tag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post3837437293785185359..comments2023-10-27T06:17:44.041+03:00Comments on Kollumeilta koilliseen: PSS:n ja ILO 169:n ratifioinnit joutaa jättääVeikko Väänänenhttp://www.blogger.com/profile/16533754901572774902noreply@blogger.comBlogger40125tag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-1707230014347818732017-02-24T15:39:01.357+02:002017-02-24T15:39:01.357+02:00Eräät tutkijat ovat ottaneet elämäntehtäväkseen to...Eräät tutkijat ovat ottaneet elämäntehtäväkseen todistaa että saamelaiset ja lappalaiset ovat eri väestöä. Mitkään objektiiviset tekijät eivät ole näille herätyksen saaneille tutkijoille merkinneet mitään. Saamelaisten ja lappalaisten yhteisen asutuksen ja sukulaisuuden jatkumo Pohjoiskalotilla ei heille kelpaa. Tällaisten tutkijoiden suosituimpiin metodeihin kuuluu pinnallisten yhteyksien vetäminen ja asutuksen muotoutumisen periaatteiden huomiotta jättäminen. Hyvänä esimerkkinä tästä on tämä Heinämäen tutkijaryhmän selvitys, joka edustaa ääripäätä tällaisesta tutkimuspolitiikasta.<br /><br />Saamelaiskysymyksen ratkaisun ongelmat ovat varsin pitkälti samoja kuin saamelaiskäräjälain säätämisen aikaan vuonna 1995. Saamelaiseliitin ongelmallinen suhde metsä ja kalastajasaamelaisiin on edelleen yhtä ongelmallinen kuin kuin yli 20 vuotta sitten jolloin voimassaoleva saamelaiskräjälaki säädettiin. Vuosien kuluessa konflikti on saanut uusia piirteitä, mutta sen ytimessä oleva kiista siitä kuka on saamelainen on yhä ratkaisematta. Kiistaa on yritetty ratkaista erilaisilla työryhmillä, selvitystysmiesten raporteilla ja joidenkin tutkijoiden selvityksillä. Kiistaan voi löytyä ratkaisu ainoastaan saamelaiskäräjien edustajien ja statuksettomien saamelaisten välisillä suorilla neuvotteluilla. Valtion tehtävänä on luoda edelltykset neuvotteluprosessille siten että se vaatii sen että osapuolet yksiselitteisesti hyväksyvät toistensa oikeuden omaan kulttuuriinsa. Vain sellaisesta lähtökohdasta voidaan päästä sovintoon. Tämän totemiseksi ei tarvita Heinämäen tutkimuraportin kaltaisia mielipidekirjoituksia.<br /><br />Mielestäni tänä päivänä suurin uhka saamelaisille muodostuu kansalliselle ja kansainväliselle päätöksentekokoneistolle syötetty, todelliseen historiaan perustumaton informaatio tai paremmin disinformaatio Lapista, sen asutushistoriasta ja väestöryhmien todellisista oloista. Viimeisimmässä Suomen Kuvalehdessäkin ilmestyneessä laajassa kirjoituksessakin tämä vedätys on huomattu. Joten tänä päivänä tällainen voi menestyä aikansa, mutta ei loputtomiin. <br /><br />Mikäli tällaista virheellisistä ja vääristävistä tiedoista jäädään kiinni, ajetaan tietoisesti kansainväliset järjestöt ja Suomen ulkopolitiikka uskottavuuskriisiin. Mielestäni tällaista ei mikään järjestelmä kestä, ja siksi perään kuulutan äärimmäistä vastuullisuutta kansainvälisessä yhteistyössä. Mikäli saamelaiset tavoitetaan väärien tietojen syöttämisestä tai toisten laillisten oikeuksien väheksymisestä, on tällainen kaikkein varmin tai siihen, että luottamus saamelaisiin vähenee. Mielestäni se merkitsee saamelaisen kulttuurin kuin myös saamenkielen loppua. Selittely ja korulauseet eivät silloin enää auta. Tosin sanotaan, että elämme ”totuuden jälkeistä aikaa” ja että on ”vaihtoehtoisia totuuksia”. Itse olen liian vanha ja ehkä liian kokenut uskoakseni tuohon, ja luotan siihen että tästä maailmankylästä löytyy muita yhtä vanhanaikaisia ihmisiä niin maamme korkeimpien päättäjien, YK:n asiantuntijoiden ja muiden kaukaistenkin alkuperäiskansojen keskuudessa.<br /><br />Jouni Kitti<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-71925835427619338142017-02-23T19:02:01.179+02:002017-02-23T19:02:01.179+02:00Kuuleppa Veikko,taas suuret kiitokset hyvästä vink...Kuuleppa Veikko,taas suuret kiitokset hyvästä vinkistä!Lukekaahan vaikka sivulta 79 aina loppuun jos muuta ette viitsi lukea.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-21757226642280941202017-02-23T17:38:07.697+02:002017-02-23T17:38:07.697+02:00Tällainen gradu ILO 169-sopimuksesta ja väestöryhm...Tällainen gradu ILO 169-sopimuksesta ja väestöryhmien yhdenvertaisuudesta.<br /><br />https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100489/GRADU-1484746764.pdf?sequence=1Veikko Väänänenhttps://www.blogger.com/profile/16533754901572774902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-64648302398918546352017-02-23T01:17:21.467+02:002017-02-23T01:17:21.467+02:00Katja Hirvasaho kirjoittaa siis Kansan Uutisissa e...Katja Hirvasaho kirjoittaa siis Kansan Uutisissa että kansanedustaja Maijalan linnan juhlissa käyttämä lapinpuku oli esimerkki kulttuurianastuksesta. Samassa kirjoituksssa Hirvasaho palauttaa mieliimme että Kalevalan runot kerättiin Venäjän Karjalasta ja että teos edustaa kulttuurivarkautta ja että suomalaiset eivät ole koskaan tunnustaneet, että Kalevala on (myös) karjalaisten eepos. Neuvostoliitossa sen sijaan Kalevala tunnettiin ”karjalais-suomalaisena eepoksena. En olisi ollut hämmästynyt jos kirjoitta olisi tehnyt Kalevalasta saman tien "vanhan vjenäläisen eepoksen". Hyvässä muistissa on että tohtori Hirvasaho halusi panna pisteen neuvostopartisaanien Lapin korpikylissä murhaamien siviilien muistojuhlile. Jotenkin tällaiset kirjoitukset tuoksahtavat trollitehtaalle.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-4296703711536333062017-02-22T16:42:35.780+02:002017-02-22T16:42:35.780+02:00Katja Hirvasaho saanee Saam.Käräjien edunvalvontar...Katja Hirvasaho saanee Saam.Käräjien edunvalvontarahoista sievoisen palkkion kärjekkäistä kirjoituksistaan. Jos joku löytää saamelaiset juu-<br />rensa ja identifioituu saamelaiseksi ja lisäksi opettelee vaikkapa inarinsaamea, opettelee käsitöitä ja tuntee historiaa ja enenkaikkea<br />ILOITSEE löytämästään, niin mitä voi sivullisella olla tällaista henkilöä <br />vastaan?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-52025708671901847742017-02-19T14:53:18.367+02:002017-02-19T14:53:18.367+02:00Herää myös epäily kuka on laatinut TekstiTV 1 sivu...Herää myös epäily kuka on laatinut TekstiTV 1 sivulle 896 aivan ihmeellisen 6 sivun jutun saamelaisista!Käykää lukemassa!!!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-89078080210284691472017-02-16T21:29:17.439+02:002017-02-16T21:29:17.439+02:00Olisiko joku kukalienee ujuttanut wikipediaan vars...Olisiko joku kukalienee ujuttanut wikipediaan varsinaista disinformaatiota? Sellaisestahan saamelaisjohto ja mm. julkisuudessa asioita aktiivisesti oikova Janne Saijets ovat niin kovasti olleet tuohduksissaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-21112164891797233622017-02-16T21:14:59.880+02:002017-02-16T21:14:59.880+02:00Oikein piti katsoa wikipediasta mikä se on tämä Sa...Oikein piti katsoa wikipediasta mikä se on tämä Sapmi. Wikipedian mukaan se Fennoskandian pohjoisin osa, jonka nimi on Suomeksi Lappi, ruotsiksi (!) ja pohjoissaameksi Sápmi, koltansaameksi Sääˊmjânnam, inarinsaameksi Säämi, norj. Sameland, ven. Лапландия, Laplandija). Saamenmaan kartoissa sen rajat vähän häälyvät, tässä on versio jota wikipediassa tarjotaan 73 kielellä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lappi<br />Espanjanlukijat saavat tietää, että alueen väestöltään suurin kaupunki on Helsinski.<br />Englanninkielinen sivusto kertoo että saamelaisten kokonaismääräksi arvoidaan 100 000, ja koko Sapmin väestöksi 2 miljoonaa. Saamme myös tietää että Sapmin kansallispäivä on 6.2., ja että kansallislaulun viimeinen säe loppuu sanoihin "Saamien on Saamen maa". Ojalan laskuopin mukaan tätä Sapminmaata vaatii siis kansallislaulussa itselleen väestöryhmä joka on korkeintaan 5 % alueen koko väestöstä, ja silloinkin saamelaisiin on luettu mukaan myös Sapmin ulkopuolella asuvat saamelaiset.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-85929300477612880692017-02-15T12:40:12.215+02:002017-02-15T12:40:12.215+02:00Jos ei nyt muureja niin ainakin uberpitkiä aitoja ...Jos ei nyt muureja niin ainakin uberpitkiä aitoja on suunniteltu rakentaa Käsivarressa.<br /> Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-28173004090459408612017-02-12T07:51:50.225+02:002017-02-12T07:51:50.225+02:00...jatkoa:
