Aiemmin tuosta termistä käytettiin nimitystä ”positiivinen
syrjintä”.
Metsähallituksen kansalaisia eriarvoistava yhdenvertaisuussuunnitelma
(1821/01/2004) on vuodelta 2006 (3.5.2006) ja esimerkiksi Lemmenjoen
kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelmassa sen kerrotaan perustuvan
yhdenvertaisuuslakiin (21/2004), työministeriön suosituksiin 9.9.2004. sekä eduskunnan
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan yhdenvertaisuuslain eduskuntakäsittelyssä
antamaan mietintöön (TyVM 7/2003 vp – HE 44/2003 vp) viranomaisten velvollisuudesta
edistää yhdenvertaisuutta.
Metsähallitus viittaa mietinnön kohtaan, jonka mukaan ”Erityistä
huomiota tulee kiinnittää saamelaisten oikeuksiin alkuperäiskansana ja saamelaiskulttuurin
tärkeimmän aineellisen perustan eli poronhoidon turvaamiseen”. Ja edelleen,
että ”Viranomaisten tulee suunnitelmallisesti edistää saamelaisten
mahdollisuuksia harjoittaa poronhoitoa ja hankkia sillä toimeentulonsa”.
Lemmenjoen kansallispuiston kohdalla viittaus poronhoitoon
saamelaiskulttuurin tärkeimpänä aineellisena perustana tuntuu sikäli
erikoiselta, että samaisen hoito- ja käyttösuunnitelman toisessa kohdassa,
jossa kerrotaan alueen historiasta, Lemmenjoen alueen kerrotaan olleen
aikoinaan inarinsaamelaisten pyyntialuetta ja että suurporonhoito on tullut
sille varsin myöhään Utsjoen ja Norjan suunnista.
Tarkkaan ottaen tuossa historiaosiossa lukee näin:
”Lemmenjoen
kansallispuiston alue oli vanhastaan kalastajasaamelaisten, nykyisten
inarinsaamelaisten kalastus- ja metsästysmaita. Villipeuran pyynnistä on vieläkin
nähtävillä pyyntikuoppajärjestelmien jäänteitä monissa paikoissa puiston
jokivarsilla ja järvikannaksilla. Peuranpyynti menetti merkitystään
1800-luvulla, kun peurakanta taantui ja poronhoito levisi Lemmenjoellekin.
Alueen väestörakenne muuttui, kun Utsjoelta tulleet porosaamelaiset eli
tunturisaamelaiset ja etelästä tulleet suomalaiset asettuivat Inariin.”
Kun katsoo tänään laajalti kulunutta ja lukemattomien
maastoliikenneurien verkottamaa Lemmenjoen kansallispuistoa, täytyy todeta,
että Metsähallitus on toteuttanut omaa ”yhdenvertaisuussuunnitelmaansa”
tinkimättömästi, yhteen puiston käyttömuotoon puuttumatta. Sen sijaan kun
ajatellaan vaikkapa alueen alkuperäisimpiä käyttäjiä, inarinsaamelaisia, heilläkään
ei ole asiaa mennä puistoon mönkimään tai veneilemään minkään erityiskohtelun
oikeutuksella, elleivät satu jostain syystä asumaan aivan puiston rajalla ja
harjoittamaan kulttuuriinsa alun perin kuulumatonta suurporonhoitoa.
Metsähallitus on siis noudattamassa kirjaimellisesti yhdenlaisia
lausumia, mutta ohittaa käytännössä muita. Hallituksen esityksessä eduskunnalle
laiksi eräiden uusien luonnonsuojelualueiden perustamisessa valtionmaille
todetaan että ”…kansallispuistoja suunniteltaessa on kiinnitetty erityistä
huomiota siihen, ettei luonnonsuojelualueiden perustamisella loukata
paikallisen väestön oikeuksia tai rajoiteta sen toimeentulon mahdollisuuksia”.
Väitän, että tätä loukkaamista on tapahtunut ja tapahtuu
jatkuvastikin.
Yhdenvertaisuuslakia (21/2004) sovelletaan sekä julkisessa
että yksityisessä toiminnassa ja silloin kun on muun muassa kysymys itsenäisen
ammatin tai elinkeinon harjoittamisen edellytyksistä tai elinkeinon
tukemisesta. Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai
kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen,
terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön
liittyvän syyn perusteella.
Lakiin on tehty lisäys erilaisesta kohtelusta
(14.11.2008/690). Sen mukaan syrjintänä ei pidetä: 1) yhdenvertaisuussuunnitelman
mukaista menettelyä, jolla pyritään tämän lain tarkoituksen toteuttamiseen
käytännössä; 2) tavoitteeltaan oikeutettua ja oikeasuhtaista erilaista
kohtelua, joka perustuu työtehtävien laatua ja niiden suorittamista koskeviin
todellisiin ja ratkaiseviin vaatimuksiin; 3) ikään perustuvaa erilaista
kohtelua silloin kun sillä on objektiivisesti ja asianmukaisesti perusteltu
työllisyyspoliittinen taikka työmarkkinoita tai ammatillista.
Olisiko syytä kysyä, harjoittaako Metsähallitus
valtionmailla ja vaikkapa Lemmenjoella paikalliseen väestöön kohdistettuna ”oikeutettua
ja oikeasuhtaista erilaista kohtelua”?
Ihan oma kysymyksensä liittyy Metsähallituksen tehtäviin
luonnonsuojelualueiden hoitajana, luonnonsuojelun kannalta.
Lemmenjoen kansallispuiston kohdalla hoito- ja
käyttösuunnitelmassa todetaan, että kansallispuiston tärkein tehtävä on suojelu
ja ”koska suojelutehtävä on ensisijainen, muut toiminnat on sopeutettava siten,
ettei suojelu vaarannu”.
Veikko
Martin Scheinin on sanonut, että toisten saamelaisten ihmisoikeudet ovat tärkeämpiä kuin toisten. Puhumatta tietenkään vielä muista paikallisista ihmisistä. Suomiko oikeusvaltio?
VastaaPoistaTietyt porosaamelaissuvut haluavat nyt valtiovallan suosiollisella avustuksella saattaa loppuun imperialistiskolonialistisen muiden alkuperäisten saamelaisten maiden kaappauksen. Nykyinen "poropaimentolaisuus" ei ole alkuperäinen saamelaisten elinkeino. Se on syönyt muilta alueen alkuperäisiltä asukkailta mahdollisuudet alkuperäisen monialaisen luontaistalouden harjoittamiseen. Siitä on historiassa näyttöä yllin kyllin.
VastaaPoistaSK:n kannanottojen perusteella näyttää siltä, että sen pyrkimyksenä on tehdä suurporonhoidosta tiettyjen sukujen monopoli. Siten Suomen saamelaisalueella siirryttäisiin monopolikapitalismiin. Se ei ole alkuperäiskansan eikä -kulttuuriin talousmuoto.
Suomen valtion viranomaiset ovat hakoteillä tämän "sorretun kansan" suojelemisessa. Positiivisesta syrjinnästä hyödyn korjaavat ne muutamat suvut..
Ilmeisesti niitä raukkoja ihmisiä, jotka eivät edes näe keisaria alasti, riittää virkamiehissä, poliitikoissa ja muissa "hyväntahtoisissa" kansalaisissa. He pelkääväät leimautuvansa rasisteiksi ja suvaitsemattomiksi, jos he kysyvät ja selvittävät tai hyväksyvät tosiasiat. On paljon helpompaa olla samofiili kuin selvittää mitä itse asiassa ovat edistämässä.
Saamelaiskulttuurit ovat arvokkaita. On irvokasta, että nykyinen valtapolitiikka tietää saamen kielten ja kulttuurien kutistumista ja yksipuolistumista sekä johtaa ajanmittaan kulttuurien häviämiseen. .
