Muistioilla otetaan
kantaa ja siten ohjeistetaan saamelaiskäräjiä reagoimaan maa- ja
metsätalousministeriön esitykseen kymmenhenkisestä, saamelaisten
osallistumismahdollisuuksien parantamista valtionmaiden käytössä pohtivasta
työryhmästä.
Sellainen ei miellytä
muistion laatijoita, mikäli saamelaiskäräjien edustus jäisi vain kolmeen
henkilöön. Enemmän pitää saada.
Ja näkemyksiin yhtyy
käräjien puheenjohtaja Klemetti
Näkkäläjärvi - ja hänen pitämänsä käräjien hallituksen puhelinkokous.
Saamelaiskäräjien
jäsenten ja yleensä saamelaisten parissa on ihmetelty Näkkäläjärven
boikottiuhkausta. Muistiot näyttävät osoittavan, että ihmettely pitää suunnata
myös noihin taustavaikuttajiin. Kuka lopulta käräjiä ohjaa ja missä
tarkoituksessa?
Tätä kirjoittaessani
saamelaiskäräjien yleiskokouksen pitäisi olla kai Brysselissä, jossa sitä
isännöi Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen (RKP) meppi Nils Torvalds. Joku kysyikin minulta juuri tänään, muistuttaen myös
RKP:n oikeusministeristä Anna-Maja
Henrikssonista, onko koko käräjien touhu pelkkä Scheininin ja RKP:n hobby.
Kysyjä oli
saamelainen.
Saamelaiskäräjien
tilaa kuvaa myös inarinsaamelaisen käräjäedustajan Anu Avaskarin ihmettely.
Hänestä maa- ja
metsätalousministeriölle annettu vastaus ja yleensä sen kaltaiset lausunnot
tulisi tuoda käräjien täysistunnon päätettäviksi. Avaskarin mielestä Scheininin
ja Korpijaakko-Labban kannanotot ovat myös osaa saamelaisväestöä vastaan.
Avaskari huomauttaa,
että käräjien vastauksessa ministeriötä syytetään jopa vilpillisestä
menettelystä ja siksi hän toivoo käräjäedustajien perehtyvän asiakirjaan ja
vaativan hallituksen linjan pikaisesti yleiskokouksen käsittelyyn.
Avaskari ei hyväksy
näin merkittävien asioiden käsittelyä pelkästään hallituksen piirissä eikä
katso etenkään ministeriöiden syyttelyn edistävän saamelaisten asemaa ja etuja
missään olosuhteissa.
Avaskarin mielestä
myös oikeusministeriön työryhmän käsittelyssä parhaillaan olevassa
saamelaiskäräjälain muutostyössä käräjien edustajat ovat laiminlyöneet
muutostarpeista käytyä lähetekeskustelua ja kuulemista. Kun lakityöryhmä kävi
Inarissa, työryhmään kuuluvista käräjien edustajista vain Nilla Tapiola oli lähes koko kuulemisen ajan paikalla.
Avaskarin mielestä
yhdenvertaisuuden edistämisen pitäisi kuulua myös saamelaiskäräjien arvoihin.
Hänestä syrjintää voi olla jo sekin, että käräjien lausunnoissa ei huomioida
omia vähemmistöjä.
Saamelaiskäräjien asiantuntijoiden Scheininin ja Korpijaakko-Labban
lausunnot lähtevät siitä, että ILO-sopimus 169 koskee Suomessa ainoastaan
saamelaiseksi määriteltyä etnistä ryhmää. Sellainen lähtökohta johtaa joidenkin
asiantuntijoiden mukaan jo sinänsä perus- ja ihmisoikeusloukkauksiin, koska se
estää alkuperäisväestöstä polveutuvia ihmisiä identifioitumasta
alkuperäisväestöön. Ehkä tästä syystä käräjien asiantuntijat jättävät
kertomatta millaisia saamelaisia koskevia muutoksia voimassaolevaan
lainsäädäntöön tulisi tehdä.
Scheinin näyttää lähtevän siitä, että koska saamelaiset todetaan
alkuperäiskansaksi, he saisivat itse määritellä omat oikeutensa. Myös perus- ja
ihmisoikeuksien määrittäminen tapahtuisi saamelaisten toimesta sen mukaan missä
määrin ne haittaisivat saamelaisten elämänmuotoa.
Tällainen lausunnon lähestymistapa ja lausunnon sisällön toteuttaminen
johtaisivat käytännössä kaaokseen.
