”Heikki Hyvärinen ja Pekka Aikio johtivat aikoinaan saamelaispolitiikkaa ikään kuin heillä olisi koko saamelaisväestöltä saatu avoin valtakirja. Hyvärinen ei ole poliittisessa vastuussa tekemisistään, vaikka käytännössä kirjoittikin useimmat saamelaisten nimissä annettavat kannanotot ja vastaili erilaisiin lehtikirjoituksiin, jossa hänen tekemisiään kyseenalaistettiin. Saamelaiskäräjien roolina näytti olevan hyväksyä Hyvärisen hengentuotteet - usein vasta sen jälkeen, kun ne oli jo julkaistu tai toimitettu eteenpäin. Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnalle ja perustuslakivaliokunnalle luovutetuissa muistioissa tämän tuosta vaadittiin erityisen saamelaislain pikaista säätämistä, tavoitteena maanomistusolojen muuttaminen ja saamelaisten asettaminen Ylä-Lapin muun väestön yläpuolelle poronhoitoa, metsästystä ja kalastusta koskevissa asioissa. Eräässä Hyvärisen kirjoittamassa muistiossa saamelaiset esitettiin maahan ja veteen kohdistuvien oikeuksien osalta harhaanjohtavasti ´lappalaisten oikeudenomistajina´.”
Pitkäaikainen saamelaispoliitikko ja Sapmelas-lehden
päätoimittaja Jouni Kitti ei
silittele kokemaansa ja näkemäänsä, kun kysytään hänen tuntojaan lähestyvän
70-vuotispäivän edellä. Tuo merkkipäivä on torstaina 17.1.2013.
Kitin mielestä harjoitetun saamelaispolitiikan seurauksena
ei ole ihme, että lappalaisväestö on noussut puolustamaan oikeuksiaan.
”Lappalaisten vastarintaa mielivallan edessä voidaan pitää aiheellisena ja oikeutettuna. Riidoissa ei siis viime kädessä ole kyse siitä, kuka on saamelainen tai kuka edustaa alkuperäiskansaa, vaan siitä, että saamelaisstatukseen yritetään poliittisella päätöksellä jälkikäteen koplata etuja ja oikeuksia. Niistä pitää päättää erikseen ja puhua asioista oikeilla nimillä, jotta kansanedustajat ymmärtävät päätöksen sisällön ja seuraukset. Mitä Hyvärisen ja Aikion yli 10 vuoden takaisiin vaatimuksiin muuten tulee, ne olivat vaikutuksiltaan kumouksellisimpia, mitä suomalaisessa politiikassa on esitetty sen jälkeen, kun kommunistit omine vaatimuksineen poistuivat takavasemmalle.”
Maa- ja metsätalousministeriössä virkamiesuran tehnyt Kitti
on nähnyt saamelaispolitiikan vaikutukset myös valtionhallinnon suunnasta.
Yhdeksi esimerkiksi käy porotalous, jossa vastakkain joutuvat porotalouden
laidunkriisi sekä heikko kannattavuus ja saamelaisjohdon vaatimukset ns. saamelaisen
poronhoidon erityisasemasta. Siinä yhtenä tavoitteena on ollut ulkoistaa valtio
puuttumasta poromääriin.
”Porotalouden laidunkriisi ja heikko kannattavuus kuuluvat ammattimaisen porotalouden yhteisiin ongelmiin, joita pitää pyrkiä ratkomaan kokonaisvaltaisesti, siis asettamatta elinkeinon harjoittajia syntyperän tai kielen perusteella eriarvoiseen asemaan. Monissa saamelaiskäräjien hallituksen lausunnoissa vaadittiin saamelaisille poroasioissa Suomen valtiosääntöön kirjatun tasa-arvoperiaatteen vastaista erityisasemaa. Jonkinlaista erotuomaria poroasioissa on joka tapauksessa tarvittu ja tarvitaan jatkossakin. Taitaa vain olla niin, että maailmasta ei löydy tahoa, jota saamelaiset pitäisivät puolueettomana.”
Ihmisoikeuksia tulkitsevaa ja kommentoivaa Martin Scheininiä Kitti ei pidä saamelais-lappalaisasiassa
puolueettomana.
