lauantai 2. marraskuuta 2019

Sortoprofessori purkaa kiukkua vaalitappiostaan

Juuri pidettyjen saamelaiskäräjävaalien voittajista on uutisoitu ja pohdittu joko käräjillä osattaisiin pikkuhiljaa – vaalien tulosta kunnioittaen – edetä kohti sovinnollista ja kaikkia saamelaisia palvelevaa yhteistyötä. Kymmenien vuosien kokemuksella jouduin olemaan epäilevä.
Ihmisoikeusprofessorin tittelin alla patsasteleva firenzeläinen Martin Scheinin todisti viimeistään paikallislehti Inarilaisessa (30.10.2019) kaunaisella kirjoituksellaan, ettei sopu taida hänelle millään kelvata. Tämä statuksettomien inarin- ja metsäsaamelaisten sortoon paneutunut Lapin yliopiston statusta kiillottamaan pestattu proffa oli näköjään käräjävaalien suurin ja samalla huonoin häviäjä.
Scheinin vihjaa kirjoituksessaan mutkan kautta joukoilleen, että ”selvällä enemmistöllä on demokratiassa oikeus toteuttaa omaa linjaansa”. Hän joutuu kuitenkin toteamaan, että tuo oma linja pitäisi toteuttaa ”kaikkien kuulemisen ja rehellisen päätöksenteon kautta”, mutta sen ei tarkoittavan, ”että yksi kolmannes äänestäjistä tai heidän edustajiksi itsensä julistautuvat voisivat sanella saamelaiskäräjien politiikan, varsinkin kun tuo sinänsä merkittävä kannatus ei ole tullut puhtain keinoin”.
Scheinin ei siis tunnusta suomalaista oikeusvaltiota eikä siten käräjävaalien oikeellisuutta, ja ehkäpä hän on joidenkin vaaleista tehtyjen kantelujenkin takapiruna. Hän leimaa näköjään surutta voittajia ”inarinsaamelaisten hienon identiteetin” varastajiksi ja riidankylväjiksi. Hän nostaa yhden voittajan, Kari Kyrön, nimeä esille, mutta joutuu silti tunnustamaan, että monet muutkin kuin korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) vaaliluetteloon nostamat henkilöt ovat Kyröä äänestäneet. Koska KHO:n päätökset loukkasivat Scheininin mielestä saamelaisten itsemääräämisoikeutta, hän ei suostu näkemään Kyrön suosiossa itse korostamaansa ryhmähyväksyntää, vaan kiertää yhä sekavaa sorron kehäänsä.
Kun viime aikoina on saamelaisuuteen liittyen puhuttu paljon alistamisesta, kiusaamisesta, häirinnästä, vähättelystä ja syrjinnästä, onko niin, että tällaisella stalinistisen mallin retoriikalla peitetään todellista syrjintää ja vähättelyä, jota statuksettomiin saamelaisiin ikään kuin saamelaisuuden sisällä Scheininin kaltaisten mestareiden johdolla harjoitetaan. Kun siihen päälle vielä vaaditaan Suomen valtiota syyllistäen jotain asuntola-aikoihin rajattua sovintoprosessia, ollaan lähellä absurdiuden lakipistettä.
Tuossa edellä mainitsemassani Inarilaisen numerossa päätoimittaja Jaakko Peltomaa kirjoitti myös statuksettomien inarinsaamelaisten asemasta. ”He polveutuvat Inarin alkuperäisväestöstä, Inarin kanta-asukkaista. Eikä sukunimen vaihtuminen vienyt ihmisen alkuperää, identiteettiä, inarinsaamelaista elämäntapaa tai maankäyttöoikeuksia. Ihmisoikeusjuristi Martin Scheinin ja hänen hengenheimolaisensa jaksavat väheksyä statuksettomien inarinsaamelaisten identiteettiä. Scheininistä tulee mieleen Lenin, joka aikoinaan puhui lämmöllä hyödyllisistä idiooteista. He olivat länsimaista akateemista älymystöä, joka kannatti sokeasti neuvostovaltaa.”
Niinpä niin. Näitä leninejä ja heidän hyödyllisiä idioottejaan on riittänyt selittämään ja väittelemään saamelaisasioiden ja erityisesti kollektiivisen, joskus ihan konkreettista valtiotakin tarkoittaneen, historiaan perustumattoman Saamenmaan ympärillä. Kun näkee ja kuuntelee tätä scheininiläistä kehän kiertämistä, joutuu kerta toisensa jälkeen kysymään, olisiko nykyaikaa eläville saamelaisille jo järkevää skipata tuo heitä ylhäältä yliopistokuplastaan katseleva joukkio ja rakentaa itse omaa elämäänsä heitä ja heidän elämäntapaansa arvostavassa oikeusvaltiossa?
Kari Kyröä lainaten: ”Tosiasioihin ja alueemme runsaaseen, kirjattuun viralliseen historiantutkimukseen perustuva keskustelu johtaa paremmin eteenpäin ongelmien ratkaisemisessa. Vastuullisten tahojen on nojattava siihen. Pelkkien mielikuvien perusteella asioita ei voi ratkaista, sellaisesta jäisi kolisevia luurankoja kaappeihin. Kestävään sovinnon tekoon kuuluu sekä virheiden tunnustuksia, että anteeksiantoa.”

20 kommenttia:

  1. Veikko raotti hiukan sitä maailmaa, jossa korkeasti oikeusoppinut Martin Scheinin esiintyy, toimii ja jakelee meille kovapäisille saamelaisille neuvoja ja ohjeita. Hän on ollut keskeinen asiantuntija monissa saamelaisten oikeuksiin liittyvissä hankkeissa. Scheinin on ottanut myös näkyvästi kantaa saamelaiskäräjien vaaleihin. Hiljattain pidetyt saamelaiskäräjien vaalit osoittivat selkeästi, että poliittinen kenttä on viimeinkin alkanut elää. Kiitos siitä kuuluu erityisesti vaalien ääniharava Kari Kyrölle, joka itseään säästämättä on pitänyt inarinsaamelaisten asiaa esille. Vaalit osoittivat, että niin kutsuttu saamelainen eliitti ei enää edusta tiettyä inarinsaamelaisiin vihamielisesti suhtautuvaa kokonaisuutta, vaan sen sisällä esiintyy paljon tietämättömyydestä johtuvia ristiriitoja.

