Vuoden 1990 saamelaislakiluonnos
oli ensimmäinen suuri ponnistus saattaa pohjoisimman Lapin valtionmaat niin
sanotusti saamelaisten hallintaan ja omistukseenkin. Silloin esitettiin
perustettavaksi paliskuntien rajoin historiaan pohjautumattomia lapinkyliä,
joiden hallinto olisi rahoitettu ainakin osittain kylien alueiden luonnonvaroja
hyödyntämällä.
Saamelaislaki jäi pelkäksi Kaisa Korpijaakon, Heikki
Hyvärisen ja Pekka Aikion
märäksi uneksi. Sitä ryhdyttiin vastustamaan jo silloisessa saamelaisvaltuuskunnassa,
jossa ymmärrettiin kuinka laki kaventaisi myös saamelaisten silloisia ja
nykyaikaan jatkuneita oikeuksia; kun silloin ja nykyisinkin saamelainen saa
vaikkapa metsästää, kalastaa ja kelkkailla koko kotikuntansa alueella, olisi
hänen pitänyt hakea uuden lain voimaan tultua lupa näihin mikäli aikoi poistua
asuinpalkisensa eli ”lapinkylän” alueelta toisen paliskunnan puolelle.
Inarissahan on seitsemän paliskuntaa.
Saamelaislain kaatumista vauhdittivat lisäksi
saamelaisvaltuuskunnassa virinnyt keskustelu siitä, pitikö metsättömille Utsjoen
”lapinkylille” saada talousmetsää Inarin puolelta. Tuo yhteismetsä ehdotettiin
lohkaistavaksi Lemmenjoen kansallispuistosta. Silloiset vihreätkin moisesta
hermostuivat ja Vihreässä Langassa saamelaislakiehdotuksen käsittelyä kuvailtiin varsin kriittisesti (olen jotain tästä kirjoittanut aiemmin blogissani http://veikkovaananen.blogspot.fi/2012/04/ilo-tarinoita-esivihrealta-ajalta.html ).
Nykyään jopa Lapin vihreät nuoret ovat tainneet vaatia ILO
169 -sopimuksen ratifiointia, vaikka kyse on edelleen tuosta vuoden 1990
lakivyörytyksen jatkumosta.
Saamelaislain tilalle ruvettiin puuhaamaan välittömästi saamelaisten kulttuuri-itsehallintolakia.
Tuolloin jo ILO-sopimuskin oli vahvasti kuvioissa mukana, mutta silloinen
oikeusministeri Hannele Pokka
painotti voimakkaasti kuinka kulttuuri-itsehallintolailla poistettaisiin
kiistely maiden omistuksista ja hallinnastakin ja että kulttuurilaki koskisi
vain saamelaiskulttuuria.
Koska olin kuunnellut saamelaisvaltuuskunnassa käytyjä
keskusteluja, joita taustoittivat muiden muassa tohtori Martin Scheinin ja oikeusministeriön lainsäädäntöneuvos Eero J. Aarnio, jonka erään ”strategia-alustuksen”
saamelaisvaltuuskunnalle pääsin Saariselällä pidetyn saamelaisvaltuuskunnan
kokouksen alla vahingossa kuulemaan, en oikein uskonut Pokan vakuutteluja.
Kirjoitin Lapin Kansaan tekeillä olevasta kulttuuri-itsehallintolaista ja
otsikoin juttuni ”Kulttuurilaki vai
Troijan hevonen”.
No, jokainen saattoi pian todeta kummasta oli kyse. Tuon
lain ansiosta Suomi on tänään yhä syvemmällä sekä kotoisessa
alkuperäiskansakiistassaan että konfliktissa pohjoisen maiden ja vesien
hallinnasta. On kaivoslakia ja vesilakia, on hyllyllä olevassa
metsähallituslakiehdotuksessa saamelaiskäräjille todella suurta valtaa tarjoileva Pentti Lähteenojan työryhmän
ehdotus – johon jätin työryhmän jäsenenä eriävän mielipiteen. On
saamelaiskäräjälakiehdotukseen ujutettu julkisyhteisöjä ja viranomaisia koskeva
yhteistyövelvoite, on Metsähallituksen vapaaehtoisesti käyttöön ottama Akwé:Kon
ja niin edelleen.
Sen sijaan, että Suomen hallitus ja sille lakiehdotuksia
valmistelevat ministeriöt olisivat havahtuneet kaikkien uusien tutkimusten ja
muun tämän päivän tiedon valossa lyömään jarruja tälle 1970-luvun
radikalismissa juuret omaavalle maiden valtaukselle, painaa hallituksen nykyinen
oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
käärmettä yhä syvemmälle pyssyyn ajaessaan koko arvovallallaan ja Suomen
ruotsalaisen kansanpuolueen vaa´ankieliasemalla kiireistä ILO 169 -sopimuksen ratifiointia.
