tag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post1320239363203167756..comments2023-10-27T06:17:44.041+03:00Comments on Kollumeilta koilliseen: Sámi árvvut – elä ja anna toisten kuolla?Veikko Väänänenhttp://www.blogger.com/profile/16533754901572774902noreply@blogger.comBlogger42125tag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-7051442577174057702015-08-10T08:24:08.116+03:002015-08-10T08:24:08.116+03:00Kun oikeuteen tulee kutsu todistajaksi, en ole kuu...Kun oikeuteen tulee kutsu todistajaksi, en ole kuullut että siitä voisi kieltäytyä.<br />http://yle.fi/uutiset/luvatta_nimetty_todistajiksi_korkeimpaan_hallinto-oikeuteen/8213586Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-40342196374723725122015-08-06T15:56:13.088+03:002015-08-06T15:56:13.088+03:00Jouni Kitiltä lujaa mutta rakentavaa tekstiä osoit...Jouni Kitiltä lujaa mutta rakentavaa tekstiä osoitteessa<br />http://nra.fi/maailma-yla-lapissa-tanaan/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-87777238853490616372015-08-05T16:11:54.347+03:002015-08-05T16:11:54.347+03:00Saamelaiskäräjien hallitus on tämänpäiväisten YLE ... Saamelaiskäräjien hallitus on tämänpäiväisten YLE Sápmin uutisten mukaan ratkaissut kaikki ne yli 200 valitusta jotka koskivat hakijoita joita vaalilautakunta ei ollut ottanut vaaliluetteloon. Uutisen mukaan valitukset on ratkaistu voimassa olevan saamelaiskäräjälain mukaan, eli hallitus olisi näin ollen luopunut varhaisemmasta ajatuksestaan soveltaa hallituksen ehdotusta jo ennen kuin se olisi hyväksytty laiksi. Eduskuntahan hylkäsi hallituksen ehdotuksin niin selvin luvuin että kolina kuului eduskunnan ulkopuolelle asti.<br /><br /> Uutisen mukaan käräjien hallitus päätti ottaa saamelaiskäräjälain 3 pykälän 1 momentin 2 kohtaa koskevan päätöksenteon pohjaksi korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun vuodelta 1999, jossa todettiin, että 2 kohdan kriteeriä ("lappalaisperustetta") ei voida ulottaa pidemmälle kuin saamelaismääritelmän pääperusteena oleva kieliperuste ulottuu. Lisäksi ratkaisuissa on otettu huomioon YK:n rotusyrjinnän vastaisen komitean CERD:in uusin suositus vuodelta 2012, joka painottaa alkuperäiskansan jäsenen määrittelyssä ryhmän hyväksyntää.<br /><br /> KHO:n ratkaisussa todettiin muistaakseni kuitenkin, että kieliperusteen takarajankin taakse ulottuva yhteyttä ei tullut jättää täysin vaille merkitystä. Suomalaisen oikeusperinteen mukaan KHO tarkasteli asian kokonaisuuttaa, ja päätyi sen kautta siihen, että koknaistarkastelussa, kaikki asiassa esitetyt näkökohdat huomioiden, hakija oli katsottava saamelaiseksi. Tämä vastasi CERD:in Suomelle silloin painottamaa kantaa.<br /><br /> Saamelaiskäräjien hallitus lienee nuyt tulkinnut KHO:n kantaa oman, eriävän kantansa valossa, hakien tukea CERD:in oudosti muuttuneesta suosituksesta. KHO:n kannan muuttamisprivilegio on kuitenkin KHO:lla itsellään. Mikäli hallituksen hylkäämät hakijat valittavat edelleen KHO:een, nähtäväksi jää mitä KHO - tällä kertaa - päättää. Olisiko Suomen oikeuslaitoksesta tullut lehmänpolskaa, tai pikemminkin poropolskaa tanssiva käskyläinen, jonkinlainen CERD:in etäpääte?<br /><br /> Jos näin on, järjestelmää voisi leikkisästi verrata auton sähköjärjestelmään: saamelaiskäräjät antaa ohjausvirran releeseen, joka kytkee CERDiltä tulevan vahvan virran menemään KHO:lle, joka tekee saamelaiskäräjien kannan mukaisen tai ainakin sitä pitkälti noudattelevan tuloksen. Jos tämä pessimistinen ennuste toteutuu tässä tapauksessa, on syytä tarkastella löytyykö releestä n.s. DEMLA-virheen aiheuttava komponentti, joka aiheuttaa oikosulun eräiden YK-elinten, tunnetun saamelaiskäräjien erityisasiantuntijan, KHO:n ja erään alkuperäiskansa-asioilla itsensä profiloineen, nykyisin eläkkeellä olevan punapäisen Pohjolan emännän välillä. Maallikko tunnistaa ilmiön helpoimmin ominaishajusta, joka nousee järjestelmän niistä kohdista missä käry käy.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-47657424203126225632015-08-04T22:39:45.786+03:002015-08-04T22:39:45.786+03:00Käräjien 4.8. tiedotteen mukaan esittelijä Antti-...Käräjien 4.8. tiedotteen mukaan esittelijä Antti-Oula Labba ( Lapin Kansan saamenkielisten sivujen toimittaja) ja ma.lakiasiainsihteeri Kalle Varis antvat lisätietoja hallituksen päätöksistä koskien oikaisuvaatimuksia.<br />Oikaisuvaatimuksen tekijöille päätökset lähetetään viikolla 33, koska pöytäkirja on vielä tarkistettavana.<br /><br />Ennenkuulumatonta röyhkeyttä ja läpinäkyvää viivyttelyä. SK:n halllitus viis veisaaa vaalliluetteloon hakijoiden oikeusturvasta . Se luulee vetkuttelulla ja vanuttamisella pysyvänsä vallankahvassa, kun vain vaalilautakunnan jo hyväksymät uudet äänestäjät ehtivät asettua ehdokkaaksi ja äänestää nyt käsillä olevissa vaaleissa.<br />Aliarvioiko saamelaiskäräjien valtaryhmittymä muiden älyllisen tason? Eikö sillä ole hajuakaan siitä miten demokraattisessa oikeusvaltiossa voi ja saa toimia? <br />Se katsoo olevansa niin suvereeni vallankäyttäjä, etteivät sitä sido lait eivätkä oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteet. Se loukkaa ihmisoikeuksia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-6637726343847706532015-08-03T21:41:53.830+03:002015-08-03T21:41:53.830+03:00Mainitun KHO:n päätöksen kohdalla kannattaa panna ...Mainitun KHO:n päätöksen kohdalla kannattaa panna merkille että KHO toimi YK:n syrjinnänvastaisten sopimusten seurantakomitea CERD:in pariinkin otteeseen Suomelle esittämän huomautuksen perusteella. CERD oli nimenomaan vaatinut että hakijan itseidentifioinnille alkuperäiskansan jäseneksi tuli panna enemmän painoa, ja niinpä KHO tekikin. Ei mennyt kuin hetki, niin saamelaiskäräjät sai manattua CERDiltä uuden ja hiukan erilaisen kannan, jonka mukaan KHO oli tuominnut niin väärin, niin väärin. CERDin lausuma nakersi CERDin arvovaltaa ja vaikka se aikataulu huomioiden oli saamelaiskäräjille suoranainen pikavoitto, se lopuksi se laski käräjien uskottavuus- ja luottoindeksiä kotimaan poliittisilla markkinoilla. Tämä näkyi selvästi eduskunnan äänestysluvuista, joihin toki vaikuttivat muutkin käräjien toilailut. Sas näkee miten CERDin lehmänkäännös vaikuttaa mahdollisiin uusiin KHO:n päätöksiin, eli nähtäväksi jää tanssiiko KHO pirriripaskaa CERDin ja saamelaiskäräjien pilliorkesterin tahtiin.