    Monet muutkin kuin Martin Scheinin ovat ihmetelleet inarinsaamelaisten voiman salaisuutta, vastaukseni ihmettelijöille on yksinkertainen: inarinsaamelaiset tietävät kokemuksesta, mitä pohjoissaamelaiset ja koltat nimenomaan tuovat heille. Ei ole koskaan ollut niin selvää, niin oikeudenmukaista vastarintaa kuin tämä. Eräät pohjoissaamelaiset ovat kuitenkin kieltäytyneet osallistumasta inarinsaamelaisten vastaiseen ristiretkeen? Itse olen ymmärtänyt, että kyseessä on inarinsaamelaisten olemassaolosta ja siksi on puolustettava sitä, mitä kansat ja yksilöt ovat puolustaneet aina ammoisista ajoista lähtien -"isänmaata", jota kaiken lisäksi inarinsaamelaiset ovat ase kädessä viime sodissa puolustaneet.

    Tässä kiistassa on kaksi lähestymistapaa: kompromissi tai luopuminen oikeuksista pakkovallan edessä. Mutta inarinsaamelaisilla ei ole valinnanvaraa kiistassa johon pohjoissaamelaiset ja koltat ovat heidät pakottaneet. Heidän on puolustettava omaa kulttuuriaan, omaa olemassaoloaan. Joten kiistan ratkaisun avaimet ovat äärimmäisen yksinkertaiset. Kyse on inarinsaamelaisten alueen ja vapauden suojelusta pohjoissaamelaisia ja kolttia vastaan. Inarinsaamelaiset ovat aina puolustaneet rohkeasti maataan, sukupolviensa henkistä ja kulttuuriperintöään. Sen inarinsaamelaiset ymmärtävät ja siksi ei ole ihmeellistä, että inarinsaamelaisten vastarinta kuohuttaa saamelaiskäräjien eliittiä ja heidän hoviasiantuntijoitaan kuten Scheininiä.

    Inarin alueelle muuttaneet porosaamelaiset, jotka lapsuudestaan lähtien ovat tottuneet elämään yltäkylläisyydessä eivät ymmärrä antaa arvoa inarinsaamelaisten kulttuurille. Porosaamelaisilla rikkaus on ollut harvojen etuoikeus. Ymmärrän hyvin, miksi inarinsaamelaiset eivät halua luovuttaa perintöomaisuuttaan ja niihin liittyviä arvojaan maahan tunkeilijoille. Viime vuosien aikana tapahtunutta syrjintää inarinsaamelaiset eivät unohda koskaan. Miten paljon sisältyykään näihin sanoihin. Tämä tuska on monelle yksinkertainen ja voittamaton. Vaalien tulos osoittaa, että koettelemusten vuodet ovat vihdoinkin takanapäin. Olen nähnyt inarinsaamelaisten voimahahmojen ilmeet, jotka ilmaisevat halua elää vapaudessa ja sovinnossa. Ne ovat arvoja joita muutkin saamelaisryhmät voisivat samaistua.

    jatkuu...

    VastaaPoista
  2. ...jatkoa:

    Saamelaiskäräjien poliittisen johdon ja inarinsaamelaisten vastarinnan välillä on vallinnut ylitsepääsemätön kuilu. Saamelaiskäräjät asiantuntijoineen on tiennyt mihin se on ollut viemässä inarinsaamelaiset. Saamelaiskäräjät on aloittanut kiistan, mutta inarinsaamelaiset tulevat sen lopettamaan. Viimeksi kuluneiden vuosien aikana inarinsaamelaiset ovat koonneet itseään. Nyt saa saamelaiskäräjien johto kirjoittaa raportteihinsa: "ei tästä tule mitään, kun nuo inarinsaamelaiset eivät ymmärrä omaa parastaan". Eräät pohjoissaamelaiset, jotka ovat aktiivisesti levittäneet vihapuhetta ovat onneksi siirtyneet taka-alalle. Kun saamelaiskäräjien johto puhuu saavutuksistaan itsehallinnon kehittämisestä, puhuvat inarinsaamelliset pitkistä vaikeista koettelemuksistaan. Nyt lähestytään suurten ratkaisujen aikaa.

    Vaali osoitti myös, että pitkään vallalla ollut eliitti rakoilee ja vaalien tuloksen jälkeen tulee muovautumaan uudeksi. Suurimman muutoksen saamelaispolitiikkaan on tuonut tänä syksynä pidetyt vaalit. Tulos on vakuuttava näyttö siitä, että inarinsaamelaisten syrjinnän aika on ohi. Inarinsaamelaisten mukaantulo tulee merkittävästi vaikuttamaan politiikan tapoihin ja politiikan agendoihin. Inarinsaamelaisten nousu pakottaa pohjoissaamelaiset ja koltat kilpailemaan entistä enemmän äänestäjien suosiosta nostamalla esiin uusia teemoja. Samalla heidän on muutettava retoriikkaansa toiseksi tai hukka perii.

    Jouni Kitti

    VastaaPoista
  3. Scheinin saa perustuslain ja kansainväliset ihmisoikeussopimukset taipumaan helposti haluamalleen mutkalle aina tarpeen mukaan.

    ”Joskus intressi lausuman taustalla erottuu tosin tavanomaista helpommin. Professori Scheinin on esimerkiksi ollut aiemmin muun muassa sitä mieltä, että Turun saariston yhteysalusliikenteen muuttaminen maksulliseksi olisi vastoin Suomen perustuslakia ja kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia: ”Saariston asukkaat muodostavat maantieteellisen asuinalueensa takia ihmisryhmän, joka nauttii suojaa syrjintää vastaan ryhmänä ja lisäksi tähän ryhmään kuulumisensa perusteella yksilöinä”, Scheinin kirjoitti, ja jatkoi: ”Yhteysalusliikenteen muuttaminen maksulliseksi olisi vastoin perustuslain 6 §:n, kansainvälisten ihmisoikeussopimusten ja yhdenvertaisuuslain 8 § syrjintäkieltoja. Kyse olisi saariston pysyvien asukkaiden osalta välitön syrjintä perustuen heidän asuinpaikkaansa ja perusoikeutena turvattuun oikeuteen valita asuinpaikkansa.” Niinpä tietysti. Hassulla tavalla hetikohta kuitenkin selvisi, että Scheinin itse kuuluu tuohon löytämäänsä ihmisryhmään. Hänellä kun on itsellään mökki Turun saaristossa.”

    http://paivanbyrokraatti.com/2019/11/10/kv-sopimukset_eivat_esta_rikoslain_muuttamista/

    VastaaPoista
  4. Hiljattain julkaistu Jaana Kannisen ja Kukka Rannan kirja "Vastatuuleen - Saamelaisten sulauttamisesta" tuo mielenkiintoisen lisän parhaillaan käyttävään keskusteluun Lapin alkuperäisasukkaista saamelaisista ja lappalaisista. Kirjan eri jaksoissa esiintyvien kokemusasiantuntijoihin ja muihin asiantuntijoihin tukeutuen kirjan kirjoittaneet Kukka Ranta ja Jaana Kanninen yrittävät osoittaa miten huonosti saamelaisia eri aikoina on kohdeltu ja edelleen kohdellaan. Saamelaisten historiaan ja ongelmiin liittyvistä kysymyksistä on 1970-luvulta lähtien julkaistu kirjoja, teoksia, monografioita, artikkeleita, pamfletteja (mm. Kirsti Paltto, Nils-Aslak Valkepaä ja Raimo O.Kojo). Niissä saamelaiset ovat päässeet näkyvästi esille esitellessään suomalaista kolonialismia.

    Tätä taustaa vasten kirja muodostaa jatkumon kantaa ottavalle poliittisille pamfleteille, joka tällä kertaa pyrkii jättämään saamenkansan yhden osan "statuksettomat saamelaiset" keskustelun ulkopuolelle. "Totuus" on kirjoittajien näkemä ja kokema, joka heille on hahmottunut haastateltuaan yli 125 saamelaista ja muutamaa suomalaista kokemusasiantuntijaa, joilla kaikilla on samansuuntaiset mielipiteet asioista, jotka koskevat saamenkielen menetystä, mielen kolonialismia, kalmistojen kaivelua ja kallonmittausta, kaukana kotoa ja saamenmaan puolustusta.

    Kirja sisältää vain yhden näkökulman saamelaiset ovat Suomen alkuperäisväestöä, mutta statuksettomat saamelaiset eivät ole sitä: he ovat suomalaisia, jotka haluavat saamelaisstatuksen nojalla saada samoja etuja kuin aidot saamelaiset. Kirja sisältää paljon muitakin ristiriitoja ja mutkien oikomisia. Kirja sisältää tietämättömyyttä perusfaktoista, joka on ratkaisevaa saamen ja suomenkielisten saamelaisten väitellessä saamelaisten itsehallinnon suunnasta ja sisällöstä.
    Vastatuuleen kirjassa on tietty tendenssi, joka on tavallaan yksipuolinen: siinä halutaan korostaa saamelaisista asioita, joita Suomessa saamelaisista ei tiedetä tai joita mielipiteen muokkaus ja propaganda ei halua kertoa. Tämän niin sanoakseni yleisluonteisen tendenssin rinnalla kulkee toinen: vastenmielisyyteni sellaisia ilmiöitä kuin ihanteellisuutta ja hurskastelua kohtaan. Saamelaiset eivät ole sen ihanteellisempaa kansaa kuin suomalaisetkaan. Eivätkä saamelaiset kansana ja ryhminä ole häviämässä. Sen sijaan assimilaatio kehitys jatkuu saman logiikan mukaan mitä se on ollut jo 1700-luvulla, jolloin saamenkieltä puhuttiin myös eteläisempien lapinkylien alueella.

    En halua kritisoida eri saamelaisryhmiin kuuluvia ihmisiä, kritisoin sen sijaan saamelaiskäräjien eliittiä ja heidän asiantuntijoitaan epärealistisista poliittisista tavoitteista. Minua voidaan mahdollisesti syyttää oman pesän likaamisesta, siitä että olen tarttunut kiinni saamelaiseliitin tekemiin virheisiin ja tyhmyyksiin. Itsekritiikki on kuitenkin kehittymisen ensimmäinen ehto.

    jatkuu...

    VastaaPoista
  5. ...jatkoa:

    Kun olin lukenut kirjan yhden kerran läpi tuli aluksi mieleen, että tänään poliittisilla päättäjillä ei ole parempaa pohjaa tehdä saamelaisia koskevat poliittiset päätökset: kuvittelin kirjan välittämien tietojen ja johtopäätösten luovan pohjan korjaaville päätöksille. Huomenna voi olla jo myöhäistä. Kaikki tiedot saamelaisten huonosta tilanteesta eivät huomenna ole ehkä enää korjattavissa. Kun luin toisen kerran aloin epäillä.

    Muuttaako kirja suuren yleisön asenteita saamelaisista? Kirjoittajat yrittävät luoda mielikuva sellaiseksi, että näin hyvää tilaisuutta ei tule toista kertaa. Saamen kansa on pelastettava suomalaisen kolonisaation ikeestä. Tällaiset mielikuvat saavat lukijan ajattelemaan vähemmän ja kriittisesti, päättämään ja toimimaan nopeammin.
    Itse kuitenkin tässä vaiheessa pysähdyin ja aloin analysoida todennäköisyyksiä ja vaihtoehtoja huolellisemmin. Ymmärsin, että kirjan tarkoituksena on herättää poliitikot tekemään päätöksiä, koska heillä on juuri nyt historiallinen tilaisuus pysäyttää saamelaisia sortava kehitys ja se on hoidettava nyt, koska toista tilaisuutta siihen ei tule heti.
    Mutta saako kirja näillä eväillä mitä siinä esitetään herättämään päätöksentekijät ja tekemään kelvottomia päätöksiä. Riski on suuri, koska se nakertaa uskottavuutta. Hyvänä esimerkkinä tästä pidän Hallbergin toimikunnan esityksiä saamelaiskäräjälain muuttamisesta.
    Saamelaiskäräjien jäsenet eivät edes ymmärtäneet mistä he päättivät hylätessään esitykset, josta käräjien puheenjohtajat ja hallitus olivat valtion edustajien kanssa sopineet. Tietämättömät saamelaispoliitikot esittivät saamelaisten tilanteen todellista suurempana hätänä. Joutuu siis kysymään kumpi on suurempi uhka tietämättömät saamelaispoliitikot ja valtio ja kunnat?
    Kirjan kirjoittaneet eivät ole tätä puolta pohtineet. Pelkoa saamelaisten tilanteesta ei kannata dramatisoida. Entisaikoihin verrattuna tilanne on hyvä: me saamelaiset olemme kaikilla mittareilla mitattuna yhdenvertaisia suomalaisten kanssa. Tässä tilanteessa tarvitsemme avaraa mieltä ja oikeata ja päivitettyä faktatietoa meidän saamelaisten tulevaisuutta koskevaan keskusteluun.
    En pidä valikoitujen totuuksien levittämisestä. Monesti on niin, että pelon ja paniikin lietsominen johtaa vain typeriin päätöksiä, joilla on aavistamattomat seuraukset. Saamenkansan asiasta ei ole tarpeellista tehdä huonoja, seurauksiltaan rajuja päätöksiä. Huonoilla päätöksillä varmistetaan vain se, että inarinsaamelaisten syrjintä jatkuu. Tätäkö kirjoittajat haluavat? Saamenkansan asia yhteinen asia ei vaadi toisten saamelaisryhmien syrjintää. Se on siihen liian arvokas. Asioiden valmistelu tarvitsee analyysiä, harkittuja päätöksiä, lisätoimia, huolellista arviointia. Ei pidä liioitella. Liioittelu syö uskottavuutta hyvin perustellulta tiedolta, joka osoittaa, että kukaan saamelainen ei elä enää heimoasteella, vaan saamelaiset ovat osa järjestäytynyttä yhteiskuntaa. Monien asioiden liioittelu on syönyt saamelaiskäräjien uskottavuutta. Opetus on, että kannattaa edetä pienten askelten politiikalla kaksi askelta eteen, yksi taakse.

    jatkuu...

    VastaaPoista
  6. ...jatkoa:

    Tämän päivän maailmatilanteessa saamelaisten kuten kaikkien muidenkin kansojen tulevaisuus on jossakin määrin epävarma. Meidän ei kuitenkaan pidä tehdä dramaattisempia arvioita eikä esittää pahimpia vaihtoehtoja, ikään kuin kaikki olisi varmaa ja totta. Sen sijaan pitää esittää eri vaihtoehdot pahimmasta parhaaseen. Yleensä ongelmat ovat mutkikkaampia. Kyse on melkeinpä aina moninkertaisista keskinäisistä syistä - järjestelmästä.

    Itse olen oppinut, että jos todella haluaa muuttaa maailmaa, on ymmärrettävä miten se toimii ja unohdettava se. että onko minusta tai tietämättömistä poliitikoista, tutkijoista tai kirjailijoista maailman muuttajiksi. Perustelemattomilla mielipiteet eivät siihen riitä. Jos on aina jonkin asian puolesta tulee sokeaksi informaatiolle, joka ei sovi omaan näkökulmaan. Se on kuitenkin huonoin lähestymistapa, jos haluaa ymmärtää todellisuutta. Saamenkielisen lehden päätoimittajana opin, että eri mieltä olevien ihmisten kanssa kannattaa aina keskustella, jolloin on parempi mahdollisuus ymmärtää saamelaisten yhteiskunnallinen tilanne. Samalla kirja olisi ehkä saanut toisenlaisen sisällön.
    Kotisivuilla jounikitti.fi linkin takaa löytyvät kirjoitukset, jotka oikovat ja täydentävät kirjassa olevia asenteellisia kirjoituksia, joita ovat kuka on saamelainen ja mikä on saamelaisstatus, saamelaisten tilanne asutuslainsäädännön valossa, saamelaisten elinkeinoista kalastuksesta poronhoidosta, kielellisestä assimilaatiosta, KHO:n roolista, Saamelaista kulttuuri-itsehallinnosta.

    Jouni Kitti

    VastaaPoista
  7. Totuuskomissio etenee, jahka esitys on hyväksytty saamelaiskäräjillä, kolttien kyläkokouksessa ja inarinsaamelaisten... ai niin, eihän inarinsaamelaisilla olekaan omaa julkisoikeudellista edustuselintä.

    VastaaPoista
  8. Ihmisoikeusliitto:
    "Hienoa, että saamelaisten totuus- ja sovintokomission asettaminen etenee! Prosessissa on tärkeää taata saamelaisten omistajuus, menneiden tapahtumien perusteellinen selvittäminen ja riittävät resurssit."

    VastaaPoista
  9. Onko totuuskomissiosta suomenkielisten ja saamenkielisten saamelaisten välisen kiistan ratkaisijaksi?

    Tällainen kysymys nousi mieleeni kun kuulin, että valtioneuvosto on päättänyt aloittaa totuus ja sovintoprosessin saamelaiskiistan ratkaisemiseksi. Jotkut lappalaisten historiaan perehtymättömät tutkijat ovat jo ehtineet iloita siitä, että viimeinkin asiat ratkeavat saamelaisten kannalta myönteisesti. Itse asiaan perehtyneenä entisenä saamelaispoliitikkona ja lehtimiehenä minun on vaikea uskoa tällaisiin kevytmielisiin heittoihin.
    Mutta katsotaanpa hiukan missä mennään niin sitten ymmärrämme minkä mittaluokan asiasta on kyse.

    Muistan vuoden 1989 oikein hyvin. Silloin YK:ssa hyväksyttiin alkuperäiskansasopimus ILO 169. Samoin muistan vuoden 1990, jolloin Norja ratifioi kyseisen sopimuksen, jättäen kuitenkin maakysymyksen erikseen selvitettäväksi. Suomessa saamelaispoliitikot hurrasivat, koska nyt paikalliset suomalaispoliitikot ja valtio eivät enää voisi estää saamelaisten oikeuksien huomioon ottamista lainsäädännössä.

    Erinäisistä syistä ILOn sopimuksen ratifiointihanke ei Suomessa kuitenkaan ole edennyt yhtä suoraviivaisesti kuin Norjassa. Siksi on paikallaan tarkastella tätä kehitystä globaalisemmalla, mutta myös paikallisemmalla tasolla ja arvioida mikä rooli totuuskomissiolla voisi olla.

    Viime vuosisadalla käydyt kaksi maailmansotaa ja neljä vuosikymmentä kestänyt kylmä sota vaikuttivat merkittävästi valtioiden väliseen sääntelyyn. Toisen maailmansodan jälkeen valtion ovat perustaneet lukemattoman määrän kansainvälisiä järjestöjä ja muita yhteistyörakenteita, joissa valtion ovat neuvotelleet ja hyväksyneet valtavan määrän erilaista kansainvälistä sääntelyä, joka on muokannut normeihin sitoutuneiden valtioiden kansallista lainsäädäntöä ja käytäntöä. Vuonna 1945 hyväksytyllä Yhdistyneiden kansakuntien (YK) peruskirjalla perustettu YK on merkittävin globaalisesti toimiva kansainvälinen järjestö, jonka keskeisimmäksi tehtäväksi on määritelty kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden ylläpitäminen. Suomi hyväksyttiin jäseneksi YK:hon vuonna 1955.

