Sopimuksessa osapuolet
tunnustuvat biologisen monimuotoisuuden merkityksen evoluution ja biosfäärin
elämää ylläpitävien systeemien kannalta sekä vahvistavat biologisen
monimuotoisuuden suojelun kuuluvan koko ihmiskunnalle. Sopimuksessa myös
todetaan kuinka ”eräät ihmisen toimet jatkuvasti ja merkittävästi vähentävät
biologista monimuotoisuutta”.
Sopimuksessa tunnustetaan monien perinteisen elämäntavan omaavien alkuperäis- ja paikallisyhteisöjen
läheinen ja perinteinen riippuvuus biologisista luonnonvaroista, sekä
se, että on toivottavaa jakaa biologisen
monimuotoisuuden suojelua ja sen osien kestävää käyttöä koskevasta
perinteisestä tietämyksestä, uudistuksesta ja käytännöstä saatu hyöty
oikeudenmukaisesti.
En tiedä millaisia
silmälaseja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen kannalta keskeisissä
ministeriöissä ja Metsähallituksessa sopimusta ja siitä hyväksyttyä asetusta
lukiessa käytetään, sillä viime aikoina luonnonsuojelu- ja erämaa-alueita
koskevissa hoidon ja käytön suunnitelmissa näyttäisi vain yksi ja sama
”paikallisyhteisö” eli saamelaiskulttuuri ja siitäkin käytännössä vain poronhoito
olevan se osapuoli, jonka ”perinteistä tietämystä” kuullaan ja jonka ”läheinen
ja perinteinen riippuvuus biologisista luonnonvaroista” halutaan asettaa jopa
luonnon monimuotoisuuden yläpuolelle.
Hammastunturin erämaan
hoito- ja käyttösuunnitelman uudistamisen yhteydessä esille noussut Akwé:Kon -ohjeistus
ja sen tulkinta on karuin esimerkki siitä, miten yksisilmäisesti erämaiden
käyttäjiä Metsähallituksessa arvotetaan. Toki siellä on muistettu joka
käänteessä vedota esimerkiksi erämaalakiin, joka heitä moiseen
peräti velvoittaa.
Ehkäpä erämaalakia,
samoin kuin luonnonsuojelun lainsäädäntöä ja suunnitelmia pitäisi muuttaa ja
samalla katsoa miten niillä on tähän mennessä onnistuttu tai epäonnistuttu
luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa.
Väitän, että todella
surkeasti.
Saamelaiskäräjien
pohjoissaamelaisen johdon valitsema Akwé:Kon -työryhmä, jolle Metsähallitus
näyttää antaneen Hammastunturin erämaan suunnitelmassa erityisaseman, perustuu
biodiversiteettisopimuksen artikla 8j:n tulkintaan. Saamelaiskäräjät on ottanut
kyseisen artiklan ikään kuin omakseen eli ilmeisesti katsoo sen koskevan yksin
saamelaisia.
j-artiklan mukaan
valtioiden tulee ”kansallisen lainsäädäntönsä mukaisesti kunnioittaa, suojella
ja ylläpitää alkuperäiskansojen ja paikallisten yhteisöjen sellaista
tietämystä, keksintöjä ja käytäntöä, joka sisältyy biologisen monimuotoisuuden
suojelun ja kestävän käytön kannalta merkityksellisiin perinteisiin
elämänmuotoihin ja edistää ja laajentaa niiden soveltamista mainittujen
yhteisöjen luvalla ja myötävaikutuksella sekä rohkaista tietämyksestä,
keksinnöistä ja käytännöstä saadun hyödyn tasapuolista jakoa".
Koko sopimus löytyy
linkistä: http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1994/19940078
Kysymys kuuluu, onko
esimerkiksi Hammastunturin erämaassa sinne 1800- ja 1900-luvun taitteessa
rantautuneen saamelaisen suurporonhoidon ja sen paikallisyhteisöjen ohella
keitään muita perinteisen elämänmuodon harjoittajia ja heidän yhteisöjään,
joita kyseinen 8j-artikla voisi tarkoittaa? Ainakin metsästys ja kullankaivu
ovat alueella vanhempia perinteisiä luonnon käyttäjiä.
Ja väitän että kestävästi käyttäviä.
On ollut
käsittämätöntä, miten erämaiden perinteisistä käyttäjistä toiset on haluttu
rajata käytännössä jalkamiehiksi, mutta toisille tekniikan uusimmat vempeleet
ja niillä tapahtuva luonnon rankka hyödyntäminen luetaan kulttuuriin
kuuluviksi. Tällainen ”näennäisluonnonsuojelu” ei ansaitse minkäänlaista
arvostusta eikä luontokaan sitä näy kiittävän.
Perinteisistä luonnon
käyttäjistä voidaan nostaa esille myös matkailu.
