Kuuntelin eilen YLE Lapin uutisointia asiasta ja kiinnitin
huomiota toimittajan moneen kertaan toistavan, että asia on käsitelty loppuun
”kansallisella” tasolla. Niinpä juuri, seuraavana mennään varmasti taas
hakemaan painetta jostain kansainväliseltä taholta. Martin Scheinin ja kumppanit lienevät olleet jo valmiina
lähtökuopissa.
Lapin Kansassa kollega Olli Miettunen uutisoi tänään
samaista KHO-päätöstä. Hän siteeraa saamelaiskäräjien toteavan KHO:lle yhdestä
luetteloon hyväksytystä, että tämä edustaa Ivalojoen lapinkyläyhdistystä,
myöhemmin Inarinmaan lapinkyläyhdistystä, joiden toiminnan tarkoituksena on
käräjien mielestä ollut alusta asti vastustaa saamelaisten oikeuksia.
Noinhan saamelaiskäräjien entinen lakimiessihteeri ja
kymmeniä vuosia jatkuneen maaoikeus- ja etnisen kiistan pääpyörittäjiin
kuulunut Heikki J. Hyvärinen
saamelaiskäräjien vaalilautakunnalle tekemässään, lautakunnan puheenjohtaja Pekka Aikion tilaamassa KHO:n päätöksen arviossa totesi.
Aikion
saamelaiskäräjille toimittamassa arviossa vaadittiin KHO:ta purkamaan
päätöksensä tai siitä on valitettava YK:n ihmisoikeuskomitealle. Hyvärisen
arviossa nostettiin esille erityisesti Yrjö Mattila, joka on
Hyvärisen ja Aikion mielestä saamelaisten julkinen vihamies toimittuaan
saamelaisiin vihamielisesti suhtautuvan lappalaisliikkeen johtohenkilönä.
Samaisessa arviossa
väitettiin lappalaisten sodalla ja väkivallalla uhaten sekä väärentäen
pyrkineen pakolla saamelaisiksi päästäkseen käsiksi alkuperäiskansalle
ILO-sopimuksen mukaan odotettavissa oleviin maahan, veteen ja luonnonvaroihin.
Hurja ja henkilöön
sekä kansanryhmään (lappalaisiin) käyvä arvio ei ole johtanut toistaiseksi
mihinkään viranomaistoimiin, vaikka siinä esitetyt väitteet ovat vailla
asiallista näyttöä. Jos vastaavaa potaskaa olisi heitetty ilmaan
saamelaiskäräjäjohdon tekemisistä ja aikeista, olisivat käräjäsalien ovet pian
heilahtaneet.
Olen seurannut
saamelais-lappalaiskiistaa molempia osapuolia paikan päältä kuunnellen. Tuota
Yrjö Mattilan ja kumppanien väitettyä saamelaisvihaa en ole missään vaiheessa
kuullut enkä aistinut, sen sijaan hyytävää päinvastaista saamelaisjohtajien ja
heidän apuriensa vihamielisyyttä lappalaisiin ja nykyään myös statuksettomiin
saamelaisiin päin.
Erityisen häijyltä
tuntuu yleistävä puhuminen ”saamelaisten julkisista vihamiehistä”. Siis jos vastustaa
muutaman lähes yksinvaltiaan saamelaisjohtajan politiikkaa, on kaikkien
saamelaisten vihollinen?
Noinhan ajatellaan ja
artikuloidaan tavallisesti vain joissain pimeissä diktatuureissa!
Olen itsekin saanut
osani tuosta viholliseksi leimaamisesta, kiitos erityisesti Hyvärisen.
Samaisen Lapin Kansan
uutisen mukaan käräjien mielestä KHO on erehtynyt ”samaistaessaan käräjien
äänioikeutta hakeneiden itseidentifikaation ja saamelaisuuteen liittyvän
samaistumisen tunteen”. Käräjien mukaan ”Kansainvälisessä oikeudessa tuetun
määritelmän mukaan on tärkeää, että kyseinen ryhmä tunnustaa ja hyväksyy
henkilön jäsenekseen”.
Sinällään hyvä
havainto, sillä nythän on ollut kyse inarinsaamelaisista, jotka
inarinsaamelainen kielellinen ja kulttuurillinen saamelaisyhteisö haluaisi
hyväksyä jäsenekseen, mutta jotka saamelaiskäräjillä valtaa pitävä
pohjoissaamelainen kielellinen ja kulttuurillinen saamelaisedustajisto haluaisi
rajata ulkopuolelle.
Aivan kuin
savolaisille annettaisiin oikeus määritellä saanko minä olla kainuulainen, noin
ikään karrikoiden.
On täysin huuhaata
esittää mielikuvaa jonkinlaisesta homogeenisesta saamelaisyhteisöstä, joka
kykenisi yksimielisesti ja yhdestä suusta tunnustamaan jäsenensä. Sikäli kun
saamelaisia tunnen, osaavat he olla hyvinkin erimielisiä – myös siitä kuka on
oikea ja kuka vielä oikeampi saamelainen. Jos siitä vielä saisi päättää
ylimpänä elimenä puolenkymmenen henkilön valikoitunut joukko, olisivat
yksilöiden oikeudet todella heikoissa kantimissa.
Vihamielisyydestä ja
vihollisuudesta vielä sen verran, että pitäisikö saamelaisjohtajien väittää
olevan suomalaisten vihamiehiä ja vihollisia?
Olen istunut
vuosikymmenten aikana kymmenissä ja kymmenissä saamelaisvaltuuskunnan ja
-käräjien kokouksissa sekä tilaisuuksissa kuullen niissä pilkallisia ja
vihamielisiäkin puheenvuoroja ”suomiherrojen” tyhmyydestä. Sekin on tullut kuultua, että mikäli jokin
asia ei ala onnistuakseen, pannaan verkatakki päälle ja mennään Helsinkiin.
Siellä se puree.
