Jotenkin alkaa tuntua siltä, että pääministeri Juha Sipilän hallituksen loppukaudella
nähdään vielä samanlainen ILO 169 -sopimus- ja saamelaiskäräjälakisotku kuin mikä koettiin Jyrki Kataisen ja Alexander-Stubbin hallitusten aikana. Paitsi että sotkuun sekoittuu
vielä oikeusministeriön suojissa salassa valmistellun Pohjoismaisen
saamelaissopimuksen lanseerausyritys. Näin siis käy vaikka Sipilä kumppaneineen
antoi kautensa alussa ymmärtää, ettei ainakaan ILO-asia tule tällä hallituskaudella
ajankohtaiseksi ja että asioita ainoastaan selvitetään.
Mikä se olikaan se brittiläinen tv-sarja ”Kyllä, herra pääministeri”
(Yes, Prime Minister)? Toisaalta, tässä sotkussa yhtä lailla vietävissä on
tainnut vaeltaa oikeusministeri Jari
Lindström sekä vailla mitään tilannetietoa ehkäpä koko muu valtioneuvosto.
Näin aloin epäillä kun tapasin joitain päiviä sitten Ivalossa valtiovarainministeri
Petteri Orpon. Hän sanoi suoraan
olevansa tyystin tietämätön meneillään olevista saamelaissopimus- ja
saamelaiskäräjälakivalmisteluista ja huomautti edustavansa sentään kolmatta
hallituspuoluetta sen ministerinä ja puheenjohtajana.
Olisikohan ihan aluksi jonkinlaisen työmaainfon aika, herra
pääministeri?
Viikonpäivät sitten (8.12.) Inarissa matkasi pääministeri
Sipilän tärkein poliittinen avustaja, valtiosihteeri Paula Lehtomäki, asianaan saamelaiskysymykset. Lehtomäen
seurueeseen kuuluivat pääministerin erityisavustaja Janika Tikkala, oikeusministeriön demokratia-, kieli- ja
perusoikeuksien yksikön johtaja Johanna
Suurpää ja oikeusministerin erityisavustaja Leena Riekkola. Suurimman osan Inarin vierailun ajastaan joukko
seurusteli saamelaiskäräjien ja muiden eri saamelaistahojen kanssa. Kunnan
tapaamiseen, johon itsekin osallistuin, liikeni puoli tuntia kun alun perin
sovittu tunti jouduttiin jakamaan Utsjoen kunnan edustajien kanssa.
Kunnan tapaamisessa Lehtomäki oli seurueen ainut keskustelija
muiden tyytyessä kuuntelemaan häntä ja kunnan edustajia. Lehtomäen ainut
tekeillä olevia valmisteluja koskeva avaus liittyi saamelaiskäräjälakiin ja
siinä saamelaismääritelmään. Hän kysyi miltä kuulostaisi jos jatkossa
saamelaisuutta ei määriteltäisi millään lailla, vaan se määräytyisi itse
kenenkin henkilön samastumisen eli itseidentifikaation kautta. Samaan
hengenvetoon hän kuitenkin jatkoi, että ainoastaan se määriteltäisiin lailla
kuka voi äänestää saamelaiskäräjävaaleissa.
Että mitä?
Aivan tarkkaan kun tuota avaa sen käsittää niin, että olisi
kaksi saamelaisryhmää, joista toinen voisi äänestää saamelaiskäräjävaaleissa ja
toinen sitten ilmeisesti edelleenkään ei. Lehtomäen selitys asiaan oli se, että
näin oli pakkokin säätää koska saamelaiskäräjiä ei voitu sen perustuslaillisen
aseman takia ohittaa saamelaiskäräjien vaaliluettelon hyväksymisessä.
Ajatukseen ei sisälly mitään uutta avausta ellei lähdetä
siitä, että lakiin noin kirjaten valtio olisi tunnustamassa saamelaisuuden
määrittelyn umpikujan. Positiivisimmillaan kirjauksella voitaisiin jollain
tavalla tunnustaa statuksettomien saamelaisten asema statuksellisina
saamelaisena, toisena saamelaisryhmänä, mutta heidän alkuperäiskansa-asemaansa
tuo pelkkä saamelaiskäräjälain saamelaismääritelmän ”uudistaminen” ei miksikään
muuttaisi. Siihen tarvittaisiin korjaus myös perustuslakiin eikä mistään
sellaisesta Lehtomäki maininnut. Tosin ei sitä ehditty eikä hoksattu häneltä
äkkiseltään kysyäkään.