Veikko tuossa uusimmassa blogikirjoituksessaan jo kommentoikin ansiokkaasti ns. porosaamelaisen talousjärjestelmän aikaansaannoksia mm. Lemmenjoen kansallispuiston alueelle. Nämä
VastaaPoistasanotun saamelaisen talousjärjestelmän luonteenpiirteet näkyvät tänä päivänä muuallakin Ylä-Lapissa laidunten kulumisena. Se on toistaiseksi ainoa systeemi, joka on pystynyt yhdistämään mm. saamelaisten poromiesten elintason lähes täydelliseen luonnonlaidunten katastrofiin.
Muistan hyvin miten usko saamelaisideologiaan oli 1980-1990-luvuilla vahvaa. Saamelaisideologian ydinkohta väitti, että saamelaisten itsehallinto hoitaa maanomistukseen ja hallintaan liittyvät asiat oikeudenmukaisesti. Mitään ei voi jättää metsähallituksen tai yksityisten tilallisten tai ratkaistavaksi vaan saamelaiskäräjille, jonka valta ylittää perusoikeusvallan ja valtion sekä yhteiskunnan vallan.
Saamelaiskäräjien kehittämää maanhallintamallia ryhdyttiin ideologisessa kielenkäytössä kutsumaan saamelaisten kollektiiviseksi yhteismaaksi vailla mitään todellisuuspohjaa. Lyhyen aikavälin tavoitteeksi asetettiin saamelaisten kulttuuri-itsehallintoon siirtyminen. Pitkän aikavälin tavoitteena oli saamelaisten oikeuksien palauttaminen kaikissa pohjoismaissa yhtenäisten kriteerien pohjalta jälleen vailla mitään todellisuuspohjaa.
Saamelaisnationalismi ideologiana lähti liikkeelle siitä, että nyt olisi korkea aika korjata historian kuluessa saamelaisten maan ja veden omistuksessa tapahtuneet vääryydet. Valtion saamelaisilta itselleen kaappaamat maat tuli palauttaa takaisin alkuperäisille omistajille, saamelaisille. Tämä faktoihin perustumaton vaatimus unohtui saamelaisten itsehallintokokeilussa, jonka viime vuosina yhä useammat saamelaiset ovat tulleet tietoiseksi siitä mistä oikeastaan on kyse.
Tässä kiistan näännyttämässä tilanteessa tarvitaan todellisen historian tunnustamista. Tässä tilanteessa on tärkeintä ratkaista alueen vakauteen liittyvät ongelmat realiteettien asettamien rajojen pohjalta. Siihen tarjoaa mielenkiintoisen näkökulman hiljattain Lakimies 4/2013 ilmestynyt Juha Joonan tieteellinen artikkeli, joka osoittaa että kysymys onkin metsäsaamelaisista, jotka ovat todellisuudessa ILOn yleissopimuksen tarkoittamaa alkuperäiskansaa. Eli saamelaiskäräjät pyrkii kieltämään todellisen alkuperäiskansan -metsäsaamelaisten historian ja olemassaolon.
Saamelaisten itsehallintoa ryhdyttiin ajamaan 1970-luvulla, jotta valtion saamelaisiin kohdistama riisto ja syrjintä voitaisiin lopettaa. Valtion saamelaisilta laittomasti itselleen ottamien maiden palauttaminen saamelaisille piti aloittaa uusi aikakausi, jonka aikana saamelaiset nousisivat vähintäänkin tasa-arvoisiksi muun väestön kanssa. Tällä kertomuksella ei ole enää mitään uutisarvoa, koska saamelaiset ovat jo aikoja sitten saavuttaneet tasa-arvon.
Saamelaisten oikeusaseman järkyttävin piirre on ollut perustuslakiin kirjattu lause saamelaisista alkuperäiskansana, vaikka nykytutkimus kertoo aivan muuta: todellinen alkuperäiskansa on lappalaiset.
Silta nykysaamelaisten ja lappalaisten alkuperäisyyden välillä on rakennettava uudelleen ennen mitään muita toimia. Se odottaa valtiolta aivan uudenlaisia avauksia, joita nyt metsähallintolakityöryhmä joutunee nyt oikeusministeriön sijasta tekemään?
Jouni Kitti
Hieno kirjoitus. tähän savottaan kun vielä lisätään ammattisyrjintä, kullankaivajarasismi, jota maanhaltija on toteuttanut hartiavoimin, on soppa valmis. Sitten on vielä erikseen hajoita-ja-hallitse periaatteella toimiva syrjintä tämän pienen ammattikunnan sisällä. Siihen kuuluvat ammattiaan harjoittava yrittäjät, konekaivajat, ammattimaiset lapiokaivajat, alueella asuvat kullankaivajat ja harrastajakaivajat - näille kaikille on annettu (tai oltu antamatta) erilaisia lupia joiden hinnoittelu on hatusta vedettyä.
VastaaPoistaKuka tutkisi nämä epäoikeudenmukaisuudet? Siellä muutama virkamies saattaisi saada muutakin kuin huomautuksen. Tämä olisi hyvä, jotta perustuslaissa luvatut kansalaisen oikeudet toteutuisivat Suomessa, mutta myös Lemmenjoella.
Blogissa ja sen kommenteissa käsitellään mielenkiintoisella tavalla Metsähallituksen toiminnan yhdenvertaisuutta ensinnäkin eri saamelaisten ryhmien kesken sekä toiseksi saamelaisten ja muiden toimijoiden kesken esimerkiksi maankäyttöön liittyvissä kysymyksissä ja maaoikeusneuvostossa.
VastaaPoistaVedetäänpä hieman asiaa yhteen ja spekuloidaan tulevaisuuden mahdollisuuksilla.
Perustuslaki turvaa kaikkien saamelaisten oikeuden ylläpitää ja kehittää omaa kulttuuriaan. Tähän ryhmään siis kuuluvat kaikki saamelaiset eli Inarin saamelaiset, Pohjoissaamelaiset, koltat, osa Lappalaisista, metsäsaamelaiset jne. Osa näistä saamelaisista on merkitty saamelaiskäräjälain vaaliluetteloon, osa ei.
Perustuslain säännöksen kannalta ei ole merkitystä sillä, onko saamelainen merkitty vaaliluetteloon. Viranomaisten, kuten Metsähallituksen, tulee turvata kaikkien saamelaisten oikeuksia maankäytössä.
Sitten on toinen saamelaisryhmä eli saamelaiskäräjälain vaaliluetteloon merkityt saamelaiset. Saamelaiskäräjälaissa ovat kriteerit vaaliluetteloon merkitsemisestä. Tämä joukko on huomattavasti pienempi ryhmä kuin edellä oleva kaikkien saamelaisten ryhmä. Saamelaiskäräjät edustavat lain mukaan vain vaaliluettelon saamelaisia, muut saamelaiset hoitavat asioitaan eri yhdistysten kautta tai suoraan viranomaisiin.
Metsähallitus näyttää pitävän saamelaisina vain vaaliluetteloon merkittyjä saamelaisia, joita edustaa poromiespainotteinen saamelaiskäräjät. Metsähallituksen yhdenvertaisuussuunnitelmassa ja muissa asiakirjoissa pidetään härskisti saamelaisina vain poromiehiä ja muut unohdetaan. Metsähallitus edistää poromiesten asioita muiden kustannuksella. Metsähallitus viranomaisena ohittaa saamelaisten keskinäisen yhdenvertaisuuden.
Muiden saamelaisten kuin poromiesten kannattaisi erota vaaliluettelosta. Muussa tapauksessa he toimivat omien etujensa vastaisesti, sillä poromiesten ja muiden saamelaisten edut ovat ristiriidassa maankäytössä. Saamelaiskäräjät eivät huolehdi kuin poromiesten eduista. Kuka edustaa esimerkiksi maaoikeusneuvoston perustamisessa muita saamelaisia kuin poromiehiä? Saamelaiskäräjät eivät tätä tee.