No, nuo ovat tietenkin
kuumissaan tai tyhmyyksissään heitettyjä herjoja, mutta heijastelevat joka
tapauksessa esittäjiensä pohjimmaisia tuntoja.
Vaan pitkämielisiä
ovat olleet ”suomiherrat”, joita taas huhtikuussa matkaa Ylä-Lappiin kuulemaan
ILO-asiasta ja muustakin. Katselin tänään perustuslakivaliokunnan alustavaa
ohjelmaa ja sen mukaan valiokunnan puheille pääsevät myös lapinkylät ja
statuksettomat saamelaiset.
Hyvä niin.
Veikko
Tuo tekstissä mainittu viha ei kohdistu pelkästään Statuksettomiin tai suomiherroihin, vaan ihan tavallisiin suomalaisiin. Siis niihin, jotka tämän sirkuksen suurelta osin rahoittavat. Hyödyllisiä hölmöjä tietenkin nuoleskellaan, niinkuin ylläkin on mainittu. Tähän riittää jo pelkkä olettamus siitä, että ko. henkilöä voidaan käyttää hyväksi. Tämä kierous, jota vierestä seuranneena jo lapsesta saakka opetetaan ja pidetään hyveenä, on saamelaiskultturin yksi halveksuttavimmista piirteistä. Näyttää ainakin Klemetti hoveineen hyvin oppineen. Se on omiaan vesittämään kulttuurissa olevia monia todella hyviä asioita. Tämä on myös eräs niistä piirteistä, joka estää saamelaisia ymmärtämästä, mistä suomalaisessa mentaliteetissa on pohjimmiltaan kyse. Luullaan, että kaikki menee läpi ja nahka on loputtoman paksu. Ainakin mitä itse olen lapsena suomalaisuudesta oppinut on se, että rehellisyys ja suoraselkäisyys ovat arvoja sinänsä, ja niistä pidetään kiinni selkäsaunan uhallakin. Toinen opittu asia on lähes ääretön sieto- ja anteeksiantokyky: "Ei se tahallaan, ei se ilkeyttään". Tämä on sikäli huono, että jos saamelaisten kanssa asioi, niin he eivät itse hoksaa, että suomalaisen "kusetuksen sietokyky" alkaa olla tapissa. Tällä vain on se huono puoli, että kun kuppi menee nurin, niin se on ja pysyy nurin lähes ikuisuuteen. Nyt alkaa näissä "alkuperäiskansa" vedätyksissä olla hommat aika tapissa, enkä ole ainut. Tieto suomalaisen veronmaksajan roolista lähinnä rahoittajana alkaa olla jo useammankin tiedossa.
VastaaPoistaJos nyt katsoo, mitä kaikkea saamelaiset ovat saaneet, niin ei voi kuin ihmetellä. Valtionmaiden korvaukseton käyttö elinkeinotoimintaan, erilaiset elinkeinotuet, hyväpalkkaisia "kultturiperusteisia" virkoja eliitille, alle 10 henkilön opetusryhmät koulussa, yhtäläinen oikeus korkeakoulutukseen, ja joillekin aloille saamelaisille jopa omat kiintiöt yli muiden hakijoiden. Vain muutamia mainitakseni. Kellä muulla kansanryhmällä on asiat näin hyvin?
Ja kaikki suomen kansalaiset ovat tasaveroisessa asemassa keskenään?
Pannaanpa me "tyhmät lantalaiset" rahahanat kiinni ja katsotaan, mitä saavat saamelaiset keskenään aikaan omarahoitteisesti. Eduskuntavaaleihin on enää 2 vuotta.
Joka kuuseen kurkottaa, niin katajaan lapsahtaa. Joku fiksumpi voisi kääntää saameksi. Vaan aukenekko tuon sanonnan merkitys sittenkään. Tyhmyyttä ei kynnetä eikä niitetä, se kasvaa kylvämättä.
Hohhoijakkaa!
VastaaPoistaOn meno täällä kummallista.Toiset omalla kustannuksellaan käyvät todistamassa,että
ovat olemassa.Toiset taas valtion rahoittamina palkkaavat kalliita juristeja mitätöimään
tällaiset yritykset.Monta muuta monin verroin tärkeämpää asiaa jää hoitamatta tässä tuoksinassa.Että silleen!!!Luulisi valtion rahoilla olevan parempaakin käyttöä kuin syytää
niitä suomalaisille juristeille sun muille asiantuntijoille!
Kenelle saakä on tilivelvollinen käyttämistään rahoista?Missä tiedot ovat näkyvillä?Kulttuuriapurahat on parina vuotena jaettu salaisesti.Onkohan muukin rahankäyttö yhtä salaista?
VastaaPoistaon on nyt suomenruotsalainen lobbari maksaa köräjien kokouskulut
PoistaTyhmä koira puree ruokkivaa kättä. Vääryys ei tästä maailmasta lopu mutta voi sitä yrittää laittaa vähän aisoihin. Keinot ovat laaja tiedottaminen ja omista oikeuksista kiinnipitäminen. Tätähän saamelaiset ovat harrastaneet jo kauan vaikka ne "oikeudet" eivät heille kuulukaan mitä he ahneudessaan hamuavat. Käyttäkäämme samoja keinoja kuin hekin lukuunottamatta rasistista herjaamista ja uhkailua. terv. Lapinkyläläinen = Inarin alueen alkuperäiskansalainen.
VastaaPoistaEipä siinä muuta kuin lapinkylät ja statuksettomat mukaan huhtikuussa hoitamaan tiedottamisen valiokunnalle omasta puolestaan.
VastaaPoistaTästä vouhotuksesta täytyy tulla loppu ja asiat on saatava mallilleen ja pisteeseen että lappilaiset pääsevät elämään normaalia elämää.