    Kylmän sodan päättyminen merkitsi selvää taitekohtaa suomalaisessa alkuperäiskansapolitiikassa. 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun yleiseurooppalainen nuorison radikalisoitumisaalto tarttui myös Suomen saamelaisliikkeeseen. Tällöin liikkeen keskuudessa väläyteltiin myös ensimmäisiä separatistisia ajatuksia, mutta kyse oli enemmän provokatorisista heitoista. Keskustelu alkuperäiskansakysymyksestä alkoi vilkastua uudelleen, kun YK:ssa hyväksyttiin vuonna 1989 alkuperäiskansasopimus ILO nro 169.

    jatkuu...

    VastaaPoista
  10. ...jatkoa:

    ILOn sopimuksen ratifioiminen kuuluu lähtökohtaisesti jokaisen sellaisen YK:n jäsenvaltion itsensä päätettäviin asioihin, jonka alueella elää alkuperäiskansoja. YK:n jäsenmaissa alkuperäiskansapolitiikkaan vaikutetaan lainsäädännöllä, politiikalla ja erilaisilla institutionaalisilla ratkaisuilla. Hyväksymällä kansainvälisiä sopimuksia ja liittymällä erilaisiin kansainvälisiin yhteistyörakenteisiin valtiot ovat rajoittaneet kansallista harkintavaltaansa myös alkuperäiskansoja koskevissa asioissa

    Suomessa on ollut vuodesta 1990 lähtien vireillä useita ILOn alkuperäiskansasopimuksen ratifiointihankkeita ja näihin liittyneitä lainsäädäntöhankkeita. Näistä on syytä mainita ainakin oikeusministeriössä vuonna 2015 valmistunut esitys. Eduskunta hylkäsi murskaluvuin hankkeeseen sisältyneet lainmuutoshankkeet ja kysymys ILO-sopimuksen ratifioimisesta siirtyi kansainvälistä sopimusta koskevana asiana nykyiselle eduskunnalle. Syy siihen oli huonosti valmisteltu ja tilanne ja olosuhdeselvityksen puuttuminen.
    Suomi on valinnut olla mukana jatkuvasti avoimemmassa ja dynaamisemmassa kanssakäymisessä kaikkien niiden YK:n jäsenvaltioiden kanssa, joissa elää alkuperäiskansoja. Suomen saamelaiset ovat valitettavasti antaneet YK:n suuntaan virheellistä tietoa, jonka mukaan Suomi ei kunnioita Euroopan Unionin alueella elävän ainoan alkuperäiskansan, saamelaisten, oikeuksia. Totuuskomissiossa on siis tarkasteltava saamelaiskäräjien toimintaa osana totuus ja sovintoprosessia.

    Tässä tilanteessa tuntuu erikoiselta se, että saamelaiset vaativat Suomea ratifioimaan ILOn sopimusta eristäytyäkseen muusta yhteiskunnasta tilanteessa, jossa etniset ja statuksettomat saamelaiset asuvat sekaisin toistensa keskuudessa.

    Saamelaiskäräjien vaatimuksiin perustunut, eduskunnan vuonna 2015 pysäyttämä ILO-sopimuksen ratifiointihanke kaatui mm. siihen, että etenkin maaoikeuksiin kohdistuvien vaatimusten oikeudellinen pohja on kestämätön. Lisäksi hankkeesta vastaava oikeusministeriö oli sille esitetyistä perustelluista vaatimuksista huolimatta laiminlyönyt oikeudelliseen olosuhde- ja seuraamusanalyysin, vaikka kyse oli ainakin alueellisella ja paikallisella tasolla hyvin merkittävästä lainsäädäntöhankkeesta.

    Viime metreillä asian eduskuntakäsittely sai farssin tai tragikomedian piirteitä, ja esille nousi myös kysymys Suomen suvereniteetista ja eduskunnan arvovallasta ja sumuttamisesta. Jotta ratifiointiesitys menisi läpi eduskunnassa, oikeusministeriö oli laatinut sopimuksen liitteeksi selitysosan ja painostanut saamelaiskäräjät hyväksymään sen. Selitysosan mukaan ILO-sopimuksen ratifioinnilla ei muutettaisi Suomessa maanomistusasioita.

    jatkuu...

    VastaaPoista
  11. ...jatkoa:

    Ensimmäinen eduskuntaan kohdistuva sumutus on jälkeenkinpäin todettavissa lukemalla rinnakkain eduskunnan täysistuntopöytäkirjoja ja samanaikaisia YLE:n saamelaistoimituksen uutisia. Tällöin selviää, että silloinen oikeusministeri johti eduskuntaa harhaan väittämällä että saamelaiskäräjät seisoo hankkeen takana. Todellisuudessa käräjien puheenjohtaja oli jo tätä ennen julkisuudessa sanoutunut irti selitysosasta, eikä ministeri voinut olla tästä tietämätön.
    Ministeri oli eduskunnan edessä myös hyvin horjuva raportoidessaan puhelinkeskustelustaan korkeassa YK-asemassa olevan henkilön kanssa. Keskustelu oli koskenut kysymystä, onko kansainväliseen sopimukseen liitettävä selitysosa pätevä.

    Toinen eduskuntaan kohdistunut sumutusyritys tuli saamelaiskäräjien suunnasta. Kyse ei ollut saamelaiskäräjien virallisesta toiminnasta, vaan saamelaiskäräjien johdon ja sen taustavaikuttajien kesken kehitellystä suunnitelmasta. Oltiin tilanteessa jossa saamelaiskäräjien puheenjohtaja oli juuri eronnut vastalauseena, ja saamelaiskäräjien voimassa oleva virallinen kanta oli, että ILO-sopimusta ei ratifioitaisi koska eduskunta oli hylännyt siihen liittyvät lainuudistusesitykset. Tällöin eräs saamelaisaktivisti vetosi julkisuudessa ja yksityisesti suoraan oikeusministeriin, että ILO-sopimus joka tapauksessa ratifioitaisiin siihen liitettyine selitysosineen. Julkisuuteen vuoti kuitenkin tieto jonka mukaan saamelaiskäräjien vaikuttajien suunnitelma oli ratifioinnin toteuduttua vedota YK:hon selityslisäosan mitätöimiseksi.

