Näin kertoo Ylen saamenradio. Uutisesta ei käy ilmi kuka ja
miten tunnustuksen antoi ja millainen oli tarkemmin saamelaiskäräjien ja
Metsähallituksen kokouksessa järjestämä yhteisesiintyminen.
Yksi konkreettinen esitys tai ajatus uutisesta löytyy: Sen
esittäjä on käräjien varapuheenjohtaja Heikki
Paltto, joka pitää tärkeänä, että saamelaisia koskeva Akwé: Kon -ohjeistus kirjataan
lakiin.
Ei tarvinne pitkään pohtia mihin lakiin nyt ainakin tuo ensi
kokemusten mukaan saamelaisille poronomistajille erilaisissa Metsähallituksen
luonnonvara- sekä hoito- ja käyttösuunnitelmissa sananvaltaa antava
intiaanikielistä otsikkoa kantava säädös kirjattaisiin. Ehkä sitä ennakoi jo
metsähallituslain saamelaisoikeustyöryhmän ensimmäisessä kokouksessa esitelty
Hammastunturin erämaan Akwé: Kon loppuraportti.
Hienon näköinen kirjanen hienoine lupauksineen ja
toiveineen.
Joudun kuitenkin kyseisen työryhmän ainoana sen työn
kohdealueelta olevana ”muun väestön” edustajana kysymään, miten moinen Akwé:
Kon on oikein ujuttautunut jo näinkin syvälle valtionhallinnon käytännön
toimenpiteisiin.
Hammastunturin osalta joudun kyllä toteamaan, että siinä
saamelaista perinteistä tietoa suunnitteluun tuonut Akwé: Kon -työryhmä oli
kovin yksipuolisesti saamelaisistakin muodostettu. Silti se sai huomattavan
suuren lausunto- ja vaikuttamisoikeuden.
Kun Metsähallitus Hammastunturin Akwé: Kon -loppuraportissa
ilmoittaa käyttävänsä ohjeistusta "mielellään myös tulevaisuudessa"
saamelaisten kotiseutualueella ainakin luonnonvarasuunnitelmien ja hoito- ja
käyttösuunnitelmien laadinnassa, on mielestäni biodiversiteettisopimuksen 8(j)-artiklan
ja Akwé: Kon -ohjeistuksen tarkoittamat paikalliset yhteisöt syytä
kansainväliset kriteerit tarkoin tutkien selvittää. Nyt ainoastaan on katsottu,
että artikla ja ohjeet koskevat saamelaisia (käytännössä saamelaiskäräjiä ja
sen vaalilautakunnan ja hallituksen saamelaiskäräjien vaaliluetteloon
hyväksymiä henkilöitä) sekä Metsähallituksen käytännön soveltamisesta johtuen
lähinnä vain saamelaisia porotalouden harjoittajia tai saamelaisia
poronomistajia.
Metsähallituksen menettelyyn on kiinnitetty huomiota mm.
pohjoisen kunnissa, niiden tuoreissa lausunnoissa, ja sitä on kritisoitu myös
alueen erityisperusteisten oikeuksien omistajien taholta sekä alueen
alkuperäisimpiin asuttajiin kuuluvien lappalaisten, myös osittain
saamelaiskäräjien vaaliluetteloon kuuluvien kalastajasaamelaisten (inarinsaamelaiset)
taholta. Kun saamelainen poronhoitaja voi varsin huoletta ajella erämaassa kenenkään
häneltä siellä ajelustaan kyselemättä, tiedän tapauksia, joissa
inarinsaamelainen ei-poromies on joutunut hakemaan tietoimituksen päästäkseen
sukunsa ja perheensä ylimuistoisesti käyttämälle kalajärvelle Metsähallituksen
vastustaessa hakemusta.