Kolmas keskeinen ratifiointia koskeva ......jatkoa:<br /><br />Kolmas keskeinen ratifiointia koskeva periaate on se, että valtion on näytettävä kiistattomasti omat omistuksensa kiistanalaisilla alueilla. Yleissopimuksen ratifiointi johtaa väistämättä tähän, sillä ratifiointi edellyttää perinteisten oikeuksien alueiden tarkkaa määrittelyä. Sopimuksen mukaan kenenkään yksityisiä oikeuksia ei myöskään voi sen vuoksi vähentää tai heikentää tai uusia oikeuksia luoda. <br />Ratifiointi edellyttää edellä mainituista syistä ja yleissopimuksen valvontajärjestelmän vuoksi tarkkoja selityksiä sen ehdoista. Muutoin siitä tulee sovelletulla alueella kaiken kehityksen pysäyttävä ja vieraiden hallitsema mekanismi. Yleissopimuksen tätä puolta koskevaa mekanismia ei ole Suomessa oikein ymmärretty.<br /> <br />Jouni Kitti<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-8114305895899184362017-02-12T07:51:18.299+02:002017-02-12T07:51:18.299+02:00Lapin yliopiston tutkijaryhmä selvitys on läpinäky...Lapin yliopiston tutkijaryhmä selvitys on läpinäkyvä yritys ilman olosuhdeselvitystä viedä ILOn sopimuksen ratifiointi maaliin erityisesti inarinsaamelaisten asiakirjoihin perustuvia oikeuksia heikentämällä. ILO-sopimuksen ratifiointia on valmisteltu etenkin 2000-luvulla useaan otteeseen. Kaikki yritykset ovat epäonnistuneet. Syitä on monta. Keskeistä on ollut hallitusohjelmaan sisällytetyn määrittelyn epämääräisyys ja poliittinen epärealistisuus. <br />Alkuvaiheissa valmistelusta jätettiin kokonaan ulkopuolelle väestöryhmiä, joilla on alkuperäisoikeudet tai ratifioinnin edellytykset olivat vain selvittämättä, jopa tutkimatta. Oikeusministeriön toimet ovat olleet lappalaisten tai nk. statuksettomien saamelaisten oikeusintressien kannalta piittaamattomia tai sivuuttaneet ne. Valmistelulta on puuttunut siten suuren yleisön luottamus ja paikallisen väestön hyväksyntä. <br />Valmistelua on pyritty edistämään selvitysmiesten ja toimikuntien työllä; niitäkin ovat vaivanneet mainitut ongelmat. Valmistelusta vastaavilta on puuttunut asian syvällinen tuntemus. Edellytyksiä ei ole luonut heidän saamansa poliittinen toimeksianto. Vaikka tutkimustietoa on saatavilla, lähestymistapa ILO-sopimuksen ratifiointiin on ollut kaiken kaikkiaan liian poliittinen. Valitettavasti maaoikeuskeskustelussa saamelaiskäräjien on annettu sanella ehdot. <br />Edellä mainittujen seikkojen taustalla vaikuttaa se, että Suomessa vallitsee, osin saamelaiskäräjien esittämien yleistysten ja virheellisten oikeuksien palauttamiskäsitysten vuoksi, suuri määrä virheellisiä käsityksiä koko asiasta: keitä ovat saamelaiset ja lappalaiset, mitä on saamelaiskulttuuri, mitä tarkoitetaan alkuperäiskansalla ja mitä eroa tällä on siihen että väestö on muodostaa etnisen vähemmistön. <br />Kun valtion rahoittama laaja asutus- ja oikeushistoriallinen tutkimus valmistui vihdoin vuonna 2006, toive heräsi tutkimustulosten hyödyntämisestä. Näin ei ole käynyt: valtio ei ole toimissaan tunnustanut tutkimustuloksia. Ne on edelleen sivuutettu käynnissä olevasta valmistelusta, vaikka uusimpien tutkimusten tarjoama käsitys alkuperäiskansasta, heidän oikeuksistaan ja oikeushistoriasta on nyt aivan toinen kuin vielä runsaat kymmenen vuotta sitten. <br />Voidaan perustellusti väittää, että valmistelun suurin este on poliittisesti virheelliset oletukset tilanteesta ja lappalaisten oikeuksien sivuuttaminen. Ilman korjausliikettä ei asia voi edetä, eikä sitä Heinämäen tutkijaryhmän selvitys selvennä yhtään. Huomautettakoon, että kaiken historiallisten oikeuksien etenemisen edellytys on, että oikeuksien alkuperä ja esitetyt väitteet perustuvat tutkimustietoon. Se on johtava kansainvälisoikeudellinen ihmisoikeusperiaate. <br />Toinen keskeinen periaate on se, että alkuperäiskansoja koskevia määrittelyjä ei voida tehdä niin, että joidenkin oikeuksia vähennetään tai heikennetään, luodaan historiaan perustumattomia oikeuksia tai ratifiointi perustetaan selvitykseen, joka ei nojaa eri väestöryhmien olosuhteiden perusteelliseen analyysiin nykyhetkessä. <br />Edellä mainitut periaatteet tarkoittavat sitä, että ratifiointi edellyttää valtiolta etukäteistoimia ja sen selvittämistä, mitä ratifioinnilla saavutetaan. Suomessa valmistelu näyttää edelleen etenevän tosiseikoista riippumatta pylly edellä puuhun kiipeämällä. Sellaisen lainvalmistelun ennuste ei ole hyvä. <br />Lainvalmistelu ei voi perustua lappalaisten alkuperäisten oikeuksien sivuuttamiseen. Inarin ja Utsjoen alueella keskeiset perinteiset oikeudet on jo merkitty vanhojen tilojen hyväksi kiinteistöjärjestelmään. Muualla asia ei ole näin pitkällä. Näitä oikeuksia ei voi siirtää kenellekään toiselle. <br /><br />jatkuu...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-39413400233160189402017-02-11T13:23:55.327+02:002017-02-11T13:23:55.327+02:00Taas yksi Utsjoen saamelainen kertoo, kuka on oike...Taas yksi Utsjoen saamelainen kertoo, kuka on oikea saamelainen:<br /><br />http://www.hs.fi/paivanlehti/11022017/art-2000005083126.html<br /><br />Ja käräjien sähläys saada Tasavallan presidentti ja käräjien johto eri paikaan samana päivänä luetaan tietysti valtiovallan syyksi.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-57248876955091377182017-02-09T23:29:30.642+02:002017-02-09T23:29:30.642+02:00Neeta: ”Me emme voi rakentaa muureja tai sulkea r...Neeta: ”Me emme voi rakentaa muureja tai sulkea rajoja itsemme ja sukulaistemme, ystäviemme tai naapuriemme väliin.”<br /><br />-> Varas tässä huutaa, ottakaa varas kiinni!<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-86719620396049472012017-02-09T22:38:39.549+02:002017-02-09T22:38:39.549+02:00Kommentteja Trondheimin terveisiin:
http://hirvasr...Kommentteja Trondheimin terveisiin:<br />http://hirvasrumpu.blogspot.fi/2017/02/terveisia-trondheimista.htmlGunnar Petterssonhttps://www.blogger.com/profile/17250352586671416611noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-42762805678869503132017-02-09T11:19:23.828+02:002017-02-09T11:19:23.828+02:00Utsjoki on hyvä esimerkki saamelaiskäräjien ja Uts...Utsjoki on hyvä esimerkki saamelaiskäräjien ja Utsjoen kunnan harjoittaman elinkeinopolitiikan seurauksista:<br /><br />- nuoret muuttavat pois<br />- Utsjoki ei enää saamelaisenemmistöinen kunta<br />- seurakunta liitetään Inarin seurakuntaan<br />- sähkölaitos myyty Ivaloon<br />- vesilaitos myyty Ivaloon<br />- Utsjoen kalastuskunnan äänten enemmistö muilla kuin paikallisillaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-8884335748902895412017-02-09T10:10:47.109+02:002017-02-09T10:10:47.109+02:00Inarin ja metsäsaamelaisten ihmisoikeuksien vähitt...Inarin ja metsäsaamelaisten ihmisoikeuksien vähittäistä tuhoamista on vastustettava, mihin epäonnistunut saamelaismääritelmä on johtamassa pohjoismaisen saamelaissopimuksen ratifioinnissa. Niiden saamelaisten ja lappalaisten, joiden kulttuurinen ja henkinen alkuperä on sama, oikeuksia on puolustettava.<br /><br />On vain vähän asioita, joita saamelaiset ja statuksettomat saamelaiset eivät voisi hoitaa tai sopia yhdessä niin kuin on menetelty tähänkin asti. Hajaantuneina ihmiset kykenevät väin vähään, sillä voimaa ei ole riittävästi. Niitä lappalaisia ja saamelaisia, jotka kamppailevat oikeuksiensa säilyttämiseksi, on autettava. On puolustettava molempia osapuolia yhdistäviä seikkoja sen sijaan, että keskitytään vain niihin kysymyksiin, jotka osapuolia erottavat. Siksi on vastustettava provokaatiota, oikeuksien polkemista ja niihin yllyttämistä.<br /><br />Vaikka saamelaismääritelmä on yhden aikakauden epäonnistumisena selvin osoitus kaikille, siitä asiasta ei hyödytä nauttia, sillä se ei ole loukkaus pelkästään historiaa vastaan, vaan loukkaus myös kaikkien ihmisoikeuksia vastaan. Ihmisoikeuksien perusteena ei voi koskaan olla toisten oikeuksien vähättely tai sivuuttaminen.<br /><br />Niin kuin aikoinaan Berliinin muuri erotti samoja sukuja, perheitä, sukulaisia jakaen samaa kansaa, joka halusi olla yhdessä, sellaisena vallitsee Ylä-Lapissa nykytilanne, jolle ei ole oikeutusta. Aitoa, kestävää rauhaa alueella ei voi taata niin kauan kun yhdeltä, saman kansan osalta puuttuu oikeus ja vapaus valita historiansa mukainen identiteetti. Siihen sisältyy oikeus elää kestävästi rauhassa perheen, sukulaisten ja kaikkien muiden kanssa. Vapaus tällaisissa tilanteissa on jakamaton. Jos yksikin ihminen on orjuutettu, kukaan ei ole vapaa yhteisössä. <br /><br />Saamelainen kulttuuri-itsehallinto - aseenaan ylimielinen ja sallimaton ideologia - pyrkii vääristämään samalta alkuperäiskansalta todellisen historian ja kieltämään yhtäjaksoisen polveutumisen. Näin toimiessaan se puuttuu väestöryhmien väliseen perimmäiseen suhteeseen. Se pyrkii surkastamaan taitavasti oman alueen hyväksi toimineet lahjakkaat saamelaiset ja lappalaiset toisen luokan kansalaisiksi. Yhden etnisen ryhmän intohimoinen maaoikeuksien ajaminen tuottaa monenlaista pahaa; etenkin se rikkoo vuosisataisen väestöryhmien välisen harmonian ja yhteistoiminnan, josta ei ole muuta kuin vahinkoa.<br /><br />Sympatia yhtä ryhmää kohtaan johtaa kiistoihin ilman riittävää syytä ja oikeutusta. Sen aiheuttaa illuusion kuvitelluista alkuperäisväestön oikeuksista tapauksissa, joissa todettavia oikeuksia ei ole. Alkuperäiskansan identiteetti ei sulje pois erilaisuutta sinänsä. Erilaisuuden kieltäminen johtaisi vain vihamielisyyden lisääntymisen. <br /><br />Sellainen johtaisi toisaalta väärälle saamelaisryhmälle annettaviin etuoikeuksiin, jotka muilta evättäisiin. Inarinsaamelaisille tällainen olisi katastrofi. Sitä paitsi tällainen vahingoittaisi Suomea, koska se antaisi kuvan siitä, että Suomi on luopunut puolustamasta ihmisoikeuksia antaen kateuden kasvaa, pahantahtoisuuden lisääntyä ja kostonhalun kasvaa niiden keskuudessa, joiden historialliset oikeudet evätään.<br /><br />Ellei jatkunutta kehitystä voida sopimalla turvata, uhkaa Suomea Balkanin tilanne, jossa viha ja historian muisti ohjaavat aina uusien sukupolvien ratkaisuja. Ei kait kukaan voi tarkoittaa sellaista tai pyrkiä tällaiseen tulevaisuuteen?<br /><br />Jouni Kitti<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-77583870115943574622017-02-08T23:02:10.851+02:002017-02-08T23:02:10.851+02:00Neeta Jääskö Twitterissä:
"Inarin kunnan mui...Neeta Jääskö Twitterissä:<br /><br />"Inarin kunnan muistio tasavallan presidentille 6.2. ruikkii suoraan saamelaisten päälle."<br /><br />Täytyypä olla saamelaisten kannalta paha muistio. Mutta mitkä kohdat muistiossa mahtavat saada Neetan näin karkeasti sanomaan?<br /><br />Olisikohan se tämä kohta:<br /><br />"Inarin kunta on useassa eri yhteydessä, mm. lausunnossaan hallituksen esityksestä eduskunnalle ILO:n yleissopimuksen 169 hyväksymisestä, tuonut esille huolensa siitä, että saamelaiskäräjälain mukainen saamelaismääritelmä ei ota huomioon riittävästi syntyperän merkitystä. Inarin kunta ei pidä oikeana sitä, että saamelaisiksi ei hyväksytä esim. kaikkia niitä saamelaista sukua olevia inarilaisia, jotka edelleen pitävät itseään saamelaisina. Erityisen huolestunut Inarin kunta on siitä, että polveutumisperustetta suunnitellaan vielä nykyisestä heikennettävän."<br /><br />Sekö ei ole polveutumisperuste hyvä? Eikö se ole suoraan ILO-sopimuksesta? Sitäkö pitää heikentää, ja jos sitä ei halua heikennettäväksi, niin, anteeksi vain, laskee vetensä saamelaisten päälle?<br /><br />Vaiko tämäkö kohta kunnan lausunnossa Neetaa vimmastuttaa:<br /><br />"Olemme seuranneet huolestuneena pohjoismaisen saamelaissopimuksen valmistelua. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimuksen sisällöstä on päästy yksimielisyyteen, mutta sopimusluonnoksen valmisteluun esim. saamelaisalueen kunnat eivät ole saaneet osallistua eikä niiden mielipidettä ole kysytty. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimuksella olisi vaikutusta myös kuntien toimintaan. Näin on, jos valmisteilla oleva sopimus on samankaltainen kuin se sopimusluonnos, josta kunta sai antaa lausuntonsa viimeksi vuonna 2006. Olisi toivottavaa, että laajakantoisissa myös kuntia koskevissa lain valmisteluissa toimittaisiin niin, että kunnat saisivat jo valmisteluvaiheessa tuoda esille näkemyksensä."<br /><br />Tiedätkö, Neeta, kyllä tällainen toivomus että kunnat saisivat tuoda esille näkemyksiään jo valmisteluvaiheessa on ihan keskeinen asia demokraattisessa järjestelmässä. Saamelaiskäräjillä sitä ei kylläkään noudateta, rivijäsenet on siellä pidetty umpipimeydessä kun vain harvat asiaan vihityt ovat saaneet tietoa tekeillä olevasta sopimuksesta. Kasva jo aikuiseksi ja opettele edes demokratian alkeet.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-39248968576823726922017-02-08T14:55:06.046+02:002017-02-08T14:55:06.046+02:00Hesarin pääkirjoituksen viisastelu "Saamelais...Hesarin pääkirjoituksen viisastelu "Saamelaisten keskinäiset kiistat on kuitenkin syytä ratkaista normaalin oikeusjärjestyksen mukaisesti" osoittaa, ettei asiaan todellakaan ole paneuduttu. "Saamelaisten keskeiset kiistat" koskevat ennen kaikkea sitä kenet on katsottava saamelaiseksi. Siksi ne eivät muodollisesti katsoen ole saamelaisten keskeisiä kiistoja, vaan tunnustetun saamelaisaseman saaneiden ja tunnustettujen saamelaisten saamelaiskäräjien toimesta saamelaisuuden ulkopuolelle suljettujen välisiä. Siis ei saamelaisten keskeisiä kiistoja, vaan saamelaisten ja tunnustusta vaila olevien, saamelaisiksi itsensä käsittävien ja tunnustusta hakevien välisiä kiistoja nimenomaan tästä tunnustamisesta.<br /><br />Näiden kiistojen ratkaiseminen HS:n reseptin mukaan "normaalin oikeusjärjestyksen mukaisesti" tarkoittaa käytännössä sen jatkamista, että KHO ratkaisee kenet on merkittävä saamelaiskäräjien vaaliluetteloon. Tätä saamelaiskäräjät vastustaa vimmatusti ollen pohjimmiltaan oikeassa; kansainvälisen alkuperäiskansaoikeuden mukaan alkuperäiskansalla on oikeus itse päättää millä perusteilla ja millä menettelyllä päätetään kuka kuuluu kyseiseen alkuperäiskansaan, ja oikeus tehdän nämä päätökset itse. Hesarin reseptillä ei pitkälle pötkitä.Gunnar Petterssonhttps://www.blogger.com/profile/17250352586671416611noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-49244933084960255772017-02-08T13:48:14.112+02:002017-02-08T13:48:14.112+02:00Hesarin pääkirjoitus tänään:
http://www.hs.fi/pai...Hesarin pääkirjoitus tänään:<br /><br />http://www.hs.fi/paivanlehti/08022017/art-2000005078624.html<br /><br />Ympäripyöreää 'ymmärtämistä' pienellä epäröinnillä:<br /><br />"Saamelaisten keskinäiset kiistat on kuitenkin syytä ratkaista normaalin oikeusjärjestyksen mukaisesti. "Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-38410372137176372102017-02-08T11:59:12.853+02:002017-02-08T11:59:12.853+02:00Ruotsin saamelaisasioista vastaava kulttuuri- ja d...Ruotsin saamelaisasioista vastaava kulttuuri- ja demokratiaministeri Alice Bah Kunke korosta SVT Sápmin Trondheimissä tekemässä haastattelussa että pohjoismainen saamelaissopimus on kaiken perusta, sitova perusta joka määrittelee tason jota ei voi alittaa. YK:n alkuperäiskansojen oikeuksien erityisraportoija Victoria Tauli-CorpuzTrondheimissa sanoi kolmen pohjoismaan saamelaisparlamentaarikoiden kokouksessa pitämässään avajaispuheessa että hän tukee pohjoismaista sopimusta, mutta vain jos sen tarjoama vähimmäistaso ei alita kansainvälisten alkuperäiskansasopimusten tasoa, jotka jo määrittelevät alkuperäiskansaoikeuksien vähimmäistason. Jos jotkut saamelaiset ovat tyytymättömiä (pohjoismaiseen sopimukseen), siitä tulisi Tauli-Corpuzin mielestä käynnistää keskustelu, niin että useamat saamelaiset saisivat päästä osallisiksi (keskustelusta).<br /><br />Alice Bah Kuhnken mielestä olemassa oleva esitys pohjoismaiseksi sopimukseksi on hyvä, mutta hän on valmis neuvottelemaan sen uusiksi, jos (Ruotsin) saamelaiskäräjät tätä pyytää. Kansainvälisten sopimusten ja pohjoismaisen sopimuksen tasojen erilaisuutta Kuhnken kommentoi sanomalla, että<br />on tärkeä muistaa, että nyt olisi(pohjoismaissa) mahdollista saada paikoilleen perusta, jota ei voida milloinkaan alittaa. Hän muistuttaa, että tämä perusta voidaan ylittää, ja sanoo pitävänsä erinomaisen tärkeänä että tämä perusta saadaan "paikoilleen". "Kaikki mikä ylittää perustan, niin silloin pätee ylitys".<br /><br />Edelleen SVT Sápmin mukaan Norjan ja Suomen saamelaiskäräjät tulevat käsittelemään pohjoismaista sopimusta täysistunnoisaan kesäkuussa. Ruotsin saamelaiskäräjät käsittelee asian jo ensi viikonloppuna. Norjan ja Suomen saamelaiskäräjien puheenjohtajat painottivat puheenvuoroissaan että "saamelaisen siviiliyhteiskunnan" tulee nyt saada sanoa sanottavansa. "Kehoitan saamelaisia ilmaisemaan mielipiteensä ja haluan että saatte äänenne kuuluviin kun on kyse saamelaissopimuksesta", sanoi Tiina Sanila-Aikio SVT Sápmin mukaan. <br /><br />- Jag uppmanar samer att säga sin mening och vill att ni kommer till tals vad gäller Samekonventionen, sa Tiina Sanila Aikio.<br /><br />Odotettavaissa on, että kolmen maan saamelaiskäräjät antavat Trondheimissa yhteisen kannanoton pohjoismaissta saamelaissopimuksesta. Mahdollisesti kannanottoon yhtyvät myös paikalla olevat pohjoismaiden hallitusten edustajat.Gunnar Petterssonhttps://www.blogger.com/profile/17250352586671416611noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-30381492980417011492017-02-07T18:32:03.901+02:002017-02-07T18:32:03.901+02:00Presidentti ei sitten uskaltanut lausahtaa mitään ...Presidentti ei sitten uskaltanut lausahtaa mitään suuntaan eikä toiseen vaalikiertueensa alussa, ettei menettäisi ääniä. Välitön poliittinen valtahan on presidentiltä jo viety, mutta näkyy pelkäävän myös moraalista johtajuutta. Mitä vaihtoehtoja olikaan tarjolla ehdokkaiksi?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-68994561537104668942017-02-07T18:23:29.190+02:002017-02-07T18:23:29.190+02:00Onhan niitä maailmassa ollut ja yhäkin johtajia jo...Onhan niitä maailmassa ollut ja yhäkin johtajia jotka löhöävät palatseissaan ja hävittävät kansaansa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-67967135157056562882017-02-07T18:02:34.741+02:002017-02-07T18:02:34.741+02:00Jarruttamalla saamelaisalueen kaikkinaista taloude...Jarruttamalla saamelaisalueen kaikkinaista taloudellista kehittämistä ja luomalla vihamielistä ja tulevaisuuden uskoa lamaannuttavaa ilmapiiriä saamelaisjohto on itse edistänyt poismuuttoa ja saamelaisväestön assimiloitumista suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Hyvänä apuna tässä sulauttamisen jouduttamisessa on toiminut luontoa yksinoikeudella ahneesti kaluava poronhoito ja sen kaikenlaiset tokkakunnat sekä vielä valtion viidentenä kolonnana häärivä Metsähallitus. Näin se saamelaiskulttuuri lahoaa ja pakkasella kaatuu kuin Sompion kynttiläkuusi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-88045774543787412082017-02-07T17:33:40.081+02:002017-02-07T17:33:40.081+02:00Pohjoismaisen saamelaissopimuksen (luonnos 2016) j...Pohjoismaisen saamelaissopimuksen (luonnos 2016) ja ILO-sopimuksen nro 169 mahdollinen ratifioiminen Suomessa <br /><br />Lähtökohta: Saamelaisen kielen ja kulttuurin suurin uhka on saamelaisnuorten poismuutto saamelaisalueelta<br /><br />Sopimukset voidaan ratifioida, jos<br /><br />- kaikki perustuslaissa (PL 17.3 §:ssä) tarkoitetut saamelaiset (myös inarinsaamelaiset ja metsäsaamelaiset) määritellään sopimuksissa tarkoitetuiksi saamelaisiksi ja sopimusten edunsaajiksi<br />- varmistetaan kaikkien saamelaisryhmien (ja saamelaiselinkeinojen edustajien) aito osallistumisoikeus saamelaistahon päätöksenteossa maankäyttöasioissa<br />- kaikki ja kaikkien saamelaisten maaoikeuksiin liittyviä maankäyttöoikeuksia (elinkeinoja) kohdellaan sopimuksissa yhdenvertaisella tavalla. Elinkeinojen käsite pitää sopimuksissa omaksua laajana, ja sen tulee sisältää myös perinteisten elinkeinojen uusia maankäyttömuotoja. Uusiakin maankäyttömuotoja tulee ottaa mukaan sopimusjärjestelyihin jäljempänä selostettavien ongelmien ratkaisuina, kokonaan tai osittain uusia sopimuksissa tunnustettuja saamelaisia maankäyttömuotoja olisivat ainakin matkailu ja kullanhuuhdonta saamelaisten toimesta saamelaisalueella harjoitettuna <br /><br />Ongelmia ja ratkaisuja:<br />- Nykyään jo vähintään 75 % saamelaisnuorista asuu muualla kuin saamelaisten kotiseutualueella, mikä johtuu siitä, että alueella ei ole tarjolla riittävästi työtilaisuuksia<br />- poismuuttoa voidaan hillitä uusilla työtilaisuuksilla saamelaiskotiseutualueella, mihin Pohjoismaisen saamelaissopimuksen 2016 parafoitu esitys ei anna vastauksia<br />- Lapissa todellisia työtilaisuuksia voidaan luoda vain luonnon käytön avaamisen kautta kestävän käytön puitteissa<br />- kun saamelainen muuttaa pois Lapista, hän useassa tapauksessa myy pääosan maaomaisuudesta rakentaakseen elämänsä Etelä-Suomessa<br /><br />Poismuuton seurauksia:<br />- poismuuton vuoksi Utsjoki ei enää ole Tilastokeskuksen mukaan saamelaisenemmistöinen kunta<br />- mm. Utsjoen kirkonkylän kalastuskunnan ääntenenemmistö tulee muutaman vuoden kuluessa siirtymään muiden kuin saamelaisten käsiin tehtyjen kiinteistökauppojen johdosta. Vuonna 2016 noin 49 % äänistä oli jo muiden kuin saamelaisten hallussa<br /><br />Kertomus poismuuttajasta<br /><br />Kun saamelaisalueelta muuttava henkilö lähtee saamelaisalueelta, menettää hän samassa yhteydessä yhteytensä saamelaisyhteisöön (elämänmuotoon ja elinkeinoihin eli saamelaiskulttuuriinsa), ja toisessa sukupolvessa hän menettää myös saamenkielensä eli äidinkielensä. Henkilö ei voi palata saamelaisalueelle, ellei hänellä ole mahdollisuuksia hankkia elantoaan siellä. Henkilön lapset menettävät liian monessa tapauksessa yhteytensä saamelaisuuteensa, koska heillä ei enää ole elävää yhteyttä isovanhempiinsa sukuunsa em. syiden johdosta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-28960899131597051012017-02-07T10:21:01.934+02:002017-02-07T10:21:01.934+02:0012 luku (21.4.1995/578)
Maanpetosrikoksista
1 § (2...12 luku (21.4.1995/578)<br />Maanpetosrikoksista<br />1 § (21.4.1995/578)<br />Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantaminen<br /><br />Joka tarkoituksenaan väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkaamalla - - -<br />_ _ _<br /><br />2) irrottaa osa Suomea muusta valtakunnasta <br />_ _ _<br /><br />tekee teon, josta aiheutuu sanotun tarkoituksen toteutumisen vaara, on tuomittava Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisesta vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.<br /><br />Suopanterroristit pysyvät nimettöminä ja naamioituneina, joten emme tiedä eitä he ovat. Nämä tuntemattomat henkilöt erottaa vakavaan rikokseen syyllistymisestä se, että heidän toiminnastaan ei yleisen elämämänkokemuksen varassa arvioiden aiheudu heidän ilmaiseman tarkoituksensa toteutumisen vaara.<br /><br />Rikoslaista löytyy kuitenkin toinen näitä tuntemattomia henkilöitä koskeva kohta:<br /><br />17 luku (24.7.1998/563)<br />Rikoksista yleistä järjestystä vastaan<br /><br />1 § (24.7.1998/563)<br />Julkinen kehottaminen rikokseen<br /><br />Joka joukkotiedotusvälinettä käyttäen tai julkisesti väkijoukossa taikka yleisesti tietoon saatetussa kirjoituksessa tai muussa esityksessä kehottaa tai houkuttelee rikoksen tekemiseen siten, että kehotus tai houkuttelu<br /><br />1) aiheuttaa vaaran, että sellainen rikos tai sen rangaistava yritys tehdään, tai<br /><br />2) muuten selvästi vaarantaa yleistä järjestystä tai turvallisuutta,<br /><br />on tuomittava julkisesta kehottamisesta rikokseen sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.com