tag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post7561221946431254255..comments2023-10-27T06:17:44.041+03:00Comments on Kollumeilta koilliseen: Tuleeko olosuhdeselvityksestä rajatiedon olosuhdevesitys?Veikko Väänänenhttp://www.blogger.com/profile/16533754901572774902noreply@blogger.comBlogger46125tag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-36607234522626551992016-05-17T00:20:33.862+03:002016-05-17T00:20:33.862+03:00Pirita Näkkäläjärvi kommentoi Lapin Kansassa:
&quo...Pirita Näkkäläjärvi kommentoi Lapin Kansassa:<br />" Kuitenkin etenkin Enontekiön saamelaiset joutuvat lehdissä ja netissä kuuntelemaan huutoa, että he ovat Norjasta tulleita maahanmuuttajia, ahneita valloittajia ja riistäjiä, joille ei kuulu mitään oikeuksia Suomessa." <br />Mitä oikeuksia heiltä puuttuu???Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-32817789059849266772016-05-15T02:45:04.054+03:002016-05-15T02:45:04.054+03:00Seuraava pikkutieto on jo hiukan vanha. Pentti Pie...Seuraava pikkutieto on jo hiukan vanha. Pentti Pieski raportoi 4.5.2016 Facebookissa tapaamisestaan hallintovaliokunnan pj:n Pirkko Mattilan (ps) ja hänen avustajansa kanssa. Pieski kertoo että hänen pääviestinsä oli se,että saamelaismääritelmää pitää käsitellä omana asianaan sekoittamatta sitä ILO-sopimuksen ratifiointiin tai muihin saamelaisten kieli- ja kulttuurihankkeisiin.<br /><br />Pieski kertoo esittäneensä huolensa "nykymuotoisen saamelaismääritelmän rajan häilyvyydestä ja siitä kuinka epäselvä määritelmä aiheuttaa kiistoja ja vahinkoa saamelaisyhteisössä ja pienillä paikkakunnilla" ja että nykyinenmääritelmä antaa mahdollisuuksia jopa valheellisen identiteetin rakentumiselle.<br /><br />Pieskin mukaan Mattila tuntui ymmärtävän, että "saamelaisuus on muutakin kuin merkintä veronkantokirjoissa".<br /><br />Pieski oli esittänyt Mattilalle, että saamelaismääritelmää pitää tarkentaa reilun vuoden takaisen saamelaiskäräjälakiesityksen mukaiseksi mahdollisimman pian, "jotta päästään saamelaisasioissa eteenpäin".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-63692661071202630592016-05-13T16:14:14.915+03:002016-05-13T16:14:14.915+03:00Suomalaisen kirjallisuuden seuran kirjastossa on 1...Suomalaisen kirjallisuuden seuran kirjastossa on 1 kpl lainattavissa. Sen voi lainata kaukolainana ja sitten noutaa vaikka lähimmästä kirjastosta, josta voi kysellä neuvoa, jos kaukolaina ei ole tuttu. Ei maksa paljon, usein 7 euroa. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-18040146611218575502016-05-13T11:13:31.710+03:002016-05-13T11:13:31.710+03:00Klemetti on tehnyt kaikkensa, että hänen väitöskir...Klemetti on tehnyt kaikkensa, että hänen väitöskirjaa ei pääse lukemaan. Yliopistoista sitä ei löydy, joten niistä sitä ei voi tilata. Joidenkin tietojen mukaan Oulun yliopistossa olisi yksi lukukappale väitöskirjaa ja sitä voi käydä yliopiston valvotuissa tiloissa lukemassa. Lainata sitä ei voi. Laki määrää, että väitöskirjaa pitää painaa. Ja varmasti Klemetti on niitä painanutkin, mutta lieneekö sitten polttanut sen painoksen. Mene ja tiedä. Ja lisurityö on tosiaan salainen, koska siinä on suojattua poroperinnetietoa määrätyistä perheistä. Että sellaista tieteentekoa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-13586838972681487232016-05-11T13:40:53.119+03:002016-05-11T13:40:53.119+03:00No nyt on valjastettu kaikki "parhaat saamela...No nyt on valjastettu kaikki "parhaat saamelaisvoimat" olosuhdeselvityksen "oikeanlaiseen" loppputuleman saamiseksi.<br />Klemetti Näkkäläjärvi on Lapin yliopiston sivujen "Filosofian tohtori Klemetti Näkkäläjärvi on nimitetty arktisten alkuperäiskansojen tutkimuksen tutkijatohtorin tehtävään Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekuntaan ajalle 2.5.2016–28.2.2019." Uutisessa ei mainita oliko muita hakijoita. Mutta hakijoiden kelpoisuudesta ja ansioituneisuudesta tehtävään antoivat Juha Karhu ja Veli-Pekka Lehtola. Senhän arvasi etukäteen. <br />On käynyt röyhkeäksi tämä kelemettiläisten toiminta. <br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-5568811777306991022016-05-11T11:54:05.759+03:002016-05-11T11:54:05.759+03:00Jos sillä nyt on mitään merkitystä, niin tässä uud...Jos sillä nyt on mitään merkitystä, niin tässä uudessa kärhämässä ei kyllä ole feikkipukuja. Tai sitten Enontekiön miehet kulkevat feikeissä. Paljon enemmän feikkipukuja näkee saamelaiskäräjien edustajilla, kuten esim. Paltto ja Pieski.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-39806587167163081232016-05-11T11:22:43.964+03:002016-05-11T11:22:43.964+03:00Yksi tapa nähdä ja kuulla Holmbergin puheenvuoro o...Yksi tapa nähdä ja kuulla Holmbergin puheenvuoro on kirjautua ensin Facebookiin ja sitten klikata tuossa samassa YLE Sapmin jutussa olevaa linkkiä, joka on itse uutistekstissä sanassa "video" kohdassa "Kaksi nuorinta Saamelaiskäräjien jäsentä osoittivat mieltään kokouksen alussa. Utsjokelainen Aslak Holmberg käveli istumapaikalleen nurinpäin käännetty saamenpuku yllään ja inarilainen Neeta Jääskö käännetty verkalakki päässään. (video)."<br /><br />Alla kirjautumatta toimiva linkki samaan videoon facebookissa:<br />https://www.facebook.com/ylesapmi/videos/vb.122802577737469/1181176398566743/?type=2&theater<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-30092634922315051512016-05-11T11:15:47.584+03:002016-05-11T11:15:47.584+03:00Eräiden aktiivisaamelaisten kommentit kaikesta mah...Eräiden aktiivisaamelaisten kommentit kaikesta mahdollisesta, jossa vain vilahtaa saamelaiskulttuurin takinlieve, osoittavat, että tuo ryhmä on läpipolitisoinut saamelaiskulttuurin. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-57603794005674389572016-05-11T07:28:10.284+03:002016-05-11T07:28:10.284+03:00Helsingin Sanomissa on juttu, jossa intendentti se...Helsingin Sanomissa on juttu, jossa intendentti selvittää näkemyksiään.<br /><br />Näistä saamelaiskulttuurin varkaus-, hyödyntämis- ja väärentämis- syytöksistä tulee hyvin herkästi ajatus, että paras on jättää saamelaiskulttuuri huomioimatta kokonaan, omaan arvoonsa.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-31101893910466317222016-05-11T04:45:33.018+03:002016-05-11T04:45:33.018+03:00Olisin halunnut tarkistaa Aslak Holmbergin väittee...Olisin halunnut tarkistaa Aslak Holmbergin väitteet todeksi, kun hän Inarilainen-lehdessä kertoo häneen kohdistuvista perusteettomista syytöksistä. Ihme kyllä, Yle Saamen videopätkä on tehty toimimattomaksi:<br />http://yle.fi/uutiset/nuoret_radikaalit_protestoivat_saamelaiskarajien_jarjestaytymiskokouksessa/8695940Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-77164659065390782632016-05-09T22:21:24.540+03:002016-05-09T22:21:24.540+03:00Tietääkseni Suohpanterror on hyvin saanut tilaa K...Tietääkseni Suohpanterror on hyvin saanut tilaa Kiasmassa. Siksi kirjoittajien väitteet on luettava sensuuriksi.<br /><br />Kulttuurinen varastaminen ei ole vierasta saamelaiskulttuurille. Omistuista on, että esim. saamenpukuja pidetään niin tyystin vain saamelaiseen kulttuuriin perustuvina, vaikka niiden yhteydet ja lainat muista kulttuureista ovat ilmeiset ja historioitsijoiden tiedossa.<br /><br />Suohpanterror ja monet saamelaiset vaikuttajat katsovat oikeudekseen irviä etenkin "suomalaisiksi" nimittämiään ihmisiä ja kulttuuria sekä pitämään pilkkanaan Suomen lakeja ja oikeuslaitosta. Saamelaisten toimiin ja mielipiteisiin kohdituvaa kritiikkiä ei saa esittää ilman, että syytetään sorrosta ja rasismista. <br />Vaaditaan anteeksipyyntöjä, korvauksia ja pyritään nöyryyttämään näitä "muita", vääräoppisia. <br /><br />Totuutta ei sensuurilla vaienneta.<br />Suomessa on vapaus ilmaista mielipiteensä. Kaikilla, myös ei-saamelaisilla.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-34114294682123985842016-05-09T17:27:49.251+03:002016-05-09T17:27:49.251+03:00Saamenpukua on taas käytetty väärin.
http://www.h...Saamenpukua on taas käytetty väärin.<br /><br />http://www.hs.fi/paivanlehti/09052016/a1462673424623<br /><br />Kuvataiteilijat arvostelevat tätä taidetta, ja taiteesta voidaan olla montaa mieltä, esim. ovatko kaikki Kiasman edustamat suunnat yleensä taidetta.<br /><br />Mutta, ”Symbolisesti puku kantaa sisällään vuosisataisen sorron ja halveksunnan jäljet.”<br /><br />Jos nyt vaikka katsoo Saamelaiskäräjien pukuloistoa, niin voi sitä sorron ja halveksuunnan määrää, mikä suorastaan hyökkää silmille.<br /><br />Ja tulihan se ILO-sopimuskin taas aasinsillan kautta esille: ”Viime vuosina Suomen valtio on lähinnä heikentänyt saamelaisten asemaa esimerkiksi jättämällä ILO 169 -sopimuksen ratifioimatta. Kulttuurinen varastaminen on loogista jatkoa tälle.”<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-22613864870823046832016-05-09T11:58:51.393+03:002016-05-09T11:58:51.393+03:00Suohpanterrorhan sai vasta Suomessa kritiikin kann...Suohpanterrorhan sai vasta Suomessa kritiikin kannukset -tunnustuspalkinnon. Ruotisssakin pääväestön yhteiskunta ei ainoastaan silitä väkivaltaa lietsovia saamelaistaiteilijoita myötäkarvaan vaan jakaa heille sylikaupalla ruusuja. Resumé-lehden raati on valinnut saamelaisen aktivistiartistin Maxida Märakin yhdeksi "elinkeinoelämän superviestijöistä", kertoo Ruosin saamelaisradio. Märak sijoittautui 12. sijalle listassa joka käsitti peräti 150 "superviestijää". Kulttuuri- ja viihde -sarjassa Märak sijoittautui hopealle. Palkintolautakunnan valinnat ovat sääntöjenmukaan kannanotto mm. siihen miten valitut toimivat hyvyyden puolesta ja tekeekö heidän viestintänsä esimerkillisellä tavalla maailmasta paremman paikan.<br /><br />"Maxida" on Ida Amanda Märakin taiteilijanimi. Hän on Musta raito -ryhmän alkuperäinen johtaja. Göteborgs-Posten -lehden haastattelussa 20.1.2016 tämä monessa mielessä upea artisti peräänkuulutti saamelaista vallankumousta. Haastattelun mukaan hän sanoi että mielenosoituskulkueiden aika on ohi; saamelaisten on siirryttävä tekoihin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-27113923080258897532016-05-09T09:45:50.564+03:002016-05-09T09:45:50.564+03:00Saamelaiskäräjäedustaja Jääskö elää itsekin suoma...Saamelaiskäräjäedustaja Jääskö elää itsekin suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa. Minkä kulttuurin arvoihin kuuluu toisten saamelaisten törkeä väheksyntä? Edustaja Jääskö ilmoittautui ennen käräjävaaleja edustavansa mm. inarinsaamelaisia. Mielestäni hänen olisi syytä tutustua inarinsaamelaisten historiaan, joka ainakin minulla saa kyyneleet silmiin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-85857879441037117202016-04-30T12:45:25.486+03:002016-04-30T12:45:25.486+03:00Näkkäläjärven radio on ollut kyllä paremminkin sil...Näkkäläjärven radio on ollut kyllä paremminkin sillanräjäyttäjä kuin rakentaja. Hän on päässyt Yleä hyväksi käyttäen jatkamaan sitä hajoita ja hallitse politiikkaa, jota tuli saamelaiskäräjille tekemään.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-59968810504927299372016-04-30T12:40:47.463+03:002016-04-30T12:40:47.463+03:00YLE-Sapmin perustuslakivaliokunnan Inarin vierailu...YLE-Sapmin perustuslakivaliokunnan Inarin vierailusta 26 - 27.4.2016 tekemä yksipuolinen uutisointi panee jälleen kerran pohtimaan missä kulkee propagandan ja oikean tiedon raja. <br />Perustuslakivaliokunnnan vierailustaYLE-Sapmi välitti todella yksipuolisen kuvan saamelaisten ongelmista. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kuin näin tehtiin. YLE-Sapmin uutisointi on ollut jatkuvasti tarkoitushakuista ja valikoivaa. Ajatellaanpa vaikka tätä keskustelua ILOn sopimuksesta. Keskusteluun liittyvät taustat ovat jääneet täysin selvittämättä. YLE-Sapmin johtajaa on toistuvasti vaadittu palaamaan tiedotuksessa YLE:n toimintaa säätelevien normien mukaisiin käytäntöihin. Näitä vaatimuksia on esitetty suoraan saamelaistoimituksen johtajalle itselleen, hänen esimiehelleen ja julkisuudessa. Tämä ei ole johtanut mihinkään, vaan meno muuttuu yhä villimmäksi. <br />Inarinsaamelaisiin liittyvistä asioista on uutisoitu etupäässä julkaisemalla muita kuin inarinsaamelaisten poliittisten johtajien näkökantoja. Milloin jonkun henkilön kanta poikkeaa saamelaiskäräjien johdon ja sitä myötäilevän YLE Sápmin linjasta, kannanottoa ei yleensä julkaista ennen kuin sen yhteydessä voidaan julkaista kommentti, jossa poikkeava näkemys tehdään vaarattomaksi. <br />Tuoreena esimerkkinä on uutinen Kanadan hallituksen statuksettomia intiaaneja koskeva päätös, joiden uutisointia YLE Sapmi viivytti kunnes sillä oli julkaistavaksi haastattelu jossa Torontossa toimiva saamelaistutkija Rauna Kuokkanen Suomesta toteaa, ettei päätöksellä ole ei niin minkäänlaista merkitystä Suomen statuksettomille saamelaisille. Kuokkanen todistelee haastattelussa, että koska Suomessa ei ole juridista kategoriaa "statussaamelaiset", ei myöskään voi puhua "statuksettomista saamelaisista" - väite on täysin naurettava, sillä statussaamelaiset voidaan yksiselitteisesti määritellä heiksi, jotka on hyväksytty saamelaiskäräjien vaaliluetteloon. <br />Tuoreempi esimerkki liittyy perustuslakivaliokunnan Inarissa järjestämään kuulemiseen. Inarinsaamelaiset ry:n Anu Avaskari esitteli perustuslakivaliokunnalle vaatimuksia inarinsaamelaisten oikeudellisen aseman vahvistamisesta. YLE Sapmi sammutti vääräoppisen vaatimuksen 27.4.2016 julkaistulla jutulla, joka oli otsikoitu "Inarinsaamelaisille vaaditaan omaa lakia - Saamelaiskäräjäedustaja tuomitsee perustuslakivaliokunnalle kerrotut jutut". Tekstissä kerrotaan saamelaiskäräjien jäsenen Neeta Jääskön kirjoittaneen facebookissa että perustuslakivaliokunnan keskustelutilaisuudessa kuultiin "paksua pajunköyttä". Lisäksi lainataan Jääskön kommenttia, jossa hän leimaa inarinsaamelaisia suomalaisiksi tavalla, jota voisi luonnehtia vihapuheeksi: "...vaikuttaa siltä että oikea inarinsaamelainen puhuu suomea, kasvaa suomalaisessa kulttuuriympäristössä ja ajaa suomalaisia arvoja." <br />YLE:n saamelaistoimituksen kautta toteutetaan inarinsaamelaisiin kohdistuvaa syrjintää ja sen kautta levitettään järjestelmällistä heihin kohdistuvaa yllytystä ja vihapuhetta. Tämä ilmenee myös oikeusministeriön tuoreesta kyselyssä, jossa vihapuhetta kokeneet saamelaiset nimesivät sellaisen levittäjiksi mm. saamelaisradion (YLE sapmi) ja saamelaiskäräjät. YLE-Sapmin uutistoiminta ei täytä Yleisradion eettiselle toiminnalle asetettuja vaatimuksia. Niiden mukaan tiedotustoiminta ei saa olla ihmisoikeuksia loukkaavaa ja kansainvälisten sopimusten vastaista. <br />Yksi varteenotettava mahdollisuus YLE:n saamenkielisen toimituksen tason parantamiseksi olisi pohtia sitä, voisiko budjettivaroin toimivalta YLE-Sapmilta leikata määrärahoja ja siirtää vastaava määrä tukena esimerkiksi Radio Inarille, joka voisi näin lisätä uutisointiaan saamelaisten asioista sekä suomeksi että saamenkielillä. Tuen edellytyksenä olisi, että toimitus sitoutuisi noudattamaan hyvää lehtimiestapaa ja YLE:n toimintaa koskevia normeja. Toivottavasti viesti tästä kulkee myös kansanedustaja Satosen johtamalle YLE-työryhmälle.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-39055820326563158642016-04-30T11:16:00.542+03:002016-04-30T11:16:00.542+03:00Puhutaanpa vertauksin, vaikkapa vappusaarnan tapai...Puhutaanpa vertauksin, vaikkapa vappusaarnan tapaisesti. Jos saamelaisille, kaikki yhteisöt, kielet, kulttuurin alamuodot jne mukaan lukien, pitäisi rakentaa silta ei vain saamelaisryhmien väliin, vaan myös yhteiseen tulevaisuuteen, silta ei ole kunnossa jos yksikin sen maatuista tai välipilareista on heikko ja uhkaa sortua. Varsinkin me Lapin rajavartiostossa varusmiespalveluksen suorittaneet tiedämme, että sortuuhan se silta jos päätetään sortaa, ja jos ajankohta valitaan oikein, sen kanssa sortuu sillalla kulkevatkin. Muistamme myös, että strategisen merkityksen omaavan sillan sortamiseen pitää olla lupaa ylhäältä, ja vieläpä erittäin korkealta, sillä sillalla voi olla tärkeä merkitys ylijohdon suunnitelmissa.<br /><br />Suomen saamelaisten, jälleen käsitteen laajassa merkityksessä, keskuudessa sorretaan eräitä saamelaisryhmiä, ja siksi silta, jonka tulisi johtaa saamelaisten tulevaisuuteen, ei kanna. En usko, että näiden yhden tai muutaman pilarin heikentämiseen olisi saatu lupa ylhäältä. Tuon "ylhäältä" -sanan saa kirjoittaa isollakin kirjaimella, jos se istuu omaan maailmankuvaan.<br /><br />Saamelaisuuden, käsittäen kaikki sen olo- ja ilmenemismuodot, vahvistaminen edellyyttää, että kaikkilla saamelaisilla on mahdollisuus puhua vapaasti ilman leimatuksi tulemisen pelkoa, ja että kaikilla yhteisöillä on mahdollisuus muodostaa oma kantansa ja puhua omalla äänellään. Tuossa edellä nämä edellytykset on listattu numeroituina.<br /><br />Inarilaisilla on perusteltu tarve ja oikeus omaan "Lex Inariin", mutta vastaavasti myös pohjoissaamelaisialla on oikeus omaan itsehallintoelimeen, yhteen tai useampaan, jonka puitteissa hoituu pohjoissaamelaisten oma ja vapaa tahdonmuodostus. Vastaava tarve on myös Sallan Kuolajärven entisen lapinkylän perillisillä, ja mahdollisesti muillakin. Koltillahan tällainen lain tasolla vahvistettu itsehallintoelin jo onkin, joskin sen asema on supistettu neuvoa-antavaksi.<br /><br />Yksi ratkaisu voisi olla tarjolla, ja sen pohdinta olisi hyvä panna nyt käyntiin. Saamelaiskäräjälain ja siihen liittyvien eräiden lakien pienet korjaukset voitaisiin toki viedä läpi nopeastikin, mutta ei sillä perspektiivillä että laki jäisi sellaisenaan voimaan ikiajoiksi. Samanaikaisesti tulisi siis aloittaa keskustelu Suomen saamelaisten (laajassa merkityksessä) itsehallinnon kokonaisuudistuksesta siltä pohjalta, että elvytettäisiin tai tarpeen tullen luotaisiin uudestaan vanhat lapinkylät, olipa kyse metsä- ja kalastajalappalaisten, kolttien tai porosaamelaisten lapinkylistä. Kylät eivät olisi yhdistyspohjaisia vaan julkisoikeudellisia yksiköitä sisäisine demokraattisine toimielimineen. Kylien valitsemat edustajat muodostaisivat yhteisen, nykymuotoisen saamelaiskäräjät korvaavan elimen, olkoot nimeltään vaikka saamelaiskäräjät, lapinkäräjät tms.<br /><br />Yllä olevalla perustelulla ei siis tarvittaisi niinkään "inarilaislakia", vaan uuttaa saamelaislakia, joka huomioisi, ehkäpä nimeä mainitsematta, kaikki saamelaisyhteisöt. Tämä ei kuitenkaan saa avata ovia inarinsaamelaisia koskevan lain jarruttamiseen. Inarilaisten sortaminen on liian räikeää ja on jatkunut liian pitkään, tilanne on korjattava nopealla aikataululla. Jarruttamisen estämiseksi myös inarilaislaki voitaisiin säätä väliaikaiseksi tarkoitettuna, niin että se astuisi voimaan samanaikaisesti saamelaiskäräjälain ja siihen liittyvien lakien osittaisuudistuksen kanssa, ja kumoutuisi kun kaikkia saamelaisyhteisöjä koskeva täysin uudistettu laki astuisi voimaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-3383920464995602732016-04-30T10:23:15.047+03:002016-04-30T10:23:15.047+03:00Yle Sápmi on todellakin "pieni" ei koolt...Yle Sápmi on todellakin "pieni" ei kooltaan vaan sielultaan, toimimaan sillanrakentajana saamelaisasioissa. Sillä ei ole kykyä tehdä piirustuksia, lukea niitä ja käytännössä rakentaa siltoja "saamelaisten" ja "suomalaisten" välille käyttääkseni sitä jyrkkää kahtiajakoa, jota Yle Sapmissa on tuetttu vahvasti. <br />Sillanrakentaminen edellyttää <br />1 että osaa kuunnella kaikkia ääniä<br />2 että antaa jokaiselle äänelle samanlaisen arvon<br />3 että arvostaa ihmistä ihmisenä vailla<br />4 että pyrkii ymmärtämään toisen näkökantoja vaikka ei itse hyväksy niitä<br />5 että saamelaisasioissakin arvossa demokratiaa, yhdenvertaisuutta ja kaikkien ihmisoikeuksia.<br />6 avainsana on avoimuus, rehellisyys ja arvonanto<br />7 avoin kommunikaatio ja tiedonvälitys on vapaa manipulaatiosta.<br /><br />Jo ajatus siitä, että sillan rakentaja olisi yksi taho "yle sapmi" on vino.<br />Mutta Yle sápmi voi miettiä miten sen toiminta palvelee sillan rakentumista. <br /> Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-67295431381119322522016-04-30T09:13:00.952+03:002016-04-30T09:13:00.952+03:00Pirita Näkkäläjärvi @biret twitterissään:
"...Pirita Näkkäläjärvi @biret twitterissään:<br /><br />"Päätelmäni: @YleSapmi on liian pieni media (20 henk) yksin toimimaan sillanrakentajana saamelaisasioissa."<br /><br />Kannattaisiko edes yrittää. Tähän asti on kyllä toiminut ainoastaan hajottajana ja sabotoijana.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-73451283317229235072016-04-30T00:16:04.387+03:002016-04-30T00:16:04.387+03:00Miksi aina nämä kiihkouudissaamelaiset kuten neeta...Miksi aina nämä kiihkouudissaamelaiset kuten neeta jääskö saavat yle sapmin uutisoinnissa sanoa ns. viimeisen sanan...?<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-64817720273486525402016-04-29T17:08:27.325+03:002016-04-29T17:08:27.325+03:00Eikä se ollut tämä sama Neeta joka joutui jo kerra...Eikä se ollut tämä sama Neeta joka joutui jo kerran pari vuotta sitten pyytämään anteeksi Kari Kyröltä sanomisiaan, ja vieläpä "nöyrimmästi". Olisin tarkastanut asian, mutta näkyy edustaja Jääskö sulkeneen minulta pääsyn @neetainari -twitterisanomiinsa. Eikö poliitikon pitänyt kestää arvostelua?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-56551479124605058362016-04-29T15:47:00.038+03:002016-04-29T15:47:00.038+03:00Olemmekohan lukeneet saman jutun? Itse koin että j...Olemmekohan lukeneet saman jutun? Itse koin että juutu oli varsin hyvä oikaisu. Loppuun on tosin päästetty Jääskö vielä puolustautumaan sillä, että hänen väitteensä "paksun pajunköyden syöttämisestä" eivät ole kohdistuneet Avaskariin henkilönä, vaan kyse on ollut tämän politiikan liittyvästä arvostelusta. Valtakunnantasollahan on samaan aikaan ollut käynnissä jupakka jossa kansanedustaja on väittänyt toisen valehdelleen, sillä seurauksella että väitteen esittäjä joutui pyytämään anteeksi, koska perinteen mukaan edustaja ei saa sanoa suoraan toisen valehdelleen, vaan on käytettävåä kiertoilmaisuja. "Paksun pajunköyden syöttäminen" ei menisi eduskunnassa läpi seuraamuksitta, mutta lienee katsottava että saamelaiskäräjäedustajiin, varsinkin tuoreisiin, ei voida kohdistaa aivan yhtä tiukkaa vaatimusta.<br /><br />Hyvä lehtimiestavan rimaa hipoo Näkkäläjärven loppukaneetti: "Yle Sápmi lähetti yleisötilaisuuden suorana netti-tv-lähetyksenä tiistaina. Tallenne tilaisuudesta pyritään julkaisemaan Yle Areenassa tämän päivän aikana. Julkaisu ei onnistunut torstaina teknisen vian takia."<br /><br />Neutraalilta kuulostava toteamus sisältää toimituksen irtioton vastuustaan Jääskön pajunköysiväitteen julkaisemisesta; teknisen vian takia ei ole voitu tarkistaa, sanoiko Avaskari kuulemisessa sellaista mitä Jääskö väitti vai eikö sanonut. Aravaukseni on, että toimituksessa oltiin niin kiiressä Avaskarin esiiintymisen neutralisoimiseksi että tarkistaminen ei käynyt toimittajan mielessä. Kun tarkistaminen vihdoin onnistuu, toimitukselle jää mainio tilaisuus faktojen oikaisuun. Nythän jäljelle on jäänyt käsitys, jonka mukaan tässä on kyse siitä että toisen "jutut" ovat toisen "juttuja" vastaan.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-29713457703932051062016-04-29T14:51:48.532+03:002016-04-29T14:51:48.532+03:00Yle Sápmi kunnostautuu taas pohjamutajournalismin ...Yle Sápmi kunnostautuu taas pohjamutajournalismin saralla. Pirita Näkkäläjärven laatimassa uutisessa:<br />"Avaskari haluaa oikoa Inarinsaamelaiset-yhdistyksestä ja hänestä itsestään kerrottuja juttuja" <br /><br />Mielestäni tällainen Yle Sápmin pelleily on heti lopetettava.<br />Toivottavasti perustuslakivaliokunnalle toimitetaan tieto sen vierailun jälkeen tapahtuneesta. <br /><br />Neeta Jääskö käy päivä päivältä röyhkeämmäksi ja ylimielisemmäksi. Tällaisesta käytöksestä ja sen seurauksista ovat kansan viisaat lausuneet kuolemattomia viisauksia. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-81457177902722681152016-04-29T14:19:56.115+03:002016-04-29T14:19:56.115+03:00Ruotsin saamelaisradio kertoo että Suomen saamelai...Ruotsin saamelaisradio kertoo että Suomen saamelaiskäräjät on lähettänyt Norjan ja Ruotsin saamelaiskäräjille ehdotuksen jonka mukaan pohjoismaiseen saamelaissopimukseen tulee sisällyttää yhteinen saamelaismääritelmä.<br />Jutussa haastateltu Tiina Sanila-Aikio sanoo "On tärkeää että meillä on yhteinen pohja jotta valtakunnanrajat eivät hajoittaisi yhteiskuntaamme eri suuntiin. Se olisi myös saamelaisen itsemääräämisoikeuden tunnustus".<br /><br />Vaatimuksen takana on saamelaisjärjestöjen kattojärjestö, saamelaisneuvosto. Suomen saamelaiskäräjien ehdotus yhteispohjoismaiseksi saamelaismääritelmäksi sisältyy juttuun ruotsinkieleisenä. Tässä vapaa käännös:<br /><br /> " 3§ Saamelainen<br />Saamelaisella tarkoitetaan tässä laissa henkilöä, joka katsoo olevansa saamelainen, edellyttäen että<br />1) tämä itse tai ainakin joku hänen vanhemmistaan tai isän- tai äidinpuolen isovanhemmistaan on oppinut saamen ensimmäisenä kielenään, tai että<br />2) tämä on omaksunut saamelaiskulttuurin sukunsa kautta ja ylläpitänyt yhteyttään tähän kulttuuriin ja on sellaisen henkilön jälkeläinen, joka on merkitty lappalaiseksi viranomaisasiakirjaan joka on laadittu verotusta tai väestökirjanpitoa varten, tai että<br />3) ainakin jompikumpi tämän vanhemmista on merkitty tai olisi voitu merkitä äänioikeutetuksi saamelaisvaltuuskunnan tai saamelaiskäräjien vaaleissa.<br /><br />Saamelaiskäräjät käsittelee hakemukset saamelaisten ottamiseksi vaaliluetteloon ja ilmoituksia luettelosta poistamisesta."<br /><br />Jutussa ei mainita, millä tasolla ehdotus on Suomen saamelaiskäräjillä käsitelty.<br />Jutussa Suomen saamelaiskäräjien ehdotus yhdistetään käräjien ja KHO:n väliseen peitsentaittoon.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-42967383247234359982016-04-28T11:50:23.644+03:002016-04-28T11:50:23.644+03:00Professori Rauna Kuokkanen sanoo YLEn saamelaissiv...Professori Rauna Kuokkanen sanoo YLEn saamelaissivuilla: "Toisin sanoen Suomessa ei ole juridista kategoriaa 'statussaamelaiset' ja silloin ei myöskään voi puhua 'statuksettomista saamelaisista'. Voi ja voi. Miten täällä sitten saa puhua? Äänioikeudettomat saamelaiset? Vaaliluettelosta suljetut saamelaiset? Vaalirekisterin ulkopuolelle jääneet saamelaiset? Rekisteröimättämät saamelaiset? Viralistamattomat saamelaiset? Epäviralliset saamelaiset? Äänestyskiellossa olevat saamelaiset? Vai kelpaako ainoastaan wannabe-saamelaiset?<br /><br />Sinänsä tuo YLE:n artikkeli kannatata ykllä lukea, on siellä asiaakin, eli Kanadan osalta Kuokkanen selvittää tilanteen varsin hyvin.Anonymousnoreply@blogger.com