Muutaman päivän takainen uutinen kertoi kuinka Rovaniemen
hallinto-oikeus oli kumonnut Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin vuosi
sitten Inariin myöntämät neljä koneellisen kullankaivun lupaa. Niistä oli
valittanut saamelaiskäräjät ja perusteena oli tietenkin kullankaivun haitta
saamelaiskulttuurin harjoittamiselle. Luvat oli myönnetty Hammastunturin ja
Ivalon paliskunnan alueille Sotajoen, Selperintien, Selperinojan ja Härkäselän alueille.
Siis seudulle, jolla kullankaivu on historiallisesti toiminut jo ennen nykyisen
saamelaiskultuurin perustaksi mainotun suurporonhoidon tuloa ja asettumista.
Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvi on iloinnut hallinto-oikeuden päätöksestä pitäen
sitä periaatteellisena ennakkoratkaisuna. Ylen saamenuutisten mukaan hän katsoo
sen ”yhdenlaiseksi torjuntavoitoksi”, joka osoittaa uuden kaivoslain
saamelaiskulttuuria koskevien pykälien toimivan ja että tätä kautta
saamelaiskäräjillä alkaa olla asemaa viranomaisena.
Tukes joutuu käsittelemään kullankaivuluvat uudelleen. Näkkäläjärvi
uskoo, ettei virasto lähde valittamaan hallinto-oikeuden päätöksestä.
Kaivoslain koestus on sikäli merkityksellinen, että Klemetti
Näkkäläjärvi on ILO 169 -sopimuksen ratifiointiin liittyen listannut lain
hyväksi esimerkiksi siitä, miten muitakin maankäyttöä ja elinkeinoja koskevia
lakeja tulisi ratifiointiprosessissa uudistaa.
Ensimmäisenä pölkylle on menossa laki Metsähallituksesta,
jonka muutoksia valmistelevaan työryhmään saamelaiskäräjät ei ensin halunnut
lähteä sen mielestä liian pienilukuiseksi ajatellulla edustuksella. Nyt lupaus
osallistumisesta on Näkkäläjärveltä bloginsa mukaan saatu, mutta varsinaiseen
ILO-valmisteluun hän ei näyttäisi edelleenkään hyväksyvän muita osapuolia kuin
valtion ja saamelaiskäräjien edustajat.
Onkin sekin kaameaa, että ylisen Lapin muusta väestöstä
huolitaan metsähallituslakityöryhmään kokonaista yksi henkilö – edustamaan siis
neljää kuntaa, Lapin liittoa ja myös sellaisia saamelaisia, jotka eivät koe saamelaiskäräjien
tavoitteita omikseen.
Omalta osaltani tulen tuota edustamisen jyvitystä näkyvästi
protestoimaan – sikäli kun työryhmä lopultakin saadaan aloittamaan ja kutsu
siihen Lapin liiton esityksen mukaisesti tulee. Maankäytön todellisuuden esiin
tuominen on yksi tuon ”muun väestön” ainokaisen edustajan tehtävistä. Eli vaikkapa millainen on se saamelainen
kulttuuri ja se perinnetieto, jota muun muassa Metsähallitus on samaisen
Hammastunturin erämaankin kohdalla halunnut muita käyttäjiä paremmin kuulla ja
kunnioittaa.
Luin jokin aika sitten Olli
Tammilehdon Voima-lehdessä julkaistua artikkelia, jossa hän kirjoitti
keskusteluistaan John Zerzanin
kanssa. Tammilehto on tutkija ja vapaa kirjoittaja, jonka aihepiiriä ovat
globalisaatio, ekofilosofia, ekologisen kriisin ja ilmastomuutoksen syyt etc.
Zerzan on puolestaan nykyajan tunnetuin Yhdysvaltalainen anarkistiteoreetikko
etc.
Tammilehdon artikkelista ”Eläinten ja ihmisten kesyttäminen”
jäi mieleen kappale, jossa hän kertoo keskustelukumppanilleen kokemuksistaan
Siperian pohjoisosien alkuperäiskansojen parissa:
”Hantit, joihin tutustuin Siperiassa, kunnioittavat suuresti poroja. Poro on heille pyhä. Kun he tulivat tutustumaan Suomen porotalouteen, he kauhistuivat tavasta, jolla modernit saamelaiset kohtelevat poroja.”
Tuo tässä irralliseksi ottamani virkahdus tuo minulle
mieleen monet vastaavat vertaukset, joita olen vuosien varrella työssäni
käytännön luonnonkäyttäjiltä ja monilta asiantuntijoiltakin kuullut. On kysyttävä, voiko nykyisillä
skandinaavisilla ”nomadeilla” olla enää jäljellä rahtuakaan jostain
hantilaisesta ajattelusta, koska heidän on poroillaan ja niitä varten
tapahtuvalla luonnon käytöllä pyrittävä pitämään yllä länsimaista elintasoa – konetekniikan
osalta jopa korkeampaa, kun verrataan tavalliseen lappilaiseen tai vaikka
norjalaiseen pohjoisen asukkaaseen.
Kun rahatalous on sitonut alkuperäiskansat utilismiin ja kun
helikopterien katsotaan ihan virallisestikin kuuluvan saamelaiseen
poronhoitokulttuuriin, lienee oikeutettua kysyä miten sallittavaa ja
kulttuurista olisi kaivostoiminta, mikäli sen tuotoista kunnon siivu kilahtaisi
säännöllisin väliajoin saamelaishallinnon ja kenties yksityisten saamelaisten
poronhoitajien pankkitileille?
Joitain aikoja sitten luin uutisen Norjan saamelaiskäräjien
vaatimuksesta saada osa niistä tuloista, joita valtio saa mannerjalustalleen
sijoittuvista öljyn- ja kaasunporauksista. En tiedä miten vaatimus on edennyt.
Sen muistan, että utsjokelaisten halu saada lapinkylilleen hakattavaa
talousmetsää Lemmenjoen kansallispuistosta upotti osaltaan vuoden 1990
saamelaislakiluonnoksen.
Sen mukaanhan paliskunnittain perustettavien lapinkylien tuli
hankkia tuloja alueittensa luonnonvaroista, ja kun ainoaksi nopeasti hyödynnettäväksi
luonnonvaraksi todettiin metsät, havahtuivat utsjokelaiset saamelaispoliitikot
huomaamaan heillä olevan pelkkiä tunturikoivikoita.
Silloin Suomen vihreät asettuivat vastustamaan luonnosteltua
maaoikeuslakia, mutta nykyäänhän siltä suunnalta on suitsutettu tukea ILO 169 -sopimuksen
ratifioinnille.
Utsjokelaisilla on Inarin alueella kaksi yhteismetsää, jotka
erottuvat nykyisin hyvin ilmakuvista. Lemmenjoen kansallispuiston metsät ovat
saaneet olla toistaiseksi rauhassa.
Ongelmana Lemmenjoella on Metsähallituksen viime vuosikymmenten toiminnasta päätellen vain kullankaivu.
Ongelmana Lemmenjoella on Metsähallituksen viime vuosikymmenten toiminnasta päätellen vain kullankaivu.
Veikko
Taas osui ja upposi. Veikko on kyllä hyvin perillä tämä "troikan" touhuista. Kun joku muu harrastaa kaivostoimintaa, se tuohoaa luontoa ja vaarantaa poronhoidon ja on niin maan perusteellisen turmiollista.
VastaaPoistaMutta kun sen tekee vaaliluetteloon hyväksytty rekisterisaamelainen, niin se on mitä puhtainta ja luonnonmukaisinta ja ennenkaikkea perinteistä luonnon hyödyntämistä. Vaan niinhän se oli, että muiden aseet oli sodanlietsojien aseita ja neuvostoliiton aseet rauhanaseita. Tällä aikakaudellahan totuuskin oli varsin suhteellinen käsite. Näyttää olevan nykyäänkin.
Ja mitä perinteiseen kaivostoimintaan tuleen, niin kun Saamelaisten esi-isät kaiveli kepeillä maata ja heitteli kivillä oravia, niin muualla tiedettiin jo"rauan synty". Uusimman tutkimustiedon mukaan raudan valmistustaito on tullut suomeen varhemmin kuin on aiemmin osattu kuvitella ja idän kautta. Jos tuntee naapuriheimojen kultturia ja historiaa, niin tietää myös purevan teräksen salaisuuden.
Siinäpä sitä on "perinteistä" kaivostoimintaa taas kerrakseen.
Kukahan maksaa noiden SAKÄ:n puuhastelijoiden palkan? Mietitäänpä sitä taas seuraavan kerran kun valtion kassakirstusta alkaa pohja näkymään lähiaikoina...
Siihen asti voidaan tehdä hieman laskuharjoituksia. Jos saamelaispolitiikasta tavalla tai toisella leipänsä saava henkilö tienaa sanotaanpa vaikka 50 000€ vuodessa, niin kuinka monta keskimääräistä suomalaista veronmaksajaa tarvitaan, että saadaan kyseisen henkilön palkat maksettua? Oletetaan, että henkilön koko vuoden verokertymä käytetään pelkästään ko. henkilön palkkakuluihin.
Jatkotehtävän onkin sitten miettiä montako henkilöä on työllistettynä tämän saamelaisasian takia suoraan tai välillisesti ja paljonko ne maksavat veronmaksajalle.
Siihen asti - Sinä maksat!
Ystävä Hyvä! Kun meillä on Euroopan ainoa alkuperäiskansa,niin tokihan se
Poistamaksaa jotakin.Luulenpa Baskien olevan vielä alkuperäisempiä.Eivät kai ole
julistautuneet,niinkuin pitäisi,jos sellaisen statuksen haluaisivat.
Ensinnäkään en ole ystäväsi, ja toisekseen maksuhaluukkuttani ei lisää yhtään se tosiasia, että jos jotain syrjintää olen kohdannut, niin se on ollut aina rekisteri saamelaisten harjoittamaa heihin kuulumattomien ihmisten syrjintää. Voit alkuperäiskansailla ja ja harrastaa kulttuuriasi aivan niin paljon kuin haluat- omalla kustannuksellasi. Niin me "taviksetkin" joudumme toteuttamaan omaa elämäntapaamme.