Saamelaiskäräjien asiantuntijoiden valitsema lähestymistapa poikkeaa
Norjassa sovelletusta ILO-sopimuksen tarkastelusta. Asiantuntijat eivät lausunnoissaan tunnusta
myöskään uusimpien tutkimusten tuottamia tuloksia maanomistuksen ja hallinnan
kehityksestä Ylä-Lapissa.
Taustatyön sanoma
näyttäisi olevan edelleen se, että poliittisella sopimuksella olisi oikeutettua
muuttaa todellista historian kirjoitusta ja puuttua ihmisten perustuslailla
suojattuihin oikeuksiin.
Muut kuin saamelaiskäräjien asiantuntijat ovat olleet sitäkin mieltä,
että Suomi voisi ratifioida ILO-sopimuksen 169 jo voimassa olevan lainsäädännön
ansiosta. Käytännön avainkysymyksiksi jäisivät maaoikeuksien sisällön erittely
ja alkuperäiskansamäärityksen täsmennys. Ratifiointi ei edellytä
saamelaiskäräjien johdon ajamaa maaoikeuksien siirtämistä kollektiivisena
käräjien vaaliluetteloon kuuluville
Suomen ja muiden pohjoismaisen saamelaisten oikeudet on tunnustettu
perustuslaillisesti. Heidän asemansa alkuperäiskansana mainitaan muun muassa
Suomen ja Norjan perustuslaeissa. Saamelaisilla on jo tällä hetkellä samat
oikeudet kuin muillakin kansalaisilla. Lisäksi heidän oikeutensa omaan kieleen
on tunnustettu, joten kulttuurinen itsehallintolaki turvaa sen mukaisen
itsehallinnon.
Alkuperäiskansoja koskevan ratifioinnin kannalta saamelaisilla on
tällä hetkellä jo ne käyttöoikeudet, joita ratifiointi edellyttää
vähimmäistasona. Suomen saamelaisväestö on jo pitkään elänyt täysin yhdenvertaisessa
asemassa valtaväestön kanssa, käytettiinpä mittarina sitten taloudellista,
yhteiskunnallista tai oikeudellista asemaa.
Voidaan perustellusti sanoa, että Suomen olosuhteisiin tämä
alkukantaisissa oloissa ja alistetussa asemassa elävien alkuperäis- ja
heimokansojen turvaksi tarkoitettu sopimus sopii erityisen huonosti.
ILO-sopimuksen 169 ratifioiminen saamelaiskäräjien johdon vaatimalla
tavalla olisi omiaan lisäämään eriarvoisuutta ja lisäämään ristiriitoja, ei
vähentämään niitä, kuten sinisilmäisen hyväntahtoinen tarkoitus on saattanut
monilla asiaan kantaa ottaneilla olla.
Oma lukunsa ovat jotkut Firenzessä tai jossain muualla kaukana asuvat tietoiset
hämmentäjät, joille Ylä-Lapin ”muu väestö” on vain oikeudeton ”kolmas pyörä” saamelaiskäräjien
ja valtion kädenväännössä ja joiden omaa elämää ja asemaa joku kahinointi
pohjoisessa periferiassa ei juuri häiritsisi.
Veikko
Paljonkohan Scheinin on saanut saamelaiskäräjiltä palkkioita vuosien saatossa?Ei kai hän talkoilla ole ajanut käräjille soveliasta politiikkaa?
VastaaPoistaSaamelaiskäräjiltä...elikkä suomen valtiolta ja se taas tarkoittaa meiltä suomalaisilta veronmaksajilta sillä eihän saamelaiskäräjät aja asioitaan omilla rahoillaan. He käyttävät hyväkseen tyhmiä suomalaisia.
PoistaJa onhan hän ollut käräjöimässä ja häviämässä asianajajana näitä maakahinoita muutenkin mm. silloin Mirhaminmaan metsäkiistan aikaan.
VastaaPoistaMartin Scheininin asiassa taitaa olla niin, että hän ei tunne tilannetta. Ja tämä johtuu siitä, että hän on saanut erittäin yksipuolista tietoa.
VastaaPoistaOngelmana tässä tiedossa on ollut se, että kun Scheininille on kerrottu ulkopuolisista suomalaisista, niin hän ei tietenkään tiedä silloin statuksettomista saamelaisista mitään.
Ja hänen on varmaan vaikea siitä lähtökohdasta, missä hän on ja millaisiin henkilöihin hän on yhteydessä ja mistä tietonsa saa, edes olla mitään muuta mieltä kuin että nämä "ulkopuoliset Suomalaiset" ovat maailman vaarallisin kansa ja iso uhka virallisille saamelaisille.