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-44742975319656947462015-08-03T17:24:58.204+03:002015-08-03T17:24:58.204+03:00Entä kenen ehdotus on, että kymmenkunta saamelaise...Entä kenen ehdotus on, että kymmenkunta saamelaiseksi <br />hyväksyttyä poistetaankin vaaliluettelosta. Luulisi tarvittavan <br />vahvat perusteet moiselle toimenpiteelle.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-47707105453348979182015-08-03T14:28:04.460+03:002015-08-03T14:28:04.460+03:00Veikon viimeisin blogikirjoitus osui arkaan asiaan...Veikon viimeisin blogikirjoitus osui arkaan asiaan; miten laajasti saamelaisuus määritellään. Vuonna 2011 ratkaistussa tapauksessa hylätty hakija oli esittänyt arkistoviranomaisen todistuksen, josta ilmeni, että hän on vuoden 1825 maa- ja veronkantokirjaan tunturilappalaiseksi merkityn henkilön jälkeläinen. Lisäksi hän oli esittänyt erään poromiehen allekirjoituksellaan oikeaksi todistaman, hakijan itsensä allekirjoittaman todistuksen, jonka mukaan hakijan äidin isä on puhunut täydellisesti inarinsaamea, jonka hän on oppinut kotikielenään. <br />KHO totesi, että tulkintatehtävän ydin on sen arvioiminen, pitääkö henkilö itseään saamelaisena ja onko tälle samaistumiselle objektiivisia perusteita. Kaukaisten esivanhempien esiintyminen rekistereissä ei KHO:n mukaan osoita asianomaisen yksin tällä perusteella olevan saamelainen. Vanhoillakin rekisterimerkinnöillä voi kuitenkin olla merkitystä itseidentifikaation ja asian kokonaisarvioinnin kannalta, vaikka pääsääntöisesti esivanhemman esiintyminen vuotta 1875 vanhemmissa luetteloissa ei sellaisenaan osoitakaan asianomaista saamelaiskäräjistä annetun lain 3 §:n mukaisesti saamelaiseksi. <br />KHO oli nyt tasapainoillut lähes nuoran loppuun ja oli yhä pystyssä, noin kuvaannollisesti ilmaisten. Hakija oli vedonnut subjektiiviseen haluunsa olla saamelainen, hän oli ilmoittanut elävänsä kuin saamelainen, hän oli esittänyt hataran mutta KHO:n hyväksymän näytön esivanhemman kielitaidosta, ja näytön siitä että hänen esivanhempansa oli merkitty lappalaiseksi vuoden 1825 maa- ja veronkantokirjassa. KHO:n mukaan yksikään näistä seikoista ei riittänyt osoittamaan henkilöä saamelaiseksi. <br />Lopullinen päätös ja sen perustelu tulee lopuksi yllätyksenä: vaikka yksikään esitetyistä perusteista ei yksin riitä osoittamaan suoraan hakijan saamelaisuutta, oli häntä asiaa kokonaisuutena arvioitaessa pidettävä lain 3 §:n sisältämän määritelmän mukaisena saamelaisena. Tällä perusteella KHO kumosi Saamelaiskäräjien hallituksen päätöksen ja määräsi hakijan otettavaksi vaaliluetteloon. <br />Päätös, joka kaiken kaikkiaan merkitsi neljän hakijan ottamista Saamelaiskäräjien vaaliluetteloon vastoin käräjien tahtoa, aiheutti suoranaisen shokin ja runsaasti aktiviteettia Saamelaiskäräjien johdossa. Käräjien puheenjohtaja hyökkäsi vahvasti päätöstä vastaan blogikirjotuksessaan, jonka hän on ilmeisesti katsonut viisaimmaksi poistaa, vaikka arkistossa on muuten tallessa runsaasti hänen vanhoja kirjoituksiaan. Saamelaiskäräjät kirjelmöivät asiasta YK:lle, pannen asialleen myös Saamelaisneuvoston. Samalla käräjät hakivat KHO:lta päätöksen purkua useilla perusteilla, mutta tuloksetta. Joutuukin ihmettelemään sitä, että kun KHO:n tuomio on näin selkeä ja vahva niin kannattaako lähteä tässä tilanteessa taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Sellainen pelko, että suomalaiset valtaavat saamelaiskäräjät on turha. On jo korkea aika tehdä oikeutta sorretulle inarinsaamelaisryhmälle.