Jukka Koivulan toimittamassa jutussa esillä
olivat tietenkin ILO 169 -sopimus ja Aikion sen vaihtoehdoksi nostama
pohjoismainen saamelaissopimus.
Lehdessä Aikio kertoo kuinka nykyään saamelaiset tunnistetaan omaksi
kulttuuriseksi erityisryhmäkseen ylätasolla, muttei käytännön lainsäädännössä.
Mitäs niitä nyt olikaan, kymmeniä ja kymmeniä ”käytännön” lakeja, joissa
saamelaiset ovat saaneet erityismaininnan ja -aseman?
Minusta Aikio livahtaa tarinaperinteen puolelle selittäessään saamelaisten
ongelmia poronhoidossa – muita kuin porosaamelaisiahan ei etelään
viestiteltäessä tunnu olevankaan, olivat he arkielämässään mitä tutkijoita tai
räppäreitä hyvänsä.
”Perinteinen saamelainen poronhoito on käynyt hyvin vaikeaksi. Se perustuu liikkuvaan elämäntapaan, jossa eläimet viettävät vain lyhyehköjä aikoja yhdellä alueella. Tämä on ympäristöllisesti kestävää, sillä arktinen luonto on haavoittuvaa.Poronhoidon paliskunta-alueet kuitenkin käytännössä rajoittavat saamelaisten poronhoitajien liikkumista”, Aikio Maaseudun Tulevaisuudessa kertoo.
Edelleen todetaan, että saamelaisia asuu Suomen, Ruotsin, Norjan ja Venäjän
alueilla ja että tämä johtaa päällekkäisyyksiin lainsäädännössä sekä
käytänteissä. Kun vielä Suomi ja Ruotsi kuuluvat EU:hun, mutta Norja ja Venäjä
eivät.
Rajat eivätkä raja-aidatkaan saisi tutkija Aikion mielestä haitata
liikkuvaa saamelaista poronhoitoa. Tähän on tähdätty myös pohjoismaisen
saamelaissopimuksen luonnosteluissa ja pyritään varmaan edelleenkin sopimusta
eteenpäin ajettaessa.
Ihmettelen kyllä miten perinteiseen jutaamiseen voitaisiin todellisuudessa
palata? Sikäli kun esimerkiksi Utsjoen saamelaisiin on uskominen, he ovat
poromiehistä maanviljelijöihin vaatineet kymmenet vuodet esteaitaa Tenon Norjan
rannalle estämään sikäläisten sukulaistensa nälkyneiden porojen jokatalvista
tunkeutumista mailleen ja laitumilleen. Samoin ovat raja-aitoja vaatineet ja
saaneet rajoilleen paliskunnat ja nykyään niiden sisällä jo tokkakunnatkin.
Haluaisin nähdä livenä sen nykyajan nuoremman poromiehen, joka jäisi
jutimaan viikoiksi tokan mukaan pitkin tuntureita, eikä karauttaisi
Summitillaan yöksi porotilalleen köllöttelemään emännän kylkeen.
Aidat ovat siitä hyviä, etteivät porot karkaa yhettömiin, vaikka paimen
viivähtäisi kylillä pitempäänkin.
Tällaisia ympäri vuoden ilman aitoja paimentavia ja paimentamalla kestävää
laidunkiertoa toteuttavia poronhoitajia olen tavannut viimeksi kai kohta kaksi vuosikymmentä
sitten Kuolan niemimaalla. He olivat komeja.
Maaseudun Tulevaisuudessa Antti Aikio vielä kertoo ILO-keskustelun menneen
Suomessa väärille urille. Näin siksi, koska ”moni lappilainen” pelkää
sopimuksen 14. artiklan vaatimuksen alkuperäiskansan maaoikeuksien
palauttamisesta vievän maita ja oikeuksia itseltään.
”Asia pitää hoitaa siten, että saamelaisten olot paranevat ilman, että se on keneltäkään muulta pois.”
Näin Aikio lausuu lehdessä kuluneen fraasin, jota ei ole pahemmin yritetty
selittää käytännön eli todellisuuden tasolla.
Eli vaikka miten saamelaisten olot ovat tämän päivän Suomessa muita heikommat
tai miten niitä pitäisi parantaa muiden edelle?
Ja jos puhutaan maaoikeuksista, miten maaoikeudet voidaan kansallisesti
tai kansainvälisesti kestävästi osoittaa muista erillään ja erityisinä
pääasiassa kielellisellä etnisellä valinnalla muodostetulle väestöryhmälle, ohi
Lapinmaan historiallisen alkuperäisväestön?
Aikanaan niin sanottua saamelaislakiluonnosta markkinoitiin myös siten,
etteivät sen kautta paliskunnittain muodostettaville lapinkylille tulevat
oikeudet olisi keneltäkään pois. Pian sekä saamelaiset itse että muut
”lappilaiset” huomasivat missä mennään ja lakiluonnos raukesi.