Se, että saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio ehätti mediassa
toteamaan Lehtomäen ajatusten maistuneen hänelle, kertoo osaltaan edellä olevan
oikeudellisen epämääräisyyden pitävän paikkansa.
Epäselväksi Inarissa jäi kuinka paljon Lehtomäen avauksessa
oli hänen tai pääministerin kabinetin ajattelua vai kertoiko hän esimerkiksi
oikeusministeriön hämystä esiin nostettua ajattelua. Kun kollegani Gunnar Pettersson kyseli Lehtomäeltä
hänen sanomisistaan, valtiosihteeri mainitsi tuossa yhteydessä, ettei tiennyt
Sipilän ilmaisseen asiassa kantaansa mutta että "keskustelemme
saamelaisasioista useiden ministeriöiden yhteistyössä ja myös Inarin-matkallani
seurueeseen kuului kaksi edustajaa oikeusministeriöstä”.
Siis olisiko toisenkin työmaainfon paikka, herra
pääministeri?
Ja miksi tuo palaveri? Muun muassa siksi, että selvitetään
ollaanko Suomessa harrastetussa alkuperäiskansapolitiikassa ajautumassa yhä
syvemmälle suohon sekä alkuperäiskansan määrittämisen että siinä
laillistettavan ihmisten syrjimisen myötä.
Erittäin tärkeää olisi lukea tarkoin inarinsaamelaisen Kari Kyrön esiin tuomat seitsemän kysymystä:
Erittäin tärkeää olisi lukea tarkoin inarinsaamelaisen Kari Kyrön esiin tuomat seitsemän kysymystä:
1. Kuuluisivatko molempien ryhmien ihmiset alkuperäiskansa
saamelaisiin?
2. Saisivatko molempien ryhmien saamelaiset yhtäläiset
Suomessa alkuperäiskansalle kuuluvat oikeudet?
3. Voisivatko molempien ryhmien saamelaiset järjestäytyä
haluamallaan tavalla ja valtiolta saatavalla tuella järjestää omat sisäiset
vaalinsa ja hallintonsa?
4. Saisivatko
molempien ryhmien saamelaiset yhtäläisesti ja perustuslain mukaisesti yhteiskunnallista
tukea kielensä ja kulttuurinsa kehittämiseen?
5. Saisivatko
molempien ryhmien saamelaiset yhtäläisesti ja perustuslain mukaisesti yhteiskunnallista
tukea saamelaiselinkeinotoimintaansa?
6. Saisivatko molempien
ryhmien saamelaiset yhtäläiset oikeudet käyttää saamelaiskulttuurikeskus
Sajosta ja muita saamelaisten toimitiloja?
7. Saisivatko
molemmat ryhmät yhtäläiset oikeudet työjärjestö ILO:n alkuperäiskansafoorumeilla?
Ja entäpä sitten jos noihin kysymyksiin on ajatuksena
vastata kieltävästi? Viimeistään siinä vaiheessa vatulointi on minusta todella
viisautta.
Demarinuorten puheejohtajan Mikkel Näkkäläjärven haastattelu Minä & Husu -ohjelmassa:
VastaaPoistahttps://demokraatti.fi/mina-husu-mita-on-saamelaisuus-2010-luvun-suomessa-ja-voisivatko-somalit-auttaa-demarinuorten-puheenjohtaja-mikkel-nakkalajarvi/?utm_campaign=twitter&utm_medium=twitter&utm_source=twitter
Veikon viimeisin blogikirjoitus pani tästä Paula Lehtomäen hurjasta samaa väestöä jakavasta esityksestä taas kerran pohtimaan minkälaisesta valtapolitiikasta on loppujen lopuksi kysymys. Suomessa saamelaisten sisäinen etninen konflikti liittyy vaatimuksiin Ylä-Lapin maanomistussuhteiden uudelleen järjestämisestä. Lyhyesti sanoen ja jossain määrin yksinkertaistaen vuoden 1853 jälkeen, pääosin kaudella 1864-1920 Suomeen muuttaneiden pohjoissaamelaisten poronhoitajien jälkeläiset vuoden 1945 jälkeen Suomen Lappiin asutettujen kolttien tuella vaativat väitettyjen alkuperäiskansaoikeuksiensa perusteella, että Suomen alkuperäisille kalastaja- ja metsälappalaisille kuuluvat maat on luovutettava tulokkaiden jälkeläisten kollektiiviseen hallintaan. Tämä tapahtuisi lisäämällä ratkaisevassa määrin saamelaiskäräjien valtaa maan käyttöä ja sen rajoituksia koskevissa asioissa.
