Koetin saada selkoa Klemetti
Näkkäläjärven Sámi Árvvut -yhdistyksen lausunnosta hiljattain Inarissa
kuulemistilaisuutta pitäneelle Pekka
Hallbergin saamelaiskäräjälain uudistamista pohtivalle työryhmälle.
Sekavasta kirjoituksesta nousi ehkä selkeimmin esiin väite, jonka mukaan saamelaismääritelmä ei ole mielipidekysymys.
Kirjoitus kuitenkin toimii tosiasiassa tuon väitteen kanssa ristiin
vakuuttamalla, että saamelaisuuden
määritteleminen onkin mitä suurimmassa määrin mielipidekysymys.
Klemetti julistaa:”Henkilökohtaisesti
tilaisuus nostaa mieleen déjá vu ilmiön – aivan kuin olisimme olleet muutama
vuosi sitten samalla asialla. Kokoonpano ja henkilöiden roolit ovat vain hieman
muuttuneet, mutta kokoonpanon perusteella juridinen ja valtiokeskeinen
lähestymistapa saamelaisten oikeuksiin näyttää selvältä, joka ei ole aiemmin
osoittautunut hedelmälliseksi ratkaisuksi.”
Klemetin mielestä juridinen
ja valtiokeskeinen rooli saamelaisia koskevassa lainvalmistelussa ei ole oikea?
Millä perustein ja kuka moisen valmistelun suorittaisi?
Edelleen yhdistys moittii: ”Kuulemiset ovat lähtökohdiltaan hyvin kuvaavia – kutsutaan
valikoivasti saamelaisyhdistyksiä ja myös saamelaisten oikeuksia vastustavia
tahoja kertomaan näkemyksiään. Kuulemisella saadaan luotua perusteltu esitys,
jossa laaditaan arpomalla summanmutikassa näennäinen kompromissiesitys, joka
todellisuudessa antaa vain oikeuksia etnisille suomalaisille – näin esimerkiksi
Suomen perustuslakia valvova perustuslakivaliokunta toimi, kun se edellisen
kerran saamelaismääritelmää käsitteli.”
Klemetin mielestä
Hallbergin työryhmän olisi pitänyt kuulla vielä runsaammin saamelaisyhdistyksiä,
joita nytkin oli paikalla ehkä yli tarpeen? Klemetin mielestä muut kutsutut edustivat saamelaisten oikeuksia vastustavia
tahoja? Klemetin mielestä työryhmä
pyrki arpomaan summanmutikassa jonkin näennäisen ja etnisiä suomalaisia palvelevan
kompromissin? Klemetin mielestä Suomen
perustuslakia valvova eduskunnan perustuslakivaliokuntakin – Hallbergin
työryhmän ohella – on tehtävissään osaamaton?
Klemetti vetoaa esillä olleeseen sovittelun henkeen: ”Sovittelun hengessä olisi myös virkistävää, jos saamelaiskäräjälain
uudistuksen yhteydessä tehtäisiin huolellinen vaikutustenarviointi
saamelaismääritelmän vaikutuksista saamelaisyhteisölle, saamelaisista luotuun
kuvaan, määritelmän rooliin saamelaisvastaisten liikkeiden synnyssä ja
kehityksessä eli kannettaisiin vastuuta, joka valtion vastuulla on.
Yhdistyksemme esittää tätä harkittavaksi. Huolellinen tieto auttaa
päätöksentekoa. Saamelaismääritelmä ei ole mielipidekysymys.”
Mikä on Klemetin mielestä
hänen tarkoittamansa saamelaisyhteisö? Onko se kenties hänen joskus
kuvailemansa ja polveutumiseen viittaava sukuyhteisö? Mitä ovat Klemetin mielestä saamelaisvastaiset liikkeet ja
miten ne ovat julistaneet vastustavansa saamelaisia, yleistäen ilmaisten? Ja se mielipidekysymys, eikö Klemetti edellä
vastusta juridista saamelaisuuden
määrittelyn tapaa? Ehkä hän haluaa kiistää myös ihmisen itseidentifikaation keskeisyyden?
Vahvistaakseen omaa mielipiteeseen
perustuvaa saamelaisuuden määrittelyään, Klemetti kertoo: ”Yhdistyksemme jäseniksi pääsevät vain saamelaiset – ei KHO-saamelaiset.
Koska Suomen saamelaiskäräjälain saamelaismääritelmä on vastoin
saamelaiskulttuuria, identiteettiä ja perinteitä, rajaamme saamelaisuuden siten,
kun saamelaiset ovat aina rajanneet – eli henkilön on tullut oppia kotonaan
saamen kieltä ja kulttuuria, ylläpitää saamelaiskulttuurin perinteitä ja tietää
olevansa saamelainen ja olla saamelainen omassa yhteisössään. Yhdistyksemme
toimii asiamiehenä YK:n ihmisoikeuskomitealle tehdyssä valituksessa KHO:n
ratkaisuista, jotka koskevat KHO-saamelaisten hyväksymistä saamelaiskäräjien
vaaliluetteloon…”
Jos tuollaisen vuodatuksen jälkeen Pekka Hallbergin ja hänen
työryhmänsä mielestä oikeusvaltiossa
alkuperäiskansan, ihmisen identiteetin ja käsityksen alkuperäiskansaan
kuulumisesta määrittäminen tulisi antaa Klemetti Näkkäläjärven esittämän
”arvuuttelun” hoteisiin, pitäisin ihmeenä. Tuossa kirjoitelmassaan Klemetti
lyttää jäälleen Suomen oikeuslaitoksen ja rajaa saamelaisuuden määrittämisen
täysin mielivaltaiseksi arvioinniksi. Olisiko se sitä kuuluisaa ryhmähyväksyntää jonkin yhden ”oman
saamelaisyhteisön aina-rajaamisen” pohjalta, kohdistuen myös muihin
saamelaisyhteisöihin? Kun lukee tuota Klemetin tekstiä ja yrittää pohtia mitä kaikkea
se pitää sisällään, täytyy kyllä kysyä mielessään mitä kaikkea kirjoittajan tai
kirjoittajien päässä liikkuu. Millaiseen monokulttuuriin he mahtaisivat haluta
sulloa monimuotoisen ja -perimällisenkin saamelaisuuden?
Kun Klemetti lausunnossaan äityy pohtimaan oikein syvältä
saamelaisuutta, hän päätyy myös saamelaisuuden menettämisen äärelle: ”Saamelaismääritelmä on luonut automaation.
Se unohtaa, että ihmiset voivat hylätä kulttuurinsa ja kielensä, samaistua
muihin kulttuureihin ja voivat haluta elää toisella tavalla. Saamelaisuus on
nyt automaatio, eli kun kerran sinne on päässyt joku esivanhemmista, hänen
jälkeläisensä pääsevät vaaliluetteloon vaikka ikuisesti, vaikka yhteys
saamelaiskulttuuriin on voinut katketa jo sukupolvia sitten. Tällaisesta tulisi
luopua, koska saamelaisuus ei ole ilmoitusasia, vaan saamelaisuutta tulee
ylläpitää osana yhteisöä.”
