torstai 2. elokuuta 2012

Kaisa ja hänen Rounalansa

Kaisa Korpijaakko-Labba ei haluaisi enää jatkaa kinastelua Tanja Joonan kanssa saamelaiskysymyksistä, mutta, mutta…
Näin jälleen hän Lapin Kansassa (LK 2.8.2012), jossa viime vuosikymmeninä harjoitettuun saamelaispolitiikkaan korviaan myöten sotkeutunut, Käsivarren alueella sijainneeseen Rounalan lapinkylään keskittyneen väitöskirjansa taannoin tehnyt tohtori haluaa nokitella tuoreemman tohtorin kanssa tämän koko vanhaan Lapinmaahan ja jo kymmeniä vuosia esillä olleeseen ILO 169 -sopimukseen paneutuvasta väitöstyöstä.
Sen merkitystä omaan työhönsä nähden madaltaen.
Korpijaakko-Labban selityksistä ja saivarteluista saa kokoon melkoisen sekasotkun jos niitä kiteyttäisi ranskalaisin viivoin peräkkäin. Tämän olen havainnut tutkittuani kymmenien vuosien ajalta kertyneitä arkistojani, niitä yhteen vetäen. Kun yhteenvetoon liitetään vielä oikeustieteen kandidaatti Heikki J. Hyvärisen selitykset ja todistelut, yksin tai yhdessä Korpijaakko-Labban kanssa, ei tarvita kummoista mestaria huomaamaan, etteivät palapelin palikat sovi enää nykyajan tietojen valossa yhteen.
Tässä viimeisimmässä kirjoituksessaan Korpijaakko-Labba toteaa:
- Toki kaikki perustutkimus, joka koskee Lapinmaata, on tarpeellista ja tervetullutta teki sitä kuka vain. Perustutkimus on kuitenkin eri asia kuin mielipide tai poliittinen kannanotto.
On jokseenkin huvittavaa lukea, että nimenomaan Korpijaakko-Labba kyseenalaistaa tutkijan oikeuden esittää työnsä muodostamia johtopäätöksiä, kun hän itse on elämöinyt omalla työllään vuosikymmenet ja ollut jopa laatimassa ja kentällä markkinoimassa taannoista työhönsä nojannutta saamelaislakiluonnosta. Häneen verrattuna Tanja Joona ja saamelaisuudesta väitellyt Erika Sarivaara ovat pysyneet hyvin tutkijan rooleissaan.
- Saamelaismääritelmään liittyen katson kyllä, että rajanvetojen ja linjausten tekeminen asiassa kuuluu lain puitteissa saamelaisille itselleen, alkuperäiskansana ja alkuperäiskansaoikeuden mukaan. Meille suomalaisille ei tehtävä kuulu.
Näinkin Korpijaakko-Labba politikoi Lapin Kansan kirjoituksessaan.
On erikoista, että Suomen valtion tulisi tunnustaa saamelaiskäräjien vaaliluetteloon hyväksytyt henkilöt maan alkuperäiskansana ja Lapin valtionmaiden omistajana ilman että sen ”suomalaisilla” päättäjillä olisi oikeutta tehdä minkäänlaisia historiallisiin tosiasioihin tai kansainvälisiin tulkintoihin nojaavia linjauksia.
Ei muuta kuin uskokaa sitä vaaliluetteloa, joka perustuu muutamien opiskelijoiden 1970-luvulla keräämään ja jo alussa vajavaiseksi myönnettyyn materiaaliin!
Korpijaakko-Labban kunniaksi tällä kerralla on sanottava hänen kirjoituksensa joltinenkin sävyisyys. Häneltä kun on viime aikoina sinkoillut eri tahoille aggressiivisiakin purkauksia, joista tohtorin heikkous sietää muita totuuksia kuin omansa käy mielestäni säälittävällä tavalla ilmi.