Koska Metsähallitusta ohjeistaneessa ympäristöministeriössä
ja Metsähallituksessa pitäisi olla tiedossa Pohjois-Lappia raastava etninen
konflikti saamelaisuuden määrittelystä, kuka on alueen alkuperäiskansaa ja mikä
yleensä on historialliseen totuuteen perustuva saamelaisalue, on tämän
konfliktin lietsomista lähteä tässä vaiheessa laatimaan väestöä jakavia
päätöksiä ja ohjeistuksia, elleivät ne perustu kokonaisvaltaisempaan asioiden
selvittämiseen ja säätämiseen.
On selvää, että saamelaiskäräjien porosaamelaisuutta
edustavan johdon taholta on tavoiteltavaa viedä asioita omista intresseistä
lähtien eteenpäin ja mahdollisimman pitkälle tilanteessa, jossa on luotu myös
painetta ILO 169 -sopimuksen ratifioimiseksi poliittisin perustein.
Tässä vaiheessa haluan siis tietää miten ympäristöministeriö
on päätynyt Akwé: Kon ohjeissaan (OH 1/2011) toteamaan niiden tarkoittavan
ainoastaan saamelaisia? Millainen asiantuntijoiden käyttö ja millainen
hallintomenettely ohjeista päättämiseen ja niiden laatimiseen on sisältynyt?
Metsähallituksen haluan vastaavan kysymykseen miten sen
taholla on päädytty pilotoimaan maailman mitassa Akwé: Kon -ohjeistusta nyt
todetulla, suppealla tavalla eli koskemaan vain saamelaisia ja käytännössä vain
porotaloutta harjoittavien saamelaisten "yhteisöä"?
Viittaan tässä yhteydessä vielä Metsähallituksen Lemmenjoen
kansallispuistoa koskevaan hoito- ja käyttösuunnitelmaan, jossa poronhoito
linjataan suojelualueella saamelaisen kulttuurin tärkeimmäksi perustaksi, mutta
saman suunnitelman historiaosassa kerrotaan (aivan oikein) suurporonhoidon
olevan alueella myöhäinen tulokas ja että alun perin kansallispuisto on ollut
inarinsaamelaisten pyyntialuetta.
Soveltamisen ongelmaa tasavertaisuuden ja ihmisoikeuksien
osalta pahentaa vielä esiin tullut Metsähallituksen kansalaisia eriarvoistava
yhdenvertaisuussuunnitelma (1821/01/2004). Sen osalta kysyn samaa kuin edellä
eli mihin olemassa olevaan lainsäädäntöön perustuu kyseisen suunnitelman
"positiivinen erityiskohtelu" (aiemmin käytössä on ollut termi
"positiivinen syrjintä")?
Myös edellä mainittujen ohjeistusten ja suunnitelmien
istuminen Suomen yhdenvertaisuuslain ohella YK:n alkuperäiskansajulistuksen 46.
artiklaan olisi mielenkiintoista ympäristöministeriön ja Metsähallituksen
taholta kuulla.
Veikko
Ei näytä olevan yksien röyhkeydellä mitään rajaa.
VastaaPoistaJos ja kun laki ei näytä olevan sama kaikille, niin mitäpä me muut väestöryhmät enää lakia noudattamaan. Monessakaan asiassa...
Yle Sapmin linjaa ja tiedotustapaa leimaa
VastaaPoista- vaikutelmajournalismi eli vaikutelman aikaansaamiseksi se jättää tietoisesti "häiritsevät" ja samalla informatiiviset faktat pois uutisista. Useinkaan ei jutusta ilmene kuka on sanonut, missä yhteydessä ja milloin on sanonut, mitä on sanonut (tai jos on siitä on tarkoituksenmukaisuusperiaatteella " poimittu" saamelaiskäräjien kantaa tukevat osat. Muusta vaietaan.
Yle Sápmi on Saamelaiskäräjien johdonkäsikassara.
- Saamelaiskäräjiä edustaa työryhmissä, konferensseissa ja matkoilla vain taatusti johdon linjoilla olevat luottohenkilöt . Piiri on todella pieni.. Joskus on joku porukan ulkopuolinen hyväksytty vähän kuin näytteeksi "monipuolisuudesta"
Asian voi todeta saamelaiskäräjien ja hallituksen pöytäkirjoista ja puheenjohtajan blogista..