Ihan mielenkiintoinen haara vaikkapa siihen Klemetin edellä
esittämään vaikutustenarviointiin. Eli että kuinka fyysisesti kaukana
fyysisestä saamelaiskulttuurissa elämisestä pitää olla säilyäkseen siihen
yhteydessä ja sen ylläpitäjänä? Riittävätkö jo monen polven citysaamelaiselle
enää kieliharrastus tai osallistuminen toimimaan pukupoliisina? Tai miten on
kielensä menettäneen Inarilla kalastavan inarinsaamelaisen saamelaisuuden
säilymisen laita?
Kun vielä katsotaan mitä Klemetti kirjoittaa kotikielestä,
ollaan silläkin yhä usein keskeisimmäksi nostetulla saamelaisen määrittelyn alueella
ihmeissään: ”Keskusteluissa on ollut
pohjoismaisen saamelaissopimuksen saamelaismääritelmä, lappalaiskriteerin
rajaaminen tiettyyn vuoteen tai pelkkä kieliperusteinen ratkaisu. Sámi Àrvvut
ei kannata vielä ratifioimatonta saamelaissopimuksen määritelmää, koska se ei
turvaa saamelaiskulttuurin säilymistä ja on todella huono. Sopimuksessa
riittäisi. että yksi henkilön isovanhemmista olisi puhunut kotikielenään saamea
ja pitäisi itseään saamelaisena. On hyvin surullista, että tilanteessa jossa
saamelaisyhteisön tulisi pohtia miten saamelaisuus ja saamelaisten identiteetti
säilyy globaalissa, ilmastollisesti muuttuvassa, lämpenevässä maailmassa, katse
käännetään yhä kauemmas historiaan. Kuolleiden ihmisten etnisyyden sijasta
meidän tulisi pystyä kääntämään katse tulevaisuuteen – eli lapsiin ja nuoriin
ja heidän mahdollisuuksiinsa turvata saamelaiskulttuurin jatkuvuus.”
Ja kun vielä edelleen: ”Pohjoismaisen
saamelaissopimuksen määritelmä ei siis ratkaise sitä ongelmaa mikä nykyisin on
– asiakirjasaamelaisuudesta luopumista. Kotikieli-käsite irrottaa myös kielen
ja kulttuurin kielellisen yhteyden ja koska saamen kieltä voi opiskella
kattavasti, myös ei-saamelaiset voivat puhua kotikielenään saamea. Juridisista
asiakirjaratkaisuista tulisi luopua, eihän meillä ole kotikielestä tietoa tai
tilastoa nykyisistä saamelaisistakaan.”
Niinpä. Polveutumista ei pitäisi hyväksyä ”kuolleisiin
katsomalla” Suomen alkuperäiskansan määrittelemiseksi, mutta eipä sitä saisi
tehdä pelkän kielenkään perusteella? Siispä saamelaisuus pitäisi määritellä jonkin
tai joidenkin valikoivan mielipiteen perusteella?
Kun saamelaisten maaoikeuksia on vaadittu 1970-luvulta
alkaen ensin historiaan viitaten lappalaisoikeuksilla,
nykyisin lappalaisuus haluttaisiin
irrottaa saamelaisuuden määrittelystä sekä vaihtaa maaoikeuksien vaatiminen poliittisesti tunnustetun – ja
Klemetin kirjoittelun perusteella varsin vaikeasti määriteltävän –
alkuperäiskansan saannoksi. Miten näillä eväillä pystyttäisiin koskaan
lähtemään ILO 169 -sopimuksen ratifiointiin ja sen edellyttämiin selvityksiin? Miten
suomalainen oikeusvaltio mahtaisi yleensäkin selvitä tästä osin itse
keittämästään sopasta sitä enempää nielemättä? Ja kun Klemetinkään mielestä parafoitua pohjoismaista
saamelaissopimusta ei pidä mennä hyväksymään?
Jk.
Klemetti Näkkäläjärvi
puuttui luonnollisesti Sámi Àrvvut -lausunnossaan myös aivan erikseen lappalaisuuteen,
sen merkitystä saamelaisuuden määrittelyssä vähätelläkseen. Ihan uudenlaisena
tarkastelukriteerinä on hänen – sekä hiljattain sanomalehti Kalevassa
julkaistussa mielipidekirjoituksessa kumppaninaan olleen Pirita Näkkäläjärven – näkökulmaan liitetty sukupuolisuus: ”Henkikirjat, joihin on merkitty vielä
1960-luvun lopulle asti patriarkaalisesti mies, hänen puolisonsa ja lapsensa
sekä miehen ammatti ja mahdollinen lappalaisuus, ovat sekava
asiakirjakokonaisuus, joita pidetään KHO:ssa riittävänä todisteena
etnisyydestä. Henkikirjojen lappalaismerkintää ei ole tehty etnisyyden
osoittamiseksi eikä sen perusteella, että siitä voisi tulevaisuudessa määritellä
henkilön etnisyyden. KHO kuitenkin tulkitsee vanhoja asiakirjalähteitä vastoin
niiden alkuperäistä tarkoitusta. Olen henkikirjoja tutkinut ja jatkan niiden
tutkimista akateemista tutkimusta varten. Alustavan arvion perusteella
henkikirjojen lappalaismerkintä on ollut mielivaltaista ja perustunut henkilön
omaan ilmoitukseen ja kirjaajan tulkintaan. Järjestelmä on ollut hyvin
mieskeskeinen, miehen mukaan on merkitty kaikki ja naisen rooli on ollut olla
vaimo tai leski. Herkullinen tutkimusaihe naistutkimukselle.
Saamelaiskulttuurissa naiset ovat tasa-arvoisia yhteisöllisesti,
elinkeinollisesti ja omistuksellisesti. Lappalaisiksi tai
paimentolaislappalaisiksi on merkitty Etelä-Suomesta saamenmaalle muuttaneita
virkamiehiä, kirvesmiehiä, saamelaisten renkejä ja piikoja – vaihtelevin
termein. Mutta kaikki saamelaiset eivät ole henkikirjoihin lappalaisiksi
merkitty – eli kaikki saamelaiset eivät pääsisi lappalaiskriteerillä
saamelaiskäräjien vaaliluetteloon. On aika lopettaa asiakirjamielivaltaisuus ja
tehdä saamelaismääritelmä, mikä lopettaa asiakirjoilla ja lippusilla ja
lappusilla todistelun.”