<br />Jouni Kitti<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-67044682728631533252015-08-03T08:55:48.156+03:002015-08-03T08:55:48.156+03:00Ja jos nyt muuttaisikin vaalilautakunnan päätöksiä...Ja jos nyt muuttaisikin vaalilautakunnan päätöksiä, niin neljän vuoden päästä<br />hakee purkua korkeimmalta hallinto-oikeudelta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-84207716301588036692015-08-03T00:06:58.300+03:002015-08-03T00:06:58.300+03:00Olisikohan vaalilautakunnalla jotain tekemistä noi...Olisikohan vaalilautakunnalla jotain tekemistä noiden esitysten kanssa. Poromiesten pätevyydellähän se hoituu. Liekö malli erotusaidoilta. Niin... tai onhan yksi vaalilautakunnan jäsen ilmeisesti luokanopettaja. Joten alakoulussa näitä juttuja oppii hoitamaan. Ei se niin vakavaa ole. Monikulttuurisuus on niin monimuotoista.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-62229870629356608962015-08-02T18:55:58.524+03:002015-08-02T18:55:58.524+03:00Tuskin SK:n hallitus edes perehtyy hakemuksiin tai...Tuskin SK:n hallitus edes perehtyy hakemuksiin tai muuttaa vaalilautakunnan päätöksiä mitenkään. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-63110999514646424942015-08-01T23:08:25.466+03:002015-08-01T23:08:25.466+03:00Kuka tekee saam kär. hallitukselle esitykset pääte...Kuka tekee saam kär. hallitukselle esitykset päätettäviksi? Olisi kiva tietää.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-38105429626853283842015-07-31T10:30:08.876+03:002015-07-31T10:30:08.876+03:00Taas oli mielenkiintoisia uutisia (http://yle.fi/u...Taas oli mielenkiintoisia uutisia (http://yle.fi/uutiset/kaksi_paivaa_200_oikaisupyyntoa/8193876) koskien saamelaiskäräjien vaaliluetteloon valitsemista: ” Saamelaiskäräjien hallitus kokoontuu sunnuntaina kaksipäiväiseen kokoukseen. Yhtenä asiana asialistalla ovat saamelaiskäräjien hallitukselle tehdyt oikaisuvaatimukset, jotka koskevat saamelaiskäräjien vaalilautakunnan päätöksiä. Yhteensä hallituksen pitää ratkaista 200 oikaisuvaatimusta kahden päivän aikana.” Miten 200 hakemuksen käsittely voi vain olla yhtenä asiana? Tämähän tarkoittaa sitä, että hakemuksien käsittelyyn ei millään voi jäädä tarpeeksi aikaa ja miten saamelaiskäräjien hallitus voi näin ollen paneutua tarpeeksi jokaiseen hakemukseen yksityiskohtaisesti. <br />Entistä hullummaksi asia muuttuu kun lukee samaa Yle saamen uutista eteenpäin. ”Asialistalla on myös ehdotus, jonka mukaan hallituksen tulee päättää, tekeekö se purkuhakemuksen korkeimmalle hallinto-oikeudelle vuonna 2011 tehdyistä päätöksistä koskien vaaliluetteloon ottamista. Kysymyksessä on kymmenen ihmistä, jotka saamelaiskäräjien hallitus hyväksyi vuonna 2011 vaaliluetteloon”. Eli nämä kymmenen ihmistä ovat olleet 2011 vuoden saamelaiskäräjien hallituksen mielestä saamelaisia, mutta eivät ole saamelaisia enää vuonna 