”Hänen tulkintojaan saamelaisten perustuslaillisista oikeuksista on metsäkäräjien yhteydessä testattu yli kymmenen vuoden ajan Suomen oikeuslaitoksen kaikilla tasoilla. Saamelaisjohdon mielestä käräjäprosessin lopputulos on varmaankin osoitus suomalaisen oikeuslaitoksen puolueellisuudesta. Minun mielestäni ratkaisu oli sekä puolueeton että oikeuslaitoksen uskottavuuden kannalta ainoa mahdollinen - olen perehtynyt perusteellisesti käsiteltyyn ongelmakenttään ja oikeuden pöytäkirjoihin. Tappio Genevessä - jonne ilmeisesti koko ajan varsinaisesti tähdättiin - lienee kirvellyt saamelaisosapuolta paljon enemmän. Mihin seuraavaksi valitettaisiin? Saamelaisosapuolen ainoa johtopäätös kiville menneistä käräjistä näyttää olevan vaatimus, että vastaavanlaisen käräjöinnin kustannukset on jatkossa maksettava verovaroista - siis käräjien lopputuloksesta riippumatta. Touhua seuratessa on tullut mieleen, että kun eläintieteilijä testaa uusia teorioitaan mittaussarjoilla tai eläinkokeilla, oikeustieteilijän koelaboratoriona on oikeuslaitos. Ei käy kateeksi niitä poromiehiä, jotka ovat antautuneet saamelaisporomiesten nimissä pyöritetyn käräjärumban ´koe-eläimiksi´!”
Kitin mukaan erämaitten ihmiset ovat olleet kautta
vuosisatojen alttiita erilaisille manipuloijille, puhutaan siiten vaikka
uskonnollisten aatteiden levittämisestä tai yksittäisistä, ihmisiä
höynäyttäneistä ´Lisman ministereistä´. Hänestä muualta tulleet, saamelaisten
oikeuksilla kannuksiaan kiillottaneet lakimiehet ja oikeustohtorit kuuluvat
noihin manipuloijiin, joita ei huolestuta se mihin heidän tekemisensä johtavat.
”Pidän alkuperäistä luontoa ja sen suojelemista niin arvokkaana asiana, että siihen verrattuna saamelaisten ja muidenkin väestöryhmien ikuinen pyrkimys omien etujen ja oikeuksien lisäämiseen on Suomen tapaisessa korkean elintason maassa toisarvoista näpertelyä. Saamelaispoliitikkojen tavoitteena on yhdistää saamelaisten vanhat oikeudet nykyiseen tekniikkaan, elintasoon ja rahantarpeeseen. Minun mielestäni yhtälö on kaikella tavalla mahdoton. Jos halutaan pitää ajatteluani kolonialistisena, niin siitä vain. Opittavaa on vielä paljon, mutta tämänhetkisen arvioni mukaan valtiovalta ja sen toimijana Metsähallitus hallitsee Ylä-Lapin luonnonvaroja ja luonnonsuojelualueita vastuullisemmin kuin saamelaiset tekisivät. Muuhun johtopäätökseen on vaikea päätyä, jos kulkee molemmat silmät auki saamelaisalueen metsissä ja tuntureilla.”
Kitin noin lausuessa mielessä käväisee siellä usein
viivähtänyt kysymys millaisten suodattamien läpi ympärillä olevia asioita
lopulta katsotaan. Noita suodattimia
voivat olla oman edun ja hyödyn tavoittelu, eksotiikkaan tai johonkin kiilusilmäideologiaan
hurahtaminen tai sitten vain halu olla alentuvasti fiksu. Todelliset näkijät
ovat karuja tyyppejä, joita ei tee läheskään aina mieli uskoa.
”Kaimani Hannun Jouni (Jouni Kitti) oli muuten siinä Lisman ministerin tapauksessa ainoa, joka näki sen huijarin läpi, mutta häntä ei ajoissa uskottu”, Jouni Kitti naurahtaa.
Veikko
Lapin Kansassa tänään Klemetti mainostaa pistävänsä eettiset säännöt Sajoksen käyttöön, jotta statusettomien saamelaisten kaltaiset tragigoomiset hahmot eivät myllertäisi hänen leikkikentällään.
VastaaPoistaAina paranee. Kuvitteleekohan Klemetti oikeasti, että häntä ottaa kohta kukaan enää vakavasti? Herrassa ei ole pätkääkään strategikon ja taktikon vikaa. Toisaalta, käteensä jättämillä korteilla ei paljon muuten enää pysty pelaamaan.
VastaaPoistaKannanotoillaan ja toimillaan Klemetti antaa vahvistuksen häntä ja saamelaiskäräjien linjaa vastaan esitettyihin argumentteihin. Kun hän ei pysty niitä kumoamaan faktisesti, niin sitten pyritään argumentit diskrimoinoimaan ja supistamaan niiden näkyvyys. Tästä esimerkkinä rasismisyytökset mielipiteistä, jotka eivät tue hänen näkemyksiään.
Vai rajoittaa Klemetti julkisin varoin rakennetun tilan käyttöä? Täytyypä kirjelmöidä kansanedustajille ja kysellä millä periaatteilla julkista rahaa jaetaan. Samalla noin ohimennen muistuttaa, että kiinostaa noin niinkuin äänestyskäyttäytymistä seuraavissa eduskuntavaaleissa ajatellen.
Onneksi saamelaiset eivät ole sotaisaa kansaa. Riidatsuja kylläkin. Tuollaisella taktisella älyllä ja strategisella kyvykkyydellä varustettu johtaja tuhoaisi joukkonsa alta aikayksikön. Toisissa kulttuuripiireissä ja arvomaailmoissa menneinä aikoina olisi kansa huudattanut käräjäkivillä itselleen uuden päällikön vähemmilläkin näytöillä.
Se on ollut shakki jo monta kertaa, ja tällåä menolla ei mattikaan ole enää kaukana.
Inarin Sajoksen käyttöä rajaavat "eettiset säännöt" olisivat tosiasiassa nykymaailmassa ainutlaatuinen valtion rakennuttamiin julkisiin tiloihin päätetty aparheid-määräys. Minusta Suomen valtion tulee välittömästi reagoida jo moiseen pyrkimykseen sen oman maineenkin takia. Asiasta tulee mahtava haloo kunhan siitä saadaan kunnon dokumentit! Rahoitus pois rotusyrjijöiltä!
VastaaPoistaaion myös kirjelmöidä asiasta, korkealle taholle. Mielestäni kyseessä on rikos ihmisyyttä kohtaan, tämä Kaukosen suomalaisten harjoittama rasismi. He ovat valloittamassa saamenmaata itselleen . Terveisin, saamelainen äänestyskäyttäytyjä
VastaaPoistaSaamelaiskäräjien puheenjohtajan vaatimukset eettisten ohjeiden laatimisesta kulttuurikeskus Sajoksen käyttöä varten, jotta todellinen alkuperäsikansa lappalaiset estettäisiin käyttämästä sitä, on ennen kuulumatonta Suomessa. Esitys ei ole ristiriidassa vain perustuslain kanssa, vaan myös oikeustieteen perustuvien periaatteiden kanssa. Sisällöllisesti oikeustiede nojaa peruskäsitykseen oikeudenmukaisuudesta ja ihmisille kuuluvista oikeuksista yhteisössä. Vain tämä antaa yleisesti tunnustetun aseman, jolla säädellään sosiaalisia normeja ja oikeuksia. Tämä koskee erityisesti näiden eettiseen ohjeiden antamista.
VastaaPoistaTässä mielessä saamelaiskäräjien Näkkäläjärven vaatimukset eettisistä ohjeista eivät ole lainkaan oikeudellisia, vaan perustuvat laillisuuden epäjuridiseen tulkintaan, jolla ei ole mitään tekemistä juridiikan ja päivittäisten käytäntöjen kanssa.
Tällainen menettely muistuttaa hyvin pitkälle aikoinaan Neuvostoliitossa noudatettuja periaatteita, jossa marxilainen tulkinta oikeustieteessä sisällytti lakiin hallitsevan luokan tahdon. Sosialistisen lainmukaisuuden käsite tarkoitti olemukseltaan sitä, että oikeuden perustana eivät olleet luonnolliset oikeudet ja vapaudet tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta, vaan hallitsevan luokan hegemonia ja sen etuja ja päämääriä palvelevat normi- ja sääntöjärjestelmät. Oikeutta ei siis käsitelty konsensus käsityksenä oikeudenmukaisuudesta ja erottamattomista oikeuksista, vaan pakotettiin voimakkaamman tahtona noudattamaan juridiikkaan perustumatonta pakkovaltaa. Samanlaista mallia näyttää lähteneen ajamaan Saamelaiskäräjien puheenjohtaja vaatiessaan eettisten ohjeiden antamista kulttuurikeskus Sajoksen käytön säätelyä ja poliittista ohjailua varten.