Siinä saa Suomen oikeuslaitos huutia kaiken maailman
mielivaltaisiin asiakirjamerkintöihin nojaamisesta. Samalla Klemetti kertoo
paneutumisestaan osoittaa polveutumisen heikkous perusteena ”oikean”
saamelaisuuden määrittelyssä - sekä ”oikeiden” saamelaisten pääsystä
saamelaismääritelmän piiriin. Voisiko vetoaminen sukupuoleen ja viittaaminen ”suomalaiseen”
mieskeskeisyyteen merkitä tavoitetta osoittaa sitä kautta muodostunut
saamelaisuus osin kyseenalaiseksi. Kuitenkin samaan aikaan toisaalla,
sosiaalisessa mediassa, saamelaiskäräjien asiantuntijana Pekka Hallbergin työryhmässä toimiva emeritusprofessori määrittelee
suomalaistumista myös toisin päin – kun saamelainen mies meni avioitumaan
professorin mielestä suomalaisen naisen kanssa. Aika suoraviivaista vanhoihin
asiakirjoihin ja ”kuolleiden ihmisten” etnisyyteen liittyvää
saamelaismääritystä:
”Inarissa saamelaisten
avioliitot suomalaisen Henrik Kyrön jälkeläisten kanssa ovat johtaneet kielen
ja kulttuurin suomalaistumiseen. Tämä käy selvästi ilmi Morottajan suku
-kirjasta. Niinpä esim. Henrik Kyröstä polveutuvat Akujärvet ja Huhtamellat
solmivat 1800-luvun alusta 1900-luvun alkuvuosiin avioliittoja paria poikkeusta
lukuunottamatta Inarin, Sodankylän ja Kittilän suomalaisten talollisten kanssa.
Akujärvien ja Huhtamellojen aviopuolisoissa ei tuona aikana ole esim. Aikioita,
Paadareita, Mattuksia, Mujoja, Kuuvia, Palttoja, Morottajia, Mustia tai
Sarreja. Toisaalta niissä on Korvia, Mutenioita, Kyröjä, Katajamaita,
Kiviniemiä, Marttiloita, Akujärviä, Sanioloita ja muita suomalaisia.
Samaan aikaan pitäjän
inarinsaamelaiset solmivat avioliittoja paria poikkeusta lukuunottamatta muiden
inarinsaamelaisten kanssa ja säilyttivät kielensä ja kulttuurinsa. Esim.
Morottajien aviopuolisot ovat mainittuna aikana Valleja, Saijetseja, Aikioita,
Kuuvia, Sarreja, Paadareita, Morottajia, Mattuksia ja Mujoja.
Yksi näistä
poikkeuksista inarinsaamelaisten avioitumisessa on Jouni Martinpoika Morottajan
avioliitto Brita Kyrön kanssa 25.03.1790. Heidän jälkeläisistään sukeutui mm.
Akujärven ja Huhtamellan kieleltään ja kulttuuriltaan suomalaiset suvut. Jouni
Martinpojan (1762-1837) perusteella monet mainitun suomalaisen ryhmän jäsenet
ovat alkaneet kutsua itseään inarinsaamelaisiksi.
Henrik Kyrön
jälkeläiset ja inarinsaamelaiset muodostivat näin kaksi erillistä etnistä
ryhmää, joita voi hyvällä syyllä kutsua suomalaisiksi ja saamelaisiksi. Parin
vuosisadan takaisia sukusiteitä näiden etnisten ryhmien välillä toki on, kuten
muutenkin lähekkäin elävien etnisten ryhmien välillä.”
Millä tavalla tavalla nämä emerituksen suomalaisiksi
tuomitsemat mahtoivat irrottautua avioitumisten myötä inarinsaamelaisesta
kulttuurista? Tai miten nämä hänen hyväksymänsä sen kielensä ja kulttuurinsa ovat säilyttäneet? Nämä jäävät tuossa sometuomaroinnissa vaille perusteita.
” Lappalaisiksi tai paimentolaislappalaisiksi on merkitty Etelä-Suomesta saamenmaalle muuttaneita virkamiehiä, kirvesmiehiä, saamelaisten renkejä ja piikoja – vaihtelevin termein. ”
VastaaPoistaRengiksipä hyvinkin…
http://aijaa.com/MWBZH5
” Mutta kaikki saamelaiset eivät ole henkikirjoihin lappalaisiksi merkitty – eli kaikki saamelaiset eivät pääsisi lappalaiskriteerillä saamelaiskäräjien vaaliluetteloon. ”
Tämäkin on totta, ja on otettu huomioon jo 1990 Saamelaislakiehdotuksessa, kohta 3.1.2. Saamelainen, lappalainen ja lappalaiselinkeino, sivu 46.
http://aijaa.com/TR61vZ
Eli esim. Inarin lapinkylän alueelle myöhemmin muuttaneilla porosaamelaisilla ja koltilla ei ole esittää lappalaisoikeuksia. Mutta ei hätää, ehdotuksessa oli tarkoitus siitä huolimatta ”palauttaa” heille lapinkylän omistusoikeudet. Kaikki oli mietitty valmiiksi jo 28 vuotta sitten.
Tuskinpa mikään toinen konflikti pohjoismaissa on saanut viime vuosikymmeninä yhtä paljon palstatilaa mediassa, julkisuutta kansainvälisillä areenoilla ja synnyttänyt niin paljon erimielisyyttä osapuolten kesken, kuin etnisten saamelaisten ja kantaväestön välinen ristiriita. Ruotsin, Norjan ja Suomen saamelaiskäräjät ja etenkin niiden radikaalisiiven edustajat maalavat kuvan asetelmasta jossa kukin näistä kansallisvaltioista edustaa vain pääväestöä ja toimii sen välineenä pääväestön kolonialistisessa sortamisessa. Tämän yksinkertaistavan kuvan alle on jäänyt piiloon ja paljolti valtakunnallisen median ja valtakunnallisten päättäjien huomion ulkopuolelle eri saamelaisryhmien väliset ristiriidat. Tämä katvealueelle jääminen on mahdollistanut hyvinkin räikeää syrjintää, johon valtakunnalliset päättäjät eivät uskalla puuttua koska pelkäävät tulevansa leimatuiksi ”saamelaisvastaisiksi”.
VastaaPoistaNorjassa osa rannikon merisaamelaisista on jätetty lapsipuolen asemaan vuonokalastusoikeuksia järjestettäessä.
Ruotsin osalta Suomessa yleinen käsitys on, että poronhoito on siellä saamelaisten yksinoikeus. Piiloon on jäänyt syrjintä joka sisältyy siihen, että vain etuoikeutettu joukko Ruotsin saamelaisista saa harjoittaa poronhoitoa. Ei riitä, että on saamelainen ja asuu saamelaiskylän alueella, vaan lisäksi on oltava meidän paliskuntia vastaavan saamelaiskylän osakas. Tämä taas vaatii osakkaiden hyväksynnän, ja sen saaminen on kiven takana. Kun on uutisoitu että saamelaiskylä on voittanut valtion kalastusoikeuksia koskevassa kiistassa, ei oikeuksia olekaan tuomittu kylän alueella asuville saamelaisille, vaan saamelaisten poronhoitajien suljetulle osuuskunnalle.