2015. <br />Tällainen saamelaiskäräjien harjoittama politiikka tuo vain lisää ristiriitaa pohjoiseen suomeen. Ei voi kuin ihmetellä miten esimerkiksi Mikkel Näkkäläjärvi voi blokissaan (http://www.mikkel.fi/blogi/) kirjoittaa: ”Jokainen, joka ajattelee, että monikulttuurisuus ei kuulu Suomeen, voisi mennä käymään vaikkapa Pohjois-Lapissa. Siellä kolme saamelaiskulttuuria elää sulassa sovussa kantaväestön kanssa eikä kenenkään oikeutta harjoittaa kulttuuriaan kyseenalaisteta ” Nimenomaan saamelaiskäräjien politiikka pyrkii tieten tahtoen polkemaan lappalaisen kantaväestön oikeuksia. Ja jos tällainen elämä on sovussa elämistä, niin enpä tahdo nähdä sitä vaihtoehtoa, kun ei enää eletä sovussa. <br />Onneksi virallistenkin saamelaisten joukosta löytyy vielä viisaita ihmisiä. Esimerkkinä tästä käy Jouni Kitti, jonka kirjoitusten lukemista voisi suositella monelle nykyiselle saamelaispoliitikolle ja saamelaiskäräjien jäsenelle. Jouni Kitin kirjoitukset pohjautuvat faktaan ja ovat omiaan yhdistämään saamen kansaa, eikä repimään sitä erilleen. Viime aikoina on mediassa noussut esille vuoden saamelaisen valinta. Tähän vuoden saamelaiseksi valitsemiseen nousee yksi nimi ylitse muiden. Mielestäni kukaan ei sovi paremmin vuoden saamelaiseksi 2015 kuin Jouni Kitti.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-80610124008326698792015-07-30T17:52:20.592+03:002015-07-30T17:52:20.592+03:00Jos pelottaa/ hävettää esiintyä omilla kasvoillaa...Jos pelottaa/ hävettää esiintyä omilla kasvoillaan, niin kannattaisi puhua nenäliinan läpi. Silloin ei äänestä pystyttäisi tunnistamaan kyseistä<br />henkilöä.<br />läpi. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-81798907153109400292015-07-30T16:32:13.890+03:002015-07-30T16:32:13.890+03:00Jestas, kuinka otti oikein sydämestä toissa iltana...Jestas, kuinka otti oikein sydämestä toissa iltana. Tulin kesken pääiltauutisten ja näin tv-ruudussa suomalaisen Isis- taistelijan lukemassa madonlukujaan. Sitten selvisi,että kysymyksessä oli saamelaistaistaisteilija vai oliko -taiteilija.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-54081250261109388752015-07-30T09:36:35.279+03:002015-07-30T09:36:35.279+03:00Aika mielenkiintoista tämän "taiteilijan"...Aika mielenkiintoista tämän "taiteilijan" toiminta muutenkin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-12044179364097129632015-07-30T08:02:51.091+03:002015-07-30T08:02:51.091+03:00...jatkoa:
Lappalaiset olivat tutustuneet aikaise......jatkoa:<br /><br />Lappalaiset olivat tutustuneet aikaisempina vuosisatoina markkinoihin ja rahaan, mutta luontaistalous suojasi heitä markkinavoimien temmellykseltä. Saamelaisalue koostui poromiesperheistä, uudistilallisista ja niihin kytkeytyvistä elinkeinoista elävistä. Toisen maailmansodan päättyminen avasi sukupolvea myöhemmin asutustilallisten ajan myös lappalaisille. Se oli edellisten vuosikymmenten täyttymys, maahengen ja kylätoiminnan nousukausi. Kauden alussa oli joka saamelaistilalla lehmiä, poroja, hevonen, pala maata ja metsää ja osuuksia yhteismetsiin. Kauden lopussa hevonen vaihdettiin traktoriin, pokasahaan, ajoporo moottorikelkkaan ja mönkijään. Elintarvikepulasta jouduttiin ylituotantoon. Maatalous ja porotalous muuttuivat liiketoiminnaksi, vieläpä ilman niitä edellytyksiä joita liiketoiminnassa tarvitaan.