VastaaPoistaErimielisyyksien kohteena oleva alue muodostaa 10 % Suomen pinta-alasta, väkeä tällä alueella asuu vain noin 11 000, joista saamelaisia on n. 3500, muualla Suomessa asuvien saamelaisten määrä on n. 6500.
Kun pyrimme arvioimaan erimielisyyksien syitä ja seuraamuksia, niitä tulee tarkastella laajasti ottaen kolmesta eri näkökulmasta, jokaisen niistä pitäen sisällään useita alakokonaisuuksia, joista on vuosikymmenten mittaan tuotettu mietintöjä, päätöslauselmia ja erilaisia ratkaisumalleja.
Aikahistoriallisesti tärkeä on ideologinen näkökulma joka antaa pohjan kummankin osapuolen, tavallaan kiveen hakattuihin näkökulmiin, joista ei voi luopua.
Toiseksi tulee tarkastella alueen omistussuhteita poliittiselta näkökulmalta, jonka eräänä kulmakivenä on juridiikka, siis kansainvälisoikeudellinen lainsäädäntö, joka puolestaan pohjautuu poliittisiin päätöksiin. Niiden pohjana ovat taas kolmantena kokonaisuutena sotilaallisin keinoin saavutetut valtioiden välisten voimasuhteiden muutokset ja niiden seuraukset, jotka ovat kuitenkin saaneet alkunsa poliittisista ideologiaan pohjautuvista päätöksistä (mm. Petsamon luovutus 1944). Lopulta kyse on eräässä mielessä suuresta oravanpyörästä, jossa kaikki on vaikuttanut kaikkeen ja tulee vaikuttamaan jatkossakin.
Ylä-Lapin kiistaa ei voida ratkaista Paula Lehtomäen resepteillä vain kirjoittamalla nimet paperiin ja toivoen kaiken olevan sillä selvä. Vuosikymmenien ajan kyseistä kiistaa on koetettu ratkaista useiden arvovaltaisten tahojen, valtiopäämiesten (mm. presidentti Halonen ja nyt Lehtomäki) ja diplomaattien välityksellä ja kansainvälisillä foorumeilla, on pidetty monia istuntoja, muodostettu työryhmiä, asetettu selvitysmiehiä, tehty laajoja maaoikeustutkimuksia - ja kuitenkin osapuolet ovat edelleen yhtä kaukana toisistaan, jos ei vieläkin kauempana kuin oltiin alkuasetelmissa 40 vuotta sitten.
jatkuu...
...jatkoa:
VastaaPoistaOn siten ilmiselvää, että kummallakin osapuolella on omat perustelunsa ja tavoitteensa pitkään vaikuttaneen kriisin ratkaisemiseksi. Se, mitä inarinsaamelaiset ja Inarin lapinkylän väki pitää oikeana onkin saamelaiskäräjien lähtöasetelmista katsoen täysin väärää ja tuomittavaa. Tähän lähtöasetelmaan sitten pitäisi Suomen valtion tai kansainvälisen foorumin, esimerkiksi YK:n, asettua tavallaan tuomarin asemaan, mutta kuitenkin ilman toimeenpanovaltuuksia, joilla toteuttaa päätöksiään. On erittäin suuri ja ilmeinen riski, että pohjoissaamelaisten etnonationalistien syöttämä alkuperäiskansapropaganda ja päättäjien ja sovittelijoiden Suomen tosiasiallisiin alkuperäisiin saamelaisiin liittyvä heikko tietotaso synnyttää sellaisia päätöksiä, jotka rikkovat alkuperäisimmän kalastaja- ja metsäsaamelaisväestön, ennen kaikkea inarinsaamelaisten ihmisoikeuksia.
Lopultakin ainoa oikea tapa ratkaista kyseinen konflikti on molempien saamelaisosapuolten, tässä tapauksessa siis saamelaiskäräjien ja Lapinkylien yhteistyöjärjestön kahdenvälisissä neuvotteluissa. Onhan kysymyksessä kuitenkin samaa väestöä edustavista organisaatioista. Sitä paitsi molemmissa organisaatioissa mukana olevat ihmiset ovat kaiken muun lisäksi vielä suuressa määrin sukulaisia toisilleen. Näin siitä huolimatta, että pohjoissaamelaiseen etnonationalistiseen ideologiaan kuuluu keskeisesti julistus siitä että vain heillä on puhdas saamelainen veri. Pohjoissaamelaiset johtajat toistavat mantran omaisesti, että metsä- ja kalastajasaamelaisiksi itsensä identifioivat eivät ole edes millään lailla saamelaisia, vaan kautta linjan suomalaisperäisten uudisasukkaiden jälkeläisiä. Tällaisesta sortopolitiikasta on aika tehdä loppu ja sen tekevät vain ihmiset itse kuten saksalaiset kaataessaan Berliinin muurin.