Yrjö Mattilalle (Irjan Morottajalle) tulisi myöntää vuoden saamelainen-palkinto. Tämä olisi osoituksena siitä miten hänen inarinsaamelaisuuteensa on kestänyt tuulet ja tuiskut, oikeammin myrskyt ja hurrikaanit. Sen verran kovaa ihmisarvon polkemista ja saamelaisidentiteetin mitätöimistä hän on joutunut kokemaan. Kaiken huipuksi se ei ole tapahtunut valtaväestön tekemänä vaan oman kansansa, lähinnä paimentolaissaamelaisten aiheuttamana. Yrjö on ollut se sovinnollinen sopeutuja tässä ihmisoikeuksia rikkovassa toiminnassa.
VastaaPoistakaikki kunnia Irjan Morottajalle. Hän sydämen palolla ajoi oman kansansa asiaa ja esi-isien veren sanomaa. Takka Irjan. Rakastan tekojasi ja Inarin kansaani. Sortajasaamelaiset ansaitsevat hävetä ja etsiä sydämestään empatiaa. Me lapinkylän miehet ja naiset emme ole syyllisiä siihen että emme esiäitini kieltä ole uskaltaneet puhua. Meidät on melkein murhattu ja nitistetty. Häpeä ja vuosisatainen kärsimys.
VastaaPoistaVarsin tuotteliaaks propagantamestariks tunnettu Väänäsen herra taitaa tarkotuksin kuumentaa tuntehia. Otsikossaan luppaamat Euroopan ja muunki maailman asiat eivät oikkein erotu tästä blogitelusta, mitä kuitenki kainnuulainen pyytömiessankari rustailee. Hyvä silti että luppaat jättää avaruuen asijat pätevämmille, kauhheeta ois jos alakasit vielä sielä ylläälläki siun lailla teorioimmaan!!
VastaaPoistaNiinpä.On vähän aihepiiri keskittynyt sitten alun ja aikeiden. Keskittymistä on ohjannut lukijoiden kiinnostus, mutta ensisijassa tietenkin meneillään oleva prosessi osana Lapinmaan historiaa.
PoistaOnhan tässä vielä aikaa paneutua noihin maailmankin asioihin kun ensimmäinen eläkevuosi on vasta täynnä.
Hauska tuo sinun kirjoittamasi kieli!
Onneksemme V. Väänänen on alkanut pitämään tätä blogia ja juurikin tästä aiheesta joka on meille lappilaisille tärkeä. Olisi se kauhea tilanne jos kukaan ei korvaa lotkauttaisi ja antaisi vääryyden vaan tapahtua. Ei muuta kuin lisää vettä myllyyn Veikko! Me peesaamme.
PoistaKuuntelin Torkkel Rasmussenin haastattelua.Se koski utsjokelaisten lasten ja nuorten saamenkielen käyttöä.Ei ollut häävi tilanne.Tutkija puhui kielenvaihtotilanteesta,siis saame suomeen.Ei kai mikään ihme,kun ajattelen muutamaa saamenkielistä lasta ja yksi saamenkielinen opettaja.Kaikki muut koulussa ovat suomenkielisiä.Kannattaisiko tehdä rajan yli Norjan kanssa yhteistyötä?Siellä kuulosti saamenkielen tilanne olevan parempi.Ostaa niile muutamalle oppilaalle paikka Norjan saamelaiskoulusta.Opettaja mukaan.Uskoisin,että kielen käyttö enenisi.
VastaaPoistaEhkä Suomessa saamelaiskäräjien politiikka ja siihen liittyvät ahdasmielisyyttä heijastavat asenteet eivät tee saamelaista kieltä ja kulttuuria vetovoimaiseksi.
PoistaVaatimukset eristää saamenkielinen päivähoito ja perusopetus tiukasti suomenkielisestä välitunneillakin, on yksi syy siihen, että ahdistaa.
Ruotsinsuomalaisten oma lobbauspulju, mediavaikuttamiseen erikoistunut ajataushautomo Magma, joka hiljan piti seminaarin Utsjoella, ei ole "puolueeton" vaan sillä on aika selkeä tehtävä muokata "informaation" keinoin asioita tiettyyn suuntaan, suomenruotsalaisen imagon parantelu ja julkiseen keskusteluun puuttuminen sekä materiaalin tuottaminen. Yksi työskentelytavoista on mm. erilaisten seminaarien järjestäminen. Rahoitus on tullut suomenruotslaisilta säätiöiltä tai rahastoista.
Gunnar Pettersson, eläkkeellä oleva suomenruotsalainen toimittaja kirjoittaa hyvin terävästi blogissaan saamelaisia repivästä riidasta. Riita, joka on täysin turha. Mitä järkeä on saamelaisella laittaa kaikki aika ja resurssi sotaan toista saamelaista vastaan? Tulee mieleen kysymys, että miltä momentilta Klemetti maksattaa kaikki nämä kalliit lausunnot Scheiniltä ja muilta asiantuntijoilta. Eivät professorit ihan ilmaiseksi lähde sauhuttamaan kynäänsä. Kestääkö Klemetin rahankäyttö tarkastelua? Nuokin joka sentti tulisi käyttää kielenelvytykseen.
VastaaPoistaLuetaanpas tuota Pettersonin blogia. Hyvin on perillä suomenruotsalainen näistä Saamelaiskäräjien päivänvaloa kestämättömistä kuviosta.
http://hirvaskumpu.blogspot.fi/2012/06/tukeeko-rkp-epailyttavaa.html
Hyvä anonyymi 22.07
PoistaLuin tuon samaisen kirjoituksen ja äimistyin.Olin luullut,etteivät näiden perukoiden kahinat kiinnosta eteläläisiä tuon taivaallista.Näkyypä kiinnostavan.
Tarkkaan näkyy herra Pettersson olevan selvillä epätasaisen taistelun kulusta.
Hyvä,että asioita tarkkaillaan myös vallanlinnakkeiden luota,täältä katsottuna.BRAVO!!!!!
Hei!
VastaaPoistaKoko saamelaisasia on alun perinkin lähtenyt väärille raiteille.Alkaen kuuluisasta saamelaistutkimuksesta 1960-luvun alussa.Se kuulemma rahojen loppumisen takia suuntautui suppealle alueelle ns.saamelaisten kotiseutualueelle.Varmaan etukäteen jo tarkoin rajattu noin.Tätä "tieteellistä todistusaineistoa" on surutta käytetty Saakän vaalilautakunnassa oikeita saamelaisia valittaessa.Ei tainnut päästä yksikään kotiseutualueen ulkopuolelta,kun ei sisäpuoleltakaan kelpuutettu läheskään kaikkia.Vaikka olivat sukulaisia valitsijoille.Miten virheet korjataan?
pahimpia demoneita ovat entiset vaalilautakunnan jäsenet. Heidän arkipuheessa vilahtelevat tarkat tiedot kunkin ihmisen "lantalaisuudesta" / saamelaisuudesta. Hämäävää ja iljettävää. Ero totuuteen on iso. Totuus on vain näiden ihmisten luona, ei suinkaan kylmien, epäeettisten vanhanaikaisten poliitikkojen käsissä.
Poistatämä kuuluisa lingvistinen saamelaisnäkemys 60 - lluvulta on vanhentunut. Jos joku 60 lukulainen näistä vielä vaahtoaa niin sanokaa että levy junnaa paikallaan ja pitää ostaa m3 soitin......
VastaaPoistaaikiolaisittain levysoitin on rikki
VastaaPoistaSitä olen ihmetellyt miten Lapin Kansa, tämä Lapin väestön äänenkannattaja, on tyystin vaiennut Saamelaiskäräjien viimeisestä kokouksesta, joka pidettiin oliko se 21.3.2013 peräti Brysselissä. Se, että en osaa sanoa tarkkaa päivämäärää johtuu siitä, että Saamelaiskäräjien verkkosivuilla ollut tiedote seuraavasta kokouksesta ja sen esityslistasta on poistetty verkkosivuilta, eikä sinne liioin ole ilmestynyt uutista pidetystä kokouksesta eikä sen pöytäkirjaa. Haku hakusanalla "Brysselissä" tuottaa sekin nollatuloksen.
VastaaPoistaSuomalaisen elimen kokous kaukana maan rajojen ulkopuolella on kuitenkin uutisoimisen arvoinen asia, ja odottelen mielenkiinnolla milloin Lapin Kansa ja Saamelaiskäräjät itse raportoivat reissusta.
Saisitko sinä Veikko tästä asiasta enemmän tieto esille? Ennakkoon muotoilen alle pienen yksipalstaisen, muut voivat sitten täydentää.
Saamelaiskäräjien
kokous Brysselissä
Suomen Saamelaiskäräjät kokoontui 21.3. poikkeuksellisesti Belgian ja EU:n pääkaupungissa Brysselissä EU:n parlamentin vieraana. Kutsun oli järjestänyt RKP:n europarlamenttiedustaja Nils Torvalds, ja eräiden tietojen mukaan EU:n parlamentti vastasi matkan kuluista.
Kokouksen esityslista ei poikennut tavanomaisesta, mutta kokouksen ulkopuolella lienee järjestetty muutamia tapaamisia. Näistä ei kuitenkaan ole tiedotettu julkisuudessa.
Torvalds toimi vuosina 2007-2011 RKP:n varapuheenjohtajana. Vuodesta 1962 Torvalds oli Suomen kommunistisen puolueen jäsen, ja vuodesta 1982 puolueen keskuskomitean jäsen. Hän on toiminut vähemmistökommunistien eli taistolaisten ruotsinkielisen lehden Enhetin päätoimittajana, YLE:n Moskovan ja Wahingtonin kirjeenvaihtajana sekä Venäjän asioiden reportterina.
Siis Scheininin aateveljiä.
PoistaRKP tuntuu olevan yksi aikamoinen hämmentäjä tällä hetkellä saamelaispolitiikassa. Toivottaisin mielelläni europarlamentaatikko Nils Torvaldsin tervetulleeksi kertomaan mikä se tässä keskustelussa erityisesti ärsyttää. Kuullostaa tosi "hienohelmaiselta" sanavalinnalta. Löytyykö takaa vankempaakin tietoa tälläiseen kommentiin Brysselissä. Minkähänlaista tieto Torvalds Ylä-Lapin asioista EU:ssa jakaa? Ottaisikohan perustuslakivaliokunta euroedustajan mukaan päivittämään tietojaan?
VastaaPoistaTässä vähän täsmennystä ja lisäystä uutiseen Saamelaiskäräjien Brysselin matkasta ja kokouksesta:
VastaaPoistaEnnakkotietojen mukaan Saamelaiskäräjille oli järjestetty tutustuminen Euroopan Unionin ja komission toimintaan ja tapaaminen talouskomissaari Olli Rehnin kanssa. Saamelaiskäräjät tutustuivat myös Suomen pysyvän edustuston toimintaan Brysselissä ja tapasivat EU- neuvoston ihmisoikeustyöryhmän edustajia.
Brysselin matkaan osallistui 21 saamelaiskäräjien jäsentä sekä kuusi tulkkia ja viisi käräjien virkamiestä. YLE:n verkkosivujen mukaan vierailun kokonaiskustannukset olivat noin 30 000 euroa. Kustannukset maksettiin pääosin EU:n kutsuvierasmäärärahoista. Jokaisella euroedustajalla on oikeus kutsua vuosittain 110 vierasta. Näiden maksettavaksi jää kuitenkin myös 250 euron oma osuus, jonka on laskettu olevan saamelaiskäräjien vierailun osalta yhteensä 8 000 euroa.
Lyhyt ennakkotiedote kokouksesta löytyy PDF-muotoisena Saamelaiskäräjien verkkosivulta http://www.samediggi.fi/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=220&Itemid=198
Brysselissä järjestetyn kokouksen pöytäkirjaa tai matkaraporttia ei käräjien sivuilla ole vielä julkaistu.
Jokainen maksakoon kulttuurinsa itse. Minkä ihmeen takia kaikki suomen veronmaksajat on valjastettu muutaman saamelaissuvun "perinteisten elinkeinojen" ylläpitoon. Koko touhu alkaa vaikuttamaan tulonsiirtoihin perustuvalta elämäntavan ylläpidolta, jossa varsinaista yhteiskunnan kannalta tuottavaa työtä tehdään vain nimeksi. Ja veronmaksajan kustannuksella. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi esim. terveyspalvelut heikkenevät. Tämän ja monen muun tuontitavaraa olevan kultturiväen edesottamuksia rahoittaessa. Talo on siinä vaiheessa tuhon tiellä, kun sitä ruvetaan isännöimään hollituvasta.
VastaaPoistaMaaoikeuskiistan aiheuttamasta vastakkainasettelusta:
VastaaPoistaMartin Scheinin vimeisin asiantuntijalausunto ILOn sopimuksen ratifioinnista merkitsee sitä, että Saamelaiskäräjät yksin saisi päättää maaoikeuksista on aivan vastakkainen kuin Norjan ratkaisu. Scheinin ei ole ottanut kantaa siihen miten eteen väistämättä nousevat ongelmat ratkaistaisiin. Yhdessä soveltamisalaltaan epäonnistuneen saamelaismääritelmän kanssa tämä tulisi ILOn yleissopimusta sovellettaessa johtamaan syrjintään erityisesti Inaria asuttaneita Inarin saamelaisia ja saamelaisrekisteriin kelpaamattomia lappalaisia kohtaan.
Martin Scheinin asiantuntijalausunnon mukaan tehtävä ILOn yleisopimuksen 169:n soveltaminen tulisi merkitsemään suuria muutoksia alueella asuvien ihmisten päivittäiseen elämään ja elinkeinoihin. Scheinin ajamat lainmuutokset olisivat edullisia saamelaisrekisterissä oleville, mutta eivät kaikille muille asukkaille heidän yhteisestä alkuperäisyydestään huolimatta. Se johtaisi vain syviin ristiriitoihin paikallisen väestön keskuudessa, paliskunnissa, kalastuskunnissa, yhteismetsissä, kunnissa, sukuseuroissa, seurakunnissa jne. Tavoitellut "onnen lahjat" eivät tulisi myöskään jakautumaan tasaisesti saamelaisrekisterissä olevien kesken vaan keskittymään perinteistä saamelaisten elinkeinoa, poronhoitoa, harjoittavaan suppeaan ryhmään.
ILOn sopimuksen ratifioiminen johtaisi erilaisten elinkeinolakien muuttamiseen, mikä näkyisi ja tuntuisi kielteisellä tavalla saamelaisten kotiseutualueella asuvien kaikkien ihmisten arkielämässä. Se vaikuttaisi myös rekisterisaamelaisten kesken. Saamelaisuus ja lappalaisuus ovat sinänsä tärkeitä asioita, mutta eri kansanryhmien ihmisillä on toki muitakin rooleja.
Jo nyt on nähtävissä, minkälaisiin kehityskulkuihin Scheinin vaatimat tulkinnat toteutuessaan johtaisivat. Esiin nousevien kehityskulkujen hallitseminen tulevaisuudessa vaatii kuitenkin asioiden pohtimista ja asianmukaisten päätösten tekemistä jo nyt. Valitettavasti nykyinen päätöksentekojärjestelmämme ei kykene riittävään kaukonäköisyyteen ja tässä mielessä Ylä-Lapin väestö on syöksymässä tulevaisuuteensa ilman kuljettajaa; ilman selkeää käsitystä edessä olevista riskeistä ja haasteista ja niistä käytännön päätöksistä, joita pyritään tekemään ILO-sopimuksen ratifioimiseksi ilman asianmukaista pohdintaa tai edes tietoisuutta erilaisten lakimuutosten seurauksista.
Koko alkuperäiskansakeskustelu tarvitsee paluun ILO-sopimuksen juurille. Näyttää selvältä, että etnisten saamelaisten ja lappalaisten kohtalonyhteys on niin syvä ja läheinen, että monet olennaiset kysymyksenasettelut ja poliittiset tavoitteet tulevat olemaan jaettuja.
Saamelaiskäräjien ajamiin tavoitteisiin kytkeytyy kirjoittamaton vaatimus siitä, että lappalaiset luopuisivat historiastaan ja omisti oikeuksistaan. Näin Scheinin lausunnollaan ILO-sopimuksen ratifioimisesta on asettanut saamelaisten ja lappalaisten edut vastakkain, mikä vain pahentaa ja lisää Ylä-Lapissa asuvan väestön ongelmaa. Peli olisi sen vuoksi vihellettävä mahdollisimman pian poikki.
Jouni Kitti
Hyvä Jouni. Mitenkähän metsäsaamelaisten käy?Heitä ei kukaan puolusta.Surettaa...
PoistaSaamelaiskäräjien tilaston mukaan vuoden 2011.
VastaaPoistasaamelaisia oli 9919 henkeä, joista alle 18-vuotiaita 2835. Täysi-ikäisiä saamelaisia oli siten 7084 henkeä.
Äänioikeutettuja oli 5483 henkeä.
Täysi-ikäisiä saamelaisia, jotka eivät olleet äänioikeutettuja oli siten 1601 henkeä.
Keitä he ovat? Mistä saamelaiskäräjät on saanut laskettua lukumäärän noin tarkkaan? Hylkäisikö saamelaiskäräjät heidän hakemuksensa, jos he hakisivat pääsyä äänestysluetteloon?
Jos saamelaisiksi lasketaan vain henkilöt, jotka ovat äänioikeutettuja, eivät nuo 1601 "saamelaista" ole saamelaisia eivätkä siten "oikeutettuja".