Kaikki Klemetti Näkkäläjärven kannasta poikkeavat on tarkoin jätetty ulkpuolelle, jopa silloin, kun työjärjestyksen mukaan olisi kaikki kieli- ja saamelaisryhmät pitänyt olla edustettuna.
Törkeää syrjintää. Eikä kukaan asianomainen virkamies taatusti älähdä.
Tämä saamelaiskäräjien tiivis sisäpiiri ajaa asioita tavalla, jonka perusteella voidaan todeta, ettei se edusta saamelaisia. Demokratiasta ei ole tietoakaan. . Valitettavasti valtion virkamiehistö ja poliittinen johto ummistaa silmät eikä ole tietävinään asiasta tai niiden toiminta ei ole asianmukaista ja -tuntevaa.
Niitä jallitetaan mennen tullen.
On mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu, jos kehitys menee saamelaiskäräjien vallan lisäämiseen ja muutoinkin sen tahdon mukaisesti.
Mitä Suomen valtio vastaa ihmisoikeustouomioistuimelle ja YK:n elimille, kun ne tivaavat perusteita saamelaisalueen muun väestön räikeästä syrjimisestä ja ihmisoikeusrikkomuksista? Sillä näin tulee tapahtumaan.
Herätkää jo maamme virkamiehet ja poliittinen johto ennen kuin vuosisadan ihmisoikeusskandaali ryvettää Suomen!
Enpä menisi näissä asioissa luottamaan sen paremmin ihmisoikeustuomioistimeen kuin yk-elimiinkään. Kyllä järki pitäisi löytyä jo omasta maasta. Ei ole ihmisoikeustuomioistuimella mitään kiirettä käsittelyissä, jos kyse on enemmistön oikeuksista. Siinäpä oottelet ainakin kymmenen vuotta.
PoistaYmpäristöhallinnon ohjeita 1/2011: Akwé Kon-ohjeet
VastaaPoista”Vapaaehtoiset ohjeet sellaisten hankkeiden kulttuuristen-,
ympäristö- ja sosiaalisten vaikutusten arvioinnille, joita
aiotaan toteuttaa alkuperäiskansa- ja paikallisyhteisöjen
pyhillä paikoilla ja niiden perinteisesti asuttamilla ja käyttämillä
maa- ja vesialueilla tai jotka todennäköisesti vaikuttavat näihin”
”Osapuolten tulisi, mikäli ne eivät ole vielä sitä tehneet, pyrkiä kansallisen lainsäädännön
mukaisella tavalla takaamaan asianomaisten alkuperäiskansa- ja paikallisyhteisöjen
täysimääräinen osallistuminen ehdotettuja hankkeita koskevaan
päätöksentekomenettelyyn, tarkistus- ja muutoksenhakumenettely mukaan lukien,
ottaen huomioon erilaiset sovittelu- ja riidanratkaisumenettelyt, joihin voi
sisältyä tavanomaisia menettelytapoja”.
Mielestäni Metsähallitus ei ole noudattanut Ympäristöhallinnon ohjetta 1/2011 eli Akwé: Kon-ohjetta. Se on toteuttanut Saamelaiskäräjien käsitystä ohjeista ja sivuuttanut paikallisyhteisöt eli muut asukkaat. Paikallisyhteisöjä ovat mm. kunnat, eri elinkeinojen harjoittajat, paikallisten asukkaiden järjestöt mm. kalastus-, metsästys-, liikunta- ym. seurat ja järjestöt ym.
Lisäksi se on erityisesti laiminlyönyt perinteisesti aluetta asuttaneista ja käyttäneistä polveutuvien paikallisten asukkaiden oikeudet ilmaista kantansa esi-isiensä pyhien paikkojen käytöstä.
Ympäristöministeri Ville Niinistön tulisi kiireesti oikaista asia ja ojentaa Metsähallitusta ohjeiden noudattamatta jättämisestä.