    Kyseisten saamelaiskäräjien aktivistien keskuudessa levisi oikeudellisen neuvonantajan tieto, jonka mukaan YK toteaisi selitysosan mitättömäksi. Tämä oli määrä tapahtua, kunhan saamelaiskäräjät olisi antanut oman lausuntonsa säännönmukaisessa vuositarkastelussa ratifioinnin oltua voimassa vuoden. ILO-sopimuksen ratifiointi sitoo kansallisvaltion aina kymmeneksi vuodeksi eteenpäin.

    Nykyisen perustuslakivaliokunnan jäsenten ja Lapin kansanedustajien on syytä olla tietoisia näistä eduskunnan tiedonsaantioikeuteen ja arvovaltaan kohdistuneista harhaan johtamisyrityksistä ymmärtääkseen, minkälainen toimija saamelaiskäräjät on. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö saamelaiskäräjät olisi toteuttanut kaavailtua suunnitelmaa. Jo aikaisemmin käräjät oli vedonnut YK-elimiin levittäen YK:n foorumeilla valheellista tietoa saamelaisten asemasta Suomessa. Sama taktiikkaa on jatkunut tähän päivään asti. Kysymys kuuluu onko käräjien vaatimalla totuus ja sovintoprosessilla tarkoitus jatkaa samalla suomenkielisiä saamelaisia syrjivää politiikkaa? Viimeksi saamelaiskäräjät on tiedottanut, että saamelaiskäräjät on päättänyt osallistua YK:n alkuperäiskansojen pysyvään foorumiin (Permanent Forum on Indigenous Issues, UNPFII) omana lähetystönään, oltuaan tähän saakka mukana Suomen valtion lähetystössä. Epäselväksi on tosin jäänyt, millä tasolla päätös omasta lähetystöstä on tehty.

    jatkuu...

    VastaaPoista
  12. ...jatkoa:

    Esiintyminen omana lähetystönä on sinänsä sopusoinnussa saamelaisaktivistien keskuudessa liikkuvien separatististen virtausten kanssa. Nuori saamelaiskäräjäedustaja Aslak Holmberg julisti mielipidekirjoituksessaan Helsingin Sanomissa 22.3.2016: "Suomi ei ole minun isänmaani. Saamelaisten maa on Sápmi eli neljän valtion kesken jaettu Saamenmaa." Sama separatistinen ajatus sisältyy pohjoismaisten saamelaiskonferenssien hyväksymiin julistuksiin, viimeksi 14.2.2014 hyväksyttyyn Uumajan julistukseen.

    Vaikka monet alkuperäiskansa-asioihin liittyvät pyrkimykset ja tavoitteet sinänsä voivat oikeutettuja ja kannatettavia, eduskunnalla ja varsinkin sen perustuslakivaliokunnalla ei siis ole syytä eikä varaa pienimpäänkään sinisilmäisyyteen kun on kyse saamelaiskäräjistä ja sen toiminnasta. Tämä koskee yhtä lailla ILO-sopimuksen ratifiointia kuin mahdollisesti uudelleen valmisteltavaksi tulevaa saamelaiskäräjälain ja siihen liittyvien eräiden lainkohtien uudistamista ja kauan valmisteilla ollutta, nyt yhä enemmän esille tulevaa pohjoismaista saamelaissopimusta samoin kuin lähiaikoina aloitettavaa totuus ja sovintoprosessia.

    Hakematta tulee mieleen ajatus, että vaarassa on jälleen kerran, että poskettomilla väitteillä, puolitotuuksilla muokataan maaperää poliittisille manöövereille. Metsää on helpompi huutaa, mitä varmemmin tiedetään miten se vastaa. Saamelaispolitiikka ei ole tiedettä, vaan mahdollisuuksien luovaa käyttämistä, jota sananvapauden rajoissa koetellaan. Totuudessa kuitenkin tulisi pysyä. Olisin iloinen jos tosiasioista löytyisi puolia, jotka palvelisivat meitä kaikkia saamelaisia. Sodassa tarkoituksenmukaisuus väistyy tarkoituksenmukaisuuden tieltä, mutta myös rauhan aikana tulee eteen asioita joissa tarvitaan kykyä lukea tilanteita oikein ja samalla toimia niiden mukaan. Tulevaisuus sen näyttää. Kokemus on osoittanut, että kannattaa olla tarkkana.

    Jouni Kitti

    VastaaPoista
  13. Saamelaiskäräjien hallitus hyväksyi 2.12.2019 ehdotuksen totuus- ja sovintokomissionkoskevaksi päätökseksi, ja päätti esittää Saamelaiskäräjien yleiskokoukselle, että se joko hyväksyy tai hylkää ehdotuksen kokouksessaan 17.-18.12.2019. Sitä ennen kolttien kyläkokous käsittelee asiaa 12.12.2019 pidettävässä Nellim-Keväjärven ja Näätämön alueiden kolttaneuvostojen yhteisessä kokouksessa. Olisiko paikallaan käyttää asia myös käräjien inarinsaamelaisasiain neuvottelukunnan pohdittavana?

    VastaaPoista
  14. Scheinin ei ole viime päivinä ehtinyt paneutua saamelaisasioihin, koska menossa on raivoisa puolustustaistelu ulkoministerin puolesta. Iltasanomien toimittajaa vastaan on ollut päiväkausia kestänyt operaatio keihäänkärkenä professori. Scheininin argumentointi on pitkälti samansuuntaista kun saamelaisasiassakin, tulkintaa parhain päin. Tämä siis Twitterissä.

    VastaaPoista
  15. Maalittamisen kriminalisoija maalittaa sen kuin ehtii. Kuvattiin jossain kommenteissa "agendaprofessoriksi" ja ääneksi vasemmiston nurkasta.