<br />2000-luvulla porotalous on joutunut uuteen murrokseen. Poromäärien kasvu on pysähtynyt yhä ehdottomampiin luonnon asettamiin rajoihin. Porojen ylilaidunnus pakottaa etsimään uutta suuntaa porotaloudessa kuin myös porotalouden tukipolitiikassa. Porokarjaan sitoutuneen saamelaisporomiehen luoman kulttuurin viimeiset jäänteet näyttävät häipyvän historian hämärään. Tilalle on noussut uusi eriytynyt, elinkeinorakenne, jossa vanha ja uusi kohtaavat ja etsivät toimintakykyistä liittoa. Tätä etsintää haittaa tällä hetkellä saamelaiskäräjien vaatimukset ILOn sopimuksen ratifioimisesta entistäkin ahtaammaksi kaavaillun saamelaismääritelmän pohjalta. Joten joutuukin hämmästelemään sitä, että anonyyminä esiintyvä olosuhteista tietoinen äänen perusteella tunnistettu saamelainen on lähtenyt taistelemaan edellä kuvattuja tosiasioita vastaan?<br />Lopuksi voin todeta, että asutustoiminnan, maanraivaajan ja nomadiporomiesten aika on Ylä-Lapissa muuttunut arkipäivän kokemuksista myyteiksi ja tarinaksi joikaavista poromiehistä, uskonnollisista raivaajista, noidista ja ties mistä muusta. Joten puheet saamelaisten terrorisoimista kannattaisi lopettaa joutavanpäiväisinä satuiluina. Sellaisia tarinoita ei kannata lähteä suurelle yleisölle kauppaamaan edes TV:n iltauutisten yhteydessä.<br /><br />Jouni Kitti<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-79939902452251327552015-07-30T08:02:07.720+03:002015-07-30T08:02:07.720+03:00Veikon blogissa tuotiin esille miten 28.7.2015 TV ...Veikon blogissa tuotiin esille miten 28.7.2015 TV iltauutisten yhteydessä esiintyi nimettömänä eräs saamelaistaiteilija joka kertoi ettei uskalla esiintyä omalla nimellään koska saamelaisia uhkaillaan. Kyseinen henkilö voidaan kuitenkin äänen perusteella tunnistaa. Sama henkilö vaati myös ILOn sopimuksen ratifiointia. Tälle äänen perusteella tunnistetulle henkilölle ja hänen taustaryhmälle totean, että saamelaiset eivät ole maata omistamaton heimoasteella järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolella elävä ryhmä.<br />Vaikka saamelaiskäräjät on voimakkaasti pyrkinyt leimaamaan asutuslainsäädäntöä sen saamelaisia syrjivän luonteen vuoksi, asutustoiminta eri aikoina on vastannut kuitenkin lappalaisten syvien rivien toiveita, heidän utopiaansa paremmasta yhteiskunnasta, jossa kaikille on tarjottu mahdollisuus menestyä. Itsenäisyyden ajan ensimmäisinä vuosikymmeninä tilattomien ja pientillisten lappalaisten ongelmat olivat jo pitkälti ratkaisu ja aloitettua projektia jatkettiin heti sodan jälkeen mm. siirtoväen asuttamisen, kolttalain, rintamamies, porotilalain, luontaiselinkeinotilalakien nojalla.<br />Suomen saamelaisten elämäntavasta on usein pyritty löytämään piirteitä, jotka erottavat sen samalla alueella asuvasta muusta väestöstä. Suomessa poron merkitys aikaisemmin on ollut lappalaisille poikkeuksellinen, ankarat luonnonolot ja porokarjat verrattain pienet. Näistä erityispiirteistä huolimatta kehitys saamelaisalueen porotaloudessa on ollut pitkälti samansuuntainen kuin muuallakin Lapissa; syvä rakennemuutos ja väestö siirtyminen syrjäkylistä ja yksittäistaloista kuntien suurimpiin taajamiin ja kauempana sijaitseviin kaupunkeihin. Seurauksena tästä on se, että esim. Inarin 1600 saamelaisesta suuri osa asuu Ivalossa ja sen lähikylissä.