Akwé Kon-julkaisussa todetaan:
VastaaPoista1 Suomentajan huomio: paikallisyhteisö tarkoittaa yhteisöjä, jotka noudattavat perinteistä elämäntapaa
(Biologista monimuotoisuutta koskevan yleissopimuksen artikla 8j).
Tässä ei etnistä rajausta, vai onko?
Näkkäläjärven puheesta 2011:
Artikla 8(j)-työssä olemme saaneet aikaan merkittäviä edistysaskeleita. Saamelaiskäräjät yhdessä metsähallituksen kanssa on perustanut yhteisen työryhmän, jossa jäseninä on vain saamelaiskäräjien
nimeämiä edustajia. Työryhmässä on eri ikäryhmät ja sukupuolet edustettuina. Tarkoituksena on testata biodiversiteettisopimuksen Akwé: Kon ohjeita saamelaisten kotiseutualueella. Ohjeistus on
tarkoitettu turvaamaan alkuperäiskansojen luontoon liittyvän perinteisen tiedon säilymistä, Suomessahan tämä koskee luonnollisesti vain saamelaisia.
http://www.samediggi.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1689&Itemid=185
AK_-sopimus on (myös suomentajan kommentti huomioiden) tarkoitettu koskemaan myös paikallisyhteisöjä "paikallisyhteisö tarkoittaa yhteisöjä, jotka noudattavat perinteistä elämäntapaa". Siten tuo rajaus Suomessa ainoastaan saamelaisiin, on sellainen, joka vaatisi avaamista, että onko näin vai toisin.
Ohjeen Suomen määrittely/suomentajan kommentti (miten päädytyy tuohon käsitteen rajaukseen) tulee luonnollisesti selkiyttää, kun siinä näyttää olevan erilaista tulkintaa.
Ministeriössä luonnonsuojelujohtaja Ilkka Heikkinenn ja ympäristöministeri lienevät oikeat kohteet kysymykselle sopimuksen oikeasta tulkinnasta, näiden AK-sopimuksen tarkoittamien ryhmien määrittelystä. Opaskirjan tekstissä paikallisyhteisö kulkee tekstissä mukana, joten täytäntöönpanossa nämäkin ryhmät tulisi huomioida, ainakin tunnistaa onko niitä. Suomentajasta ei opas sano mitään, oppaan on laatinut "Biologista monimuotoisuutta koskevan yleissopimuksen sihteeristö". Työryhmän jäsenet tulisi tällaisissa julkaisussa tuoda esiin. Nyt vain Näkkäläjärvi puheenjohtajana mainittu.
Secretariat of the Convention on Biological Diversity
393 St. Jacques Street, suite 300
Montreal, Quebec, Canada H2Y 1N9
Puh. (514) 288 2220
Faksi (514) 288 6588
Sähköposti secretariat@biodiv.org
Verkkosivut http://www.biodiv.org
Julkaisu suomeksi:
http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Julkaisut/Ymparistohallinnon_ohjeita_OH/OH_12011_Akw_Kon_ohjeet(8997)
Kysymyksiä on esitetty ja vastauksia on saatu sekä suoraan että mutkan kautta. Osa vastauksista on hyvinkin erikoisia kun puhutaan yhdenvertaisuudesta sen suomenkielisessä merkityksessä. Metsähallitus joutuu mielestäni kovin erikoiseen valoon selityksineen, mutta niistä tässä vaiheessa työryhmä- ja sidosryhmätyön puitteissa.
PoistaHei hulinaa!
VastaaPoistahttp://oikeusministerio.fi/fi/index/valmisteilla/lakihankkeet/kielellisetjakulttuurisetoikeudet/saamelaistenoikeudetalkuperaiskansanaosallistuasaamelaistenkotiseutualueellaerityisestimaankayttoakoskevaanpaatoksentekoon.html
Ugh, olen puhunut.
VastaaPoistahttp://yle.fi/uutiset/nakkalajarvi_kolonialismin_haamut_kummittelevat_kasitekiistassa/6894607
YLEn uutisesta (linkki ylempänä kommenteissa)
VastaaPoista"Suomen saamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvi ihmettelee kuntien vaatimuksia. YK:n biodiversiteettisopimuksen paikallinen yhteisö -käsite koskee_hänen_mukaansa Suomessa vain saamelaisia.