    VastaaPoista
  16. Scheininin panos saamelaispolitiikassa lienee tähdännyt ristiretkeliäisyyteen oikean asian puolesta, mutta liekö hän antanut ohjata itsensä harhaan vai vanha aateko se hänet sinne veti. Jos saamelaisilla olisi lisää samanlaisia ystäviä niin tuho olisi edessä. Kun tämä on sanottu, on kuitenkin sanottava että Iltasanomien toimittaja H:n viimeaikainen panos on ollut tavallaan samankaltainenon eikä todellakaan ansaitse mitään kritiikin kannuksia. Toimittaja kun on pahasti eksynyt kriittisen journalismin poluilta ja ymmärtänyt roolinsa poliittisena kommentaattorina olevan yhteensopiva hallituksenkaatohyökkäyksen iskuritaistelijan aseman kanssa. Kun kerran ollaan yleispolitiikan aiheissa niin sitten tämä ulkoministeri. Ministereiden puheiden, tekojen ja tosiasioiden välisen kuilun umpeen kurominen olisi sinänsä hyvä asia. Silti se että lehtien lööpeissä, kolumneissa ja lukijakommenteissa savustetaan ulkoministeriä ulos tukemalla ja lietsomalla henkilökuntayhdistyksen pyrkyä ulkoministeriön johtoryhmäksi edustaa politiikanteossa suunnilleen samaa siisteystasoa jota Katri K. osoitti antautuessaan Sipilän poliittisen koplan käsikassaraksi hallituksenhajottamishyökkäyksessä. Jo on Suomessa aikoja eletty.

    VastaaPoista
  17. Ovatko saamelaisten asiat yhtä huonosti kuin ennen

    Lähiaikoina asetettavalla totuuskomissiolla riittää haasteita sen yrittäessä selvittää totuuden ja löytää sovinnon avaimet vuosikymmeniä jatkuneeseen maanomistuskiistaan. Selvyyden vuoksi totean tässäkin, että se ei ole avainkysymys. Avainkysymys on yhteiskunnan rakennemuutosten analysoinnissa. Nuoremmat saamelaiset romantisoivat mielellään meidän ja meidän esivanhempien elämää väittämällä, että heiltä on paljon opiksi otettavaa kestävän kehityksen mallia pohdittaessa. Samaan aikaan he vaativat jyrkkiä toimenpiteitä saamelaisen elämänmuodon turvaamiseksi, siitäkin huolimatta vaikka hyvin tiedetään, ettei sellaista enää ole. Kukaan saamelainen ei elä enää heimo- paimentolaisasteella. Mutta sitä ei ajatella, että käytännössä tällaiset vaatimukset merkitsevät kaikille muille kuin saamelaisille rajoituksia ja kieltoja.

    Harva saamelaisten erityiskohtelua vaativista saamelaisseparatisteista tietää mitään aikaisempien aikojen vakavasta puutteesta ja kurjuudesta. Sikäläisissä oloissa ei ollut aavistustakaan sellaisesta kuin saamelaiskysymys. Kaikki tuntui selvältä, että näin on ollut ja näin tulee edelleen olemaan. Lukutaidon kanssa oli niin tai näin. Minkäänlaisista sanomalehdistä ei ollut tietoakaan. Keskustelut liikkuivat silloin kun naapurukset tapasivat jokapäiväiseen elämään liittyvissä asioissa. 1800-luvulla alkoi talvisin Inarin alueen erämaissa ja tuntureilla näkyä entistä enemmän Norjan porosaamelaisia. Vuoden 1852 rajasulun jälkeen heistä kymmenet saamelaisperheet asettuivat keskelle inarinsaamelaisten kalastus ja metsästysalueita. Osa näistä alueelle muuttaneista porosaamelaisista rikastuivat. Mutta useimmille inarinsaamelaisille muutokset merkitsivät siirtymistä vanhasta kurjuudesta uuteen kurjuuteen, monet joutuivat porosaamelaisten rengeiksi ja piioiksi.

    Vähitellen kaukaisemmilta asuinpaikoilta inarinsaamelaiset lähtivät tulevaisuutta etsimään joko Jäämeren rannikolta tai Inarin ja Ivalon markkinapaikoilta ja niiden lähialuilta. Kaikki tämä merkitsi vanhan katoamista ja uuden syntymistä. Venäjän vallan aikana tapahtunut tilojen perustaminen toi uuden hengen. Kehityksen kärjessä olivat Inarijärveen laskevien jokin suut ja jokivarret. Hitaasti alkoi muuttua elämän koko kuva Inarin erämaissa. Historiallisen kehityksen vääjäämättömien lakien mukaisesti vanhana - aika oli lopussa, sen oli vähitellen väistyttävä uuden tieltä. Uusi aika ja uudet mahdollisuudet olivat astumassa uuden tilalle. Silloin olisivat asiat hyvin. Papit olivat kertoneet, että näin opetettiin suurissa kirjoissa. Suuri toivo väritti puutteessa elävien metsä- ja kalastajasaamelaisten elämää, mutta puute ei poistunut. Suuria haaveiltiin ja tavoiteltiin, mutta haaveet raukesivat nälkävuosien ankeissa tunnelmissa.

    Vanhan kalastaja -ja metsäsaamelaisuuden rinnalle syntyi vähitellen uusi ja omaleimainen kulttuuri. Syttyi paljon uutta ja arvokasta, mutta samalla nopeasti muuttuvaa ja häviävää. Katoavaisuudestaan huolimatta menneisyys kuitenkin vaikuttaa enemmän tai vähemmän huomaamattomana myös nykyisinä ja tulevina aikoina.

    jatkuu...

    VastaaPoista
  18. ...jatkoa:

    Suuren murroskauden eläneiden ja kokeneiden saamelaissukupolvien edustajat ovat jo poissa. He jos ketkä tiesivät mitä oli elää ankeissa olosuhteissa aikana jolloin yleinen elämisen taso ei ollut kohonnut vuosisataiselta luontaistalouden tasolta, jolla nälkä sääteli väkiluvun kehitystä. He elivät aikana jolloin yhteiskunta ei juuri tarjonnut tukeaan puutetta kärsiville. Suomen Lapissa ei kukaan saamelainen elä tänä päivänä äärettömässä köyhyydessä kuten Intiassa ja Kiinassa, joissa se on ylivoimaisen enemmistön todellisuutta. Tämän päivän saamelaisilta muistot esi-isiemme karusta elämästä ovat täysin unohtuneet; he elävät kunnon asunnoissa, heillä on puhtaat vaatteet, he ajavat autoilla, moottorikelkoilla, mönkijöillä heillä on tietokoneet, kaikki nykyaikainen teknologia kyettävissään.

    Jostain syytä ILOn sopimuksen ratifiointia vaativat saamelaiset eivät halua vaivata itseään ja lapsiaan menneisyyden surkeuksilla. Puhutaan paimentolaiskansojen elämänmuodon turvaamisesta, mutta ei puhuta mitään saamelaisten itsensä aiheuttamasta ylilaidun katastrofista. Totuus löytyy Inarijärven saarissa olevista vanhoista hautuumailta. Monet inarinsaamelaiset ovat kuolleet nälkään tai vaarallisiin tauteihin.