Miten saamelaiskäräjät huolehtii siitä, että kaikki saamelaiset tulevat merkityksi äänestysluetteloon?
Kaikista saamelaiskäräjien "saamelaisksi" määrittelemistä 22,6 % jää oikeudettomiksi (eli äänestysluettelon ulkopuolella)?
Lisäksi voidaan laskea olevan suuri joukko, jotka pitää itseään saamelaisena (noin 1000 henkeä, joiden hakemukset SK on hylännyt ja heidän jälkeläisenä). Tämä tarkoittaa sitä että lähes puolet täysi-ikäisistä saamelaisista on "oikeudettomia" saamelaisia, jotka eivät tule osallisiksi "ILO:n iloista".
Saamelaiskäräjävaaleissa 2011 äänestysprosentti oli 49,6 eli 2720 henkeä äänesti.
Saamelaiskäräjien ei voida katsoa edustavan saamelaisia, kun sen on valinnut 38 % täysi-ikäisistä "samelaisista". Lisäksi statuksettomat ja muut saamelaisiksi itsensä kokevat jäävät ulkopuolelle.
ILO-sopimusta ja saamelaiskäräjälain uudistamista miettivän työryhmän tulisi vakavasti miettiä tätä ongelmaa.
Tuo on syytä saattaa tiedoksi! Mites Norjassa, sama juttu ja vielä suuremmalla erolla?
PoistaHannu Takkula tuo pääsiäisenä Euroopan parlamentin kulttuuri -ja koulutusvaliokunnan tutustumaan Inariin. Kohteina ovat Lapin liitto, Saamelaiskäräjät, Sajos ja Siida.
VastaaPoistaMiksi aina tämä sama kierros? Ei ihme että muualla päin maailmaa on erheellisiä käsityksiä lapista ja sen ihmisistä kun aina vaan saamelaisedustus pääsee ääneen.
Lapinkyläyhdistykset ja statuksettomat saamelaiset pitäkää isompaa ääntä!!!! muuten käy huonosti.
Eihän meitä virallisesti ole olemassa.Ei kelpaamattomia kutsuta tuommoisiin kekkereihin.Meppi Hannu Takkula ei pääse tietämään täkäläisestä köydenvedosta mitään...
PoistaTämän asian eteenpäinviemiseksi pitää tehdä urakalla töitä eikä odottaa että jokin taho kelpuuttaa ja armahtaa. Lisää meteliä ja oikeaan suuntaan niin että tietoa menee eteenpäin päättäviin elimiin.
PoistaMikäli J. kitti ei olisi aloittanut näihin epäkohtiin puuttumista niin saamelaiset olisivat jo herroina täällä....vaikka kovasti he ovat jo sitä olevinaan.
Joten asioista täytyy puhua ja kirjoittaa julkisesti edelleen ja paljon.
Kerropa muuten Veikko mistä päin nettiä löytyisivät Saamelaiskäräjien kokousten pöytäkirjat. Olen yrittänyt etsiä, mutten ole onnistunut löytää. Eikö kyseessä kuitenkin ole julkinen tieto, ja eikä netti olisi nykyaikana käypäinen tapa lukea näitä pöytäkirjoja Lapin kaltaisella haja-asutusseudulla? Ihan tulee mieleen telkkarissa ja oliko radiossakin toistettu litania siitä, että vastuullisten toimittajien lista oli nähtävissä työaikana osoiteessa Kesäkatu 2, Helsinki. Onko Saamelaiskäräjien pöytäkirjojen lukemiseksi laittauduttava johonkin osoiteeseen Saamelaisalueella? Vai johtuuko ongelmani siitä, että vaikka osaan kyllä lukea saamenkielistä tekstiä niin minulla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, kun en valitettavasti osaa saamenkieltä.
VastaaPoistaminäpä vastaan Veikon puolesta, koska olen vähän päässyt perille mistä saa edes jotain tietoa.
VastaaPoistatässä osoitteessa saamelaiskäräjien kokouksien pöytäkirjat:
http://www.samediggi.fi/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=139&Itemid=10,
Tekstit ovat suomeksi ja kolmella saamenkielellä
SK:n hallituksen esityslistat löytyvät osoitteesta
http://www.samediggi.fi/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=57&Itemid=10.
Hallituksen pöytäkirjoja ei imeisesti julkaista.
www.samediggi.fi -sivujen oikeassa ylälaidassa on hiirenpapanankirjaimin "dokumentit" jossa on paljon kaikenlaista.
Kannattaa selailla myös oikeassa laidassa olevaa "oikopolut" alla olevia otsikoita, joissa on mm. puheenjohtajan blogit.
Saamelaiskäräjien tiedotus on todella niukkaa esim. hallituksen päätösten osalta. Valaisivampia ovat puheenjohtajan blogi, puheet ja lausunnot.
Avoimuudesta ei voi puhua.
Kiitos noista linkeistä. Olen ollut vähän liikenteessä ja jäänyt noita vastauksia viipymään.
PoistaMartin Scheininin lausunto ILOn sopimukseen liittyvien artiklojen soveltamisesta johtaisi arvaamattomiin seurauksiin ylä-Lapissa. Esitys ei ole ristiriidassa vain perustuslain kanssa, vaan myös oikeustieteen perustavien periaatteiden kanssa. Sisällöllisesti oikeustiede nojaa peruskäsitykseen oikeudenmukaisuudesta ja ihmisille kuuluvista oikeuksista yhteisössä. Vain tämä antaa yleisesti tunnustetun aseman, jolla säädellään sosiaalisia normeja ja oikeuksia. Muunlainen oikeustiede on juristeriaa, lain vääntämistä.
VastaaPoistaTässä mielessä asiantuntija Scheininin tulkinnat ILOn sopimuksen ratifiointiin liittyvien artiklojen soveltamisesta lainsäädäntöön eivät ole lainkaan oikeudellisia, vaan perustuvat laillisuuden epäjuridiseen tulkintaan, jolla ei ole mitään tekemistä kestävän juridiikan ja päivittäisten käytäntöjen kanssa.