Tämän mukaan Saamelaiskäräjien kaltainen poliittis-byrokraattinen elin saisi eettisten sääntöjen estää todellista alkuperäiskansaa -lappalaisia- käyttämästä kulttuurikeskuksen tiloja. Sellaisilla ohjeilla myös kielletään ILO-sopimuksen periaatteiden olemassaolo; itseidentifikaatio ja yhtäjaksoinen polveutuminen
Valmisteilla oleva esitys eettisistä ohjeista ei siten vastaa saamelaisten ja lappalaisten perustavanlaatuista ja luonnollista käsitystä oikeudenmukaisuudesta ja yksilön oikeuksista. Joten on aivan selvää, että lappalaisilla on oikeus tässä tilanteessa puolustaa tässäkin yhteydessä omaa historiaansa ja oikeuksiaan.
Näinä menneinä vuosina saamelaiskäräjien poliittinen johto on luullut voivansa selittää saamelaisten ongelmat johtuvan lappalaisista ja ratkaista ne tosiasiat kieltämällä.
Puheenjohtaja Näkkäläjärven maailmaan ei näytä mahtuvan se, että saamelaiskäräjien olisi jo korkea aika opetella elämään maailmassa, jossa kaikki alkuperäisväestöön kuuluvat ovat samalla viivalla, jossa sen tehtävä on yhdistää eikä erottaa ja jossa on aika todeta, että voima löytyy yhteisöllisyydestä, ongelmien ja tosiasioiden tunnustamisesta eikä siipeilystä, vanhentuneesta demagogiasta tai suvaitsemattomuuden lietsomisesta. Saamelaiskäräjät ei voi sanella muiden käyttäytymistä; sen oman toiminnan suuntaamisessa on paljon tehtävää ja uusille urille ohjaamista vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa.
Jouni Kitti
Menneinä aikoina on supi suomalainen voinut saamelaistua avioitumalla saamelaisen kanssa.Kai nykyään voi saamelaistua henkilö,jolla on jo valmiiksi vankat saamelaiset juuret,
VastaaPoistajoka on omaksunut esivanhempiensa kielen,tuntee saamelaista mytologiaa,tuntee esivanhempiensa historiaa ja haluaa liittyä omaan kansaansa.Hän haluaa saamenkielen aseman parantuvan.Mitä vielä puuttuu?
Puuttuu oikea sukutausta etkä ole vallassa. Se sinulta puuttuu.
VastaaPoistaNäkkäläjärvi kumppaneineen ei vielä ole vallassa oikeasti mutta siihen he pyrkivät keinolla millä hyvänsä.
VastaaPoistaSaamelaiskäräjät ei kuitenkaan ole kovin suuri vaikuttaja lapissa mutta mikäli heidän vanhakantainen demokratian vastainen pyrkimys toteutuu niin silloin he ovat vallassa ja muilla ihmisillä tulee olot olemaan kuin diktatuurin vihollisilla ainakin.
Kirjoittakaa hyvät ihmiset enemmän lehtiin ja muihinkin medioihin näistä asioista niin että yhä laajempi osa suomalaisia tulisi tietämään totuuden ja sen että kuinka paljon lapin ihmiset ovat vastaan näitä suppean saamelaisyhteisön epäoikeudenmukaisia pyrkimyksiä.
Anonyymi kirjoittaja osoittaa saamelaisvastaisen kampanjoinnin keskeisen seikan: yhä laajemman osan SUOMALAISISTA tulisi tuntea totuuden. Niinpä niin: suomalaisia ovat nämä saamelaisten oikeuksien pyydystelijät, sitä he ovat tehneet vuosisatoja.
PoistaMitkä saamelaisten oikeudet? Keiden saamelaisten? tarkoitatko pokkana että esimerkiksi inarinsaamelaisten dokumentoidut oikeudet kuuluisivat jollekin tänne hivuttautuneelle joukolle, joka nykyisin haluaa päättää ketkä ovat oikeita saamelaisia ja keitä heihin ei huolita. Ettehän te ole edes olleet täällä vuosisatoja!!!
PoistaOn SUOMALAISET ja on LAPIN KANTAVÄESTÖ johon kuuluu ihmisiä joiden sukuperimässä voi olla niin suomalaista kuin saamelaista perimää tai pelkkää saamelaista perimää.
PoistaVaikka LAPIN KANTAVÄESTÖ jonka sukujuuret ulottuvat vuosisatojen päähän ei välttämättä ole s-käräjien tulkitsemana ns. oikeaoppisesti saamelainen niin onhan se kumma jos tälle ryhmälle ei kuuluisi samat oikeudet kuin pääosin Norjasta ja Ruotsista siirtyneiden poronomadien jälkeläisille.
Tulitte meidän maille vaatimaan meidän oikeuksiamme.
suomalaisten just tulee tuntea totuus koska he päättävät kavennetaanki saamelaismääritelmää vai ei. Ja hirveän myllytyksen yksi äijä saanut aikaan, tuhansia työtunteja valuu hukkaan ja ihan turhaan pitäisi vaatia korvauksia.
PoistaJouni Kitin näkemys saamelaisten ja muidenkin yksityismetsien omistajien tyylistä hoidella ikimetsiään osui aivan oikeaan. Ei täällä älytä luontoarvojen päälle mitään silloin kun on mahdollista hyödyntää luonto rahaksi. Kovin on lyhytnäköistä toimintaa ja vastuutonta ahneutta.
VastaaPoistaFaktaa on se että vanhat arvokkaat ikimetsät on suurelta osin jo nurin. Tilalla on ainostaan siemenpuita, hakkuutähteitä ja metsäkoneiden renkaiden tekemiä syviä uria...ai niin ja niitä ihania metsäautoteitä jotka risteilevät entisissä metsissämme niin kattavasti että me paikalliset pääsemme "virkistymään" siemenpuiden katveeseen lähes joka paikassa.
Vai ei Kitti pidä Scheininiä puolueettomana. Siinäpä vasta arviomies lausumaan moista! Maa- ja metsätalousministeriön emeritus-virkamies Kitti on tässä asiassa ajat sitten näyttänyt karvansa: sepittänyt vertaansa vailla olevaa hölynpölyä, tukenut työnantajansa juridisesti hataria lausumia saamelaisesta poronhoidosta, osallistunut saamelaisista muka erillisen "lappalaisten" kansan keksimiseen tyhjästä ja rähjännyt lehtien palstoilla saamelaisten oikeuksia ja parlamentaarisesti valittua johtoa vastaan, riippumatta siitä kuka johtoa on milloinkin edustanut. Tätä vuodesta toiseen. Saamelainen Kitti lienee edelleen ainoa saamelainen, joka on kuunaan erotettu saamelaisesta yhdistyksestä saamelaisvastaisen toiminnan vuoksi. Toimintansa motivaatioita voi vain arvailla mutta varmaan paras veikkaus osuisi henkilökohtaisiin taustoihin, niihin tässä lähemmin menemättä. Ettei vain bloggarillakin olisi jotain hampaankolossa nimenomaan porosaamelaisia vastaan?
VastaaPoistaTuttua sanailua. Jopa niin, että olisit voinut signeerata kommenttisi. Minulla ei ole "jotain" hampaankolossa porosaamelaisia vastaan. On sitä paitsi kömpelöä yleensäkään yrittää leimata yleistäen: porosaamelaiset, saamelaiset, muka-lappalaiset jne. Vain yksi henkilö on tällaista yleistämistä leimaamisessaan johdonmukaisesti käyttänyt, joten sepä hänestä.
PoistaEikös herra Scheinillä olekin kesämökki saamelaisten ydinmailla :) ...tuli vain mieleen.
PoistaKyllä on ainakin ollut, en ole kyseisen kommandiittiyhtiön nykyistä olemassaoloa ja kokoonpanoa selvitellyt. Mökki on Angelissa ja sen omistajiin ja käyttäjiin kuuluivat muuan Arajärvi ja muuan Halonen. Itse asiassa samassa paikassa on kaksikin mökkiä, joita kävin Hesarin pyynnösä joskus siellä päin liikkuessani kuvaamassa.
PoistaNiinpä niin. Tähän ei voine eikä tarvinne enää sanoa muuta kuin oikeussaleissa joissakin tilanteessa "ei muuta lisättävää".
PoistaVoisiko olla että on vielä ihmisiä jotka eivät aja omia etujaan vaan heidän motiiveinaan on oikeudenmukaisuuden toteutuminen. Katsoisin että Jouni Kitti edustaa kyseistä ihmistyyppiä kuin myös V. Väänänen.
PoistaKoko palstaasi, aika pitkälti Veikko, voisi luonnehtia "tutuksi sanailuksi". Eläköidyttyäsi Lapin Kansasta jatkat siis samaa linjaa kuin aikoinaan lehtimiesurallasi, ehkä yhä vain kiihkeämmin. Nyt tietysti lukijajoukko on harvempi (netissä toki tilastollisesti voisi olla suurempikin) mutta kuitenkin satunnainen lukija saa kuvan, että tässä nyt pari anonyymiä heppua (tai herttaa) praatailevat keskenään, välillä osiaan vaihtaen. Sellainenhan palstasi nimittäin on: anonyymien vapaa temmellyskenttä, jossa anonyymit ovat ok kunhan muistavat oppi-isänsä reunaehdot. Kuka on muuten tuo yksi ainoa henkilö johon viittaat? Merkittävimpien uusien (saamelais)kategorioiden "luojina" en tiedä muita seppiä kuin Jouni Kitti, Jouni Eira ja Jouni... eikuin Veikko, juurikin sinä, lukuisien LK:ssa julkaistujen sepityksiä pullollaan olevien juttujen isänä.
VastaaPoistaÄlähän vanha väärti viittaile mihinkään "reunaehtoihin". Tässä blogissa ei ole tarvinnut jättää julkaisematta montakaan kommenttia, ainoastaan muutama sellainen, joissa on menty kovin henkilökohtaisuuksiin yksityisyyden puolella tai uhkailtu puolin taikka toisin.
PoistaMitä blogin lukijamääriin tulee, olen siitä otettu (kun vertaa esimerkiksi e-lehdissä olleiden aihepiirin uutisten latauskertoihin).
Kyllä tätä blogia vain lukee taustasta riippumatta aika moni. Tämä on sitä paitsi oikea tietopankki, kun mediaan ei voi luottaa. Media on Torikkojen ja Tynkkysten - Näkkäläjärvien ja Labbojen hallussa. Vaikea lukea uutisia, kun siellä on täynnä aivopesua rajoitusten puolesta, eli rajattu saamelaisuus, rajattu Saamenmaa. Ja Norjan ja Ruotsin mallia, laajennusta ei Suomessa uutisoida. Siinä mielessä joku joka pelkää, ettei Veikkoa lueta, niin kyllä luetaan. Todella tärkeä kanava. Joku jo ehti kysellä "oikean" tiedon perään, kun SaKä tietoihin ei voi luottaa. Tässäpä on yksi kanava, jossa oikeaa tietoa on. Kyse on siitä, että tiettyä osaa saamelaisia ei ole hyväksytty saamelaisten taholta saamelaiseksi. Kyseessä on tietyn pienen saamelaisjoukon ahneus, jolla he rajaavat saamensukua koskemaan omaa tarkoituksenmukaista ryhmää.
VastaaPoistaMehän tiedämme jo, että Kalevaa, Lapin Kansaa, Saamenradiota ja Lapin Radiota ei kannata lukea, jos tästä saamelaiskiistasta haluaa puolueetonta tietoa. En ole nähnyt kyllä yhtään mediaa, joka osaisi valottaa asiaa oikein syvätarkasti. Että mistä tässä kaikessa on kyse. Nykyinen tilanne on usean historiallisen tapahtuman tulosta, johon yritetään vastata ahdasmielisesti. Ihmismieli ei ole kuitenkaan perimmältään ahdasmielinen, ja siten tämä rajoitus epäonnistuu pahasti. Saamelaiskäräjien Suomen politiikka on epäonnistunut. Terveisin, saamelaisluettelon saamelainen ps. joudunkohan pois saamelaiskäräjien vaaliluettelosta, kun näin toimin vallassa olevia saamelaispoliitikkoja vastaan (viittaan Jouni Kitin kohtaloon, jossa hän erotettiin saamelaisyhdistyksestä muka saamelaisvastaisen toiminnan takia. Taisi Jouni-ukko olla aikaansa edellä. Nyt häntä tuskin enää yksin saamelaisena kutsutaan saamelaisvastaiseksi. En minä ainakaan. Kovin on muuten vihamieliset kirjoitukset Jouneille ja Veikolle edellä olevalla kirjoittajalla. Hauska lukea sitä katkeruutta. Ennustan, että tämä asia kääntyy vielä laajasti lapinsukujen hyväksi. Tässä vaiheessa luulisi viimeisenkin, joka haistelee ilmapiiriä ymmärtävän kääntyä ahdasmielisten piiristä pois. Näin voi tulkita esimerkiksi Pekka Aikion pojan puheita eilisessä Lapin Kansassa. Hän oli jo muuttanut kantaansa siihen suuntaan, että motivaatioita on monia. En tosin ymmärrä, mitä pahaa on maamotivaatiossa, kun saamelaiselle ja poronhoitajalle maa merkitsee kaikkea, se on arvoista kaikkein tärkein. On suorastaan naivia olettaa, ettei maa nousisi juuri siksi tässä kiistassa keskeisimmäksi kiistakapulaksi, jos kumpikin osapuoli saa siitä elantonsa. Ihmiset herätkää vähitellen, ei saa olla niin ahne ja itsekäs. Vallassa olevalla saamelaiskäräjillä on kaikkein eniten vastuuta, kun se tekee rahan ja lain voimalla tätä työtä. Ja vielä se, että joku epäilee parin ihmisen sanailevan täällä. Itse tiedän, että täällä sanailee harvakseltaan parikymmentä ihmistä ja joskus enemmän.