<br />Liikenneyhteyksien parantuessa ja elinkeinorakenteen muuttuessa vanha elinkeinorakenne korvautui vähitellen uudella. Maatila tai porotalous ei enää hallitse saamelaisten elinkeinotoimintaa tai elämänrytmiä kuten aikaisemmin. Poronomistajien tulorakenne on joka tapauksessa jakautumassa ja erikoistumassa yhä pitemmälle eri tuotantosuuntiin ja sivuelinkeinoihin. Kasvava osa poro ja luontaiselinkeino ja kolttatilallisista saa pääosan tuloistaan muista tulolähteistään kuin poronlihanmyynnistä.<br />Saamelaisalueen haja-asutusalueen väestön määrä on jatkuvasti supistunut, työpaikat vähentyneet ja elinkeinorakenne muuttunut nopeasti. Peruselinkeinoissa maa ja porotaloudessa toimii yhä vähemmän väkeä ja palveluelinkeinoissa toimivien määrä on kasvanut. Saamelaisalueen rakennemuutoksen seurauksena saamelaisväestön ammattirakenne on monipuolistunut. Vaikka poronhoito on yhä raskas ammatti, on poronhoidon ja kotitalouksien koneistaminen on vähentänyt poronhoidossa tarvittavaa työaikaa ja avannut uusia mahdollisuuksia. Porotilan ulkopuolisia töitä voidaan nyt yhdistää poronhoitoon ja samalla perheen roolijakoon on tullut vaihtoehtoja perinteelliselle isäntäväelle.<br />Saamelaisten historia muuttuu lyhyeksi, kun näkökulmaksi valitaan kolmen sukupolven taakse ulottuva saamelaismääritelmä. Suomen lappalaista muodostetun saamelaisväestön historiassa tämä osoittautuu mielenkiintoiseksi erottelijaksi, aivan kuin jokainen siinä oleva sukupolvi olisi aloittanut uuden aikakauden vaikka näin ei tosiasiassa olekaan.<br /><br />jatkuu...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-89939043474831985452015-07-29T14:45:41.610+03:002015-07-29T14:45:41.610+03:00Ohjelmassa naamioituneena esiintynyt taiteilija sa...Ohjelmassa naamioituneena esiintynyt taiteilija sanoi, että naamioitumiseen on kaksi syytä. Ensinnäkin kyseisen taidesuuntauksen<br /> perinteeseen kuuluu että tekijän yksilöllisyyttä ei korosteta, vaan taidetta tuotetaan kollektiivina, tässä tapauksessa Suohpanterrorina. Toisekseen, sanoi taitelija, monet saamelaispoliitikot ovat saaneet uhkauksia, kuten tappouhkauksia. Vahvistaisikohan yhdenkään pohjoismaan poliisi tämän tiedon? Suohpanterrorin työt ovat usein hauskoja ja nerokkaita, mutta ne välittävät usein tilannekuvaa joka lietsoo saamelaisten mieltä kohti aktivistisia tekoja jotka ovat luonteeltaan väkivaltaisia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-86711421300650997302015-07-29T07:54:20.053+03:002015-07-29T07:54:20.053+03:00Niin ne vain saamelaiset saavat esiintyä TV 1 uuti...Niin ne vain saamelaiset saavat esiintyä TV 1 uutisissa terroristiksi pukeutuneena ja aivan taiteen nimissä!Jos tähän kirjoittaisi mihin ollaan menossa,syytettäisiin vaikka minkä lietsomisesta!