Suomessa saamelaisryhmien ja -kerrostumien väliset ristiriidat ovat kärjistyneet saamelaiskäräjillä edustettujen ja sen vaaliluettelon ulkopuolelle suljettujen statuksettomien saamelaisten väliseksi asetelmaksi. Asetelmassa on etnisen konfliktin ja etnisen syrjinnän aineksia. Saamelaiskäräjien valtaa pitävät lukumääräisen enemmistönsä avulla hallussaan Suomeen vuoden 1853 rajasulun jälkeen Norjasta ja Ruotsista muuttaneet ja pysyvästi asettuneet pohjoissaamelaiset, poliittisina liittolaisinaan viime sotien seurauksena Suomeen asutetut kolttasaamelaiset.
Asetelma on karkeasti se, että nämä Suomessa suhteellisen nuoret etniset ryhmät syrjivät Suomen alueella iät ja ajat eläneiden, omakielisen ja -kulttuurisen kalastaja- ja metsälappalaisväestön jälkeläisiä, kiistäen näiden saamelaisuuden. Keskeisin ryhmä tässä joukossa ovat inarinsaamelaiset, joista vain osa on hyväksytty saamelaiskäräjien vaaliluetteloon. Pohjoissaamelaiset pitävät kolttien tuella hallinnassaan myös vaaliluetteloa vartioivaa vaalilautakuntaa, väittäen kykenevänsä identifioimaan varmuudella kuka on aito saamelainen ja kuka vain ”muka-saamelainen”. Vastoin kansainvälisten sopimusten perusperiaatteita he katsovat myös että heillä on tähän syrjivään karsintaan oikeus.
jatkuu...
...jatkoa:
VastaaPoistaKansainvälisen alkuperäiskansaoikeuden mukaan kullakin alkuperäiskansaryhmällä on oikeus itse päättää itse kuka kuuluu ryhmään sekä millä perusteilla ja mitä menettelyä noudattaen päätös tehdään. Vastoin kaikkia terveitä periaatteita pohjoissaamelaisten ja kolttien saamelaispoliittinen koalitio katsovat oikeudekseen myös valita, kuka saa ”edustaa” inarinsaamelaisia saamelaiskäräjien hallituksessa ja lautakunnissa. Viime vaalien jälkeen valitun hallituksen kokoamisessa hallituksen ulkopuolelle syrjäytettiin
”yhteistyökyvyttöminä” kaksi inarinsaamelaista joista toinen oli vaalien äänikuningatar ja toinenkin äänimäärältään kärkipäässä. Äänimäärien vaalimatemaattinen analyysi osoitti, että syrjäytetyt nauttivat luottamusta myös inarinsaamelaisten piiriin ulkopuolella. Heidän sijaansa koalitio asetti hallitukseen itse valitsemansa inarinsaamelaisten ”edustajat”.
Suomessa saamelaisten sisäinen etninen konflikti liittyy vaatimuksiin Ylä-Lapin maanomistussuhteiden uudelleen järjestämisestä. Lyhyesti sanoen ja jossain määrin yksinkertaistaen vuoden 1853 jälkeen, pääosin kaudella 1864—
1920 Suomeen muuttaneiden pohjoissaamelaisten poronhoitajien jälkeläiset vuoden 1945 jälkeen Suomen Lappiin asutettujen kolttien tuella vaativat väitettyjen alkuperäiskansaoikeuksiensa perusteella, että Suomen alkuperäisille kalastaja- ja metsälappalaisille kuuluvat maat on luovutettava tulokkaiden jälkeläisten kollektiiviseen hallintaan. Tämä tapahtuisi lisäämällä ratkaisevassa määrin saamelaiskäräjien valtaa maan käyttöä ja sen rajoituksia koskevissa asioissa.
Erimielisyyksien kohteena oleva alue muodostaa 10 % Suomen pinta-alasta, väkeä tällä alueella asuu vain noin 11 000, joista saamelaisia on n. 3 000, muualla Suomessa asuvien saamelaisten määrä on n. 7000. Joten kysymyksessä on todella ison luokan asiasta ja mielestäni siitä on nyt avoimesti keskusteltava.
Jouni kitti
Klemetti itse polveutuu Kyröistä ja Kittilän Kaukosista. Mukavaa, että hän näyttää ruvenneen sukututkijaksi, tosin ties missä tarkoituksissa.
VastaaPoistaMitä tuuminee kyröläisenä tuosta emeritusväärtinsä saamelaisjaosta? Se on kylläkin sikäli potaskaa, ettei Pekka esittele pitemmälle Morottajan sukukirjan perusteella suomalaisiksi lajittelemiensa ihmisten polveutumista. Ehkä Klemetin ja Pekan pitäisi pitää jokin strategiapalaveri, kun nyt ovat lähteneet katsomaan asioita polveutumisten kautta. Ettei vain tulisi vahinkoja.
Mielenkiintoista seurata millainen Klemetin mainitsema hänen yksityiskohtainen ehdotuksensa käräjälain uudistamiseen on. Onko yhtä seko kuin tuo lausuntonsa Hallbergin työryhmän kuulemisessa, vai ottaako jonkun kirjoitustaitoisen laatimaan.
VastaaPoistaEi näy vielä Klemetin lausuntoa om:n sivuilla.
Poistahttp://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM077:00/2017
Niin siinä sitten kävi, että joenpuolen kammarista kävi käsky etteivät Akujärvet , Huhtamellat, Korvat, Muteniat, tietenkään Kyröt, Katajamaat, Kiviniemet, Marttilat ja Saniolat sitten kelpaa inarinsaamelaisiksi. Näin se helposti käy sekunvain ilmoittaa!
VastaaPoistaMonet kuvittelevat naivisti, että Ylä-Lapin kiista voidaan ratkaista vain kirjoittamalla nimet paperiin ja toivoen kaiken olevan sillä selvä. Vuosikymmenien ajan kyseistä kiistaa on koetettu ratkaista useiden arvovaltaisten tahojen, valtiopäämiesten (mm. presidentti Halonen) ja diplomaattien välityksellä ja kansainvälisillä foorumeilla, on pidetty monia istuntoja, muodostettu työryhmiä, asetettu selvitysmiehiä, tehty laajoja maaoikeustutkimuksia – ja kuitenkin osapuolet ovat edelleen yhtä kaukana toisistaan, jos ei vieläkin kauempana, kuin oltiin alkuasetelmissa 40 vuotta sitten.