VastaaPoistahttp://hirvaskumpu.blogspot.fi/2012/06/156-ministerin-vastaus.html
VastaaPoistatässäpä oli hauska blogi. Ministerin vastaus nyt on ympäripyöreä, mutta mielenkiintoista seurata, mikä on RKP:n kanta, kun totuuksia on monia ja Näkkäläjärven totuus on valhetta.
Tämä on semmoinen blogi että on pakko käydä joka päivä katsomassa ja kommentoimassakin välillä.
VastaaPoistaTäytyy vain toivoa että Veikko jaksaa jatkaa tämän pitämistä kunnallisten tehtäviensä ohella.
t. yksi monista
Lapin Kansan 3 helmikuuta ilmestyneessä numerossa on kolme apaattisen näköistä saamelaista. Heidän huolensa on saamenkielen opetus suomessa.
VastaaPoistaIhmetyttää miksi saamelaiset eivät itse tee asian eteen mitään vaan odottavat aina yhteiskunnan eli heidän perivihollisten suomalaisten rientävän apuun. Miksi ette itse opeta lapsillenne saamea? Miksi ette vaikka talkoile asian eteen? Toimivat ihmiset keksivät yleensä keinot ongelmiensa ratkaisuun mutta saamelaisilla ongelmien ratkaisuun tarvitaan aina suomalainen rahoineen. Vihaatte suomalaista yhteiskuntaa ja ihmisiä mutta kuitenkin olette heistä niiiin riippuvaisia. Itsenäisyys tarkoittaa itsenäisyyttä.
tästä kielenelvytyksestä on tehty tabu ja vain sen vuoksi että kieli on älykääpiöpääsy saamelaiskäräjiin. Eli salamaratkaisu. tosiasia on tietenkin toinen mutta tällaista pelkoa saamelaisopettajat tuovat. se vaikuttaa tavalliseen ihmiseen ja hän väsyy, eli saamelaiset ovat alkaneet suomettamaan itse itseään. Kansa kuolee käsiin.
VastaaPoistaHep ja höpsis,
VastaaPoistaon palattava tähän vanhaan kommentointiin kun nyt vasta hokasin vastauksesi: en ole entinen, nykyinen enkä uusi väärtisi, kunhan vain anonyyminä muiden joukossa osallistun mielenkiintoiseen keskusteluun koskien saamelaisten oikeuksia himoavia lappilaisia. Mikä sinut Veikko muuten pani kiukustumaan näin pahasti?
Tarjoat hienon materiaalin tutkimuksen käyttöön, kiitos siitä!
Eipä kestä. Eihän tämä ole edes ensimmäinen kerta kun tekstejäni on käytetty tietyn suuntaisessa tutkimuksessa. Niitä on myös analysoitu muutoin miten missäkin tarkoituksessa (niistä sitten muistelmissa). Tämä blogi on tietenkin siitä erinomainen tutkimuskohde, että siinä ovat mukana myös lukijoiden kirjoittamat palautteet ja muu täydentäminen. Ehkä et ole edes ainoa tutkija, joka tätä materiaalia voi ja haluaa hyödyntää, mutta kiitos nyt tässä vaiheessa itsellesi.
Poista