Edellisen kerranhan sitä esitti Hannele Pokan saamelaistyöryhmä vuoden 2001
lopussa, eikä oikeusministeriössä ole lotkautettu korvaakaan tuon ajan tilanteen
jälkeen tehdyille ja ministeriön itsensäkin teettämille tutkimuksille,
vaaditusta olosuhdeanalyysista puhumattakaan.
Myös Henriksson kertoo kuinka nyt Alexander Stubbin hallituksen allekirjoitettavaksi plankkona
tarjottava ja seuraavan hallituksen toimeenpantavaksi tuleva ILO 169 -sopimus ei
tuo mitään uutta saamelaisten oikeuksiin eikä vie keneltäkään mitään oikeuksia
pois. Hän on jopa sanonut, että Suomen lainsäädäntö täyttää ja ylittääkin
nykyisellään ILO-sopimuksen edellyttämän yhdenvertaisuuden vaatimukset - eli on
itse asiassa ihan turha -, mutta siitä huolimatta se vain pitää ratifioida
koska Suomi on saanut kansainvälisesti huomautuksia viivyttelystään vahvistaa
saamelaisten oikeudet (lue: saamelaiskäräjien oikeudet).
Ja kukapa sitä ”kansainvälistä painetta” onkaan ollut
saamelaiskäräjien johdon ohella maailmalta Suomelle haalimassa kuin firenzeläinen
Martin Scheinin. Hän on jo ehtinyt kommentoida Henrikssonin rauhoittelua
toteamalla, ettei Suomi pääse ILO 169 -sopimuksen ratifioinnin edellyttämään
tasoon nykyisellä lainsäädännöllään, vaan kun sopimus allekirjoitetaan, sitä on
myös sovellettava kaikkien artiklojen osalta.
Se tarkoittaa, ettei maa- ja vesikiistoja rauhoiteta saati
haudata ratifioimalla viidakkokansojen suojaksi aikanaan laadittu ILO 169 -sopimus.
Se tarkoittaa, että kiistoja maista ja vesistä sekä siitä ketkä saavat olla
saamelaisia ja ketkä lopulta ovat Suomessa ILO:n tarkoittamaa alkuperäiskansaa,
jatketaan yhä vaikeammista asemista hamaan tulevaisuuteen.
Oikeusministeri Hannele Pokan lupaukset osoittautuivat Troijan hevoseksi. Ehkä oikeusministeri
Anna-Maja Henrikssonin aikomusta voidaan kuvata nykyajassa troijalaiseksi, joka tulee pilaamaan vielä monta elämää ja
hidastamaan tai ehkä pysäyttämäänkin Suomen pohjoisimman kolkan kehityksen.
Pahimmillaan tämä troijalainen kaataa maailmalla koko Suomen
imagon ihmisoikeuksien puolustajana ja opettajana.
Veikko
Pokka saattoi aikanaan ihan uskoakin mitä sanoi ja mitä hänelle oli Aikion Pekan ja Hyvärisen suilla luvattu. Henrikssonin luulisi jo nähneen missä mennään eli hän ei edes välittäne millaiseen soppaan on Lappia ja Suomea ajamassa. Tai mistä sen tietää vaikka olisi hänkin vielä noin hyväuskoinen?
VastaaPoistaTietoa ILO-hankkeen, saamelaiskäräjien ja RKP:n kytkennöistä löytyy täältä:
VastaaPoistahttp://hirvasrumpu.blogspot.fi/2013/04/lohisoppaa.html
Erinomainen kytköskooste!
PoistaTuo Aarnion rooli on ollut merkillinen tässä vuosikymmeniä jatkuneessa puuhailussa. Hänenhän piti olla valtion edustaja, mutta toimensa ja tiedot toimistaan kertovat hänenkin olleen jossain vaaiheessa "helppo nakki".
VastaaPoistaYle Sápmi ajoittaa uutisointiaan tämän päivän ministerivierailuun Inarissa. Sen verran tuosta esillä olevasta nimilistasta, etteivät kaikki siinä olevat 84 ihmistä liene inarinsaamelaisia. Aikion mukaan inarinsaamelaisuudella ei näyttäisi olevan erityistä merkitystäkään, vaikka heidän nimissään on toimittu.
VastaaPoistahttp://yle.fi/uutiset/inarinsaamelaisten_yksityishenkiloiden_adressin_keraaja_puhuu_asiasta_ensimmaista_kertaa_julkisuudessa/7527741?ref=leiki-uup
Tuohan Haikonen ihan pehmosia puhuu! Eipä tosiaan ole juoksupoika eipä niin...?
VastaaPoista