VastaaPoistaOn siten ilmiselvää, että kummallakin osapuolella on omat perustelunsa ja tavoitteensa pitkään vaikuttaneen kriisin ratkaisemiseksi. Se, mitä inarinsaamelaiset ja Inarin lapinkylän väki pitää oikeana onkin saamelaiskäräjien lähtöasetelmista katsoen täysin väärää ja tuomittavaa. Tähän lähtöasetelmaan pitäisi sitten Suomen valtion tai sitten kansainvälisen foorumin, esimerkiksi YK:n, asettua tavallaan tuomarin asemaan, mutta kuitenkin ilman toimeenpanovaltuuksia joilla toteuttaa päätöksiään. On erittäin suuri ja ilmeinen riski, että pohjoissaamelaisten syöttämä etnonationalistinen alkuperäiskansapropaganda ja päättäjien ja sovittelijoiden Suomen tosiasiallisiin alkuperäisiin saamelaisiin liittyvä heikko tietotaso synnyttää sellaisia päätöksiä, jotka rikkovat alkuperäisimmän kalastaja- ja metsäsaamelaisväestön, ennen kaikkea inarinsaamelaisten ihmisoikeuksia.
Lopultakin ainoa oikea tapa ratkaista kyseinen konflikti on molempien saamelaisosapuolten, tässä tapauksessa siis saamelaiskäräjien ja Lapinkylien yhteistyöjärjestön kahdenvälisissä neuvotteluissa. Onhan kyse kuitenkin samaa väestöä edustavista organisaatioista. Sitä paitsi molemmissa organisaatioissa mukana olevat ihmiset ovat kaiken muun lisäksi vielä suuressa määrin sukulaisia toisilleen. Näin siitä huolimatta, että pohjoissaamelaiseen etnonationalistiseen ideologiaan kuuluu keskeisesti julistus siitä, että vain heillä on puhdas saamelainen veri. Pohjoissaamelaiset johtajat toistavat mantran omaisesti, että metsä- ja kalastajasaamelaisiksi itsensä identifioivat eivät ole edes millään lailla saamelaisia, vaan kautta linjan suomalaisperäisten uudisasukkaiden jälkeläisiä.
Viimeksi vuonna 2006 YLE:n saamelaistoimitus uutisoi pääkaupunkiseudulla toimivan Citysaamelaiset-yhdistyksen entisen puheenjohtajan Pentti Pieskin lausuman: "Nykytilanteessa Saamelaiskäräjien vaaliluetteloon tulee sellaisia ihmisiä, joilla ei ole saamelaisia sukujuuria. Saamelaismääritelmä antaa mahdollisuuden valheellisille identiteeteille, että ihminen saattaa olettaa, että hän on saamelainen, vaikka hänellä ei olisi minkäänlaista taustaa sille.”
Tällä ilmaisulla Pieski viittasi henkilöihin, joilta koalition työkaluna toimiva vaalilautakunta oli evännyt oikeuden rekisteröityä saamelaiskäräjävaalien vaaliluetteloon, mutta jotka Korkein hallinto-oikeus oli määrännyt luetteloon merkittäväksi sillä perusteella että nämä on katsottava saamelaisiksi. Pieski istuu Suomen saamelaiskäräjien hallituksessa ja on ilmentänyt pyrkimyksiä nousta käräjien puheenjohtajaksi.
Vaikka kansainväliset tahot ovat laatineet ja hyväksyneet tiettyjä päätöslauselmia ja lainsäädännöllisiä toimintamalleja (mm. ILOn 169 sopimus), joiden perusperiaatteita voidaan noudattaa myös maissa jotka eivät ole ratifioineet sopimusta, ei pysyvää rauhaa voida saavuttaa ellei saamelaiskäräjät sitä todella halua ja tee omalta osaltaan kaikkensa sen toteuttamiseksi. Rauhaa ei voida saavuttaa ilman, että hyväksytään myös statuksettomien saamelaisten ja Lapinkylien yhteistyöjärjestön oikeushistoriallisiin faktoihin perustuvat näkemykset. Osapuolten välinen keskinäinen kunnioitus voi rakentua ainoastaan tälle pohjalle. Löytyykö sellaista milloinkaan, onkin jo kokonaan toinen kysymys. Joten kannattaa pitää silmät auki!
Jouni Kitin saamelaisten kansallispäivänä Helsingissä pidettyyn tilaisuuteen laatima puhe:
VastaaPoistahttp://jounikitti.fi/suomi/politiikka/kansallispaiva18.html
Ja tässä Kitin kotisivuilta hieman aiemmin siellä julkaistu kirjoitus. Todella täyttä ja tiukkaa asiaa:
VastaaPoistahttp://jounikitti.fi/suomi/politiikka/totuusjapolitiikka.html
Hieman arvelutti illan A-studio, mutta oli positiivinen yllätys. Puheenvuoroja jaettiin tasapuolisesti.
VastaaPoistahttps://areena.yle.fi/1-4247284
Kohdasta 24:00 alkaen Saijets joutuu vaikeuksiin selittelyjensä kanssa. ))))
Koska juttu oli tasapuolinen, itku on alkanut esim. emerituksen sivulla.
Ja itkua on riittänyt! Mites se joku kirjoitti median kultamussukoista. Ovat saaneet yleensä näkemyksensä kritiikittä läpi ja nyt jos sattuu joku tekemään juttua ehkä kriittisemmin tai ainakin moniäänisemmin niin jo voi kauhistus.
PoistaSaijets sai suurin piirtein sanotuksi että jos käräjien vaaliluetteloon tulee liian paljon saamelaisia niin saamelaisten ääni hukkuu(joidenkin,jonnekin)! Siinä oli toimittajalla varmaan ihmettelemistä. Samoin "poromies" Klemetin selitykset olivat niin ontuvia, että toivottavasti avasi katsojien silmiä.
VastaaPoistaSammallahden fb-seinällä käy itku ja parku. Ovat kauhuissaan niin yksipuolisesta ja asenteellisesta ohjelmasta, jossa myös muut kuin heidän edustamansa näkökannat ja tiedot pääsivät esille. Vaaditaan kovia päätöksiä.
VastaaPoistaKatsoin eilen Yle Areenalta elokuvan Lopullinen ratkaisu. Siinä eräänlainen vaalilautakunta pohdiskeli ihmisten kelpoisuutta sen perusteella, mitä isovanhemmat tai vanhemmat olivat, osaihmisiä, puoli-ihmisiä vai neljäsosaihmisiä, seka-avioliitoista syntyneitä. Huomioitiin myös oikeaa elämäntapaa eli kulttuuria noudattavat ja yhteisöön kuuluvat.
VastaaPoistaMiten niin ei tällainen lautakunta voisi kokoontua tänäkin päivänä?
Elokuvan nimi viittaa ehkä johonkin vähän tousenlaiseen historian lautakuntaan. Ehkä tuolla meneillään olleella lajittelulla ei sentään niin pitkälle aiota?