Kuopattu sitä ei kuitenkaan, sillä kun lukee vaikkapa pohjoismaisesta
saamelaissopimuksesta kyhäiltyjä luonnoksia, Troijan hevonen hirnuu yhä.
Veikko
Tämä Aikio puhuu siitä ahtaasta saamelaisuudesta, eli saamenkielisestä nomadisaamelaisuudesta, jonka hänen isänsä on muiden ohella väkisin rakentanut. Se on rajattujen huvi ja etuoikeus. Mutta väitän, että ns. "suomalaiseen" poronhoitoon kuuluu muutakin kuin suomalaisia. Ei taida olla per palkinen kuin 2 poronhoitajaa, joilta ei löydy saamensukua taustalta. Onhan se edullista itelle väittää, että vain itse on saamelainen ja muut on lantalaisia. Mutta ihmisillä on tietoa. Fraasit, että "Kyllä me aina ollaan tietty ketkä on saamelaiset ja ketkä ei" on myös aika kulunut...
VastaaPoistahttp://yle.fi/sapmi/oddasat/2012/08/eira_sohka_coahkkana_eanodagas_3435079.html
VastaaPoistaEira suvusta radion sivuilla
Oma Klemettimme oli lausunut Keskisuomalaisessa, että lappalaiset on ahdasmielisiä rasisteja. Surullista.
VastaaPoistaTuohon rasismisyyttelyyn pitäisi kyllä jo puuttua. Tai onhan siihen muutaman kerran jo yritettykin, mutta Klemetin Sunnuntaisuomalaisessa kertomaa pelkoa näyttää olevan eri viranomaisissa; pelätään että leimataan rasisteiksi jos näiden saamelaispoliitikkojen sanomisia uskalletaan asettaa muiden kansalaisten kanssa samalle tasalle rikoslain herjaus-, kiihotus- ja yleensä kunnianloukkaussäädösten kanssa. Pitäisi kai oikeusvaltiossa olla pitävät perusteet kun menee leimaamaan yksittäisiä ihmisiä - vaikka vain toimittajia - tai jotain ryhmää kuten lappalaiset rasisteiksi tai valehtelijoiksi?
PoistaSe vetaisi rasismikortin_Hitleri-kortin
VastaaPoistaHitlerikortilla yritetään vaientaa keskustelu.
VastaaPoistaNäkkäläjärvi on samaa Eira sukua kuin Niemelät, Proksit, Kippoiset, Nikkiset, Harjut, Buljot, Stoorit, Proksit, Vuontisjärvet, Keskitalot, Lantot, Puljujärvet, Angelit, Niemelät...
VastaaPoistaNäyttää haukkuvan serkkujansa... kummallista. Ei terveellistä. Eikö pitäisi ajatella vähän positiivisemmin, elämästä ja ihmisistä niin yleensä.
VastaaPoistaSuomen saamelaiskäräjien presidentti syyttää lappalaisia rasisteiksi Sunnuntaisuomalaisessa. Eihän eri mieltä oleminen ole rasismia? Hänen kutsumansa lappalaiset ovat eri mieltä siitä, ettei Klemetti hyväksy heitä saamensukuihin. Klemetin rasismisyytösten voi tulkita kumpuavan siitä, ettei hän johtajana kunnioita ihmisiä. Ei ihmiset ole tyhmiä - hänen rasismikortin vetonsa on vain osoitus siitä, että sanat ja keinot ovat loppuneet kesken, koska hän ei pelaa rehellistä tietoon pohjautuvaa peliä. Se, jolla on tieto ja rehellinen aie taustalla, on vahvoilla. Myös väittelyssä. Valhe ei yksinkertaisesti kanna. Ja tässä on se valhe, että poronhoito olisi suomalaista ja että lappalaiset olisivat lantalaisia. Näin ei ole, vaan kaikki ovat saamensukuisia. Saamelaiskäräjät yrittää ottaa näiden saamensukuisten oikeudet saamelaisuuteen sillä verukkeella pois, ettei heitä olisi olemassakaan.
VastaaPoistaLisäksi, että tuo rasismissyytös esitetään Sunnuntaisuomalaisessa, irti todellisuudesta, kertoo että saamelaiskäräjien on täytynyt siirtyä politikoimaan nettiin pois saamelaisalueelta saadakseen ymmärrystä yksisilmäiselle politiikalleen.
Norjassahan ei mihinkään ison linjan ulkopuolisiin virtoihin kiinnitetä mitään huomiota. Niin energiaa jää itse asiaan, eli alkuperäiskansan hyvinvoinnin lisäämiseen.
Sanoitko virtuaalisaamelaiset?
VastaaPoista