Viime Inarilaisessa (11.7.2012) oli siteerattu oululaisen
Kaleva-lehden politiikka- ja pääkirjoitustoimittaja Mirja Niemitalon kolumnia, jossa hän otti kantaa ILO-sopimuksen
ratifiointiin. Kun kolumnin asiapohjaa vertaa lehdistössä ja sähköisessä
mediassa viime aikoina julkistettuihin ansiokkaisiin juttuihin, täytyy vain
ihmetellä Kalevan keveitä eväitä.
Kalevan pääkirjoitustoimittaja toistaa Inarilaisen mukaan
edelleen samoja Tarja Halosen ajalla
esitettyjä fraaseja siitä, kuinka Suomen tulisi ratifioida ILO-sopimus
päästäkseen YK:n turvallisuusneuvoston vaihtuvaksi jäseneksi vuosille 2013 –
2014.
Ratifioimalla ILO-sopimus nyt kiiruusti erimielisen
saamelaiskäräjien esittämällä tavalla, oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin kritiikittömästi tukiessa, Suomi siivoaisi
Niemitalon mielestä alkuperäiskansa-asioissa nurkkansa kuntoon ja tulisi siten
paremmin YK-kelpoiseksi. Todelliseksi mallimaaksi.
Näinköhän, Mirja Niemitalo, todella tapahtuisi? Onnistuisiko
se noin vain lakaista Lapin historia ja siihen nojaavat lappalaiset ja uutena
käsitteenä alkuperäiskansakartalle nousseet statuksettomat saamelaiset jonnekin
maton alle? Entä heitettäisiinkö samassa suursiivouksessa oikeusministeriön,
saamelaiskäräjien tai vaikka Kalevan paperisilppuriin tuhansia sivuja uusia
tutkimuksia, jotka kyseenalaistavat Suomessa nimenomaan Halosen ja
suomenruotsalaisten vaikuttajien suojeluksessa harjoitetun
alkuperäiskansapolitiikan? Sen, että Suomen ainoa alkuperäiskansa ovat
saamelaiskäräjien vaaliluetteloon kirjatut, sinne käräjien vaalilautakunnassa
ja hallituksessa valitut henkilöt?
Omilta aktiivivuosiltani kyllä muistan, että Kalevalla on
ollut kautta aikain saamelaiskysymyksissä hyvin saamelaisvaltuuskunnalle ja saamelaiskäräjille
lojaali, niiden johdon näkemyksiä monistava linja. Sitä varjeli aikanaan ansiokkaasti pääkirjoitustoimittajana
Markku Heikkilä, samoin kuin aiemmin
Helsingin Sanomissa sen totuudentorvena Rovaniemellä häärännyt Ritva Liikkanen. Hänen jälkeensä tuli
kuitenkin pohjoisen aluetoimittajaksi kriittisempi ja asioita molemmilla
silmillä seurannut Jaakko Tahkolahti,
jonka jälkeen Hesari on muutenkin ottanut saamelaiskysymyksiin journalistisen
linjan. Esimerkkinä noin viikon takainen erinomainen reportaasi siitä kuka on
saamelainen.
Uskon, että Hesarin reportaasi avasi ihmisten silmiä
muuallakin kuin Lapissa.
Pohjoisimmista lehdistä tunnen sekä Lapin Kansaa että
varhaisempaa työnantajaani Pohjolan Sanomia sisältä päin ja tiedän millaista
hapuilua ja kyyristelyä lehtien linjanveto tässä alkuperäiskansa-asiassa on
ollut. Koska olen ollut jollain tavalla osallinen siihen mitä etenkin Lapin
Kansa on kirjoittanut, en ryhdy tällä foorumilla esittämään mitään sen
kummempia analyyseja menneistä. Ehkä Pohjolan Sanomista voin sanoa sen
palvoneen tabuja enemmän kuin journalistisempi naapurinsa Lapin Kansa.
Mitä nykyisyyteen ja ehkä tulevaisuuteenkin tulee, näyttävät
pohjoisenkin lehdet avartavan linjauksiaan. Esimerkkinä on tänä päivänä Lapin
Kansassa ja Pohjolan Sanomissa (LK ja PS 14.7.2012) julkaistu Henripekka Kallion hyvin toimitettu
reportaasi ”Kenellä on oikeus laajaan Lapinmaahan?”. Kallio on haastatellut ILO-sopimuksen
ratifioinnista keväällä väitellyttä tutkija Tanja Joonaa. Reportaasissa esitetään todella hyviä kysymyksiä
Suomen oikeusministeriön ja poliittisten päättäjien suuntaan siitä, keitä
kiistelty sopimus lopulta koskisi ja mitä se aiheuttaisi nyt vaaditulla tavalla
ratifioituna pohjoisen arkielämään. Erikseen esille nousee vielä
oikeusministeriön rooli viedä ILO-ratifiointia eteenpäin aivan kuin se olisi
vain saamelaiskäräjien johdon ja oikeusministeriön keskenään neuvoteltava asia,
jonka eduskunta sitten siunaa.
Toivon, että nuoret journalistit paneutuvat jatkossakin
faktojen varassa ja asioita käytännön kannalta pohtien tähän Lapille ja koko
Suomelle suureen kysymykseen. Olen varma, että mitä perusteellisemmin asioihin
perehdytte, sitä kummallisempiin asioihin menneiltä vuosilta ja vuosikymmeniltä
törmäätte.
Veikko
jäin kyllä vielä miettimään tämän professoru sammallahden heittoa tästä että jos on tekolääkäreitä niin on myös tekosaamelaisia. Onkohan professori ostettu vai eikö ole tietoa... Sama oikeastaan koskee tätä professori lehtolaa, että hän kirjoittaa valikoitua historiaa. Mutta pakkohan se on, kun katekeetta lehtola on ollut saamelaisrekisteri työryhmässä aikoinaan.
VastaaPoistaMonilla tällaisilla professoreilla ja virkamiehillä on kiinni näissä asioissa paljon henkilökohtaista uraa ja egoa,joten on jossain määrin ymmärrettävääkin, että he puolustavat vallinnutta olotilaa. Ja elleivät faktat riitä, jää ainoaksi keinoksi tuollainen heittely. Olen vuosien varrella saanut kokoon aika hupaisan arkiston näistä tällaisista professoritason älynväläyksistä - nimimerkillä tai nimellään.
PoistaKiitän Veikkoa niistä asiallisista huomioista, jotka koskevat ILOn sopimuksen rastifioinnin eri vaiheista tiedottamista. Tässäkin yhteydessä on jälleen kerran korostettava, ett' alkuperäis- ja heimokansoja koskeva sopimus nr 169 koskee pääasiassa entisissä siirtomaissa asuvia eläviä ja asuvia alkuperäis-ja heimokansoja, jotka heidän alueensa vallanneet valtiot alistivat aikoinaan pakkokeinoin noudattamaan omaa kolonialistista kieli ja talouspolitiikkaansa. Siihen sisältyi myös pakottaminen vaihtamaan alkuperäiskansojen puhuma kieli toiseksi.
VastaaPoistaMuutamissa siirtomaissa kuten Suomesa lappalaisten kohdalla tämä onnistui täysin. Siksi ILOn yleissopimus pyrkii antamaan niillekin lappalaisille, joiden esi-isät pakotettiin vaihtamaan kieli suomeksi, mahdollisuuden identifioitua alkuperäisväestöksi. Joten saamelaisreksiteriin kuulumattomille/kelpaamattomille Inarin lappalaisten kohdalla kysymys on juuri tästä alkuperäiskansan ihmisoikeuksia koskevasta keskeisestä asiasta. Sellainen ei ole uhka saamenkielen säilymiselle, kuten populistisesti annetaan ymmärtää.
Ne yli tuhat saamelaisrekisteriin hakijaa, jotka saamelaiskäräjät hylkäsi vuonna 1999, polveutuivat lähes kaikki Inarin vanhoista lappalaissuvuista ja suurin heistä oli verisukulaisia saamelaisrekisterissä olevien kanssa. Jätin mukana olleena saamelaiskäräjien jäsenenä eriävän mielipiteen, jonka toimitin Korkeimpaan Hallinto-oikeuteen. Onneksi KHO vuonna 2011 pyörsi 180 astetta aikaisempaa kantaansa.
Myöhemmin Oulun yliopiston tekemät tutkimukset ovat tämän tosiasian vahvistaneet. Kun haastattelin saamelaisrekisteriin hakijoita, kävi ilmi, että lähes kaikkien rekisteriin hakijoiden esi-isät olivat vielä 1800-luvun puolivälin tienoilla puhuneet pääasiassa Inarin saamea. Periaatteessa ILOn sopimus turvaa heillekin oikeuden identifioitua alkuperäisväestöön. Tämän periaatteen kieltäminen on kansainvälisen oikeuden halveksimista, jota jatkuvasti olen hämmästellyt kun olen lukenut Saamelaiskäräjien kannanottoja.
Sellainen ei ole viisasta alkuperäiskansapolitiikkaa, mikä antaa Suomen poliittisille päättäjille epämääräisen kuvan saamelaiskäräjien tavoitteista. Eri tiedotusvälineissä työskentelevät toimittajat, Veikko Väänästä lukuunottamatta eivät ole jostakin minulle käsittämättömästä syystä uskaltaneet tuoda julkisuuteen ILOn sopimuksen keskeisiä kriteereitä, jotka ovat yhtäjaksoinen polveutuminen ja itseidentifikaatio.
terv. Jouni Kitti
Professori oli väittänyt, että Eiran suku on Kyrö. Valheella on lyhyet jäljet. Kun on oikea tieto takana, on valehtelijat heikoilla. Eira suku kantautuu Eira-Päiviö linjasta. Eira on tilan sukunimi myös; kaikki Eirat eivät ole geneettisesti Eira-Päiviö linjaa, mutta suurin osa on. Asiaa sotkee se, että Tuomas Kyrö nai Johan Samuel Eiran lesken joka oli Sadio, ja pari otti nimekseen Eira tilan mukaan. Tästä polveutuvat ovat tulleet uudestaan Eiraan Näkkäläjärven kautta, joka on Eira Margetta Eiran linjasta. Kaukonen nai tämän Margetan ja siitä Kaukonen saamelaistui 1800-luvun lopulla. Kaukonen on Näkkäläjärvi.
VastaaPoista