PoistaSovintokomissioasiaa Ruotsista
VastaaPoistahttp://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6882556
Pekka Sammmallahti on lähtenyt erottelemaan ihmisiä saamelaisiin ja suomalaisiin sukuhistoriasta löytyvien seka-avioliittojen kautta - hakien niistä tarkoitukseensa sopivia selityksiä ihmisten etnisyyteen. Nyt ollaan hänen avauksestaan kaiketi jo niin pitkällä, että sama seka-avioliittojen tarkastelu ja merkitykset voitaneen ulottaa myös nykyisiin "aitosaamelaisiin". Ehkä vaikka Sammallahden omasta lähipiiristä aloittaen? Eipä taida monta rotupuhdasta enää tämän jälkeen löytyä ja jos kulttuuriyhteyttä lähdetään vielä samalla kammalla tutkimaan, siinä saattaa mennä latte monilta väärään kurkkuun.
VastaaPoistahttps://faktalavvu.net/2018/02/10/lapinkylavaki-saamelaisina-esiintyvia-suomalaisia/
Muutama kohta tuossa Sammallahden jutussa pisti heti silmääni. Ensiksikin Mickel Kyrö oli Kittlässä jo neljännen polven lappalainen, ei suomalainen. Toiseksi Sammallahti sanoo Jouni Morottaja/ Akujärven kotikielenä olleen suomi, vaikka hänen poikansa Heikki/ Henrik tuomittiin 1850-luvun puolivälissä jalkapuuhun ja sakkoihin, koska hän ei suostunut opettamaan lapsilleen suomen kieltä.
PoistaEmerituksen rotu-oppi on uskomaton - ottakaa äkkiä talteen ennen kuin mies tulee järkiinsä! Mielettömintä on kyllä tämä johtopäätös:"Henrik Kyrön jälkeläiset ja inarinsaamelaiset muodostivat näin kaksi erillistä etnistä ryhmää, joita voi hyvällä syyllä kutsua suomalaisiksi ja saamelaisiksi." Eli kun Morottaja meni Kyrön kanssa naimisiin kaikki saamelaisuus hävisi kerta heitolla ja syntyi erillinen etninen ryhmä.
VastaaPoistaOn tallessa, on sen verran käyttökelpoista tavaraa saamelaiskäräjien asiantuntijalta.
PoistaTelevisiossa hiljattain esitetty ajankohtaisohjelma oli siitä mielenkiintoinen, että se paljasti suurelle yleisölle sen, että saamelaiskäräjien harjoittama yksiviivainen alkuperäiskansapolitiikka on saanut statuksettomat saamelaiset etsimään omia juuriaan ja hakemaan niille tunnustusta. Tosiasia on, että statuksettomat saamelaiset alkoivat etsiä omalle saamelaiselle identiteetilleen tunnustusta jo vuoden 1995 jälkeen, sen jälkeen kun eduskunta oli hyväksynyt saamelaiskäräjälain. Tällöin Suomen alkuperäisten saamelaisten jälkeläiset huomasivat että he ovat jäämässä toisen luokan kansalaisiksi omilla historiallisilla alueillaan. Tuolloin he ymmärsivät sen miten etnisille saamelaisille oli luotu sellainen mandaatti, että nämä saattoivat alkaa vaatia ILOn alkuperäiskansasopimuksen ratifiointia, mikä tarkoitti sitä, että etnisten saamelaisten historialliset oikeudet olisivat korvauksetta siirtyneet etnisiä saamelaisia edustavan saamelaiskäräjien päätöksenteon piiriin. Saamelaisen etnisen identiteetin luominen palveli vain pohjoissaamelaisten tarkoitusperiä. Erottavana tekijänä, jonka avulla ”puhdasveriset” saamelaiset erottivat ”aidoista saamelaisista” eli itsestään ”väärät saamelaiset” eli Suomen alkuperäiset saamelaiset, oli Suomen lakiin otettu kieliperustainen saamelaismääritelmä. Tässä yhteydessä vaiettiin visusti siitä, että pohjoissaamelaiset eivät pääsääntöisesti täyttäneet Suomessa ILO:n alkuperäiskansasopimuksen vaatimusta yhtäjaksoisesta polveutumisesta alueen alkuväestöstä ja katkeamattomasta läsnäolosta alueella jonka he vaativat alkuperäiskansaoikeuksiinsa vedoten omakseen.
VastaaPoistaNiin kaunis ja värikäs kertomus saamelaisista voikin olla, todellisuudessa ei ole olemassa yhtä saamenkansaa tai Saamenmaata, vaan yhteisestä saamelaisesta identiteetistä puhutaan vain etnopoliittisista syistä. Siihen vedotaan ennen kaikkea laajojen maa- ja vesialueiden siirtämiseksi saamelaiskäräjienpäätösvallan piiriin. Saamelaiskäräjien luominen oli vain eräs keino saavuttaa lopullinen ratkaisu pitkittyneessä taistelussa todellista alkuperäiskansaa, metsä -ja kalastajasaamelaisia, vastaan saamelaisten yhtenäisyyden nimissä. Tänä päivänä etnisten ja statuksettomien saamelaisten elämäntapojen välillä ei ole mitään todellista eroa, joka oikeuttaisi statuksettomiin kohdistetun syrjinnän. Paljon enemmän on yhdistäviä kuin erottavia tekijöitä. Vain poliittisista ja taktisista syistä puhutaan tänään saamelaisten elämänmuodon turvaamisesta, ikään kuin saamelaiset olisivat muusta väestöstä erillään elävä saareke.
Kiistan ollessa kuumimmillaan eduskunnassa saamelaiskäräjien edustajat vaikenivat Lapin todellisesta asutushistoriasta. Käräjien edustajat eivät kertoneet sitä, että todellinen Lapin alkuperäinen lappalaisväestö on asettunut alueelle huomattavasti aikaisemmin kuin nykyisten saamelaiskäräjien jäsenten esi-isät, jotka saapuivat alueelle vasta 1800-luvun puolivälin jälkeen. Näitä alueita nämä lappalaisten alueelle tunkeutujat väittävät nyt omikseen ilman minkäänlaista historiallista ja oikeudellista todistusaineistoa, ja vastoin alueen oikeiden omistajien esittämää näyttöä.
Valheella on lyhyet jäljet, ja maata on rakennettava lailla ja oikeudella, eikä vääryydellä. Sitä vaatii yhtä lailla suomalainen kuin saamelainen oikeusperinne ja oikeudentunto, ja näiden kahden asettaminen vastakkain on puhtaasti läpinäkyvää juonittelua joka on tuomittu lopulta epäonnistumaan.