Veikko

44 kommenttia:

  1. Kaisa-parka kirjoittelee tulikivenkatkuisia yksityisviestejä ympäri maailmaa. Ei se uhkailu taida auttaa.

    VastaaPoista
  2. No uhkailuhan koituu aina omaan nilkkaan viimeiseksi

    VastaaPoista
  3. Kovat on keinot Rounalassa

    VastaaPoista
  4. Kaisa onkin enemmän saamelainen kuin Tanja, koska Kaisan mies kuuluu saamelaisrekisteriin ja Tanjan ei. Joten Kaisan mielipiteet ovat oikeampia kuin Tanjan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uusi erinomainen lisäperuste saamelaisuuden tai saamensukuisuuden määrittelyyn? Tosin Pikku-Jounikin taitaa olla jo muissa rekistereissä, sikäli kun tiedän.

      Poista
  5. No ainahan sitä on miehen reittä kiivetty. Nyt pitkin saamen suvun puuta.

    VastaaPoista
  6. Tätä vain on kansanhuvi lukea. Jatkakaa vain!

    VastaaPoista
  7. City saamelaiset on asettautuneet Pirita Näkkäläjärveä vastaan allekirjoittamalla 13 nimeä häntä vastaan osoitetussa kirjelmässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä lienee kirjelmän eli erimielisyyden syy?

      Poista
    2. LK:sta ja Saamenradiosta uutisoitiin, että 31.3.2012 valittiin uusi hallitus, jossa ovat pj. Pentti Pieski sekä Pirita Näkkäläjärvi,Keijo Nuorgam ja Maija Lukkari varajäsenet Sini Nuorgam ja Pasi Nillukka. Aiemmassa hallituksessa heistä oli vain Maija Lukkari.
      Erimielisyyden ehkä liittyy siihen. Prita on kovasti perustamassa uusia saamelaisyhdistyksiä ympäri Suomen,seuraavaksi keskisuomeen. Aiemmin hän agiteerasi ihmisiä rkp saamelaiset yhdistyksen perustamiskokoukseen. Saamen radion sivuilla mainostettulla Lahden ristelilyllä perustetaan varmaan uusi yhdistys. vuotsossa riidellään. Ne varmaan liittyy siihen, että saamelaiskäräjät on ehdotanut että vaalitapaa muutetaan niin, että saamelaisyhdistykset ja -puolueet voisivat asettaa ehdokkaita käräjävaaleissa. valitsijayhdistyksessä tulee olla vähintään 10. Kun ne uskoo, että kaikki mitä ne on esittänyt menee läpi, ne on lähtenyt varmistamaan sen, että tietyllä porukalla on etulyöntiasema ja "yhdistysten" tuki.
      Näin tärkeässä asiassa ei oikein piitata menettelytavoista.
      Ehkä selitys löytyy sieltä.

      Poista
    3. Tämä tällainen minä minä-asetelma ei oikein toimi. Siinä kyynärpäät edellä edetään. Ei ihmiset tykkää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      (Poistin tästä kommentista lopun, koska se arvioi nimeten henkilön etnisyyttä ja kun en voi olla varma kyseisen henkilön kelpuuttamisesta tai kelpaamattomuudesta saamelaiskäräjien vaaliluetteloon enkä ole nähnyt hänen toimivan julkisuudessa esimerkiksi saamelaispolitiikassa. Muuten pohdiskelu siitä kumpaa saamelaispolitiikan johdossa siedetään huonommin, suomalaisuutta vai "kuraverisyyttä", oli kohdallaan. Terv. Veikko)

      Poista
  8. City-Sámit yhdistyksen puheenjohtajana olen vastaanottanut kirjelmän (joka on edellisen hallituksen tekemä) ja haluan oikaista, että se ei ole Piritaa vastaan.