Lapin matkailuhistoria
alkaa 1500- ja 1600-luvuilta ja matkailu alkoi voimakkaammin kasvaa jo
1700-luvulla. Vaikka matkailua pidetään edelleen tietyissä piireissä uhkana
Lapin luonnolle, kannattaa siinäkin tarkastelussa ehkä vaihtaa niitä
silmälaseja ja katsoa vaikutuksia luonnon monimuotoisuuden säilymiseen
suhteuttaen.
Veikko
Olen 1971 lähtien harrastanut hysteeristä lapinmatkailua, seurauksena 2 mökkiä. Saariselällä ja kaamasessa. Saamelaisuus on ollut jollain tavalla pyhä asia, ei ole tullut mieleenkään epäillä esim. määritelmän oikeudenmukaisuutta.
VastaaPoistaJotenkin tuntuu että kaikki ei ihan kumminkaan ole kohdallaan. Kiitos Inarilaisen ja tämän blogin kirjoittajan. Ynnä muun informaation jota kyllä on saatavilla kunhan kiinnostusta riittää.
Parasta varmaan olisi jos asiat voitaisiin hoitaa enemmistöä tyydyttävällä tavalla. Taikka siis kaikkia.
No, demokratiahan on enemmistön diktatuuria...
Kiitos blogistille selkeäsanaisuudesta, se on aika harvinaista luonnonvaraa se.
Minäkin olen 60-luvulta harrastanut hysteeristä saamelaisaktivismia, seurauksena pari hajonnutta liittoa, Italiassa ja täälä Suomessa.
VastaaPoistaSaamelaisuus on sitä, että täytyy osata saamea ja pitää olla poroja. Esimerkiksi talolliset eivät ole saamelaisia, vaikka puhuski saamea. Silloin on talollinen. Mutta jos ei puhu saamea, niin silloin on lantalainen. Jos asuu saamelaisalueen ulkopuolella, niin on riuku. Jos puhuu saamea niin on riukusaamelainen. Jos on poroja ja asuu saamelaisalueen ulkopuolella ja on poroja niin on riukulantalainen. Mitä lähempänä minun hommia, sen kovempi kilpailija. Siksi mie panen tämmösen ahistuskampanjan liikkeelle.
Ku ahistan nokko, niin se voipi vaikka säikähtää. Se on niin, että kiusaamalla voi sitä omaa asemaa kato pönkittää.
Se on totta, että kannattaa olla vähän ahasmielinen. Silloin on toivoa saaha itelle vähän enemmän ja omalla suvulla on toivoa. Saamelaisten tärkein voimavara on kateus ja ahasmielisyys. Ei sitä muuten olis selvitty. Pittää kans olla pahantuulinen.
Tällaisen blogin niinko Veikko pitäs pimittää, ko hänhän täälä laukoo mitä sattuu. Aivan pelottaa, että mitä ens viikolla taas on kirjottanu. Onneksi jäi kuiten Lapin Kansasta pois, ko siellä se aiheutti aina sekaannusta. Ei se auttanu etes tehä siitä valituksia, ei se ikinä lannistunu. Tämä bloki on kyllä huono. En tykkää yhtään lukea.
Mie en siitä temokratiasta niin perusta. Ei se ole kannanettava juttu.
No terveiset Veikolle ja kaikille lukijoille, älkää kaikkea kirjottako.
Sananvapaus on todella ongelmallinen asia. Joskus lukijalle ja joissain yhteiskunnissa ja yhteisössä myös kirjoittajalle. Olin kerran saamelaisvaltuuskunnan - vai oliko se jo saamelaiskäräjät - järjestämässä mediaseminaarissa, jossa pohdittiin kyseisen organisaation tiedottamisen parantamista. Siellä helsinkiläinen tv-tuottaja Peter Launo esitti, että kaikki saamelaisparlamentin tiedottaminen pitäisi siirtää suljettujen ovien taakse kuten Anerikan intiaanien yhteisöissä ja että medialle päätöksistä tulisi kokousten jälkeen kertomaan siihen palkattu "puhemies". Näin ei Launon mukaan tulisi julkisuuteen saamelaisille kiusallisia sisäisiä riitoja eikä myöskään heidän krriitisiä näkemyksiään esimerkiksi suomalaisista päättäjistä jne. Ensimmäisenä Launon ajatusta nousi vastustamaan Yle Saamen päällikkö Juhani Nousuniemi ja sen jälkeen ehdin minä. Meistä molempien mielestä näin ei voida tehdä suomalaisessa avoimessa yhteiskunnassa, eikä etenkään julkisella rahoituksella toimivan organisaation kohdalla. Saan ehkä joskus nähdä tai kuulla kuinka tuleva Yle Saamen päällikkö edustaa myös tällaista samanlaista journalistista näkemystä tiedottamisen avoimuudesta.
PoistaJuhani Nousuniemi on pysynyt anonyymina; ei liene paljoa ketään ärsyttänyt.
VastaaPoista