Kuten Veiko viimeisin blogikirjoitus osoittaa on julkisuudessa on jälleen kerran syntynyt kiivas keskusteltu siitä kuka on oikea ja kuka väärä saamelainen, ja selittäjiä tuntuu riittävän. Kukaan nykyiseen keskusteluun osallistujasta ei halua muistaa sitä, että Kansainvälinen Työjärjestö on ratkaissut alkuperäiskansaan kuulumisasian selvästi sopimuksen 1. artiklassa. Sen mukaan alkuperäiskansaan kuuluu henkilö, joka polveutuu alueen alkuperäisväestöstä, on säilyttänyt kulttuurinsa tunnusmerkkejä ja tuntee itse olevansa alkuperäiskansaa. Itseidentifikaatiolle annetaan suuri merkitys. Kieli on merkittävä, mutta sen merkitystä ei mitenkään korosteta. Suomessa voimassa olevasta kieliperusteisesta saamelaiskäräjälaista johdettu alkuperäiskansan määritelmä on siten yleissopimuksen 1. artiklan mukaan selkeästi väärä; sen lisäksi se on erotteleva, verisukulaisia syrjivä ja luonteeltaan rasistinen, ja tällaisena YK:n Ihmisoikeussopimuksen vastaisena kestämätön. Saamelaiskäräjälain määritelmä tulisikin mitä pikimmeten korjata. Alkuperäiskansan määrittämistarkoitukseen ILO-sopimuksen ratifioinnista puhuttaessa se ei missään nimessä sovellu.
VastaaPoistaILO:n asiantuntija Lee Swepstonin ja Tanja Joonan mukaan lähtökohta sopimuksen piiriin kuuluvista henkilöistä on erilainen kuin saamelaiskäräjien esittämä peruste, joka siis on sen oma vaaliluettelo, joka vuorostaan perustuu edellä mainittuun puutteelliseen ja syrjivään Saamelaiskäräjälain 3 § saamelaismääritelmään.
Mikäli kieltä pidetään ainoana alkuperäiskansakriteerinä, suuri osa maapallon alkuperäiskansoista ei täyttäisi tätä kriteeriä. Kanadan ja USA:n intiaanit puhuvat englantia, kuten myös Australian aboriginaalit ja maorit Uudessa-Seelannissa. Etelä-Amerikassa alkuperäisväestön kieli on monilta osin vaihtunut portugaliin ja espanjaan, jne. Siten myös Pohjoismaissa kielenelvyttämisohjelmia tulee entistä voimakkaammin saada liikkeelle ja tukea. Saamelaiskäräjät on päinvastoin, vastoin sille kulttuuri-itsehallinnollisena elimenä kuuluvia velvollisuuksia, vastustanut tällaisia elvyttämishankkeita peläten niiden vievän terän soveltamaltaan ja puolustamaltaan virheelliseltä kielikriteeriltä.
jatkuu...
...jatkoa:
VastaaPoistaOikeusministeriössä on ollut käynnissä kiireellisellä aikataululla ILO- sopimuksen ratifiointia koskevia selvityksiä ja saamelaiskäräjälain muutoshankkeita. Voidaan kysyä, miten minkään sopimuksen ratifiointia voidaan valmistella kun on epäselvää keitä se koskee? Milloin ratifioitavana on alkuperäiskansaa koskeva sopimus, on selviö että olisi kuultava ILO- sopimuksen 1. artiklan mukaan alkuperäiskansaan kuuluvia henkilöitä ja ryhmiä. Se, että saamelaiset on Suomen lainsäädännössä määritelty alkuperäiskansaksi, ja sitten Saamelaiskäräjälailla annettu Saamelaiskäräjille paitsi tehtävä toimia kulttuuri-itsehallinnon elimenä, myös tehtävä hoitaa heidän asemaansa alkuperäiskansana koskevat asiat, ei oikeuta Suomen valtiota sallimaan sitä lappalaisiin kohdistuvaa syrjintä jonka Saamelaiskäräjälain 3 §:n muotoilu mahdollistaa. Se ei myöskään oikeuta Suomen valtiota jatkamaan ILO-sopimuksen ratifiointia vain Hallituksen ja syrjimällä valittujen ja syrjintää harjoittavien saamelaiskäräjien välisenä asiana..
Jos näin kuitenkin tapahtuu, vastoin Suomen valtion hallussa ja saatavilla olevaa parempaa tietoa, muun muassa uutta, tieteellisen tarkastelu kestävää tutkimustietoa lappalaisten maaoikeuksista, Suomen valtio syyllistyy syrjintään jolla on ilmeiset etniset etumerkit, ja edistää etnistä segregaatiota alkuperäiskansan etujen ajamisen varjolla.
Ajaudutaanko tämän syrjinnän johdosta tilanteeseen, että saamelaiskäräjien äänioikeusluettelon ulkopuolelle jätetyt lappalaiset ja saamelaiset joutuvat ihmisoikeuksiensa turvaamiseksi kääntymään asiansa kanssa suoraan kansainvälisen työjärjestön ILO:n puoleen? Sopimuksen 1. artiklan mukaan alkuperäiskansaan kuuluvina heillä on siihen oikeus ja mahdollisuus.
Edellä olevan perusteella on ensiksi selvitettävä mitä oikeastaan tässä tilanteessa pitäisi tehdä, ennen kuin edes asetetaan minkäänlaisia parlamentaarisia työryhmiä
Ennen kuin ratifioinnin valmistelua jatketaan, on asetettava asiantuntijoista muodostettava työryhmä tekemään arvioita eri vaihtoehdoista. Saamelaisia myöskään ei voida sellaisina alkuasukkaina, jotka ovat säilyttäneet kokonaan tai osittainen omat sosiaaliset, taloudelliset, kulttuuriset ja poliittiset instituutionsa. Saamelaiskäräjät ei ole sellainen perinteinen, säilynyt instituutio tai edes sellaisen työn jatkaja, vaan uuden ajan luomus.
Saamelaiset erottuvat muista suomalaisista lähinnä kielensä ansiosta. Elinkeinoissa ei ole erilaisuutta. Myös saamelaisten kansallispuvut poikkeavat muiden suomalaisten kansallispuvuista, mutta se ei ole perusta saamelaisten nostamiseksi muita väestöryhmiä hallitsevaksi hegemonistiseksi eliitiksi.
Kaikella kunnioituksella Jouni Kitti, kaikilla kriteereillä saamelainen
Olisipa kiva tietää, mitkä ovat ne saamelaiset arvot, joita varten on perustettu aitosaamelaisten ikioma ryhmittymä johtajanaan Klemetti
VastaaPoistaNäkkäläjärvi.