Tänä vuonna aikaisemmin YLE:n saamelaistoimitus uutisoi pääkaupunkiseudulla toimivan Citysaamelaiset-yhdistyksen entisen puheenjohtajan Pentti Pieskin lausuman: "Nykytilanteessa Saamelaiskäräjien vaaliluetteloon tulee sellaisia ihmisiä, joilla ei ole saamelaisia sukujuuria. Saamelaismääritelmä antaa mahdollisuuden valheellisille identiteeteille, että ihminen saattaa olettaa, että hän on saamelainen, vaikka hänellä ei olisi minkäänlaista taustaa sille."
Tällä ilmaisulla Pieski viittasi henkilöihin, joilta koalition työkaluna toimiva vaalilautakunta oli evännyt oikeuden rekisteröityä saamelaiskäräjävaalien vaaliluetteloon, mutta jotka Korkein hallinto-oikeus oli määrännyt luetteloon merkittäväksi sillä perusteella että nämä on katsottava saamelaisiksi. Pieski istuu Suomen saamelaiskäräjien hallituksessa ja on ilmentänyt pyrkimyksiä nousta käräjien puheenjohtajaksi.
Vaikka kansainväliset tahot ovat laatineet ja hyväksyneet tiettyjä päätöslauselmia ja lainsäädännöllisiä toimintamalleja (mm. ILOn 169 sopimus), joiden perusperiaatteita voidaan noudattaa myös maissa jotka eivät ole ratifioineet sopimusta, ei pysyvää rauhaa voida saavuttaa ellei saamelaiskäräjät sitä todella halua ja tee omalta osaltaan kaikkensa sen toteuttamiseksi. Rauhaa ei voida saavuttaa ilman, että hyväksytään myös statuksettomien saamelaisten ja Lapinkylien yhteistyöjärjestön oikeushistoriallisiin faktoihin perustuvat näkemykset. Osapuolten välinen keskinäinen kunnioitus voi rakentua ainoastaan tälle pohjalle. Löytyykö sellaista milloinkaan, onkin jo kokonaan toinen kysymys.
Jouni Kitti
Kiitos Jouni kommentistasi.Tarkennan vielä että tätä soppaa on keittäneet voimallisemmin mm.Martti Ahtisaari ja Tarja Halonen apunaan Martin Sheinin,Eero J Aarnio,Jaakko Jonkka,Hannele Pokka ym ym.Heidät ainakin pitäisi saada oikeuteen tästä saamelaispolitiikan suosimisesta ja tukemisesta!
VastaaPoistaJos ei oikeuteen niin kuitenkin aikakirjoihin perustellen mikä heidän osansa sopankeitossa oli. Olisiko tuossa myös lista henkilöistä jotka eivöt ole tervetulleita sovittelijoiksi tai totuuskomissioon. Tai no, jos uskomme siihen että ihminen on muutoskykyinen, niin miksipä ei, jos ensin arvioivat oman osuutensa menneissä kriittisesti. Silloinhan muutama noista vosi olla alku taustaryhmälle, Ahtisaaren sovittelukokemusta ei voi kiistää, mutta olisiko kotisokeus iskenyt. En halua loukata, mutta onhan tuo vähän niin kuin haamujen kulkue lappalaisten painajaisesta, joka kylläkin on ollut kiihkosaamelaisille litimärkä uni.
VastaaPoistaNäinpä se muljahti eli Lindström lähtee edistämään Norjan mallin saamelaismääritelmää. Sopimuksen valmistelun ja julkitulon viime vaiheet olivat taustalta kuultuina varsin mielenkiintoisia. Mitenköhän siinä Paula Lehtomäenkin avauksille lopulta kävi?
VastaaPoistahttp://yle.fi/uutiset/3-9366454?origin=rss
...Paitsi että heti perään tuli tietoa jonka mukaan Suomen saamelaismääritelmään ei tulisikaan muutosta! Koetetaan päästä tässä kartalle, mutta kuten edellä viittasin, eika sekavaa on tämä...
VastaaPoistaJa Jarppa lähtee vielä Trondheimiin tuuraamaan...
VastaaPoistahttp://yle.fi/uutiset/3-9364355
Miltä alkuperäiskansalaisuus-feikkaus tuntuu. http://www.aaronpaquette.net/?p=8940
VastaaPoista