    Pentti Pieski

    VastaaPoista
  9. Tämä onkin vähän semmoinen Piritan mustamaalaus foorumi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietty porukka, joka pitää valta saamelaiskäräjillä, on ylentänyt itsenä kaiken arvostelun yläpuolelle. Kunnat eivät saa hiiskahtakaan ILO-sopimuksesta, keskeiset ministeriöt eivät saamelaismääritelmästä,tiedotusvälineet saisivat julkaista vain saamelaiskäräjien valtapiirin hyväksymiä uutisia ja artikkeleita.
      Heidän mielestään ylipäätään kukaan "ulkopuolinen" ei voi eikä saa kohta sanoakaan sanaa "saamelainen", ennen kuin on pyytänyt luvan tietyiltä pyhitetyiltä valtaa pitäviltä rekisterisaamelaisilta.
      Tämä kaikki, koska saamelaiskäräjät katsoo olevansa kaikkien muiden ihmisten ja kritiikin yläpuolella. Arkipäivän rasismia?
      Sensuuri pohjautuu pelkoon, että asioiden oikea laita, esim. saamelaiskäräjien tietyn piirin todelliset tavoitteet (joita se on pitänyt ja pitää veran alla) ja aikomukset sekä niiden vaikutukset Lapin ihmisten asemaan tulevat julki. Siksi niistä ei saa keskustella eikä varsinkaan saa arvioida tai arvostella.
      Mutta tällainen ageeraaminen kertoo omaa kieltään ja ihmiset osaavat tehdä johtopäätöksensä.
      Sensuurilla on kovin ikävä kaiku ja sitä ovat harjoittaneet hyvin ikävät johtajat.

      Kommenttisi perusteella ylennät Piritan kaiken arvostelun yläpuolelle. Tosiasioiden esiintuominen ja asiallinen kritiikki eivät ole mustamaalausta.

      Poista
    2. Pitää muistaa, että Pirita istuu saamelaiskäräjien hallituksessa ja hän on Ylen tuleva päällikkö. Hänellä on iso vastuu ja hänen tulee noudattaa toiminnassaan tiettyä läpinäkyvyyttä ja nauttia toimissaan erityistä luottamusta ja kunnioittaa ihmisoikeuksia. Siinä valossa hänen toimintansa asettuu outoon valoon, sillä hän on haukkunut saamensukuisia statuksettomia saamelaisia wanna-be nimikkeillä ja myös tukenut yhteisössä tällaista syrjinnän ilmapiiriä. Hän on pyrkinyt ohjailemaan mediaa ja yhteiskunnallisia isntituutioita eri toimenpitein. Lisäksi hän on käyttänyt valtapositiotaan kansalaisjärjestöissä ja sekaantunut asioihin, jotka hänelle eivät edes poliitikkona kuulu. Kaikki toimenpiteet eivät ole olleet sellaisia, joita olettaisi hänen asemassaan olevan tekevän. Hänen vastuutaan ei vähennä se, että hän ilmoitti jatkavansa politikointia, kunnes Yle pesti alkaa. Tokihan meillä on sananvapaus, mutta sanomisista pitää kantaa vastuu. Taustalla on juridinen vastuu. Sananvapautta pitää käyttää, mutta sitä ei pidä käyttää väärin. Jos huutelee törkeyksiä ja valeita, voi huomata että kansalaisten luottamus vähenee ja se vähenee myös sitä kautta hänen tulevaan pestiinsä Ylessä. Missä menee se raja, ettei loukkaa sanomisillaan toisten ihmisoikeuksia rajoittamatta kuitenkaan ihmisoikeuksiin liittyvää sananvapautta. Missä menee rasismin raja Pirita Näkkäläjärvi? Saamelaisen arkipäivän rasismi voi olla muka oikeutettua, mutta kun se kohdistuu omaan kansanosaan, silloin se ei sitä voi olla.

      Poista
    3. Perustuuko Pirita statuksettomiin saamelaisiin kohdistuva vihasi ja inhosi historialliseen tietämättömyyteen vai laskelmallisuuteen, jossa saamelaiset halutaan jakaa kahteen leiriin - hyviin ja huonoihin saamelaisiin, jolloin huonoilla saamelaisille ei ole oikeuksia saamelaisuuteen eikö identiteettiinsä? Vai pidätkö niin sanottua kielikriteeriä niin tärkeänä, että siinä sen perusteella saamensukuinen henkilö voi pyyhkiä saamelaisuudellaan takapuolta?

