaita, mutta bantut ovat puolestaan syrjäyttäneet aikanaan tieltään "vielä alkuperäisempiä" kansoja, kuten esimerkiksi Lounais-Afrikan khoisanit. Ja joku on asunut samalla alueella myös ennen khoisaneja.
"Alkuperäiskansoina pidetyt ihmisryhmät ovat osa pitkää historiallista jatkumoa aivan samalla tavalla kuin ne kansat, joita ei pidetä alkuperäisinä. Kukaan ei voi sanoa, mikä ihmisryhmä on jollakin alueella se aivan ensimmäinen", Siiriäinen sanoo Kepan artikkelissa
Myös termin jälkimmäinen osa, "kansa", on Siiriäisen mukaan kiistanalainen käsite. "Ei voida yksiselitteisesti sanoa, mistä asioista jokin yksittäinen ’kansa’ muodostuu. Erilaisia kriteereitä kuten kieli, verenperintö tai identiteetti voidaan kyllä luoda ja niitä mielivaltaisesti yhdistelemällä saadaan mistä tahansa ryhmästä ’kansa’.”
”Esimerkiksi etninen saamelaisuus muodostui vasta
siinä vaiheessa, kun ulkopuoliset määrittelivät saamelaiset erilliseksi
ryhmäkseen”, kertoo Siiriäinen.
"Olisi kuitenkin poliittisesti rehellistä
johdattaa alkuperäiskansoja tarkoittava termi jostakin muusta sanasta kuin
’alkuperäinen’. Oikeampaa olisi puhua esimerkiksi nykyistä valtaväestöä
edeltävästä väestöstä”, Siiriäinen pohtii.
Kepan artikkelin mukaan monet alkuperäiskansojen
edustajat ovat päätyneet aivan samanlaiseen määritelmään kuin Siiriäinen,
vaikka itse sana onkin pidetty ennallaan.
” Esimerkiksi saamelaiskäräjien puheenjohtaja Pekka
Aikio on todennut, että alkuperäiskansa on tekninen määrittely, joka ei
merkitse sitä, että joku ryhmä olisi ensimmäinen jollakin alueella. Hänen
mukaansa alkuperäiskansa on jonkin valtion alueella asuva ryhmä, jonka
kulttuuri poikkeaa hallitsevasta ryhmästä. Alkuperäiskansa elää valtiossa,
jonka hallinto rakentuu toisen kulttuurin pohjalle”, on Aikio selittänyt.
Valtiottomia kansoja on kutsuttu toisinaan myös
neljänneksi maailmaksi. Niitä onkin melkoisesti: maailmassa on vajaat parisataa
valtiota ja niissä asuu tuhansia kieleltään, kulttuuriltaan ja identiteetiltään
muista erottautuvia ihmisryhmiä, kertoo Kepan lehti.
Niinpä, mutta saamelaiskäräjien mukaan saamelaiset
ovat kuitenkin Euroopan ainoa alkuperäiskansa.
”Usein painotetaan myös sitä, että kansa itse pitää
itseään alkuperäiskansana. Väljimmillään määriteltynä alkuperäiskansoiksi
voidaan laskea ne ihmisryhmät, jotka ovat perineet tietynlaisen elämäntavan. Alkuperäiskansaan
kuuluva ihminen käsittää itsensä yhdeksi ekosysteemin osaksi ja hänen
kulttuurinsa sopeutuu luonnon tuotantokykyyn siten, että ekologinen tasapaino
säilyy. Siksi usein ajatellaan, että juuri alkuperäiskansojen kulttuuritraditio
voi opettaa meille kuinka elää sopusoinnussa luonnon kanssa.”
Arkeologi Siiriäisen mukaan alkuperäiskansat eivät
ole muita ekologisempia:
"Kyse on vain mittakaavaerosta:
alkuperäiskansoiksi kutsutut ihmisryhmät kuluttavat luontoa siinä kuin muutkin
- joskus jopa asumiskelvottomaan kuntoon. Mutta kun ihmisiä on vähän ja
teknologia on yksinkertaista, luonnon kuluttaminen ei ole niin tehokasta. Tämä
ei kuitenkaan tarkoita sitä, että alkuperäiskansat ’ymmärtäisivät luontoa’ tai
’olisivat yhtä luonnon kanssa’ - moiset väitteet saavat tutkijan niskakarvat
pystyyn."
Kepan mukaan alkuperäiskansan määritteleminen ei
ole pelkkää saivartelua, sillä alkuperäiskansat ovat vaatineet itselleen
asemansa perusteella erilaisia oikeuksia. Kansainvälinen työjärjestö ILO
edellyttää alkuperäiskansoja koskevassa sopimuksessaan, että alkuperäiskansojen
oikeudet esimerkiksi maahan, veteen ja perinteisiin elinkeinoihin turvataan.
Suomessa sopimusta ei siis ole ratifioitu.
Oikeusministeriössä on kuitenkin väännetty jo vuosikymmenet lakiehdotuksia,
joiden tavoitteena on ollut niin sanotun saamelaisalueen valtionmaiden
siirtäminen tavalla tai toisella saamelaishallintoon.
Suomessa ongelmaksi on muodostunut historiallinen ja oikeushistoriallinen kysymys siitä, keitä tosiasiassa kuuluu alueen alkuperäisiin saamelaisiin tai lappalaisiin eli miten esimerkiksi ILO-sopimusta tulisi kansainvälisesti oikein soveltaa - jos siihen yleensäkin päädytään.
Kepan mukaan kansainvälisissä sopimuksissa
alkuperäiskansan käsite on irrotettu alkuperäisyyteen viittaavasta
arkimerkityksestään. ILO:n yleissopimuksessa alkuperäiskansaksi määritellään
sellaiset kansat, joiden esi-isät ovat asuneet alueella ennen sen valloitusta
tai nykyaikaisten valtionrajojen muodostumista. Lisäksi alkuperäiskansat ovat
ILOn mukaan säilyttäneet kokonaan tai osittain omat sosiaaliset, taloudelliset,
kulttuuriset ja poliittiset instituutionsa.
Kepan artikkelissa Suomen saamelaisten
keskusjärjestön puheenjohtaja Maria Sofia Aikio katsoo, että alkuperäiskansan
ja saamelaisuuden määritelmiä tarvitaan vain hallintoa varten. "Tavallinen
ihminen ei tarvitse määritelmiä. Hän tietää sukunsa, tuntee lähipiirinsä
ihmiset ja tietää, kuka kuuluu mihinkin ryhmään", Aikio kertoo.
Ei siis välttämättä tarvitse olla alkuperäinen,
kunhan on alkuperäiskansaa?
Veikko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti