(Jouni Kitin pohdintaa hänen
78-vuotispäivänään 17.1.2021)
Näin 78-vuotispäivänä on syytä kysyä mitä olen
saamelaispolitiikasta oppinut 61 vuoden aikana? Olen vuodesta 1959 lähtien
ollut alussa vähemmän mutta vuodesta 1973 lähtien enemmän mukana
saamelaispoliitikkona ja saamenkielisen Sapmelas-lehden päätoimittajana. Melko
pian tulin huomaamaan miten eräät inarin- ja metsäsaamelaissuvut olivat
menettäneet kielensä kirkon ja valtion toimesta toteutetun suomalaistamisen
seurauksena. Näitä ihmisiä ei kuitenkaan kohdeltu saamelaisina, vaan
suomalaisina. KHO:n päätöksissä esiintyvät saamelaiset ovat eläviä esimerkkejä
alkuperäisen identiteetin löytämisestä. Hallitsevalle eliitille se on kuitenkin
punainen vaate. Niinpä statuksettomista saamelaisista on muodostunut koetinkivi
saamelaiskäräjien ja sen tukijärjestöjen suvaitsevaisuudelle ja
valistuneisuudelle. Kemiallisen reagenssin tavoin se sai heidät osoittamaan
karvansa kaikella toivottavalla selkeydellä.
Vaikka inarinsaamelaisten asia mitä suurimmassa määrin
ihmisoikeusasia, niin mikään virallinen taho ei aja inarinsaamelaisten asiaa.
Saamelaiskäräjät ei ole heitä ainoastaan hylännyt, vaan on julistanut heidät
saamelaisten vihollisiksi. Suomessa saamelaisasioista vastaava oikeusministeriö
ei heitä tunne ja syrjintäasiamies on kääntänyt heille selkänsä. Näin toimii
valtion diskriminaatio oikeusvaltiossa. Tämä on kovaa tekstiä mutta kuitenkin
totta.
Todellisuudessa kolonisaatio- ja
assimilaatioprosessissa kielensä menettäneiden inarin- ja metsäsaamelaisten
oikeusasema alkuperäiskansana on periaatteessa vahvempi kuin
”rekisterisaamelaisten”. Kieltämällä inarin-
ja metsäsaamelaisten
saamelaisuuden yhteispohjoismaisella areenalla saamelaiskäräjien johto on
ottanut kovan riskin, sillä oikeus kuulua alkuperäiskansaan on ennen kaikkea
ihmisoikeuskysymys. Saamelaispolitiikka johtavat ovat provokatiivisella
toimellaan haastaneet niin Suomen kuin Norjan valtion, joiden viranomaisten
velvollisuus olisi puuttua etniseen syrjintään, mutta jotka mitä
todennäköisimmin eivät ole panneet tikkuakaan ristiin pelätessään näin
puuttuvansa alkuperäiskansan itsehallinto-oikeuteen.
Tällä hetkellä saamelaisten esillä oleminen
julkisuudessa ei perustu minkäänlaiseen olosuhdeselvitykseen, vaan
saamelaispoliitikkojen subjektiivisiin käsityksiin, jotka ovat heikentäneet
suuren yleisön käsityksiä saamelaiskulttuurin erilaisuudesta valtakulttuuriin
nähden. Tämä on johtanut siihen, että nyky-yhteiskunnassa saamelaiset nähdään
läsnä olevina vain silloin, kun he esittävät ylimitoitettuja
maaoikeusvaatimuksia lappalaisten historiallisiin alueisiin. Tästä kuvasta on
päästävä eroon! Saamelaiskäräjien poliittinen eliitti on vähät välittänyt
tosiasioista eikä se ole ollut yhtään kiinnostunut saamelaisten olosuhteiden
selvityksestä, jota juuri nyt tarvittaisiin poliittisten päätösten perusteeksi.
Siksi he purkavat tyytymättömyyttään käyttämällä symbolista valtaa, joka heillä
on hallussaan, se on valta olla muille uhkana. Sitä he ovatkin käyttäneet
sumeilematta inarinsaamelaisia kohtaan.
Inarinsaamelaiset ovat osallistuneet tämän valtion
rakentamiseen ja puolustamiseen, ja osaavat antaa arvoa sen tarjoamalle
oikeusvarmuudelle, silloinkin kun se ei aina tuota toivottua tulosta. Tämä on
aina parempi vaihtoehto kuin vahvemman harjoittama nyrkkivalta.
Nämä ajatukset ovat nousseet ohimennen mieleen
pohtiessani saamelaiskäräjien uhkarohkeaa yritystä saada haltuunsa
inarinsaamelaisten maat ja oikeudet.
Korostan, että kysymykset yksi- ja monitasoisista identiteeteistä ja
lojaalisuuksista ovat monimutkaisia ja hyvinkin yksilöllisiä. Kiihkokansalliset
liikkeet, näiden joukossa myös etnonationalistiset liikkeet, korostavat aina
yksinkertaistavaa mallia, jossa yksilö on joko vaikkapa saksalainen tai
epäsaksalainen. Ne harrastavat myös mielellään ihmisten luokittelua tuollaisten
määritelmien mukaan ja keskenään eriarvoisten ryhmien rakentelua. Inhimillinen
monimuotoisuus on rikkaus ja edistyksen ehto, mutta kiihkonationalisti ja
rasisti haluaa käyttää erilaisuutta eriarvoisuuden luomiseen ja edistyksen
kääntämiseen kohti yhteiskunnallista taantumista.
Kun tulin mukaan saamelaispolitiikkaan vuonna 1975,
oli jo runsaasti tietoa tarjolla. Itse aloin myös luottamusmiehen
ominaisuudessa perehtyä historiallisiin faktoihin, ensiksi sukuhistorian
kautta. Mitä jäi jäljelle aikaisemmasta ymmärryksestä saamelaisista ja
lappalaisista tutustuttuani valtavaan määrään historiallisia selostuksia,
dokumentteja jne.
Miten tulkintani muuttui, vai muuttuiko? Missä
erehdyin?
Maantapaan kuuluvan tasapainon säilyttämisen kannalta
on tärkeää huomata, että saamelaisilla ja lappalaisilla on mahdollisimman
pitkälle samanlainen historia ja siihen sisältyvät perusarvot. Saamelaisuus ja
lappalaisuus ovat peräisin lappalaisväestön yhteisistä juurista. Rauhanomainen
rinnakkaiselo voidaan varmistaa silloin, kun se nojaa todellisuuteen.
Pidän pahana virheenä sitä, että saamelaiskäräjät
vaatii yksinoikeutta inarinsaamelaisten historiaan. Se on koettanut jatkuvasti
vedota saamelaiseen yhteiseen kulttuuriperintöön, mutta jossa todellisuudessa
ei ole sijaa inarinsaamelaisille. Todellisuudessa saamelainen historiakuva
käsittää koko lappalaisten historian keskiajalta lähtien aina vuoteen 1975, jolloin
asetus etnisestä saamelaismääritelmästä annettiin. Kokemukset ovat sellaisia,
että ei kannata uskoa mitä kaikkea ihmisille syötetään. Mieleen tulee Andaras
Hanssin neuvot minulle Inarissa kesällä 1969: "Jos olisin porohommissa
uskonut kaiken mitä minulle uskoteltiin, olisin ollut tuota pikaa köyhä
poromies. Muista Jouni sitä, että elämä kohtelee hyväuskoisia aina hyvin
raadollisesti.”
Olen koittanut lähes 50-vuotta kestäneen kiistan
aikana pitää jalat maassa.
Jouni Kitti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti