Olin kunnan edustajana Rovaniemellä pidetyssä
Metsähallitusta koskevan lainsäädäntöuudistuksen esittelyssä ja kuulemisessa.
Lakiluonnos mennee lähiaikoina maan hallituksen käsittelyyn ja edelleen
eduskunnalle päätettäväksi viimeistään jo tulevan vuoden alkuviikkojen aikana.
Metsähallituslakiin sinällään sisältyy asioita, joissa on sekä
kunnallisen että kansalaisnäkökulman kannalta tarkentamista. Tässä en noihin
tarkennuksiin puutu, vaan ihmettelen jo pitempään valmistellun lakiuudistuksen
loppumetreille synnytettyä saamelaispoliittista propagandamyllytystä.
Viimeistään nyt on maan päättäjien nähtävä mistä on kysymys
ja puhallettava peli suorasanaisesti poikki käynnistämällä ILO 169-sopimuksesta
käydyn väännön aikana moneen kertaan vaadittu olosuhdeselvitys.
On voitava tehdä loppu järkyttäviin mittoihin nousseesta ja
suurimmaksi osaksi pelkkiin valheisiin, aiheettomaan syyllistämiseen, suoranaiseen
uhkailuun ja myötätuntoa kalastelevaan nyyhkintään lajittuvasta kovaäänisestä mesoamisesta.
Saamelaisten asema kansanryhmänä ja yksilöinä on nyt
katsottava ehdottoman riippumattomalla ja sekä juridisen että poliittisen
tilanteen kirjaavalla selvityksellä, jossa saamelaisten aseman vertaamisen tarkastelun
lähtökohtana on pidettävä kansainvälistä kansalaisten yhdenvertaisuuden
vaatimusta.
Jos tuossa vertaamisessa ei päädytä siihen nyt huudettuun sortamiseen,
Suomen ei tarvitse potea mitään sille syötettyä syyllisyyttä eikä mennä enää
pitemmälle jo nytkin osin mahdottomiin johtaneessa erityislakien ja erityisten
lainosien säätämisessä. Ehkäpä pieni paluuaskelkin olisi jo paikallaan jos
halutaan kaikkien kansalaisten todellista eli käytäntöihin ulottuvaa
yhdenvertaisuutta.
Olosuhdeselvityksessä on syytä verrata saamelaisten asemaa
myös kansainvälisesti alkuperäiskansojen asemaan. Näin sekä ILO 169-sopimuksen
ratifioimatta jättäneissä että sen ratifioineissa maissa. Tästäkin vertailusta
tullaan saamaan pohjaa arvioinnille siitä kuinka heikosti – tai kenties hyvin –
Suomi on kansainväliset alkuperäiskansoja koskevat velvoitteensa kansallisesti
hoitanut.
Jos vaikka olosuhdeselvitys veisi pari vuotta ja sen
pohjalta päädyttäisiin vielä harkitsemaan ILO 169-sopimuksen ratifiointia,
seuraavana Suomen tulisi määrittää niin ikään ehdottoman riippumattomalla ja
kansainvälisesti vertailukelpoisella selvityksellä mikä tai mitkä ovat ne
Suomessa elävät alkuperäiskansat, joita tuleva ILO-ratifointi koskisi ja joita
sen tulisi koskea. Sen jälkeen olisi yksilöitävä ne asiat, joissa
ILO-ratifioinneilla tuon tai noiden kansojen asema korjaantuisi suhteessa
muuhun kansaan ja yhteiskuntaan. Aivan ehdoton ja ILO 169-sopimuksen
ratifiointiin liittyvä asia on luonnollisesti myös sopimuksen alueellinen rajaus.
ILO 169-sopimushan puhuu jollain alueella elävästä kansasta, joka polveutuu
tuolla alueella ennen sen valtaamista ja valtioiden muodostumista eläneestä
kansasta. Eli tarvitaan alue ja mielellään myös historiaan nojaava selvitys sen
tapahtuneesta valtaamisesta.
Minkään historiattoman ja savua silmissä elävän
tarinaperinteen perusteella ei pidä tällaisia sopimuksia ja niihin liittyviä
erityislakeja tai -käytäntöjä ruveta raapustelemaan.
On myös muistettava, että ennen Juha Sipilän hallitusta hyllylle nostettu ILO 169-sopimuksen ratifioinnin
käsittely ja ratifiointia ennakoinut Pentti
Lähteenojan erimielisen työryhmän ehdotus metsähallituslakiin säädettävistä
uusista saamelaispykälistä olisi merkinnyt osaan nykyisenkin
saamelaismääritelmän sisällä olevista saamelaisista kohdistuvia sortotoimia,
puhumattakaan tuon määritelmän ulkopuolella vielä olevista ja ILO:n
alkuperäiskansamääritelmän kirkkaasti täyttävistä sekä muista Lapinmaassa
asuvista kansalaisista.
En osaa sanoa kuinka kauan ILO-ratifioinnin käytäntöä pohjustava
selvitys voisi kestää, mutta tuskin se valmistuisi, josko ehtisi käynnistyäkään,
tällä vaalikaudella. Maailmalla on toki tehty niinkin – kuten Suomessa viimeksi
yritettiin –, että ratifioidaan ensin sopimus ja aletaan sen jälkeen
selvittelemään keitä sen piiriin kuuluu tai pitäisi kuulua ja mikä on
sopimuksen soveltamisen tapa ja alue. Kokemukset näin päin tehtynä ovat olleet
karut ja jopa monesti esimerkkinä käytetyssä Norjassa työtä ei ole saatu vallitsevasta
tyytymättömyydestä päätelleen vieläkään kuntoon.
Norjahan ratifioi ILO 169-sopimuksen jo vuonna 1990 ja
nykyisin siellä kuulee vuosikymmenten selvittelyn ja säätämisen jälkeen
vaatimuksia sopimuksesta irrottautumiseksi. Sekä saamelaiset että
Pohjois-Norjan muu väestö lienevät sopimuksen tuomaan maahallintoon
tyytymättömiä. Suomessa esillä ollut malli ei ole vertailukelpoinen Norjaan ja
olisi merkinnyt paljon rajumpia ongelmia.
Johtavat saamelaispoliitikot ovat väläytelleet ILO
169-sopimuksen jättämisestä vanhenemaan ja puhuneet energian ohjaamisesta
pohjoismaisen saamelaissopimuksen aikaansaamiseen.
Tuo sopimus menisi todella pitkälle ainakin jos esimerkiksi
otetaan vaikkapa siinä merkittävässä osassa oleva poronhoito. Kun kuuntelin
Rovaniemellä kuinka Paliskuntain Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Ollila yhtyi paikalla olleiden
saamelaistahojen vaatimuksiin saamelaiskulttuurin heikentämiskiellon saamisesta
uuteen metsähallituslakiin, tuli mieleen miten lienee Paliskuntain Yhdistys
hahmottanut tukemansa politiikan horisontissa siintävät poronhoidon
järjestämisen tavoitteet? Tarkoittaen myös ei-nykysaamelaisten Suomessa
ja poronhoitoalueemme pohjoisosissakin harjoittamaa porotaloutta.
Pohjoismainen saamelaissopimuskin joutaa olemaan hyllyllä
tai sen alla niin kauan kuin Suomi on keitellyt ja rauhassa jäähdyttänyt oman
alkuperäiskansasoppansa.
Rovaniemen lakikuulemisessa tuli hetkittäin sellainen vaikutelma, että
ollaankohan täällä laisinkaan kuulemassa uudesta metsähallituslaista vai
tehdäänkö täällä jotain saamelaislakia. Silti monista saamelaispoliitikkojen
suista valiteltiin kuinka saamelaisia ei koskaan kuunnella.
Pikkuisen pakkasi hymyilyttämään kun vanha ”väärtini” Pekka Aikio pääsi kuittaamaan kuinka ”näin
meidät aina vaiennetaan”. Pekka jouduttiin keskeyttämään kesken hänen
muistelustensa kun tilaisuuteen käytettävä aika oli jo reilusti ylitetty eikä
tarinalle näyttänyt kuuluvan loppua.
Pekka Aikio kertoi edustavansa tilaisuudessa Suomen
porosaamelaisia, jonka lisäksi äänessä olivat ainakin saamelaiskäräjät,
Saamelaisneuvosto, kolttien kyläkokous, saamen käsityöntekijät, Klemetti Näkkäläjärven ”arvoyhdistys”
sekä Rovaniemen saamelaisyhdistys. Näiden ehkäpä kantavana yhteisenä viestinä
oli Lähteenojan työryhmän ehdottamien pykälien palauttaminen
metsähallituslakiehdotukseen ja ainakin saamelaiskäräjien veto-oikeuden
mahdollistavan saamelaiskulttuurin heikentämiskieltopykälän säätäminen.
Saamelaispolitiikan eliitin vaatimuksiin toivat säröä Inarinmaan Lapinkyläyhdistyksen ja sekä Saamen luonnonystävien kannat ministeri Kimmo Tiilikaiselle tuonut saamelaiskäräjien uusi jäsen Kari Kyrö sekä Inarinsaamelaiset ry:n kannanotot esittänyt Ritva Hirvelä. Ainoa saamelaisedustaja, jonka esiintyminen taisi jäädä pelkäksi rekvisiittana olemiseksi, oli saamelaiskäräjien uusiin jäseniin kuuluva Jouni ”Haikonen” Aikio.
Saamelaispolitiikan eliitin vaatimuksiin toivat säröä Inarinmaan Lapinkyläyhdistyksen ja sekä Saamen luonnonystävien kannat ministeri Kimmo Tiilikaiselle tuonut saamelaiskäräjien uusi jäsen Kari Kyrö sekä Inarinsaamelaiset ry:n kannanotot esittänyt Ritva Hirvelä. Ainoa saamelaisedustaja, jonka esiintyminen taisi jäädä pelkäksi rekvisiittana olemiseksi, oli saamelaiskäräjien uusiin jäseniin kuuluva Jouni ”Haikonen” Aikio.
Lähipäivät näyttävät tekivätkö verkatakit
metsähallituslakiehdotukseen ulottuvan vaikutuksen.
Mielestäni saamelaiskäräjien aseman samoin kuin muutkin
saamelaiskirjaukset nykyisellään säilyttävä lakiluonnos on tältä osin riittävä.
Kun vielä lakiin saadaan kunnollinen kirjaus ylisen Lapin kuntakohtaisista ja
kuntien ohella kaikkien väestöryhmien ja riittävän kattavasti myös elinkeinojen
äänen esiin tuovista neuvottelukunnista ollaan oikealla uralla.
Klemetti Näkkäläjärvelle neuvottelukunnat olivat varsinainen
kivi kengässä jo Lähteenojan työryhmässä ja niitä hän erityisesti haukuskeli
myös Rovaniemellä. Näkkäläjärvi piikitteli myös maa- ja metsätalousministeriötä,
ja taisipa uhata metsäkiistojenkin jatkuvan Inarin Lapissa, ellei
saamelaisjohdon vaatimuksia lakiin saada.
Klemetti se osaa hoitaa diplomatiaa saamelaisten puolesta! Puhui varmaan myös biodiversiteetista jota hän itse edistää pyrkimällä jakamaan aidoilla vielä pienempiin kiekeröihin kotipalkisensa Näkkälän. Puheilla ja teoilla on ero kuin yöllä ja päivällä.
VastaaPoistaOlin paikalla tuolla ja kuvaus pätee hyvin. Metsähallituksen nöyristelyä tuon pukujoukon suuntaan hämmästelin mielessäni.
VastaaPoistaTiedät kai ettei tällä saamelaisjoukkiolla ole esittää yhtään saantoa valtionmaihin.Ne kaverit joilla ne saannot on,ne yritetään vaijentaa hiljaisiksi niin metsähallituksen kuin saamelaisten toimesta.Siksi olisi asian ratkaisun kannalta tärkeää tehdä olosuhdeanalyysi ja suorittaa isojako loppuun nimenomaan tässä järjestyksessä.
PoistaMetsähallituksen nöyristely mahtaa lähteä ympäristöministeriön ohjauksesta. Se on täysin hurahtanut noihin eliittinomadeihin jotka uputtavat urbaaneille virkamiehille satujaan. En tiedä löytyykö Härmälältäkään rotia laittaa luontopalvelunsa piipertäjiä aisoihin tässä asiassa sillä taitaa jäädä hänkin noiden ohjaajien jalkoihin. Siihen olosuhdeselvitykseen pitää liittää ehdottomasti luonnolle saamelaisalueen ylilaidunnuksella aiheutettu vahinko ja miten se voidaan enää korjata. Siitä vahingosta ovat vastussa sekä leväperäinen maa- ja metsätalousministeriö että silmät kiinni satuja kuunteleva ympäristöministeriö.
PoistaKiitän Veikkoa Rovaniemen kuulemistilaisuutta valaisevasta ja selventävästä kirjoituksesta. Saamelaisten virallistettuun alkuperäiskansa-statukseen liittyvä kansallisuuskysymys on koko Ylä-Lapille vakava ongelma. Taistelevan alkuperäiskansadiskurssin puitteissa sekä valtion edustajat että saamelaiskäräjien johto ovat painottaneet sitä, että Suomen tulisi ratifioida ILOn yleissopimus, koska saamelaiskulttuuri – näin väite kuuluu – on muuten tuomittu perikatoon pääväestön kulttuuriin assimiloitumisen kautta. ILOn yleissopimuksen ratifioinnin avulla saamelaiset vaativat päätösvallan lisäämistä omiin asioihinsa, ja samalla Suomi voisi olla esimerkki muille valtioille, joissa vielä elää alkuperäiskansoja. Ratifiointi ei muuta eikä voi muuttaa oikeudellisia olosuhteita; tämä tajutaan tänä päivänä laajalti. Sen ymmärsi myös eduskunnan enemmistö hylätessään äänin 160–28 saamelaiskäräjälakiesityksen täysin tietoisena siitä, että saamelaiskäräjät tulee tällöin vetämään oman tukensa ILO-sopimuksen ratifiointia silmällä pitäen laaditulta yhteisymmärrysmuistiolta.
VastaaPoistaTässä selitysasiakirjassahan valtiovalta ja saamelaiskäräjät toteavat että ILO:n sopimuksen ratifiointi ei vaikuttaisi maanomistukseen Suomessa. Tässä yhteydessä sinänsä oudonpuoleinen asiakirja sisälsi kuitenkin mainintoja, jonka mukaan saamelaiskäräjien valtaa maihin on yhtä kaikki tarkoitus kasvattaa. Siihen liittyy myös saamelaisten aggressiivinen esiintyminen Rovaniemen kuulemistilaisuudessa. Ja siitä on tässäkin Veikon kuvauksessa Rovaniemen kuulemistilaisuudesta kyse. Käräjien eliitille ei ole vieläkään selvinnyt se, että mikään kansainvälisoikeudellinen sopimus ei voi muuttaa maan ja väestön historiaa eikä se oikeuta edes tulkitsemiaan sitä uudella tavalla. Kaikki tällaiset valtiosopimukset, joita maailman historia tunnistaa, ovat yleensä sodan voittajan sopimuksia. Kuka niitä nyt voisi edes tavoitella normaalisti! Ja kuitenkin meillä on Suomessa nyt lepäämässä, toki tosiasiassa hylättynä, vaalien yli ILOn yleissopimuksen ratifiointiesitys, joka liittyy juuri tällaiseen valloitushankkeeseen.
Sivullisen on epäilemättä vaikea hahmottaa metsähallituslain muuttamista ja ILOn yleissopimuksen ratifiointia koskevan kysymyksen kytkeytymistä toisiinsa ja seurata niiden tanssittelua. Olennaista on se, että saamelaiskäräjät vaativat saada hallita lappalaisten vanhojen lapinkylien maita kuin omiaan, ja ennen kaikkea niin että lappalaiset on suljettava kokonaan leikin ulkopuolelle nykyisestäänkin kavennettavalla saamelaismääritelmällä. Siitä on tässäkin yhteydessä kysymys. Nyt on Suomen hallituksen aika ottaa ohjat käsiin ja lopettaa tällainen naurettava pelleily, joka vie saamelaiskäräjien uskottavuuden pohjalukemiin.
Jouni Kitti
Saam.Kär. nykyinen puh.joht. peräänkuulutti koltankielisten luokkien perustamista. Onhan kielipesätoimintaakin ollut koltankielisenä jo
VastaaPoistajonkin aikaa. Koltankielinen kouluopetushan olisi luonnollinen jatkumo
kielipesän jälkeen. Sevettijärveltä löytyy jopa koltankielinen opettajakin.
Mikä mättää, ettei asiasta ole huolehdittu? Kielipesätoiminnan tulokset
on tehokkaasti mitätöity. Ei kuulosta siltä, että saam.kär. hoitaisi mallikkaasti kulttuuri-itsehallintoon kuuluvat ensisijaisen tärkeät tehtävänsä.
Saamelaiskäräjät on kautta historiansa keskittynyt enemmän näihin maakahinoihin kuin todellisiin saamelaiskulttuurin tarpeisiin.
VastaaPoista