Tällainen menettely muistuttaa hyvin pitkälle aikoinaan Neuvostoliitossa noudatettuja periaatteita, jossa marxilainen tulkinta oikeustieteessä sisällytti lakiin hallitsevan luokan tahdon. Sosialistisen lainmukaisuuden käsite tarkoitti olemuksellaan sitä, että oikeuden perustana eivät olleet valistusajan keskeiset ihanteet ihmisten luonnollisista oikeuksista, vapaudesta, tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta, vaan julkilausuttu hallitsevan luokan hegemonia ja sen etuja ja päämääriä palvelevat normi- ja sääntöjärjestelmät. Oikeutta ei siis käsitelty konsensuskäsityksenä oikeudenmukaisuudesta ja erottamattomista oikeuksista, vaan pakotettiin voimakkaamman tahtona noudattamaan klassiseen juridiikkaan perustumatonta pakkovaltaa. Samanlaista mallia näyttää lähteneen ajamaan Martin Scheinin vaatiessaan Suomea ratifioimaan ILOn sopimuksen.
Jouni Kitti
Juristien ja tuomarien roolista on tosiaankin useita käsityksiä. Perinteisen pohjoismaisen käsityksen mukaan maata on lailla rakennettava ja hallittava, ja käräjillä jaettava oikeutta maan lakien ja tavan mukaan. Lakien piti olla yhteisen kansan hyväksymät ja kieleltään sellaiset että kaikki pystyivät ne ymmärtämään. Eräänä vastakohtana tälle on EU-lait, joiden monimutkaisuus selittyy sillä, että etenkin ranskalaiset juristit ovat näin turvanneet tarpeellisuutensa ja runsaat tulonsa. Nykylakien monimutkaisuus mahdollistaa kuitenkin liukkaan juristerian myös niin että oikaistaan ja yksinkertaistetaan. Yksi esimerkki tästä on ILO-sopimus, josta niin meille tavalliselle kansalle kuin virkamiehille oikeusministeriötä myöten on kerrottu satuja, yksinkertaistettuja versioita joista on jätetty pois keskeisiä periaatteita. Siis eräänlaista laintulkinnan Valittuja Paloja. Tässäkin tapauksessa kannattaa mieluummin lukea itse alkuperäisteksti, niin ettei tarvitse tyytyä siihen mitä joku muu, esimerkiksi joku "ihmisoikeusasiantuntija", on jo kerran tarkoitushakuisesti sulattanut ja vääntänyt.
VastaaPoistasaamelaiskäräjien Brysselin kokouksen pöytäkirja ei ole vielä ilemstynyt käräjäin sivulle. Tuorein pöytäkirja onkokouksesta 4/2012 ja sen on julkaistu 22.11.2012. Jos herrojen myllyt jauhavat hitaasti, saman on ainakin pöytäkirjojen kohdalla sanottava saamelaiskäräjien kansliasta.
VastaaPoistaJos viive johtuu puheenjohatjan käsielikkauksesta se on ymmärrettävä,ja toivotan vilpiittömästi paikaista paranemista, vaikka lukeuduinkin Klemetin arvostelijoihin. Vanha sanontahan kuuluu että asiat tässä riitelevät, eivät miehet.
Selostus Brysselin matkasta ja siellä pidetystä Saamelaiskäräjien kokouksesta sisältyy puheenjohtajan Blogiin. Näppäinkäsi on siis taas kirjoituskunnossa.
VastaaPoistaKyllä se totuus sieltä valkenee pikkuhiljaa. Kunhan nämä statuksettomat ja lapinkyläläiset eivät itse sorru samaan kuin SK. Täällä lapissa asuu ihmisiä hyvin erilaisista lähtökohdista, ja heillekin on muodostunut voimassaolevan lain mukaisia oikeuksia, joita ei voi poisottaa sortumatta taannehtivaan lainsäädäntöön.
VastaaPoistaHomma on jokatapauksessa niin, että SK:n nykyistä linjaa vastaan toimivilla tahoilla on tämän muun väestön tuki takana. Eikä se ole vähäpätöinen asia. Se tuki ulottuu erilaisina verkostoina eteläiseen suomeen saakka. Ja näitä verkostoja pitkin tieto kulkee.
Kyllä maassa pitää laki olla, ja huolettaa vain, että sitä tulkitaan ja säädellään ihan mielivaltaisesti ja perustuslain vastaisesti. Vaan tämähän on tuttua tietyn aatesuunnan edustajille.
Minusta Kitin Jouni on tehnyt hyvää työtä tuomalla asioita esiin. Se kertoo aika hyvin, millaisessa tilassa tämän maan oikeuslaitos on, puhumattakaan oikeusministeriöstä. Parhaat suositukset Jounin puolesta tuli, kun "sepaluksen kautta" sukuinen rekisterisaamelainen piti pitkän palopuheen siitä, millainen tyhjänpuhuja ja riidankylväjä ja jopa suoranainen vihapuhuja kyseinen Kitti on. Totesin tähän, että meillä suomessa sananvapauteen kuuluu vapaus kertoa myös vastakkaisia näkemyksiä, ja minusta Kitti on pystynyt näkemyksensä perustelemaan loogisesti. Samaa ei voi sanoa esimerkikisi Klemetin jengin jargonista. Parhaimpia on: "Alkuperäiskansan ei tarvitse pystyä osoittaamaan mitään kirjallista dokumentaatioita". Ei niin, toiset pystyy. Lisäksi kirjalliset dokumentit kyllä osoittavat selkeästi kuka on muuttanut milloin ja mistä. Ei suomi 1800-luvun lopulla mikään Amazonasin sademetsä ole ollut, josta löytyy tuntemattomia heimoja vielä tänä päivänä.