- Asiassa ei ole mitään epäselvyyttä. Ei 8j-artiklan yhteydessä_voi_olla_kyse_muista_kuin_saamelaisista. Paikallinen yhteisö ei tarkoita tässä_yhteydessä kaikkia_paikallisia. Artiklan velvoitteet koskevat_Suomessa_vain_alkuperäiskansa_saamelaisia ja siitä on_ollut_puhe_jo_monta_kertaa. Inarin ja Enontekiön kunnat tietävät kyllä, mistä on kyse, sanoo Näkkäläjärvi."
Tämä määrittelykeskustelu ja monet puheet kotimaassa, tai muualla on nyt aivan välttämätöntä tuoda julkiseksi, perusteluineen kaikkineen.
Ei voi olla niin, että puheenjohtaja perustelee tulkinnan, puheenjohtajana antamanaan näkemyksenä yleisesti ja Hammastunturin hoitosuunnitelmaa tai Akwe Kón -ohjeistusta Suomessa koskien. Erityisesti silloin, kun asiassa on esitetty vasta-arguementteja ja kysymyksiä.
Avoimuus on kaikkien osapuolten etu! Nyt ei SK:n puheenjohtajan naureskelu ja vastakkaisen näkemyksen - oli se perusteltu tai ei (kunnat) - mitätöinti auta tämän solmun aukaisemista. Asiat asioina.
Ja jos tämä paikallisyhteisö-tulkinta on selvä asia, voi sen perusteet ja mainitut monet puheet tuoda kriittiseen tarkasteluun, tieteen ja tutkimuksen periaatteiden hengessä.
Saadaan tämä asia siten pois päiväjärjestyksestä hiertämästä.
KAIKKIEN ETU.
"Saamelaiskäräjät päätti keskiviikkona irtisanoa hallintopäällikkö Juha Guttormin virastaan. Päätökseen jätettiin yksi eriävä mielipide.
VastaaPoistaPäätöksen perustelut ovat salaisia julkisuuslain perusteella, eikä saamelaiskäräjät voi tiedottaa asiasta enempää, se kertoo.
"En lähde kommentoimaan. Asia liittyy henkilöiden yksityisyyteen", sanoo käräjien puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvi."
Miten niin asia kuuluu yksityisyyteen. Jos asia olisi yksityinen, ei sitä olisi puitu saamelaiskäräjien yleisessä kokouksessa. Asia on työsuhdeasia, joten saamelaiskäräjien päätös on julkinen. Saamelaiskäräjillä sovelletaan julkisuuslakia. Pöytäkirjan saa tilaamalla heti kun se on allekirjoitettu.
Salailu ei ole kuulu nykyaikaan.
Lehtijuttu tästä:
http://www.hs.fi/kotimaa/Saamelaisk%C3%A4r%C3%A4j%C3%A4t+erotti+hallintop%C3%A4%C3%A4llikk%C3%B6ns%C3%A4++perustelut+salaisia/a1382498641470
Tässä jutussa kyse ex hallintopäällikkö Juha Guttormin törkeän epäasiallisesta toiminnasta esiamies-alainen suhteessa.
PoistaOnko peräti uskaltanut olla eri mieltä asioista.
PoistaKoska otamme Suomessa aina mallia länsinaapurista, voi tästä asiakirjasta tutkia fundeerauksia Akwe Kón-soveltamiseen liittyen, pohdintoja "paikallisyhteisöistä" joita tarkoitetaan (laaja kirjo, rajaus jää asiakirjassa avoimeksi ilman tiukkoja ryhmärajauksia mutta henki on se, että "paikallisyhteisöt" on laaja käsite, ei paikallisyhteisöjä poissulkeva). Samoin pohdintoja modernisaation vaikutuksista moniin mainittuihin paikallisyhteisöihin, vaihtelevasti. AK:n ydin on, mikä pitää pitää mielessä, luonnon monimuotoisuus - ei jakopolitiikka "sulle-mulle-ei-mitään-noille".