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-90545551129838180222015-07-27T11:26:35.334+03:002015-07-27T11:26:35.334+03:00Lakkiasiasta vielä. On siis kyse neljäntuulen lakk...Lakkiasiasta vielä. On siis kyse neljäntuulen lakkia jäljitelevästä lähinnä krääsätason päähineestä ja niiden käyttämisestä Norjan Markomeannu-festivaaleilla. Ennen festivaaleja festivaalipäällikkö Marita Kristin Eilertsen esitti julkisuudessa vaatimuksen jättää tällaiset päähineet kotiin. NRK Sapmin sivulla oli tänään 27.7. uutinen asiasta. Siihen sisältyy norjankielinen lainaus:<br />"– Vi har ikke lagt inn forbud på å ha på seg disse luene, men sagt at vi ønsker at folk ikke tar de med. Uansett om de tok de med så regnet vi med at publikum kom til å ta vare på luene. Noe jeg også så at de ble, de som brukte luene ble plukket dem av hode og kastet i skogen", sier Eilertsen.<br /><br />Raakakäännös, joka ehkä on virheellinen, olisi tällainen:<br />"– Emme ole asettaneet kieltoa käyttää näitä päähineitä, mutta olemme sanoneet että toivomme että niitä ei otattaisi mukaan. Riippumatta siitä jos he ottivatkin ne mukaan niin laskimme sen varaan, että yleisö tulisi ottamaan päähineet haltuunsa (tai: huolehtisi päähineistä). Näinkin että näin kävi, niiltä joilta käyttivät päähineitä napatiin nämä päästä ja heitettiin metsään", sanoo Eilertsen.<br /><br />Olenkohan ymmärtänyt Eilertesenin kertoman väärin, vai tapahtuiko todella niin että toiset vieraat ottivat päähineet niiden kantajien päästä ja heittivät ne "metsään"?<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-20306715011068665512015-07-27T11:10:12.910+03:002015-07-27T11:10:12.910+03:00Itseymmärteinen. Olisiko keinotekoista suomalaiski...Itseymmärteinen. Olisiko keinotekoista suomalaiskieltä?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-57281473018822227212015-07-26T21:56:46.481+03:002015-07-26T21:56:46.481+03:00Olisikohan Olli Immosella käyttöä Saamelaiskäräjie...Olisikohan Olli Immosella käyttöä Saamelaiskäräjien ajamaa puhdasverisyyttä puolustamaan?Saamen kansa pitää pysyä puhtaana ja naimakaupat riukujen kanssa myös kiellettävä!Huono esimerkki Inarin alueen lappalaiset;liikaa saaneet suoniinsa suomalaisverta joten eivat voi kuulua Saamenkansaan!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-46771646116848762402015-07-26T20:48:08.020+03:002015-07-26T20:48:08.020+03:00Oikeat saamelaiskielet on keinotekoisten saamelais...Oikeat saamelaiskielet on keinotekoisten saamelaiskielirekonstruktioiden vastakohta. Termi on täysin itseymmärteinen. Jaakko Häkkinenhttps://www.blogger.com/profile/03088022045546791438noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-26708594658400842932015-07-25T07:52:09.827+03:002015-07-25T07:52:09.827+03:00"Oikeat saamelaiskielet"? Häkkinen se nä..."Oikeat saamelaiskielet"? Häkkinen se näitä termejään kehittelee.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7096204779047158045.post-89660539751702027262015-07-25T04:36:05.708+03:002015-07-25T04:36:05.708+03:00http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/198885-kemin...http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/198885-keminsaamen-rekonstruointihanke-saamelaisten-kannaltaJaakko Häkkinenhttps://www.blogger.com/profile/03088022045546791438noreply@blogger.com