Noita "Klemun gängin" touhuja voisi verrata hieman hizbollahin raketti-iskuihin. Ammutaan umpimähkäisesti vailla tarkempaa maalinosoitusta Israelin puolelle nopeasti kokoonkyhättyjä raketteja. Niistä on jatkuvaa riesaa, mutta itse tilannetta ne eivät muuta yhtään mihinkään. Antavat ampujille korkeintaan valheellisen tunteen siitä, että tässä ollaan koviakin tekijöitä. Aina niihin raketteihin joku kuolee. Ihmiset aikansa Israelissa jaksavat kestää näitä iskuja. Sitten tulee mitta täyteen, ja Israel ampuu parissa vuorokaudessa erikoisjoukkojen tiedustelun perusteella maalitetut kaikki aktiiviset hizbollahin operatiiviset johtajat maasta-ilmaan ohjuksilla. Ja kaikki palestiinalaiset kärsivät, kun niissä ohjuksissa on "öyhöä" vähintäänkin riittävästi. Itse tilanne ei mihinkään ratkea. Uudet Hizbollah- johtajat löytyvät aatteellisen aivopesun ansiosta junailemaan raketti-iskuja varsin nopeasti, ja taas sama kuvio toistuu. Samanlaisia kuin nuo hizbollahin raketit ovat oikeudellisesti kestämättömät ja epäoikeudenmukaiset maa- ym. erityisoikeusvaatimukset, kommentoinnit ja ulostulot julkisesti. Perustumatta mihinkään, ja esittämällä ne loukkaavasti ja syyllistäen voidaan olla varmoja, että jossain vaiheessa "normijampan" mitta täyttyy. Omalla kohdalla, suomalaisena veronmaksajana, se on jo täyttynyt. Enää ei jaksa suhtautua enää kunnolla edes huumorilla, kun tapaa SK:n voimaannuttaman ylimielisen saamelaisen. Syntyneekö ylemmyyden tunne siitä, että voidaan pönkittää omaa kultturia muiden kustannuksella. Norjassa valtio kuulemma ostaa pukuihin korutkin, kun ne kuuluvat kultturiin. Aiemmin ihmettelin, että onpa varsin tuottoisa elinkeino Norjassa tuo poronhoito. Muualla tietenkin on tavallista, että sitä kultaa ja kimallusta on niin paljon kun persaus kestää maksaa. Ja kun omiin tapoihin ei kuulu nolata ketään henkilönä julkisesti, vaikka siitä joskus apua olisikin. Loppuisi se ylenkatsonta ainakin omalla kohdalla. Totuus ei pala tulessakaan ja kaikki osapuolet huomioiva (myös muuttosaamelaiset) oikeudenmukaisuus ohjenuorana näissäkin asioissa päästään kestävään lopputulokseen. On valitettavaa, että SK on valinnut linjakseen valehtelun ja selkärangattomuuden, sillä linjalla ei ole kuin yksi lopputulos.
Palataan vielä aiempaan vertaukseen hizbollahista. Jatkakaa Jouni ja Veikko kohteiden tiedustelua ja maalittamista, eli etsikää ja julkaiskaa näitä tietoja ja erityisesti näistä SK:n väärinkäytöksistä. Operatiiviset osat valmistautuvat ampumaan maaleihin prioriteetillä: 1. tärkeimmät 2. tarkimmin osoitetut. Osittainen tulivalmius välittömästi, täysi tulivalmius saavutetaan seuraaviin eduskuntavaaleihin mennessä. Tämä kuvaannollinen tuli-isku suoritetaan vaikuttamalla ja jakamalla tarkkaa tietoa verkostojemme kautta kansanedustajiin, mediaan ym. vaikuttajiin. Muutaman oikeaan osuneen iskun jälkeen luultavasti muuttuu ääni kellossa.
VastaaPoistaTällaisesta onnistuneesta verkostovaikuttamisesta on hyvä esimerkki poromiesten mielipiteen kuunteleminen petoasioissa. Oletteko koskaan miettineet miksi päättäjät eivät tahdo aidosti kuunnella poromiehiä petoasioissa? Olisiko sen sijaan kannattanut olla rehellinen ja avoin että käyttää omankäden oikeutta? Tuntuuko, että uskottavuus on mennyt? Voisikohan jotain kautta olla mennyt tietoa poromiesten harjoittamasta omankädenoikeudesta ja mielivallasta muunmuassa näissä petoasioissa niille, jotka asioista päättävät?
Tuolla Jemma-nimisessä paikassa on dokumentaatiota ja perusteita epäilyille, että nälkään kuolleita poroja on ilmoitettu pedon tappamiksi. Kyseessä on vähän enemmänkin kuin pari kisuraa. Näitä kyseisiä elukoita ei ole käynyt maksavan tahon edustaja tarkastamassa, joko laiskuuttaan tai omien sidonnaisuuksiensa takia. Ja nuo nälkäkuolemathan liittyvät ylilaidunnukseen. Ja siellä samassa Jemma-nimisessä paikassa on tietoa ja dokumentaatiota menetelmistä miten todellinen poroluku on saatu näyttämään pienemmältä, järjestelmällisesti. Minulla on hyvä tiedusteluverkosto. Kunhan "maalipisteen koordinaatit" tarkentuvat sille asteelle, että syytä epäillä kynnyksellä aloitetussa tutkinnassa jää suurella todennäkoisyydellä haaviin muutakin kuin luu, niin ettei verkosto paljastu, julkaisen tietoni.
Näissä asioissa vastuullisten kannataa sillä aikaa aloittaa vaikkapa kalteritangon sävelmien opiskelu.
Jopas on uutisia saamelaisesta perinteisestä poronhoidosta.Tällaistako SaaKä
tarkoittaa puheillaan em.poronhoidosta? En tahdo millään uskoa,että nykyrekis-
terisaamelaisuus on täynnään valheita ja väärinkäytöksiä nimenomaan vallassa
olevilla.Hyi,hyi.