VastaaPoistahttp://www.slu.se/Global/externwebben/centrumbildningar-projekt/centrum-for-biologisk-mangfald/Dokument/publikationer-cbm/cbm-skriftserie/skrift54.pdf
Mm. nämä ryhmät saamelaisten ohella tulleet keskusteluissa esiin, määrittely todetaan vaikeaksi Ruotsissa, mutta Suomessa ilmeisesti se on ollut aivan helppoa ja täysin selvää ("luonnollisesti vain saamelaisia") ?
Angående vilka grupper vi talar om på frågan vad som är ursprungliga och lokala samhällen så menar flera respondenter att det är svårdefinierat. De förslag på ursprungliga samhällen som framkommit i intervjuerna är:
Tornedalingar
Människor i fjälldalarna som levt sida vid sida med samerna i många hundra år
Nybyggarkultur
Småskaligt lantbruk och skogsbruk
De äldre lantbruken som hanterar jord- och skogsbruk
De privata, fäbodbrukare
Yrkesfiskare
Lokala kustfiskare i till exempel norra Bohuslän
Småskaliga inlandsfiskare
Fjällbönder i Västerbotten och Norrbotten
Lokala skogsägare och jordbrukare
- nämä siis mielipiteitä, debatin sisältöjä - ei siis päätös ketä Akwe Kón sovellus koskee.
Tämän Akwé:Kon -perinnetiedon tulisi nimenomaan edistää luonnon monimuotoisuutta. Kun katsoo kuluneita erämaitamme ja luonnonsuojelualueita, joudun kyllä kiinnittämään Metsähallituksen ja erityisesti ympäristöministeriön huomiota niihin viime vuosikymmenten "perinnekäytön" osalta. Uskonpa että tätä tarkastelua syntyy laajemminkin kun tilannetta ruvetaan peilaamaan saamelaiskäräjien johdon vaatimuksiin maankäytössä mm. mitä "saamelaisen poronhoidon" vapauksiin tulee.
PoistaEn itse asiassa näe Näkkäläjärveltä kovinkaan järkevänä kärjistää tilannetta, koska se kalahtaa objektiivisessa käsittelyssä vääjäämättä hänen edustamansa elinkeinon nilkkaan.
Miksihän sk:n henkilöstö koostuu pääosin nuorehkoista naisista. Taisi toimistoon jäädä nyt yksi mies talkkarin ja atk-henkilön lisäksi. Mitä tasa-arvoa se tälläinen on. Mihin on hävinnyt lakimies. Paljon on hämärää, mikä ei valtion rahottamassa laitoksessa pitäisi olla mahdollista.
VastaaPoistaOn se Klemetti saanut hyvääkin aikaan. Opin tänä syksynä pari sanaa Mohawkin intiaanikieltä. Akuperäiskansojen kielten oppiminen on oikeastaan aika haasteellista, koska sanoja ei voi suoraan kääntää. Sanat kuvaavat yleensä laajempaa käsitekokonaisuutta, jota ei voi ilmeisesti ymmärtää kuin syntymällä kyseiseen kulttuuriin. Niinpä olen iloinen jotta olen ymmärtänyt mitä Mohawk-kielen Akwe Kón tarkoittaa.
VastaaPoistaSe tarkoitaa suomalaisen veronmaksajan käsitemaailmassa:
SINÄ MAKSAT!
Ja sapmelas kääntyy suomenkieleen samalla logiikalla vastaamaan käsittestöltään suomenkieln sanaa
SAAMALAINEN!
Vaan äläpä Klemetti huoli. Sinunkin vekselit menee maksuun aikanaan...
ja olet niitä itsellesi valhetellen puhellut vinon pinon...
http://mikkokarna.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152348-saamelaiskarajilla-ei-ole-monopolia-perinteiseen-tietoon
VastaaPoistaAsiallinen kirjoitus. Mielenkiintoinen tuo Ruotsin tilanne muuten.