Kun Scheinin lausuu, että näiden virallisten saamelaisten täytyy itse päättää, että päästääkö se nämä "ulkopuoliset suomalaiset" riveihinsä, hän ei ymmärrä että silloin tämän statuksettoman saamelaisen itseidentifikaatio, eli itsemääräämisoikeus jää toteutumatta.
Sanoipa muudan rekisterisaamelaistuttavani seuraavaa:"Saamelaiseen kulttuuriin
Poistaei ikinä ole kuulunut toisten mollaaminen ja vähättely.Puhumattakaan
suoranaisesta solvaamisesta(kansanomaisesti haukkumisesta).Fiksua puhetta,
eikö totta.
Valitettavasti ainakin omat kokemukset ovat toisenlaisia.
PoistaHahhah! mikä vitsi! Riitaisampaa ja vihamielisempää sakkia saa etsiä...no toki niitä löytyy mutta kyllä saamelaisetkin mollaamisen ja panettelun osaavat ja vieläpä oikein hyvin. Uhittelusta ja uhkailusta puhumattakaan.
PoistaJoka vappu ja vallakumouksen päivänä Neuvostoliiton aikana seurattiin tarkkaan kuka seisoo johtajan rinnalla korokkella Punaisen torilla.
VastaaPoistaVähän Yle Sapmin verkkosivuilla. Siitä näkee, ketkä ovat vahvimmat nousijat, eli ketä saamelaispolitiikkoja toimitus tukee ja keitä tulee näkyä kuvassa vaikka vähän sivummalla.
Katsokaapa vain miten "tärkeät" henkilöt ovat sijoittuneet ja keiden muiden on uskottavuuden ja imagon vuoksi näyttävä. Esim. kuvissa näkyy aina koltta, vaikkap kuvan vasemmassa alalaidassa.
Toinen merkillepantava, on kenestä juttuja tehdään ja millä profiililla.
Ovat olleet hakemassa oppia rkp. imagonrakentajilta.
tänään tein samaa kuva-,analyysiä. Toinen juttu on tämä tapa uutisoida. Eilen oli vihje siitä että saamelaisia kaltoinkohdellaan Suomessa /koska statuksettomies ääni kuuluu/ ja sen mukaan esiintyisi oikeaa saamelaista uhkaavaa rasismia. Mielikuvilla on helppo leikkiä. Kolmas asia on se että Pj kielsi tänään kaikenlaisen julkisen torailun /jotta statuksettomat eivät pääse käyttämään sitä omiin tarkoituksiin. /Voi lapsellinen sentään. Miten voidaan olla näin yksknkertaisia...
VastaaPoistaKritiikki torailua kuuluu demokratiaan. Sen kieltäminen diktatuuriin.
VastaaPoistaIlmeiseesti Puheenjohtaja muistaa, kuinika helppoa on ja kuinka auvoiselta "yksimielisyydeltä" näyttää kun ei kritiikin kritiikkiä esiinny. Esillä on vain yksi totuus, Johtajan ja hänen kannattajiensa.
Tällä tavalla on toimittu SK:ssa. Jokaisella joka ei ole "virallisen totuuden" kannalla sataprosenttisesti uhkaa "pannaan" julistaminen. Saamelaisyhteisö on niin pieni ja osin sulkeutunutkin, että keinoja riittää, kuten kaikissa heimo- ja sukuyheisöissä. Yksi vahva keino on yhteisöstä poissulkeminen ja saamelaisvastaiseksi julistaminen. Jokainen saamelainen tietää nämä. Tietyt (eivät kaikki) saamelaisryhmät ovat vieneet pitkälle tämän menettelyn. Ulkopuoliset eivät tiedä miten tabuja ja hylkimisen keinoja saamelaisyhteisössä käytetään oman vallan pönkittämiseksi ja toisten alistamiseksi.
Sellainen sotii yksilönvapautta, oikeudenmukaisuutta ja demokratiaa vastaan.
http://www.facebook.com/events/207767262586489/
VastaaPoistaAstrid Thorsin luoma julkinen fb-sivu
Astrid Thors puhuu politiikkaa "citysaamelaisten" kanssa./22.4.2011
avoin
mm. tiedotuksesta, rahoituskanavista, toimitiloista ja metsähallituksen uudistuksesta sekä ILO sopimuksesta sekä lasten päivähoidosta, kielipestätä/kerhosta.