      Poista
    4. Pirita Näkkäläjärvi saa edellä voimakasta kritiikkiä toiminnastaan aloittaneena saamelaispoliitikkona, jota toimintaa heijastellaan hänen tulevaan työhönsä Yle Saamen päällikkönä. Kritiikki viittaa kentällä käytävään keskusteluun tai paremminkin riitelyyn saamelaisuudesta ja saamelaispolitiikasta sekä esittää tässä joitain kysymyksiä, joiden merkityksellisyyden takia olisi hyvä jos Näkkäläjärvi voisi vastata tai kommentoida.

      Poista
  10. Pentti, se ei ole totta.

    VastaaPoista
  11. Täytyy sitten olla Penttiä vastaan?

    VastaaPoista
  12. Joku sen kirjeen varmaan voisi esitellä, että tiedetään ketä vastaan tai kenen puolesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin puheenjohtaja Pentti Pieski tuntee sen kun vastasi ettei se ole Piritaa vastaan.

      Poista
  13. Ei liene tämä ainakaan oikea foorumi käsitellä Citysaamelaisten yhdistysasioita.

    VastaaPoista
  14. Yhdistysten hallitusten tai johtokuntien pöytäkirjat eivät ole julkisia ellei yhdistys ole erikseen päättänyt laajemmasta avoimuudesta - joka siis on mahdollista. Yhdistyksen yleisten kokousten pöytäkirjat ovat julkisia siten, että ne voi jokainen jäsen halutessaan nähdä. Eli tässä tapauksessa kun yhdistyksen edellinen hallitus on jotain kirjelmää laatinut, se lienee julkinen vasta jos ja kun asia on ollut esillä yleisessä kokouksessa ja jos se liittyy yhdistyksen toimintaan eli ei ole kovin yksityisluontoinen. Oma lukunsa on jos tällaisia kirjeitä päätyy muita teitä julkisuuteen. Silloin siellä katsotaan onko asialla ns. yleistä merkitystä ja toimitaan sen mukaan. Tietysti esimerkiksi henkilön asema yhteiskunnassa vaikuttaa siihen, kuinka matalalla tuo yleisen merkityksen ja yksityisyyden kynnys milloinkin on. Näitä kynnyksiähän mm. EIT on Suomen kohdalla sahannut matalammiksi, joka on minun mielestäni oikein.

    VastaaPoista
  15. Eiköhän sen päätöksenteon pitäisi olla läpinäkyvää, eikä perustua ihmisten rajoittamiseen. Politiikallakin on pelisäännöt. Jos niitä ei noudata, eli jos käyttäytyy diktaattorimaisesti, voi päätyä Veikon sivuille...

    VastaaPoista
  16. Vuotsossa on aivan sama prosessi menossa kuin City-saamelaisissa. Asia on menossa siellä käräjille. Eli vastassa ovat uudistusmieliset saamelaiset vastaan vanhakantainen käräjien hallituksen jäsenen ajama linja, jossa siis saamen kielen elvyttämistä ei haluta jakaa kuin äidinkielisille. Täällähän on käytetty termiä kuraveriset saamelaisriukut. Silloin liikutaan todella ihmeellisissä kuvioissa, kun saamelaiskäräjien hallituksen jäsen alkaa erotella omassa yhteisössään, kuka on tarpeeksi hyvä osallistumaan hänen lastensa kanssa samaan päiväkotiin tai koululuokkaan. Ihmisethän eivät pidä tuollaisesta ahdasmielisyydestä, vaan se suututtaa. Saamelaiskäräjien pitäisi panna energiaa aivan toisiin asioihin kuin taistella omaa saamen kansaa vastaan. Riidankylväminen ei tuo mitään hyvää yhteisöön. Paljon on opittavaa vielä. Me elämme aivan pimennossa. Sysimustassa synkkyydessä. Saamelaiskäräjien jäsenen tehtävänä on olla lempeä omaa yhteisöään kohtaan ja rakentaa mahdollisuuksia. Yhteistyö on valttia. Mutta tämä näkökanta ei tunnu soveltuvan poronhoitajaklaanien toimintatapaan, jotka väkivalloin pitävät oman suvun eduista kiinni. Asiaa liittyy siis mafian tapainen työskentelytapa.