Monet saamelaiset vaativat valtiolta anteeksipyyntöä, kun vanhemmat ovat menettäneet koulu- ja asuntolavuosien vuoksi saamenkielen taidon 1900-luvulla. Kuitenkin he ovat täysin kyvyttömiä ymmärtämään meitä lappalaisten jälkeläisiä, joiden esivanhemmat 1600-luvun lopulla ja 1700-luvulla Ruotsin kirkon pappien ja valtion tuomareiden väkivallan vuoksi joutuivat luopumaan lapinkielestään. Papit testasivat lukutaitoa. Sakottamalla, rahan puuttuessa kaakinpuussa piiskaamalla, sekä jalkapuussa istuttamalla rangaistiin huonosta suomen kielen käytöstä. Samaan aikaan lapinkielen käyttöä paheksuttiin. Meitä ei edes haluttaisi kuulla suunnitellussa sovintokomissiossa, koska meidän väitetään vapaaehtoisesti luopuneen kielestä ja kulttuurista.
VastaaPoistaOtteita Pekka Sammallahden esitelmästä 8.-9.6.1981:
VastaaPoista" - - - . Kuitenkin esim. Enontekiöllä oli Gananderin mukaan 1700 luvun alussa vain kymmenkunta saamelaista, joiden voitiin sanoa hallitsevan suomea hyvin (I. Fellman 1910 II; LVIII). Kirkkoherra Högström, tunnettu saamen kielen puolestapuhuja, näkeekin saamen poissulkemisessa pelkän pappien mukavuuden¬halun (I. Fellman 1910 II:LIVX). Hernösandin tuomiokapituli antoi 1751 määräyksen, että pappien oli osattava saamea voidakseen palvella suomea taitamattomia seurakuntalaisia. Oppikirjat piti kuitenkin kirjoittaa suomeksi (I. Fellman 1910 II: LX1). Tämä määräys ei kuitenkaan vaikuttanut Turun piispan alaiseen Kemin Lappiin.Suomen kieltä yritettiin juurruttaa saamelaisiin pakkotoimin, joiden seuraukset ovat ehkä olleet päinvastaiset kuin mitä odotettiin. Niinpä Johannes Tornaeus, joka myöhemmin laatisaamenkielisen kirkkokäsikirjan, kehotti v. 1641 Tornionsaamelaisia hopeakaivokseen lähettämisen uhalla opettamaanlapsilleen suomea opetuksen helpottamiseksi (I. Fellman 1910 II:LXIII). Kirkkoherra Z. Forbus kertoo kuitenkin lasten Kemin Lapissa oppivan ensimmäisenä kielenä saamen kertomuksessaan vuodelta 1746, mutta mainitsee heidän myöhemmin oppivan myös suomen. 1760 luvulla lopetettiin Utsjoella saamenkielinen opetus ja samoihin aikoihin kirkkoherra H. Wegelius uhkasi Utsjoella vanhempia rankaisutoimilla, jos nämä eivät opettaisi lapsilleen suomen kieltä. Uhkaukset pantiin täytäntöön ainakin vuonna 1823, jolloin visitaattori määräsi sakot niille vanhemmille, jotka eivät olleet tätä kehotusta noudattaneet (J. Fellman 1906 II:LXV LXX). Vasta ensimmäiset saamelaisopettajat toivat 1800 luvun lopulla saamen kielen takaisin kouluopetukseen."
Vasemmistonuori ja mm. Ellos Deatnu-liikkeessä mukana oleva (suomalainen) Anni Ahlakorpi kysyy twitterissä, mistä voi ostaa Tiina Sanila Aikio-fanituotteita. -No, tämä Annin huudahdus kertoo kaiken siitä, millaisessa maailmassa tämä intomielinen saamelaisnuorten porukka ja heidän faninsa elävät. Miten heihin järkipuhe auttaa? Ei varmaan mitenkään. Paras tie vaikuttaa taitaa olla eduskunta ja meidän lappilaiset kansanedustajat.
VastaaPoistaVihje Anni Ahlakorvelle: Tiedustelepa Siidasta, olisiko siellä myynnissä matkamuistoiksi nahkakruunuja, joko luonnollisessa koossa, nukenpäähinekoossa tai ihan pieniä vaikkapa avainrengasmokkuloiksi.
PoistaEnontekiöllä pappi (Sirma) ahdisteli sanankuulijoitaan kirouksilla, haukkumalla ja lyömällä. Asiaa käsiteltiin Enontekiön käräjillä vuonna 1681. - Maanselän ja Kuolajären miehet kävivät puolestaan valittamasa maaherralle Torniossa vuonna 1675, että kirkkoherra Tuderus pahoinpiteli iäkkäitä mies- ja naishenkilöitä sekä raskaana olevia naisia, silloin kun heitä opetti lyöden vitsantyngällä ja vitsantyvellä päähän, niin että veri juoksee. - Kuusamossa oli vuoden 1708 tienoilla käytetty tai ehdotettu käytettäväksi kuritusta apuna lappalaisten opettamiseksi paremmin ääntämään suomen kieltä. Tuomiokapituli kielsi kurittamisen. - Forbus taas oli vuosien 1723 ja 1724 käräjillä sakottanut inarilaisia, jotka eivät osanneet kunnolla suomea. Kemin kirkkoherrana vuosina 1757 - 1771 oli Zimmerman. Hän haukkui lapinkieltä pirun kieleksi. - Tietoa keminlapin kielen vainosta löytyy käräjäpöytäkirjoista, Isak Fellmanin ja Jakob Fellmanin sekä Itkosen veljesten teoksista.
VastaaPoistaA-studio 14.2.2018. Tiina Sanila-Aikio ja Teivo Teivainen esittävät näkemyksiään mahdollisesta sovintoprosessista. Haastatteluosuus alkaa kohdasta 12.45.
VastaaPoistahttps://areena.yle.fi/1-4247241?autoplay=true
On aivan älytöntä, jos totuus- ja sovintokomitean työ ulotetaan ainoastaan koskemaan lähihistoriaa alkaen noin 1900-luvun alusta. Tuntuu, että historia toistaa itseään. 1700- ja 1800-luvuilla sorrettiin Lapin paikallisia saamelaisia. Jos hiukankaan tutustuu alkuperäisiin kirjoitettuihin sen aikaisiin teksteihin, ja varsinkin käräjäkirjoihin, siellä lukee kuinka monesti on apua haettu käräjiltä paikallisten saamelaisten toimesta, kun lapinkylien ulkopuoliset ovat luvatta kalastaneet, metsästäneet tai asettuneet lapinkylän alueelle paikallisten saamelaisten maille. Näiden paikallisten saamelaisten jälkeläiset ovat säilyttäneet saamelaisen kulttuurin ja perinteet niin hyvin, kuin ovat voineet aina tähän päivään saakka, vaikka tätä saamelaista kulttuuria on yritetty valtion toimesta jos mitenkin suomalaistaa. Tätä on tapahtunut historiassa ja tätä tapahtuu nykyisinkin. On siis täysin väärin ulottaa totuus- ja sovintokomission työ koskemaan vain osahistoriaa.
VastaaPoista