Erittäin hyvin kommentoitu. Mm.tätä problematiikkaa nousee ja nostan esille aloittaneessa metsähallituslakityöryhmässä, jossa tehtävänä on pohtia saamelaisten (kansanryhmän) osallistumismahdollisuuksien parantamista valtionmaiden käytön päätöksenteossa, mutta jossa päällimmäisinä tuon kansanryhmän äänen käyttäjänä näyttäisi olevan saamelaiskäräjät ja käytännössä sen yhtä kulttuurin haaraa edustava ja ajava johto. On mm. mielenkiintoista nähdä miten paliskunnat kokevat saamelaiskäräjät mahdollisena poronhoidon määräävänä toimijana ns. saamelaisalueella.
PoistaSaamelaiskäräjät ja Yle Sápmi korostavat aina "saamelaisnäkökulman" tärkeyttä esimerkiksi mietinnöissä ja ohjelmisssa. . Hyvä niin, koska sitä vartenhan ne ovat olemassa (?).
VastaaPoistaSiitä syntyy vaikutelma, että koko asian tärkein asia ja tavoite on saamelaisten oikeuksien lisääminen.
Saamelaisten oikeuksien, vaikuttamisen ja osallistumisen lisäämisestä ei kuitenkaan asiakirjoissa (eikä arktisessa strategiassakaan) mielestäni puhuta. Saamelaiset kernaasti korvaavat sanan kehittää sanalla lisätä. En tiedä onko pohjoissaamessa lisätä = kehittää. Näyttää siltä, että sana kehittää korvataan tietoisesti sanalla lisätä tietyn vaikutelman aikaansaamiseksi.
Arktisen strategian suunnitelmissa ja tavoitteissa korostetaan alueen asukkaiden hyvän elämän edellytyksiä ja paikallisten asukkaiden huomioimista kaikessa toiminnassa. Siis ei vain saamelaisten. Alkuperäiskansaa koskevat erityispainotukset keskittyvät kielten ja kulttuurin tukemiseen sekä osallisuuden ym. kehittämiseen. Maininnat ovat vähäiset.
On hyvä lukea valtioneuvoston julkaisu.
http://vnk.fi/julkaisukansio/2013/j-14-arktinen-15-arktiska-16-arctic-17-saame/PDF/j14-arktinen-net-fi.pdf.
Asiat näkyvät siinä oikeissa mittasuhteissa.
Saamelaiskäräjät pyrkii monilla eri maankäytön osa-alueilla saamaan lisää osallistumisoikeuksia sillä verukkeella, että näin saadaan prosessin aikana soviteltua ongelmakohdat pois ja yhteensovitettua asioita.
VastaaPoistaKullankaivajien osalta tämä osallistumisoikeus on saatu ja sitä on käytetty kullankaivajien olemassaolon tuhoamiseksi. Ei lausunnoissa ja hallinto-oikeusvalituksissa esitetä haittojen poistamista, vaan vaaditaan yksiselitteisesti, että lupaa ei näillä ehdoillla eikä millään muillakaan ehdoilla tule myöntää. Eli vaaditaan toisen tuhoa. Valitukset eivät tule menemään läpi, mutta niitä sarjatehtailemalla saadaan työt keskeytettyä ja yritykset nurin ja näin käyttämällä prosessia työkaluna Saamelaiskäräjät saa yhden alueen elinkeinoista tuhottua.
Saamelaisten omista kullankaivuhankkeista ei toki ole valitettu.
Tässä siis malli Saamelaiskäräjien vastuullisesta toiminnasta ja tulevaisuudenkuva muille elinkeinoille.
Tervetuloa todellisuuteen.
Jos metsähallituksen ja saamelaiskäräjien Akwe:Kon toiminta jatkuu tarvitaan uusi erämaaliike suojelemaan erämaita ja kansallispuistoja totaaliselta luonnontuholta. Kansanliike luontoa tuhoavaa perinnetietämystä (perinnehävitystä) vastaan!
VastaaPoista