    VastaaPoista
  17. Tietyissä asemassa olevien pitää vaan olla neutraalempia. Ei maailmassa tarvita jumalia, jotka tuomitsee. Jumaluus löytyy meistä ihmisistä, ihmisten välisestä yhteydestä. Silloin, kun joku käyttäytyy epäjumalallisesti, rikkoo hän ihmisten keskinäisyyttä sitovan salaisuuden.

    VastaaPoista
  18. Cityn kokoukseen saapui runsain määrin tietyn ihmisen haalimia ihmisiä, jotka äänestytettiin uuteen yhdistyksen hallitukseen. He eivät olleet Cityn jäseniä. Entiset jäsenet ja hallituksen jäsenet hävisivät. Ja uusista hallituksen jäsenistä harva asuu Helsingin seudulla. Vain yksi entisistä hallituksen jäsenistä jatkaa. Eli monta epäkohtaa, jotka menivät demokratiakäsityksen ulkopuolelle. Hallitus muodostuu nyt saamelaiskäräjiä lähellä olevista. Tästä lähtökohdasta on tehty se kirjelmä saamelaisyhdistykselle, jossa on siis 13 nimeä alla. Tultiin siis ulkopuolelta ja jyrättiin vanha yhdistys omilla ihmisillä. Kokoukseen saatiin näin kaikkea muuta kuin miellyttävä ilmapiiri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta hei, tämähän on tuttua touhua! 1970-luvun opiskelija- ja nuorisopolitiikassa me uusstalinistit harrastimme juuri tällaista junttaamista, ja osasivat sen muutkin. Ihan tulee tässä nostalgiseksi...

      Poista
  19. Hei

    Joudun korjaamaan anonyymi 30.8. klo 12.42 antamaa vääristelevää tietoa koskien City-Sámit yhdistystä.
    31.3.2012 City-Sámit ry virallisessa vuosikokouksessa valitun hallituksen kaikki jäsenet asuvat Helsingin seudulla.
    Yhdistys on poliittisesti sitoutumaton.
    Sen sijaan yhteinen tahtotilamme on edistää pääkaupunkiseudun saamelaisasioita: antamalla tietoa, järjestämällä tapahtumia, kursseja jne. Eli perusasioita ilman sen jännempää politiikkaa.

    Pentti Pieski
    City-Sámit ry puheenjohtaja.

    VastaaPoista
  20. Pentti, mikä oli eilisen citysaamien kokouksen aihe?

    VastaaPoista
  21. Netissä ilmoitat ensisijaisen osoitteesi olevan Ivalossa ja "muun osoitteen" Helsingissä. Työpaikkasi yhteystiedoissa olet töissä Ivalon toimipisteessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. osoitetiedot ovat yks kaks muuttuneet. 1. osoite on helsingissä ja 2. osoite utsjoella. näin näppäräsi se käy. Aikoo varmaan kunnallisvaaliehdokkaaksi Helsinissä RKPn listoilta. Vaikka kaipaahan Utsjokikin oman ehdokkaan ja äänet rkplle. siellä kilpailee rkp saamelaisten toinen aktiivi.

      Poista
  22. Citysaamelailla saattoi olla joku kokous eilen, aiheesta minulla ei ole aavistustakaan. Mutta City-Sámit ry:llä ei ole ollut kokousta maaliskuun vuosikokouksen jälkeen. Hallitus tietysti on kokoontunut säännöllisesti.

    Tää tuntuu kyllä jotenkin aika tyhmältä vastailla kasvottomille...

    Pentti Pieski
    City-Sámit ry puheenjohtaja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. vastauksessa on 2 väitettä, jotka eivät ole totta. taitaa lyhytmuisti pettää.

      Poista
  23. viesti 4.92012 klo 21.21 oli osoitettu Pentti Pieskille

    VastaaPoista
  24. Anonyymi 5. syyskuuta 2012 14.20.

    Edelleen varsin hauskaa tämä koodinimien kanssa keskustelu.

    Henkilökohtaisiin asioihini koskevat viestit voi osoittaa minulle henkilökohtaisesti. Netistä löytyy tarvittavat tiedot.

    Sillä onhan se loppujen lopuksi niin, että jos joku mulle väittää, että kuun pimeällä puolella istuu ukko kiikkustuolissa ja kutoo sukkaa. Niin kyllä se on sen väittäjän tehtävä osoittaa se todeksi, eikä suinkaan minun tehtävä osoittaa se vääräksi.

    Pentti Pieski

    VastaaPoista
  25. Minusta nimillä keskustelu on toivottavaa. Mitä henkilökohtaisiin asioihin ja niistä kirjoittamiseen tulee, arvioin esimerkiksi edellä käydyn osoite-/asumiskirjoittelun liittyvän citysaamelaisten yhdistyksessä käynnissä olevaan vääntöön päätösvallasta ja jäsenyyksistä. Totta kai keskustelun kohteen muukin julkinen asema antaa tilaa myös nimettömille kommenteille.
    Sikäli kun ja jos City-Sámit ry:n tilannetta halutaan edelleen tällä foorumilla käsitellä, voitaneen kirjoittaa siitä yleisemmin kuin yksittäisten henkilöiden kautta - ellei kirjoittajakin henkilöidy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen sitä mieltä, että jos henkilö esiintyy tietyssä julkisessa asemassa ja sitä alleviivaa, ei kyse ole enää henkilökohtaisesta asiasta.
      Pentti, jos esittää puolitotuuksia, voi olla varma siitä, että keskustelu jatkuu.
      Toivon kuitenkin, että täällä keskustelu päättyy tähän, koska se on keskittynyt kokonaisuuden kannalta epäolelliseen. Asioiden selvittely jatkuuu varmasti muulla foorumilla.

      Poista
  26. On paljon kokemuksia siitä, että henkilön tai henkilöiden esiintyessä omalla nimellään, keskustelu kääntyy erittäin henkilökohtaiseksi ja pian ei enää keskustella lainkaan asiasta vaan keskustelu siirtyy käsittelemään kannanoton esittäneen henkilöä hänen ominaisuuksiaan ja sitä saako hän kyseisestä asiasta ilmaista kannanoton, onko hän oikeutettu ylipäänsä lausumaan mistään mitään. Keskustelu muuttuu kiistelyksi sananvapauden rajoista ja vastapuolet pyrkivät mitätöimään toisensa. Uhataan oikeuteen viemisellä ja poliisilla. Se ei ole hedelmällistä ja asiallista keskustelua vaan yksinkertaista riidan haastamista ja oman persoonan korostamista.
    Asialliset kannanotot ovat asiallisia myös nimettöminä. Monet uskovat, etteivät ihmiset uskalla esiintyä nimellään. Luulen, että se ei johdu rohkeuden puutteesta, vaan siitä, että epäilee aiheellissestikin asiallisen kritiikin kohteen siirtävän keskustelun henkilökohtaiselle tasolle,joka ei ainakaan paranna keskustelun tasoa.
    Se ei vie asioita eteenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo mitä sanot lopussa pitää kyllä paikkansa. Monesti asiaa väännetään juuri sivuraiteille henkilökohtaisuuksilla.

      Poista
  27. Yhdyn myös VV ajatuksiin tuosta lopusta, mutta voisko anonyymi 7.9. 13.01 myös kertoa, että mitä ovat ne viestit, joissa nimettömät levittävät valheita ja vääristelevät asioita?

    Kirjoitan tällä kertaa kasvottomana :)

    VastaaPoista
  28. Risto Nivarin aforismi ilmaisee asianlaiden nasevasti:
    "Jos sanomme totuudesta myöskin salatun, pidetään meitä herjaajina."

    VastaaPoista
  29. Oletko siis Vladimir Putin - kasvoton mies?

    VastaaPoista
  30. Ei kun olen saamenpukuun puettu opportunisti. Se joka haluaa kaikesta vaan parhaan. Virallinen saamelainen syyttää statuksetonta opportunistiksi. Ovela kikka, sillä näin luonnosta ja elinkeinosta keskustelu tehdään aiheeksi, joka on tabu.

    VastaaPoista