PoistaLisäksi itse alkuperäiskansaksi julistautunut kansa (tai hyvin pieni osa siitä) on tehnyt sen faktisesti kestämättömillä perusteilla. Katson, että minun tehtäväni veronmaksajana ei ole rahoittaa tosiasioista piittaamatonta pienen piirin etnoromanttista puuhastelua. Minulla on mielipiteeseeni täysi oikeus. Kuten sinullakin. Uskoisin, että saan mielipiteelleni hieman laajempaa tukea tästä maksajan roolissa olemisesta kunhan ajat suomessa huononevat ja olot laajemmasti kovenevat. Vaan sitten saattaa toisilla olla kyyti kylmää. Niin makaa kuin petaa.
Saamelaiskäräjät vaati ja sai kaivoslakiin asiallisesti ottaen veto-oikeuden. Kullankaivajien hakemuksia voi estää ja viivästyttää ja joka tapauksessa aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia.
VastaaPoistaOikeuttaan SK käyttää häikäilemättömästi. Lupahakemusten viranomaiskäsittely pysäytettiin rahapulaan vedoten. Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (RKP) luovutti liki 100.000 euroa veronmaksajilta kerättyjä varoja kielteisten lausuntojen tehtailua varten.
Saamelaiseliitti kiitti liittymällä RKP:n jäseniksi ja asettumalla ehdolle kunnallisvaaleissa. Jäsenhankintaa julkisilla varoilla?
Saamelaiskäräjät vastustaa kaikkea kaivostoimintaa Lapin laajoilla valtionmailla. Kysyin kerran kullankaivajakaveriltani Raimo Kanamäeltä:"Oletko huomannut poromiesten vastustavan kaivoksia, vaikka koko elinkeino perustuu mönkijöiden, moottorikelkkojen, autojen, lentokoneiden ja helikopterien käyttöön?" "Ja vyöllä roikkuu kaksi leukua", vastasi Rami.
Kyseessä lienee joku hienostunut uuskolonialismin muoto; kaivokset sijaitkoon jossakin muualla, me vain nautimme lopputuotteista.
Inarilaiset kauppiaat ovat myyneet valmistamiani Lemmenjoki-koruja vuosikymmenten saatossa miljoonilla euroilla. Kunnalle ja Suomen valtiolle on tuloutettu runsaat verot. Osa on päätynyt porotalouden tukiin ja saamelaiskäräjien ylläpitoon. Näin olen tahtomattani ollut rahoittamassa elinkeinoni lakkauttamista.
Lemmenjokikoru.net sivustolla kerron elinkeinotoiminnastani ja kaivoslain valmistelun kiemuroista otsikon "Jäähyväiset Lemmenjoen kullalle ja jalokiville" alla. Aarne Alhonen
Kiitokset Veikolle ja kommentoijille siitä että minullekkin alkaa valkenemaan tämän asian taustat. Tuntuu uskomattomattomalta että tämä asia ei pääse laajenpaan keskusteluun, eikä tällaista epäkohtaa tuoda julki, joten itse aion alkaa tekemään kaikkeni sen eteen että moinen juttu saadaan ratkaistua. Huomaan Saamelaiskäräjien käyttävän samaa taktiikkaa kuin 1930 -luvun saksan valtiopäivillä käytettiin ja päästiin valtaan huutelemalla poissaolevina puskista ja päättämällä kolmansien osapuolien asioista heitä paikalle kutsumatta ja niin ollen sitä kautta huuteluihinsa vastaamatta. Haitanteko jota harrastetaan ja jota perustellaan ties millä höpinöillä ei silloin ota katketakseen, kun käräjät eiovät uskalla tulla samaan pöytään vaan toitottavat aina tarpeen tullen elinkeinonsa olevan uhattuna, vaikka jopa porojen suurin uhka on lie se että kannat ovat olleet jo vuosia ylisuuret, eikä rajoituskehoituksille korvaa juuri lotkauteta. Ilmeisesti montakin poroa on kullankaivajien monttuihin kuollut tai sen takia nälkään nääntynyt, kun kokonaisuutta hahmottamattomat vihreät tekevät työtä tuon älyttömyyden eteen. Omat kokemukseni niiden myötähäpeää tuntevien saamelaisten sanomina ovat kyllä rohkaisevia, mutta jos muutama korruptoitunut ihminen pääsee valtaan, niin soppa onkin jo sekava ja valmis. Itse olen lapiomiehenä odotellut jo kolmatta kesää valtaustani ja viimeisin naurettava episodi Saamelaisen konekaivuuluvan peruuntumisesta johtuen jatkaa odotteluani ties kuinka kauan. Ihmettelen kovasti sitä että kuinka Suomen valtion sisällä voi olla toinen valtio, jonka juuret eivät historiankirjoitusten mukaan ole vielä edes sataaviittäkymmentä vuottakaan. On sääli miten tuollaiseen toisteltuun valheeseen uskotaan jo niin yleisesti että se sallii luonnon suojelemisen hengiltä.
VastaaPoista