    Sikäläisissä oloissa ei ollut aavistustakaan sellaisesta kuin saamelaiskysymys. Kaikki tuntui selvältä, että näin on ollut ja näin tulee edelleen olemaan. Lukutaidon kanssa oli niin tai näin. Minkäänlaisista sanomalehdistä ei ollut tietoakaan. Keskustelut liikkuivat silloin kun naapurukset tapasivat jokapäiväiseen elämään liittyvissä asioissa.

    Monet saamelaisaktivistit ja heidän asiantuntijansa levittävät näkemyksiään saamelaisten ja muiden alkuperäiskansojen sorrosta ja uhkasta minkä inarinsaamelaiset muodostavat aidoille saamelaisille vaatiessaan saamelaisstatusta. KHO:n päätöksiä haukutaan laidasta laitaan. Se sijaan jutut vähittäisistä parannuksista ja edistysaskeleista pääsevät harvoin julkisuuteen. Lisääntyvän lehdistövapauden ja paremman teknologian ansiosta kuulemme yhä useammin hyökkäyksistä eri puolilla maailmaa alkuperäiskansoja kohtaan. Törkeyden huippuna pidän saamelaisten asian viemistä ilman Suomessa tapahtunutta oikeudellista prosessia YK:n ihmisoikeuskomitealle ikään kuin Suomi sortaisi saamelaisia. Tosiasiassa asian viemisellä YK:n ratkaistavaksi haluttiin suomenkieliset saamelaiset erottaa sukulaisistaan. Todellisuudessa kysymys oli dramatisoinnista, eikä mistään muusta. Arkipäivää elävistä saamelaisista kukaan ei ole ilmoittanut tällaisen politiikan puoltajaksi.

    Tämä osoittaa miten taitavat separatistit ja lobbaajat pelottelevat tietämättömiä saaden tilanteen näyttämään toivottomalta vaikka yleinen suhtautuminen saamelaisiin onkin parantunut selvästi. Ei ole lainkaan ihme, että monet saamelaiset kuvittelevat harhaisesti olojen jatkuvasti huononevan. Harhaluulo olojen huononemisesta tuottaa stressiä toisille ja saa toiset menettämään toivonsa.

    jatkuu...

    VastaaPoista
  19. ...jatkoa:

    Tällaisesta on päästävä eroon. On stressaava olla näkemättä ja ymmärtämättä aikaansaatua edistystä. Saamelaisten huonoa tilaa valittavat eivät näe sitä mikä valtava edistys on tapahtunut Suomen itsenäisyyden aikana. Mikä siinä on, että arvostelijat eivät halua tätä myöntää? Vastustan ylidramatisointia. Itse näen nykyisen maailmankuvan rakentavana ja käyttökelpoisena. Valitettavasti saamelaiset ovat oppineet kiinnittämään huomiota asioihinsa draaman avulla. He luulevat, että kielteiset tarinat ovat dramaattisempia kuin neutraaliset ja positiiviset. He tavallisesti jättävät kertomatta miten pitkällä aikavälillä saamelaisten asioissa on tapahtunut paljon parannusta.

    Tällainen yksipuolinen dramatisointi jättää kertomatta sen, että saamelaisia koskevat muutokset ovat paljon yleisempiä kuin tiedetään. Ylidramatisointi riistää meiltä, suurelta yleisöltä ja lapsiltamme totuuden. Väitetyt todisteet meitä saamelaisia kohdanneista hirveyksistä ovat pelottavia, mutta ne saattavat olla myös suuri voimavara silloin kun ryhdymme selvittämään totuutta ja etsimään itsellemme suuntaa. Ne työkalut auttavat meitä arvostamaan sitä mitä meillä nykyisin on jo ja antavat toivoa, että me saamelaiset kykenisimme jatkamaan pitkää taivalta kohti rauhaa, hyvinvointia ja ongelmien ratkaisua.

    Aloittaessani saamelaispoliitikkona ja Sapmelas-lehden toimittajana en tiennyt juuri mitään perustrendeistä. Ne oli minun opeteltava. Tiesin ja tunsin olevani loukussa. Tohtori Nilla Outakoski riensi hätiin ja nosti minut ylös. Sitten suomalainen yhteiskunta nosti minut vielä ylemmäs. Huomasin, että ymmärrys ulkopuolisesta maalimasta alkoi parantua. Minun elinaikana Suomi on noussut yhdeksi maailman johtavaksi maaksi kuten ihmisoikeuksien puolustamisessa. Olen 76 vuotta pitkän elämäni aikana joutunut muutaman kerran silmätysten kuoleman kanssa. Minun hengissä selviytyminen on aina riippunut muista. Perheen, ilmaisen koulutuksen, ilmaisen terveyden ja sosiaalihuollon ansiosta olen päässyt tuosta ajasta tähän uskomattomaan tilaan missä kaiken tietämyksen ja kokemuksen mahdollistaman luovuuden avulla voin arvioida saamenkansan nykyistä tilannetta myös tosiasioiden pohjalta. Se on sitä todellista edistystä josta jokaisen saamelaisen tulisi kohdaltaan iloita.

    Jouni Kitti

    VastaaPoista
  20. Tarkka analyysi, Jouni! Monia saamelaisaktivisteja voisi heidän julkisten ulostulojensa perusteella sukupuolesta riippumatta luonnehtia draamakuningattariksi.

    Vanhan romantisoimisella on todellakin rajansa. Itsellänikin on lapsesta saakka vahva kiinnostus vanhoihin aikoihin ja taipumus niiden ihannointiin, mutta kuinka kurjaa elämä esim. monissa vanhan ajan asumuksissa onkaan ollut. Monet vanhat talot ovat olleet ja ovat edelleen säästämisen ja kunnostuksen arvoisia, mutta idyllisiksikin koettuja slummeja ei ole revitty uuden tieltä syyttä suotta, vaan ne olivat saastaisia puuteen, kurjuuden, rottien ja pienempien syöpäläisten ja tautien pesiä. Laulun sanoin: "Vanhat röttelömme joutuu ränstymään". Ivalolaiselta koulutoverilta opin aikoinaan sanonnan "se on olutta, mikä on menyttä". Menneisyys pitää tuntea, ja hyvin, mutta siitä pitää oppia, siihen palaaminen ei onnistu paitsi tuhoisia teitä kulkien.

    VastaaPoista